Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Zastosowanie technik komputerowych w alternatywnych metodach badań na zwierzętach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie technik komputerowych w alternatywnych metodach badań na zwierzętach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kazimierz Bobko <Kazimierz.Bobko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zastosowanie zwierząt do badań
W-2Dobrostan zwierząt doświadczalnych i laboratoryjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu rozwijania alternatywnych metod, poprzez zastosowanie technik komputerowych, które mogą ograniczyć liczbę badań z udziałem żywych zwierząt.
C-2Przedstawienie przesłanek skłaniających do konieczności wykorzystywania najnowszych zdobyczy technicznych w doświadczeniach biomedycznych i dydaktyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozwój metod alternatywnych jako możliwość ograniczenia wykorzystywania zwierząt w pracach badawczych z dziedziny nauk biomedycznych i biologicznych.2
T-L-2Dane statystyczne w kształtowaniu liczby zwierząt doświadczalnych i laboratoryjnych z uwzględnieniem gatunków zwierząt oraz stopnia inwazyjności badań.2
T-L-3Wykorzystanie danych epidemiologicznych w światowych bazach komputerowych2
T-L-4Przegląd i zapoznanie z programami komputerowymi symulującymi działanie leku i anestetyków na określony układ.2
T-L-5Banki tkanek i komórek (CBTiMG, Guz Biobank)2
T-L-6Modele MD- PVC-Rat, Koken i symulatory multimedialne w zdobywaniu umiejętności manualnych i praktycznych2
T-L-7Porównanie in silico i in vitro w badaniach metabolicznych. Komputerowe wspomaganie badania leków, badań klinicznych, techniki szybkiej analizy parametrów fizjologicznych. Techniki komputerowe QSAR, QSPR, QSMR, QSTR w farmakokinetyce.2
T-L-8podsumowaie i pisemne zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Metodyka przeprowadzania badań na żywych organizmach.2
T-W-2Informatyka jako nauka wspierające badania naukowe. Równania regresji.2
T-W-3Organizacje wspierające badania ograniczające udział zwierząt w eksperymentach Narzędzia informatyczne wykorzystywane w doświadczeniach biologicznych i dydaktyce.2
T-W-4Podstawy teoretyczne metody QSAR. Techniki komputerowe QSAR, QSPR, QSMR, QSTR w farmakokinetyce.6
T-W-5Wykorzystanie łączy internetowych w poszerzaniu umiejętności i wiedzy z zakresu badań nauk biomedycznych2
T-W-6Podsumowanie wykładów i zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwao w ćwiczeniach15
A-L-2cztanie wskazanej literatury10
A-L-3przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych10
A-L-4Przygotowaie do zaliczenia10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury7
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów7
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-5Przygotowanie referatów w formie prezentacji z wybranych zagadnień8
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Film dydaktyczny
M-3Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za zakończenie cyklu wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O5.3_W01
student definiuje, rozumie i wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń
BI_1A_W16P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03C-1, C-2T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O5.3_U01
Student umie wykorzystwywać dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce
BI_1A_U11P1A_U05, P1A_U09, T1A_U01, T1A_U13, T1A_U16InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O5.3_K01
Student jest zorientowany w możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt
BI_1A_K02P1A_K01, P1A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O5.3_W01
student definiuje, rozumie i wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń
2,0student nie definiuje, nie rozumie i nie wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń
3,0student definiuje ale w niewielkim zakresie wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń
3,5student definiuje i wskazuje celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń
4,0student definiuje, rozumie i potrafi wskazać na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń
4,5student dokładnie definiuje, rozumie i wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń
5,0student dokładnie definiuje, rozumie i wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń i proponuje ciekawe rozwiązania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O5.3_U01
Student umie wykorzystwywać dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce
2,0Student nie umie wykorzystwywać dostępnych technik informatycznych w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce
3,0Student w niewielkim zakresie umie wykorzystwywać dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce
3,5Student umie wykorzystwywać dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce
4,0Student umie wykorzystwywać i dobierać dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce
4,5Student umie wykorzystwywać i dobierać oraz łączyć dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce
5,0Student umie opracować, wykorzystwywać, dobierać oraz łączyć dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O5.3_K01
Student jest zorientowany w możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt
2,0Student nie jest zorientowany w możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt
3,0Student w niewielkim zakresie jest zorientowany w możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt
3,5Student jest zorientowany i raczej świadomy o możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt
4,0Student jest zorientowany i świadomy o możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt
4,5Student jest zorientowany, świadomy i postrzega możliwości zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt
5,0Student jest kreatywny, zorientowany, świadomy i postrzega możliwości zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt i otwarty na dalszy swój rozwój

Literatura podstawowa

  1. Brylińska J., Kwiatkowska J., Zwierzęta laboratoryjne - metody hodowli i doświadczeń, Universitas, Kraków, 1996, I
  2. Sejm RP, Ustawa o doświadczeniach na zwierzętach, Dz.U.2005.33.289, Warszawa, 2005
  3. Katkiewicz M, Zwierzęta laboratoryjne - choroby i użytkowanie, SGGW, Warszawa, 1989
  4. Godawska E.., Pękala E, Kieć-Kononowicz K., Porównanie metabolizmu prazikwantelu in silico i in vitro. Prace eksperymentalne., Biotechnologia (68), 215–222, 2005, 68

Literatura dodatkowa

  1. Metody alternatywne dostępne w UE dla celów regulacyjnych., Część B Aneksu V do Dyrektywy 67/548/EC, EU, 2011
  2. Charls River, Supporting Science. Advances Research, Animallab, 2011, www.animalab.pl

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozwój metod alternatywnych jako możliwość ograniczenia wykorzystywania zwierząt w pracach badawczych z dziedziny nauk biomedycznych i biologicznych.2
T-L-2Dane statystyczne w kształtowaniu liczby zwierząt doświadczalnych i laboratoryjnych z uwzględnieniem gatunków zwierząt oraz stopnia inwazyjności badań.2
T-L-3Wykorzystanie danych epidemiologicznych w światowych bazach komputerowych2
T-L-4Przegląd i zapoznanie z programami komputerowymi symulującymi działanie leku i anestetyków na określony układ.2
T-L-5Banki tkanek i komórek (CBTiMG, Guz Biobank)2
T-L-6Modele MD- PVC-Rat, Koken i symulatory multimedialne w zdobywaniu umiejętności manualnych i praktycznych2
T-L-7Porównanie in silico i in vitro w badaniach metabolicznych. Komputerowe wspomaganie badania leków, badań klinicznych, techniki szybkiej analizy parametrów fizjologicznych. Techniki komputerowe QSAR, QSPR, QSMR, QSTR w farmakokinetyce.2
T-L-8podsumowaie i pisemne zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metodyka przeprowadzania badań na żywych organizmach.2
T-W-2Informatyka jako nauka wspierające badania naukowe. Równania regresji.2
T-W-3Organizacje wspierające badania ograniczające udział zwierząt w eksperymentach Narzędzia informatyczne wykorzystywane w doświadczeniach biologicznych i dydaktyce.2
T-W-4Podstawy teoretyczne metody QSAR. Techniki komputerowe QSAR, QSPR, QSMR, QSTR w farmakokinetyce.6
T-W-5Wykorzystanie łączy internetowych w poszerzaniu umiejętności i wiedzy z zakresu badań nauk biomedycznych2
T-W-6Podsumowanie wykładów i zaliczenie.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwao w ćwiczeniach15
A-L-2cztanie wskazanej literatury10
A-L-3przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych10
A-L-4Przygotowaie do zaliczenia10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury7
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów7
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-5Przygotowanie referatów w formie prezentacji z wybranych zagadnień8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O5.3_W01student definiuje, rozumie i wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W16zna wybrane metody i techniki dotyczące podstaw komputerowego wspomagania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu rozwijania alternatywnych metod, poprzez zastosowanie technik komputerowych, które mogą ograniczyć liczbę badań z udziałem żywych zwierząt.
C-2Przedstawienie przesłanek skłaniających do konieczności wykorzystywania najnowszych zdobyczy technicznych w doświadczeniach biomedycznych i dydaktyce.
Treści programoweT-W-2Informatyka jako nauka wspierające badania naukowe. Równania regresji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Film dydaktyczny
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za zakończenie cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie definiuje, nie rozumie i nie wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń
3,0student definiuje ale w niewielkim zakresie wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń
3,5student definiuje i wskazuje celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń
4,0student definiuje, rozumie i potrafi wskazać na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń
4,5student dokładnie definiuje, rozumie i wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń
5,0student dokładnie definiuje, rozumie i wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń i proponuje ciekawe rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O5.3_U01Student umie wykorzystwywać dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U11korzysta z różnego rodzaju systemów komputerowych, ocenia różnice między nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu rozwijania alternatywnych metod, poprzez zastosowanie technik komputerowych, które mogą ograniczyć liczbę badań z udziałem żywych zwierząt.
C-2Przedstawienie przesłanek skłaniających do konieczności wykorzystywania najnowszych zdobyczy technicznych w doświadczeniach biomedycznych i dydaktyce.
Treści programoweT-W-1Metodyka przeprowadzania badań na żywych organizmach.
T-W-4Podstawy teoretyczne metody QSAR. Techniki komputerowe QSAR, QSPR, QSMR, QSTR w farmakokinetyce.
T-W-5Wykorzystanie łączy internetowych w poszerzaniu umiejętności i wiedzy z zakresu badań nauk biomedycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za zakończenie cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystwywać dostępnych technik informatycznych w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce
3,0Student w niewielkim zakresie umie wykorzystwywać dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce
3,5Student umie wykorzystwywać dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce
4,0Student umie wykorzystwywać i dobierać dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce
4,5Student umie wykorzystwywać i dobierać oraz łączyć dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce
5,0Student umie opracować, wykorzystwywać, dobierać oraz łączyć dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O5.3_K01Student jest zorientowany w możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu rozwijania alternatywnych metod, poprzez zastosowanie technik komputerowych, które mogą ograniczyć liczbę badań z udziałem żywych zwierząt.
C-2Przedstawienie przesłanek skłaniających do konieczności wykorzystywania najnowszych zdobyczy technicznych w doświadczeniach biomedycznych i dydaktyce.
Treści programoweT-W-1Metodyka przeprowadzania badań na żywych organizmach.
T-W-3Organizacje wspierające badania ograniczające udział zwierząt w eksperymentach Narzędzia informatyczne wykorzystywane w doświadczeniach biologicznych i dydaktyce.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zorientowany w możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt
3,0Student w niewielkim zakresie jest zorientowany w możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt
3,5Student jest zorientowany i raczej świadomy o możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt
4,0Student jest zorientowany i świadomy o możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt
4,5Student jest zorientowany, świadomy i postrzega możliwości zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt
5,0Student jest kreatywny, zorientowany, świadomy i postrzega możliwości zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt i otwarty na dalszy swój rozwój