Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Podstawy programowania komputerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy programowania komputerów
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Mościcki <Miroslaw.Moscicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Burak <Dariusz.Burak@zut.edu.pl>, Marek Pałkowski <Marek.Palkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu informatyki.
W-2Wiedza z matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C, C++
C-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Program jednosegmentowy, Operacje we/wy2
T-L-2Instrukcje warunkowe4
T-L-3Instrukcje iteracyjne.4
T-L-4Kwalifikator const, Operatory języka C4
T-L-5Operacje na tablicach4
T-L-6Wskaźniki. Deklaracja, nadawanie wartości początkowej, wskaźniki a tablice, arytmetyka wskaźników.6
T-L-7Funkcje3
T-L-8Zapis i odczyt plików2
T-L-9Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie1
30
wykłady
T-W-1Struktura programu jednosegmentowego1
T-W-2Operacje we/wy. Instrukcje sterujące języka C Arytmetyczne wyrażenie warunkowe.2
T-W-3Instrukcje iteracyjne. Instrukcje sterujące2
T-W-4Typy Podstawowe. Typy wyliczeniowe enum.1
T-W-5Kwalifikator const. Zakres działania i czas życia zmiennych. Literały języka C.1
T-W-6Operatory języka C. Konwersja typów zmiennych.1
T-W-7Tablice jedno i wielowymiarowe.2
T-W-8Wskaźniki. Wskaźniki a tablice, arytmetyka wskaźników.2
T-W-9Struktury, unie, pola bitowe. Listy.1
T-W-10Preprocesor1
T-W-11Funkcje. Sposoby przekazywania argumentów do funkcji, wskaźniki do funkcji.2
T-W-12Specyfikatory klas pamięci, zasięg deklaracji zmiennych.2
T-W-13Operacje we/wy – obsługa plików.1
T-W-14Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach30
A-L-2Przygotowanie się do zajeć laboratoryjnych15
A-L-3Wykonanie programów poza zajęciami15
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
A-W-5Czytanie wskazanej literatury10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Testowy egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań programistycznych realizowanych poza zajęciami

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D4_W01
Student zna i rozumie podstawowe konstrukcje języka programowania C, C++
BI_1A_W11, BI_1A_W20, BI_1A_W10, BI_1A_W09P1A_W04, P1A_W07, P1A_W10, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3
BI_1A_BII-S-D4_W02
Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C, C++
BI_1A_W20, BI_1A_W10, BI_1A_W09, BI_1A_W11P1A_W04, P1A_W07, P1A_W10, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-3T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
BI_1A_BII-S-D4_W03
Student dysponuje aktualną wiedzą na temat wybranych bibliotek programistycznych języka C, C++
BI_1A_W11, BI_1A_W09, BI_1A_W10P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-3T-L-7, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-2, S-3, S-4
BI_1A_BII-S-D4_W04
Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego.
BI_1A_W10, BI_1A_W11, BI_1A_W09P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D4_U01
Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci progamu w języku C, C++
BI_1A_U11, BI_1A_U09, BI_1A_U10P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U09, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-2, S-3, S-4
BI_1A_BII-S-D4_U03
Student potrafi utworzyć projekt oraz dokonać jego kompilacji i uruchamienia w systemie Windows i Linux
BI_1A_U09, BI_1A_U10, BI_1A_U11, BI_1A_U22P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U09, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-L-9M-1, M-2S-2
BI_1A_BII-S-D4_U04
Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji.
BI_1A_U11, BI_1A_U10, BI_1A_U09P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U09, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D4_K01
W wyniku przprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
BI_1A_K05, BI_1A_K04, BI_1A_K03, BI_1A_K01P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-3T-W-14M-1, M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D4_W01
Student zna i rozumie podstawowe konstrukcje języka programowania C, C++
2,0nie zna podstawowych konstrukcji języka programowania C
3,0zna instrukcje warunkowe oraz pętle języka C
3,5zna instrukcje warunkowe, pętle oraz operatory występujące w języku C
4,0potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wymienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukcje warunkowe, pętle oraz operatory
4,5potrafi posługiwać się funkcjami w języku C, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wymienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukcje warunkowe, pętle oraz operatory
5,0potrafi dynamicznie przydzielać pamięć oraz posługiwać się wskaźnikami, potrafi posługiwać się funkcjami w języku C, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wymienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukcje warunkowe, pętle oraz operatory
BI_1A_BII-S-D4_W02
Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C, C++
2,0nie potrafi rozpoznać prostego problemu
3,0potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny
3,5potrafi rozpoznać oraz zdefiniować prosty problem programistyczny
4,0potrafi rozpoznać oraz zdefiniować prosty problem i zaimplementować do w języku C
4,5potrafi rozpoznać oraz zdefiniować problem i zaimplementować go w języku C z użyciem podstawowych konstrukcji języka C
5,0potrafi rozpoznać oraz zdefiniować problem i zaimplementować do w języku C i C++ z użyciem podstawowych konstrukcji języka
BI_1A_BII-S-D4_W03
Student dysponuje aktualną wiedzą na temat wybranych bibliotek programistycznych języka C, C++
2,0nie zna żadnych bibliotek programistycznych
3,0potrafi korzystać z biblioteki stdio
3,5potrafi korzystać z biblioteki stdio oraz conio
4,0potrafi korzystać z biblioteki stdio, conio oraz string
4,5potrafi korzystać z biblioteki stdio, conio, string oraz stdlib
5,0potrafi korzystać z biblioteki stdio, conio, string, stdlib oraz math i time
BI_1A_BII-S-D4_W04
Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego.
2,0nie potrafi wytłumaczyć działania prostego programu
3,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych oraz operatorów
3,5potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych, operatorów oraz struktur
4,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych, operatorów oraz struktur i korzystającego z bibliotek: stdlib, stdio, string
4,5potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z dowolnych konstrukcji języka C oraz korzystającego dowolnych bibliotek standardowych
5,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z dowolnych konstrukcji języka C oraz korzystającego dowolnych bibliotek standardowych oraz usunąć błędy z programu jeśli takowe występują

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D4_U01
Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci progamu w języku C, C++
2,0nie potrafi rozpoznać i zaprojektować algorytmu dla prostego programu
3,0potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu
3,5potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C
4,0potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C i bibliotek stdio, stblib oraz string
4,5potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C i dostępnych bibliotek standardowych języka C
5,0potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C,C++ i dostępnych bibliotek standardowych języka C i C++
BI_1A_BII-S-D4_U03
Student potrafi utworzyć projekt oraz dokonać jego kompilacji i uruchamienia w systemie Windows i Linux
2,0nie potrafi utworzyć projektu
3,0potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++
3,5potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows
4,0potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows oraz skompilować ten projekt
4,5potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows oraz skompilować ten projekt i uruchomić napisany program
5,0potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows oraz w jednym z narzędzi systemu Linux, potrafi skompilować ten projekt i uruchomić napisany program
BI_1A_BII-S-D4_U04
Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji.
2,0nie potrafi korzystać z żadnej biblioteki standardowej
3,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio oraz stdlib
3,5potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio oraz stdlib i string
4,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio, stdlib i string, oraz time i math
4,5potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C
5,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C oraz C++

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D4_K01
W wyniku przprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
2,0brak umiejętności tworzenia programów
3,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C
3,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C oraz korzystanie z bibliotek stdio, stdlib, string
4,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie
4,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie oraz dynamicznego rezerwowania i zwalniania pamięci
5,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C. C++, znajomość bibliotek standardowych, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie oraz dynamicznego rezerwowania i zwalniania pamięci, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania

Literatura podstawowa

  1. Brian W.Karnighan, Dennis M.Ritchie, Język Ansi C, Helion, Gliwice, 2010, Wydanie II
  2. Jerzy Grębosz, Symfonia C++ Standard, Edition 2000, Kraków, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bjarne Stroustrup, Programowanie. Teoria i praktyka z wykorzystaniem C++, Helion, Gliwice, 2010
  2. Bruce Eckel, Thinking in C++. Edycja polska, Helion, Gliwice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Program jednosegmentowy, Operacje we/wy2
T-L-2Instrukcje warunkowe4
T-L-3Instrukcje iteracyjne.4
T-L-4Kwalifikator const, Operatory języka C4
T-L-5Operacje na tablicach4
T-L-6Wskaźniki. Deklaracja, nadawanie wartości początkowej, wskaźniki a tablice, arytmetyka wskaźników.6
T-L-7Funkcje3
T-L-8Zapis i odczyt plików2
T-L-9Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura programu jednosegmentowego1
T-W-2Operacje we/wy. Instrukcje sterujące języka C Arytmetyczne wyrażenie warunkowe.2
T-W-3Instrukcje iteracyjne. Instrukcje sterujące2
T-W-4Typy Podstawowe. Typy wyliczeniowe enum.1
T-W-5Kwalifikator const. Zakres działania i czas życia zmiennych. Literały języka C.1
T-W-6Operatory języka C. Konwersja typów zmiennych.1
T-W-7Tablice jedno i wielowymiarowe.2
T-W-8Wskaźniki. Wskaźniki a tablice, arytmetyka wskaźników.2
T-W-9Struktury, unie, pola bitowe. Listy.1
T-W-10Preprocesor1
T-W-11Funkcje. Sposoby przekazywania argumentów do funkcji, wskaźniki do funkcji.2
T-W-12Specyfikatory klas pamięci, zasięg deklaracji zmiennych.2
T-W-13Operacje we/wy – obsługa plików.1
T-W-14Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach30
A-L-2Przygotowanie się do zajeć laboratoryjnych15
A-L-3Wykonanie programów poza zajęciami15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
A-W-5Czytanie wskazanej literatury10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D4_W01Student zna i rozumie podstawowe konstrukcje języka programowania C, C++
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W11ma wiedzę z zakresu architektury systemów komputerowych
BI_1A_W20zna sposoby pozyskiwania informacji naukowych z poszanowaniem praw autorskich, a także sposoby optymalizacji uczenia się i prezentowania wiedzy w języku polskim i obcym
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
BI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C, C++
Treści programoweT-L-1Program jednosegmentowy, Operacje we/wy
T-L-2Instrukcje warunkowe
T-L-3Instrukcje iteracyjne.
T-L-4Kwalifikator const, Operatory języka C
T-L-5Operacje na tablicach
T-L-6Wskaźniki. Deklaracja, nadawanie wartości początkowej, wskaźniki a tablice, arytmetyka wskaźników.
T-L-7Funkcje
T-L-8Zapis i odczyt plików
T-W-2Operacje we/wy. Instrukcje sterujące języka C Arytmetyczne wyrażenie warunkowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Testowy egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstawowych konstrukcji języka programowania C
3,0zna instrukcje warunkowe oraz pętle języka C
3,5zna instrukcje warunkowe, pętle oraz operatory występujące w języku C
4,0potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wymienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukcje warunkowe, pętle oraz operatory
4,5potrafi posługiwać się funkcjami w języku C, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wymienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukcje warunkowe, pętle oraz operatory
5,0potrafi dynamicznie przydzielać pamięć oraz posługiwać się wskaźnikami, potrafi posługiwać się funkcjami w języku C, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wymienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukcje warunkowe, pętle oraz operatory
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D4_W02Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C, C++
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W20zna sposoby pozyskiwania informacji naukowych z poszanowaniem praw autorskich, a także sposoby optymalizacji uczenia się i prezentowania wiedzy w języku polskim i obcym
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
BI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
BI_1A_W11ma wiedzę z zakresu architektury systemów komputerowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
Treści programoweT-W-3Instrukcje iteracyjne. Instrukcje sterujące
T-W-4Typy Podstawowe. Typy wyliczeniowe enum.
T-W-7Tablice jedno i wielowymiarowe.
T-W-8Wskaźniki. Wskaźniki a tablice, arytmetyka wskaźników.
T-W-9Struktury, unie, pola bitowe. Listy.
T-W-10Preprocesor
T-W-12Specyfikatory klas pamięci, zasięg deklaracji zmiennych.
T-W-13Operacje we/wy – obsługa plików.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Testowy egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań programistycznych realizowanych poza zajęciami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozpoznać prostego problemu
3,0potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny
3,5potrafi rozpoznać oraz zdefiniować prosty problem programistyczny
4,0potrafi rozpoznać oraz zdefiniować prosty problem i zaimplementować do w języku C
4,5potrafi rozpoznać oraz zdefiniować problem i zaimplementować go w języku C z użyciem podstawowych konstrukcji języka C
5,0potrafi rozpoznać oraz zdefiniować problem i zaimplementować do w języku C i C++ z użyciem podstawowych konstrukcji języka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D4_W03Student dysponuje aktualną wiedzą na temat wybranych bibliotek programistycznych języka C, C++
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W11ma wiedzę z zakresu architektury systemów komputerowych
BI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C, C++
C-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
Treści programoweT-L-7Funkcje
T-W-2Operacje we/wy. Instrukcje sterujące języka C Arytmetyczne wyrażenie warunkowe.
T-W-7Tablice jedno i wielowymiarowe.
T-W-8Wskaźniki. Wskaźniki a tablice, arytmetyka wskaźników.
T-W-9Struktury, unie, pola bitowe. Listy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Testowy egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań programistycznych realizowanych poza zajęciami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna żadnych bibliotek programistycznych
3,0potrafi korzystać z biblioteki stdio
3,5potrafi korzystać z biblioteki stdio oraz conio
4,0potrafi korzystać z biblioteki stdio, conio oraz string
4,5potrafi korzystać z biblioteki stdio, conio, string oraz stdlib
5,0potrafi korzystać z biblioteki stdio, conio, string, stdlib oraz math i time
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D4_W04Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
BI_1A_W11ma wiedzę z zakresu architektury systemów komputerowych
BI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C, C++
Treści programoweT-W-2Operacje we/wy. Instrukcje sterujące języka C Arytmetyczne wyrażenie warunkowe.
T-W-3Instrukcje iteracyjne. Instrukcje sterujące
T-W-4Typy Podstawowe. Typy wyliczeniowe enum.
T-W-5Kwalifikator const. Zakres działania i czas życia zmiennych. Literały języka C.
T-W-6Operatory języka C. Konwersja typów zmiennych.
T-W-7Tablice jedno i wielowymiarowe.
T-W-8Wskaźniki. Wskaźniki a tablice, arytmetyka wskaźników.
T-W-9Struktury, unie, pola bitowe. Listy.
T-W-10Preprocesor
T-W-11Funkcje. Sposoby przekazywania argumentów do funkcji, wskaźniki do funkcji.
T-W-12Specyfikatory klas pamięci, zasięg deklaracji zmiennych.
T-W-13Operacje we/wy – obsługa plików.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Testowy egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań programistycznych realizowanych poza zajęciami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wytłumaczyć działania prostego programu
3,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych oraz operatorów
3,5potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych, operatorów oraz struktur
4,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych, operatorów oraz struktur i korzystającego z bibliotek: stdlib, stdio, string
4,5potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z dowolnych konstrukcji języka C oraz korzystającego dowolnych bibliotek standardowych
5,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z dowolnych konstrukcji języka C oraz korzystającego dowolnych bibliotek standardowych oraz usunąć błędy z programu jeśli takowe występują
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D4_U01Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci progamu w języku C, C++
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U11korzysta z różnego rodzaju systemów komputerowych, ocenia różnice między nimi
BI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
BI_1A_U10rozróżnia modele cyklu życia oprogramowania, ocenia poprawność wyników programowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C, C++
C-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
Treści programoweT-L-1Program jednosegmentowy, Operacje we/wy
T-L-2Instrukcje warunkowe
T-L-3Instrukcje iteracyjne.
T-L-4Kwalifikator const, Operatory języka C
T-L-5Operacje na tablicach
T-L-6Wskaźniki. Deklaracja, nadawanie wartości początkowej, wskaźniki a tablice, arytmetyka wskaźników.
T-L-7Funkcje
T-L-8Zapis i odczyt plików
T-L-9Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Testowy egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań programistycznych realizowanych poza zajęciami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozpoznać i zaprojektować algorytmu dla prostego programu
3,0potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu
3,5potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C
4,0potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C i bibliotek stdio, stblib oraz string
4,5potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C i dostępnych bibliotek standardowych języka C
5,0potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C,C++ i dostępnych bibliotek standardowych języka C i C++
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D4_U03Student potrafi utworzyć projekt oraz dokonać jego kompilacji i uruchamienia w systemie Windows i Linux
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
BI_1A_U10rozróżnia modele cyklu życia oprogramowania, ocenia poprawność wyników programowania
BI_1A_U11korzysta z różnego rodzaju systemów komputerowych, ocenia różnice między nimi
BI_1A_U22potrafi odpowiednio zorganizować swoje stanowisko pracy, dba o bezpieczeństwo pracy swoje i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C, C++
C-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
Treści programoweT-L-9Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi utworzyć projektu
3,0potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++
3,5potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows
4,0potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows oraz skompilować ten projekt
4,5potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows oraz skompilować ten projekt i uruchomić napisany program
5,0potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows oraz w jednym z narzędzi systemu Linux, potrafi skompilować ten projekt i uruchomić napisany program
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D4_U04Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U11korzysta z różnego rodzaju systemów komputerowych, ocenia różnice między nimi
BI_1A_U10rozróżnia modele cyklu życia oprogramowania, ocenia poprawność wyników programowania
BI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C, C++
Treści programoweT-L-1Program jednosegmentowy, Operacje we/wy
T-L-2Instrukcje warunkowe
T-L-3Instrukcje iteracyjne.
T-L-4Kwalifikator const, Operatory języka C
T-L-5Operacje na tablicach
T-L-6Wskaźniki. Deklaracja, nadawanie wartości początkowej, wskaźniki a tablice, arytmetyka wskaźników.
T-L-7Funkcje
T-L-8Zapis i odczyt plików
T-L-9Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Testowy egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań programistycznych realizowanych poza zajęciami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi korzystać z żadnej biblioteki standardowej
3,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio oraz stdlib
3,5potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio oraz stdlib i string
4,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio, stdlib i string, oraz time i math
4,5potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C
5,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C oraz C++
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D4_K01W wyniku przprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K05rozumie społeczny i zawodowy kontekst bioinformatyki
BI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
BI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
BI_1A_K01świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej oraz szanuje różnorodność poglądów i kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
Treści programoweT-W-14Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań programistycznych realizowanych poza zajęciami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności tworzenia programów
3,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C
3,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C oraz korzystanie z bibliotek stdio, stdlib, string
4,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie
4,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie oraz dynamicznego rezerwowania i zwalniania pamięci
5,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C. C++, znajomość bibliotek standardowych, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie oraz dynamicznego rezerwowania i zwalniania pamięci, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania