Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Serwisowanie i utrzymanie oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Serwisowanie i utrzymanie oprogramowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Błaszyński <Piotr.Blaszynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa umiejętność programowania w dowolnym języku proceduralnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z procesem produkcji i utrzymania oprogramowania
C-2Ukształtowanie umiejętności określenia specyfikacji projektu
C-3Ukształtowanie umiejętności przygotowania środowiska testowego
C-4Uświadomienie ciągłości procesu utrzymania oprogramowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z nowoczesnymi narzędziami wspomagającymi produkcje oprogramowania.2
T-L-2Przedstawienie metod podwyższania jakości kodu źródłowego produkowanych programów.2
T-L-3Przedstawienie metod podwyższania jakości kodu źródłowego produkowanych programów.2
T-L-4Wykonanie testów akceptacyjnych i funkcjonalnych dla oprogramowania (narzędzia wspomagające).3
T-L-5Narzędzia do pomiarów jakości i złożoności kodu źródłowego.2
T-L-6Narzędzia wspomagające zarządzanie wersjami oprogramowania.2
T-L-7Prezentacja i analiza obecnych trendów w wytwarzaniu aplikacji.2
15
wykłady
T-W-1Nowoczesne metody produkcji oprogramowania1
T-W-2Określenie kryteriów oceny łatwości utrzymania i serwisowania oprogramowania.1
T-W-3Metody testowania i zapewnienia jakości aplikacji.1
T-W-4Automatyzacja pomiarów jakości kodu źródłowego.2
T-W-5Serwis zdalny i lokalny oprogramowania.1
T-W-6Zasady dotyczące produkcji nowych wersji oprogramowania.2
T-W-7Kontakty z klientami.1
T-W-8Różnice w serwisowaniu oprogramowania implementowanego na zamówienie a oprogramowania produkowanego do szerszej grupy odbiorców.2
T-W-9Metody pracy zespołowej i zagadnienia związane z podziałem kompetencji przy produkcji złożonych systemów.2
T-W-10Baza zgłoszeń problemów serwisowych.1
T-W-11Baza wiedzy dotycząca utrzymywanych systemów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Praca samodzielna7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna nad przygotowaniem poszerzonych materiałów wykładowych, analiza przykładów przedstawianych na wykładach8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Gra dydaktyczna
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian przygotowania do zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena udziału w dyskusji nad rozwiązaniami przedstawionych problemów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z pytaniami otwartymi oraz dyskusją na temat rozwiązań postawionych problemów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O4.4_W01
Zna zagadnienia związane z procesem produkcji oprogramowania, na wszystkich etapach, od określenia specyfikacji, poprzez przygotowanie i modyfikowanie projektu, określanie ram czasowych projektu, proces pisania kodu, przygotowania środowiska testowego.
BI_1A_W09, BI_1A_W10, BI_1A_W15, BI_1A_W16P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-4, C-2, C-1T-W-6, T-W-11, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-2M-1, M-3, M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O4.4_U01
Student umie przygotować środowisko testowania aplikacji
BI_1A_U22P1A_U03, T1A_U11C-2, C-3T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-5S-3, S-2
BI_1A_BI-S-O4.4_U02
Student umie ocenić złożoność procesu i produkcji oprogramowania, przygotować specyfikacje tego procesu oraz ocenić stopień realizacji projektu.
BI_1A_U10P1A_U03, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16C-3, C-2, C-4T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-7M-5S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O4.4_K01
Student jest zdolny do pracy w zespole
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-3, C-2T-W-9M-5S-2, S-3
BI_1A_BI-S-O4.4_K02
Student zna obecne trendy w wytwarzaniu aplikacji
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-3, C-4, C-1, C-2T-L-6, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-W-8, T-W-11, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-L-4, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-5M-5S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O4.4_W01
Zna zagadnienia związane z procesem produkcji oprogramowania, na wszystkich etapach, od określenia specyfikacji, poprzez przygotowanie i modyfikowanie projektu, określanie ram czasowych projektu, proces pisania kodu, przygotowania środowiska testowego.
2,0nie rozumie podstawowych pojęć z dziedziny wytwarzania oprogramowania
3,0- rozumie co to jest cykl życia - zna podstawowe pojęcia związane z produkcją oprogramowania - zna i rozumie podstawowe klasy systemów informatycznych - zna podstawowe metody testowania i zapewnienia jakości aplikacji
3,5wymagania na ocenę 3,0 oraz dodatkowo: - zna zasady utrzymania oprogramowania - zna i rozumie wiekszość klas systemów informatycznych - zna i potrafi stosować złożone techniki jakości aplikacji
4,0wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo zna i potrafi przeanalizować odpowiednie rozwiązanie postawionego problemu z dziedziny projektowania systemów informatycznych
4,5wymagania na ocenę 4,0 oraz dodatkowo potrafi uzasadnić wybór określonego rozwiązania z dziedziny utrzymania i serwisowania aplikacji
5,0wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi porównać i dobrać prawidłowe rozwiązanie z dziedziny utrzymania i serwisowania aplikacji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O4.4_U01
Student umie przygotować środowisko testowania aplikacji
2,0nie potrafi przygotować prostego środowiska do testowania aplikacji
3,0potrafi przygotować proste środowisko do testowania aplikacji
3,5wymagania na ocenę 3,0 oraz potrafi rozbudować środowisko testowe
4,0wymagania na ocenę 3,5 oraz potrafi analizować własne programy w celu przygotowania testów
4,5wymagania na ocenę 4,0 oraz potrafi analizować złożone programy w celu przygotowania testów i znalezienia warunków granicznych
5,0wymagania na ocenę 4,5 oraz potrafi potrafi wyszukać i przedyskutować możliwe niedociągnięcia w środowisku testowym
BI_1A_BI-S-O4.4_U02
Student umie ocenić złożoność procesu i produkcji oprogramowania, przygotować specyfikacje tego procesu oraz ocenić stopień realizacji projektu.
2,0nie potrafi określić i zweryfikować specyfikacji nie potrafi określić ram czasowych realizowanego projektu
3,0potrafi określić i zweryfikować specyfikacji dla protego projektu potrafi w przybliżeniu określić ramy czasowe dla realizowanego projektu
3,5wymagania na ocenę 3,0 oraz potrafi w prosty sposób modyfikować oprogramowanie i jego specyfikacje w trakcie realizacji
4,0wymagania na ocenę 3,5 oraz potrafi rozpoznać zagrożenia dotyczące prowadzonego projektu w trakcie realizacji
4,5wymagania na ocenę 4,0 oraz potrafi wyjaśniać przyczyny zagrożeń dotyczących prowadzonego projektu i eliminować je w trakcie realizacji
5,0wymagania na ocenę 4,5 oraz potrafi przewidywać z wyprzedzeniem zagrożenia dotyczące prowadzonego projektu (rownież w fazie testowania aplikacji)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O4.4_K01
Student jest zdolny do pracy w zespole
2,0nie rozumie podstawowych zagadnien i nie jest w stanie uczestniczyc w pracach zespołu przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe
3,0rozumie samodzielnie wybrane podstawowe zagadnienia i potrafi uczestniczyc w zespole przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe
3,5rozumie samodzielnie wszystkie podstawowe zagadnienia i potrafi aktywnie uczestniczyc w zespole przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe
4,0rozumie samodzielnie wszystkie podstawowe zagadnienia i potrafi je stosowac w trakcie aktywnego uczestnictwa w zespole przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe
4,5rozumie samodzielnie wszystkie zagadnienia i potrafi analizowac proponowane rozwiazania i dodawac istotne propozycje w trakcie aktywnego uczestnictwa w zespole przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe
5,0rozumie samodzielnie wszystkie zagadnienia i potrafi ocenic ich przydatnosc oraz wyjasnic innym studentom zagadnienia dotyczace przygotowania specyfikacji i środowiska testowego
BI_1A_BI-S-O4.4_K02
Student zna obecne trendy w wytwarzaniu aplikacji
2,0brak wiedzy dotyczącej trendów w wytwarzaniu aplikacji
3,0ma podstawowa wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu prostych aplikacji
3,5ma podstawowa wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu złożonych aplikacji
4,0ma szczegółową wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu aplikacji oraz wie jak zastosowac wiedze do budowania prostych rozwiązań
4,5ma szczegółową wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu aplikacji oraz wie jak zastosowac wiedze do budowania kompletnych rozwiązań
5,0ma szczegółową wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu aplikacji oraz wie jak zastosowac wiedze do budowania kompletnych rozwiązań oraz potrafi obronić proponowane rozwiązania

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Jaszkiewicz, Inżynieria oprogramowania, Helion, Warszawa, 1997
  2. S. Wrycza, Analiza i projektowanie systemów informatycznych zarządzania, PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Martin Fowler, Kent Beck, John Brant, William Opdyke, Don Roberts, Refactoring: Improving the Design of Existing Code, Addison-Wesley, Boston, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z nowoczesnymi narzędziami wspomagającymi produkcje oprogramowania.2
T-L-2Przedstawienie metod podwyższania jakości kodu źródłowego produkowanych programów.2
T-L-3Przedstawienie metod podwyższania jakości kodu źródłowego produkowanych programów.2
T-L-4Wykonanie testów akceptacyjnych i funkcjonalnych dla oprogramowania (narzędzia wspomagające).3
T-L-5Narzędzia do pomiarów jakości i złożoności kodu źródłowego.2
T-L-6Narzędzia wspomagające zarządzanie wersjami oprogramowania.2
T-L-7Prezentacja i analiza obecnych trendów w wytwarzaniu aplikacji.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nowoczesne metody produkcji oprogramowania1
T-W-2Określenie kryteriów oceny łatwości utrzymania i serwisowania oprogramowania.1
T-W-3Metody testowania i zapewnienia jakości aplikacji.1
T-W-4Automatyzacja pomiarów jakości kodu źródłowego.2
T-W-5Serwis zdalny i lokalny oprogramowania.1
T-W-6Zasady dotyczące produkcji nowych wersji oprogramowania.2
T-W-7Kontakty z klientami.1
T-W-8Różnice w serwisowaniu oprogramowania implementowanego na zamówienie a oprogramowania produkowanego do szerszej grupy odbiorców.2
T-W-9Metody pracy zespołowej i zagadnienia związane z podziałem kompetencji przy produkcji złożonych systemów.2
T-W-10Baza zgłoszeń problemów serwisowych.1
T-W-11Baza wiedzy dotycząca utrzymywanych systemów.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Praca samodzielna7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna nad przygotowaniem poszerzonych materiałów wykładowych, analiza przykładów przedstawianych na wykładach8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.4_W01Zna zagadnienia związane z procesem produkcji oprogramowania, na wszystkich etapach, od określenia specyfikacji, poprzez przygotowanie i modyfikowanie projektu, określanie ram czasowych projektu, proces pisania kodu, przygotowania środowiska testowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
BI_1A_W15zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem w tym również przy użyciu Internetu
BI_1A_W16zna wybrane metody i techniki dotyczące podstaw komputerowego wspomagania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Uświadomienie ciągłości procesu utrzymania oprogramowania
C-2Ukształtowanie umiejętności określenia specyfikacji projektu
C-1Zapoznanie z procesem produkcji i utrzymania oprogramowania
Treści programoweT-W-6Zasady dotyczące produkcji nowych wersji oprogramowania.
T-W-11Baza wiedzy dotycząca utrzymywanych systemów.
T-W-5Serwis zdalny i lokalny oprogramowania.
T-W-3Metody testowania i zapewnienia jakości aplikacji.
T-W-7Kontakty z klientami.
T-W-9Metody pracy zespołowej i zagadnienia związane z podziałem kompetencji przy produkcji złożonych systemów.
T-W-8Różnice w serwisowaniu oprogramowania implementowanego na zamówienie a oprogramowania produkowanego do szerszej grupy odbiorców.
T-W-1Nowoczesne metody produkcji oprogramowania
T-W-10Baza zgłoszeń problemów serwisowych.
T-W-4Automatyzacja pomiarów jakości kodu źródłowego.
T-W-2Określenie kryteriów oceny łatwości utrzymania i serwisowania oprogramowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Gra dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z pytaniami otwartymi oraz dyskusją na temat rozwiązań postawionych problemów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie podstawowych pojęć z dziedziny wytwarzania oprogramowania
3,0- rozumie co to jest cykl życia - zna podstawowe pojęcia związane z produkcją oprogramowania - zna i rozumie podstawowe klasy systemów informatycznych - zna podstawowe metody testowania i zapewnienia jakości aplikacji
3,5wymagania na ocenę 3,0 oraz dodatkowo: - zna zasady utrzymania oprogramowania - zna i rozumie wiekszość klas systemów informatycznych - zna i potrafi stosować złożone techniki jakości aplikacji
4,0wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo zna i potrafi przeanalizować odpowiednie rozwiązanie postawionego problemu z dziedziny projektowania systemów informatycznych
4,5wymagania na ocenę 4,0 oraz dodatkowo potrafi uzasadnić wybór określonego rozwiązania z dziedziny utrzymania i serwisowania aplikacji
5,0wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi porównać i dobrać prawidłowe rozwiązanie z dziedziny utrzymania i serwisowania aplikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.4_U01Student umie przygotować środowisko testowania aplikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U22potrafi odpowiednio zorganizować swoje stanowisko pracy, dba o bezpieczeństwo pracy swoje i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności określenia specyfikacji projektu
C-3Ukształtowanie umiejętności przygotowania środowiska testowego
Treści programoweT-L-4Wykonanie testów akceptacyjnych i funkcjonalnych dla oprogramowania (narzędzia wspomagające).
T-L-2Przedstawienie metod podwyższania jakości kodu źródłowego produkowanych programów.
T-L-3Przedstawienie metod podwyższania jakości kodu źródłowego produkowanych programów.
T-L-5Narzędzia do pomiarów jakości i złożoności kodu źródłowego.
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena udziału w dyskusji nad rozwiązaniami przedstawionych problemów
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi przygotować prostego środowiska do testowania aplikacji
3,0potrafi przygotować proste środowisko do testowania aplikacji
3,5wymagania na ocenę 3,0 oraz potrafi rozbudować środowisko testowe
4,0wymagania na ocenę 3,5 oraz potrafi analizować własne programy w celu przygotowania testów
4,5wymagania na ocenę 4,0 oraz potrafi analizować złożone programy w celu przygotowania testów i znalezienia warunków granicznych
5,0wymagania na ocenę 4,5 oraz potrafi potrafi wyszukać i przedyskutować możliwe niedociągnięcia w środowisku testowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.4_U02Student umie ocenić złożoność procesu i produkcji oprogramowania, przygotować specyfikacje tego procesu oraz ocenić stopień realizacji projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U10rozróżnia modele cyklu życia oprogramowania, ocenia poprawność wyników programowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przygotowania środowiska testowego
C-2Ukształtowanie umiejętności określenia specyfikacji projektu
C-4Uświadomienie ciągłości procesu utrzymania oprogramowania
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z nowoczesnymi narzędziami wspomagającymi produkcje oprogramowania.
T-L-6Narzędzia wspomagające zarządzanie wersjami oprogramowania.
T-L-2Przedstawienie metod podwyższania jakości kodu źródłowego produkowanych programów.
T-L-7Prezentacja i analiza obecnych trendów w wytwarzaniu aplikacji.
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena udziału w dyskusji nad rozwiązaniami przedstawionych problemów
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi określić i zweryfikować specyfikacji nie potrafi określić ram czasowych realizowanego projektu
3,0potrafi określić i zweryfikować specyfikacji dla protego projektu potrafi w przybliżeniu określić ramy czasowe dla realizowanego projektu
3,5wymagania na ocenę 3,0 oraz potrafi w prosty sposób modyfikować oprogramowanie i jego specyfikacje w trakcie realizacji
4,0wymagania na ocenę 3,5 oraz potrafi rozpoznać zagrożenia dotyczące prowadzonego projektu w trakcie realizacji
4,5wymagania na ocenę 4,0 oraz potrafi wyjaśniać przyczyny zagrożeń dotyczących prowadzonego projektu i eliminować je w trakcie realizacji
5,0wymagania na ocenę 4,5 oraz potrafi przewidywać z wyprzedzeniem zagrożenia dotyczące prowadzonego projektu (rownież w fazie testowania aplikacji)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.4_K01Student jest zdolny do pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przygotowania środowiska testowego
C-2Ukształtowanie umiejętności określenia specyfikacji projektu
Treści programoweT-W-9Metody pracy zespołowej i zagadnienia związane z podziałem kompetencji przy produkcji złożonych systemów.
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena udziału w dyskusji nad rozwiązaniami przedstawionych problemów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie podstawowych zagadnien i nie jest w stanie uczestniczyc w pracach zespołu przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe
3,0rozumie samodzielnie wybrane podstawowe zagadnienia i potrafi uczestniczyc w zespole przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe
3,5rozumie samodzielnie wszystkie podstawowe zagadnienia i potrafi aktywnie uczestniczyc w zespole przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe
4,0rozumie samodzielnie wszystkie podstawowe zagadnienia i potrafi je stosowac w trakcie aktywnego uczestnictwa w zespole przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe
4,5rozumie samodzielnie wszystkie zagadnienia i potrafi analizowac proponowane rozwiazania i dodawac istotne propozycje w trakcie aktywnego uczestnictwa w zespole przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe
5,0rozumie samodzielnie wszystkie zagadnienia i potrafi ocenic ich przydatnosc oraz wyjasnic innym studentom zagadnienia dotyczace przygotowania specyfikacji i środowiska testowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.4_K02Student zna obecne trendy w wytwarzaniu aplikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przygotowania środowiska testowego
C-4Uświadomienie ciągłości procesu utrzymania oprogramowania
C-1Zapoznanie z procesem produkcji i utrzymania oprogramowania
C-2Ukształtowanie umiejętności określenia specyfikacji projektu
Treści programoweT-L-6Narzędzia wspomagające zarządzanie wersjami oprogramowania.
T-W-9Metody pracy zespołowej i zagadnienia związane z podziałem kompetencji przy produkcji złożonych systemów.
T-L-1Zapoznanie z nowoczesnymi narzędziami wspomagającymi produkcje oprogramowania.
T-L-2Przedstawienie metod podwyższania jakości kodu źródłowego produkowanych programów.
T-L-7Prezentacja i analiza obecnych trendów w wytwarzaniu aplikacji.
T-W-8Różnice w serwisowaniu oprogramowania implementowanego na zamówienie a oprogramowania produkowanego do szerszej grupy odbiorców.
T-W-11Baza wiedzy dotycząca utrzymywanych systemów.
T-W-3Metody testowania i zapewnienia jakości aplikacji.
T-W-6Zasady dotyczące produkcji nowych wersji oprogramowania.
T-W-10Baza zgłoszeń problemów serwisowych.
T-L-4Wykonanie testów akceptacyjnych i funkcjonalnych dla oprogramowania (narzędzia wspomagające).
T-W-4Automatyzacja pomiarów jakości kodu źródłowego.
T-W-2Określenie kryteriów oceny łatwości utrzymania i serwisowania oprogramowania.
T-W-1Nowoczesne metody produkcji oprogramowania
T-L-5Narzędzia do pomiarów jakości i złożoności kodu źródłowego.
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena udziału w dyskusji nad rozwiązaniami przedstawionych problemów
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy dotyczącej trendów w wytwarzaniu aplikacji
3,0ma podstawowa wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu prostych aplikacji
3,5ma podstawowa wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu złożonych aplikacji
4,0ma szczegółową wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu aplikacji oraz wie jak zastosowac wiedze do budowania prostych rozwiązań
4,5ma szczegółową wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu aplikacji oraz wie jak zastosowac wiedze do budowania kompletnych rozwiązań
5,0ma szczegółową wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu aplikacji oraz wie jak zastosowac wiedze do budowania kompletnych rozwiązań oraz potrafi obronić proponowane rozwiązania