Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Wstęp do algorytmizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wstęp do algorytmizacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Pejaś <Jerzy.Pejas@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawowe umiejętności programowania w języku C/C++, znać podstawowe pojęcia matematyki dyskretnej i informatyki: zbiory i operacje na zbiorach, relacje, funkcje, indukcja i iteracja, budowa i funkcjonowanie komputera (w tym procesora), stosu programowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Praktyczne opanowanie zasad tworzenia algorytmów
C-2Nabycie umiejętności oceny i porównywania algorytmów ze względu na czaso- i pamięciochłonność
C-3Zapoznanie studenta z zasadami formułowania zadań algorytmicznych, projektowania algorytmów do ich rozwiązywania i oceny tych algorytmów
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi algorytmami sortowania oraz strukturami danych (stos, kolejka, lista)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Schematy blokowe algorytmów i pseudokody2
T-L-2Naturalna ocena złożoności algorytmów (przypadek optymistyczny, pesymistyczny, oczekiwany)3
T-L-3Konfrontacja iteracyjnych i rekurencyjnych wersji algorytmów2
T-L-4Asymptotyczna ocena złożoności algorytmów i twierdzenie o rekurencji uniwersalnej2
T-L-5Metody rozwiązywania równań rekurencyjnych2
T-L-6Wywodzenie algorytmów zintegrowanych na podstawie algorytmów cząstkowych (na przykładzie algorytmów dotyczących grafów),2
T-L-7Formalne badanie poprawności algorytmów2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: specyfikacja i sposoby opisu algorytmów, kryteria porównania algorytmów, pojęcie struktury danych i systemu algebraicznego, przegląd fundamentalnych idei i metod projektowania algorytmów3
T-W-2Rekurencja i algorytmy rekurencyjne2
T-W-3Poprawność algorytmu2
T-W-4Sprawność algorytmów (analiza algorytmów)2
T-W-5Projektowanie algorytmu2
T-W-6Wybrane metody sortowania2
T-W-7Abstrakcyjne podstawowe struktury danych (stos, kolejka, listy)2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń13
A-L-3Udział w konsultacjach2
30
wykłady
A-W-1Udział, dyskusje i rozwiazywanie problemów formułowanych podczas wykładów15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie (2 godz.)13
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O2.1_W01
Student rozumie pojęcia złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
BI_1A_W09P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3
BI_1A_BI-S-O2.1_W02
Student potrafi definiować zadania algorytmiczne oraz zaproponować odpowiednią technikę algorytmiczną do jego rozwiązania
BI_1A_W09P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3
BI_1A_BI-S-O2.1_W03
Student zna podstawowe algorytmy sortowania oraz struktury danych (stos, kolejka, lista)
BI_1A_W09P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-4T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-L-4M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O2.1_U01
Student formułować i rozwiązywać zadania algorytmiczne
BI_1A_U09P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3
BI_1A_BI-S-O2.1_U02
Student potrafi badać poprawność algorytmów i ich sprawność, ulepszać ich działanie
BI_1A_U09P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3
BI_1A_BI-S-O2.1_U03
Student potrafi zastosować podstawowe struktury danych do rozwiązywania zadań algorytmicznych
BI_1A_U09P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08C-4T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O2.1_K01
Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-L-7, T-W-5, T-L-3, T-W-3, T-W-7, T-L-4M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O2.1_W01
Student rozumie pojęcia złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo a poziomie podstawowym zna metody formalnego dowodzenia poprawności algorytmów
BI_1A_BI-S-O2.1_W02
Student potrafi definiować zadania algorytmiczne oraz zaproponować odpowiednią technikę algorytmiczną do jego rozwiązania
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i definiować wybrane podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
3,5potrafi wymienić i definiować dowolne podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo na poziomie podstawowym potrafi zaproponować i wytłumaczyć działanie metody programowania dynamicznego na przykładzie wskazanego problemu algorytmicznego
BI_1A_BI-S-O2.1_W03
Student zna podstawowe algorytmy sortowania oraz struktury danych (stos, kolejka, lista)
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0zna wybrane podstawowe struktury danych (stos, kolejka) oraz potrafi wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych algorytmów sortowania
3,5zna dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz potrafi wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych algorytmów sortowania
4,0potrafi opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych i rekurencyjnych algorytmów sortowania
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz precyzyjnie wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych i rekurencyjnych algorytmów sortowania
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi opisać Student potrafi wyjaśnid działanie wybranych algorytmów sortowania wykraczajacych poza podstawowy zestaw algorytmów sortowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O2.1_U01
Student formułować i rozwiązywać zadania algorytmiczne
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi formułować i rozwiązywać wybrane podstawowe zadania algorytmiczne
3,5potrafi formułować i rozwiązywać dowolne podstawowe zadania algorytmiczne
4,0potrafi zastosować metodę projektowania dziel i zwyciężaj do rozwiązania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
4,5potrafi zastosować metodę projektowania zachłannego oraz dziel i zwyciężaj do rozwiąznaia dowolnych zadań algorytmicznych
5,0potrafi zastosować metodę programownaia dydnamicznego do zaprojektowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
BI_1A_BI-S-O2.1_U02
Student potrafi badać poprawność algorytmów i ich sprawność, ulepszać ich działanie
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi obliczyć złożoność czasową wybranych podstawowych algorytmów
3,5potrafi obliczyć złożoność czasową dowolnych podstawowych algorytmów
4,0spełnia wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo potrafi zweryfikować poprawność wybranych podstawowych algorytmów
4,5spełnia wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo potrafi zweryfikować poprawność dowolnych podstawowych algorytmów
5,0pospełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi wprowadzić usprawnienia podnoszące sprawność działania algorytmów
BI_1A_BI-S-O2.1_U03
Student potrafi zastosować podstawowe struktury danych do rozwiązywania zadań algorytmicznych
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi zastosować tablicowe implementacje wybranych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
3,5potrafi zastosować tablicowe implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
4,0potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje wybranych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
4,5potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
5,0potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania dwolnych podstawowych zadań algorytmicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O2.1_K01
Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
2,0brak umiejętności samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie
3,0dostateczna umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo częstej pomocy nauczyciela
3,5ponad dostateczne umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga częstej pomocy nauczyciela
4,0dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga rzadkiej pomocy nauczyciela
4,5ponad dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo rzadkiej pomocy nauczyciela
5,0wyróżniająca umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, potrafi bez pomocy nauczyciela wykonać zadania ćwiczeniowe zgodnie z otrzymanymi poleceniami prowadzącego

Literatura podstawowa

  1. T.H. Cormen, Ch.E.Leiserson, R.I.Rivest, Wprowadzenia do algorytmów, WNT, Warszawa, 2004
  2. Kyle Loudon, Algorytmy w C, Helion, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Richard Neapolitan, Kumarss Naimipour, Podstawy algorytmów z przykładami w C++, Helion, Warszawa, 2004
  2. Alfred V. Aho, John E. Hopcroft, Jeffrey D. Ullman, Algorytmy i struktury danych, Helion, Warszawa, 2003
  3. Piotr Wróblewski, Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, 2009, Wyd. IV

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Schematy blokowe algorytmów i pseudokody2
T-L-2Naturalna ocena złożoności algorytmów (przypadek optymistyczny, pesymistyczny, oczekiwany)3
T-L-3Konfrontacja iteracyjnych i rekurencyjnych wersji algorytmów2
T-L-4Asymptotyczna ocena złożoności algorytmów i twierdzenie o rekurencji uniwersalnej2
T-L-5Metody rozwiązywania równań rekurencyjnych2
T-L-6Wywodzenie algorytmów zintegrowanych na podstawie algorytmów cząstkowych (na przykładzie algorytmów dotyczących grafów),2
T-L-7Formalne badanie poprawności algorytmów2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: specyfikacja i sposoby opisu algorytmów, kryteria porównania algorytmów, pojęcie struktury danych i systemu algebraicznego, przegląd fundamentalnych idei i metod projektowania algorytmów3
T-W-2Rekurencja i algorytmy rekurencyjne2
T-W-3Poprawność algorytmu2
T-W-4Sprawność algorytmów (analiza algorytmów)2
T-W-5Projektowanie algorytmu2
T-W-6Wybrane metody sortowania2
T-W-7Abstrakcyjne podstawowe struktury danych (stos, kolejka, listy)2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń13
A-L-3Udział w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział, dyskusje i rozwiazywanie problemów formułowanych podczas wykładów15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie (2 godz.)13
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O2.1_W01Student rozumie pojęcia złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności oceny i porównywania algorytmów ze względu na czaso- i pamięciochłonność
Treści programoweT-W-3Poprawność algorytmu
T-W-4Sprawność algorytmów (analiza algorytmów)
T-L-4Asymptotyczna ocena złożoności algorytmów i twierdzenie o rekurencji uniwersalnej
T-L-7Formalne badanie poprawności algorytmów
T-L-2Naturalna ocena złożoności algorytmów (przypadek optymistyczny, pesymistyczny, oczekiwany)
T-L-5Metody rozwiązywania równań rekurencyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo a poziomie podstawowym zna metody formalnego dowodzenia poprawności algorytmów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O2.1_W02Student potrafi definiować zadania algorytmiczne oraz zaproponować odpowiednią technikę algorytmiczną do jego rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Praktyczne opanowanie zasad tworzenia algorytmów
C-3Zapoznanie studenta z zasadami formułowania zadań algorytmicznych, projektowania algorytmów do ich rozwiązywania i oceny tych algorytmów
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie: specyfikacja i sposoby opisu algorytmów, kryteria porównania algorytmów, pojęcie struktury danych i systemu algebraicznego, przegląd fundamentalnych idei i metod projektowania algorytmów
T-W-5Projektowanie algorytmu
T-L-3Konfrontacja iteracyjnych i rekurencyjnych wersji algorytmów
T-L-1Schematy blokowe algorytmów i pseudokody
T-L-6Wywodzenie algorytmów zintegrowanych na podstawie algorytmów cząstkowych (na przykładzie algorytmów dotyczących grafów),
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i definiować wybrane podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
3,5potrafi wymienić i definiować dowolne podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo na poziomie podstawowym potrafi zaproponować i wytłumaczyć działanie metody programowania dynamicznego na przykładzie wskazanego problemu algorytmicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O2.1_W03Student zna podstawowe algorytmy sortowania oraz struktury danych (stos, kolejka, lista)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Praktyczne opanowanie zasad tworzenia algorytmów
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi algorytmami sortowania oraz strukturami danych (stos, kolejka, lista)
Treści programoweT-W-2Rekurencja i algorytmy rekurencyjne
T-W-6Wybrane metody sortowania
T-W-7Abstrakcyjne podstawowe struktury danych (stos, kolejka, listy)
T-L-4Asymptotyczna ocena złożoności algorytmów i twierdzenie o rekurencji uniwersalnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0zna wybrane podstawowe struktury danych (stos, kolejka) oraz potrafi wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych algorytmów sortowania
3,5zna dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz potrafi wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych algorytmów sortowania
4,0potrafi opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych i rekurencyjnych algorytmów sortowania
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz precyzyjnie wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych i rekurencyjnych algorytmów sortowania
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi opisać Student potrafi wyjaśnid działanie wybranych algorytmów sortowania wykraczajacych poza podstawowy zestaw algorytmów sortowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O2.1_U01Student formułować i rozwiązywać zadania algorytmiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Praktyczne opanowanie zasad tworzenia algorytmów
C-3Zapoznanie studenta z zasadami formułowania zadań algorytmicznych, projektowania algorytmów do ich rozwiązywania i oceny tych algorytmów
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie: specyfikacja i sposoby opisu algorytmów, kryteria porównania algorytmów, pojęcie struktury danych i systemu algebraicznego, przegląd fundamentalnych idei i metod projektowania algorytmów
T-W-2Rekurencja i algorytmy rekurencyjne
T-W-3Poprawność algorytmu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi formułować i rozwiązywać wybrane podstawowe zadania algorytmiczne
3,5potrafi formułować i rozwiązywać dowolne podstawowe zadania algorytmiczne
4,0potrafi zastosować metodę projektowania dziel i zwyciężaj do rozwiązania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
4,5potrafi zastosować metodę projektowania zachłannego oraz dziel i zwyciężaj do rozwiąznaia dowolnych zadań algorytmicznych
5,0potrafi zastosować metodę programownaia dydnamicznego do zaprojektowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O2.1_U02Student potrafi badać poprawność algorytmów i ich sprawność, ulepszać ich działanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Praktyczne opanowanie zasad tworzenia algorytmów
C-3Zapoznanie studenta z zasadami formułowania zadań algorytmicznych, projektowania algorytmów do ich rozwiązywania i oceny tych algorytmów
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie: specyfikacja i sposoby opisu algorytmów, kryteria porównania algorytmów, pojęcie struktury danych i systemu algebraicznego, przegląd fundamentalnych idei i metod projektowania algorytmów
T-W-2Rekurencja i algorytmy rekurencyjne
T-W-3Poprawność algorytmu
T-W-4Sprawność algorytmów (analiza algorytmów)
T-W-5Projektowanie algorytmu
T-W-7Abstrakcyjne podstawowe struktury danych (stos, kolejka, listy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi obliczyć złożoność czasową wybranych podstawowych algorytmów
3,5potrafi obliczyć złożoność czasową dowolnych podstawowych algorytmów
4,0spełnia wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo potrafi zweryfikować poprawność wybranych podstawowych algorytmów
4,5spełnia wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo potrafi zweryfikować poprawność dowolnych podstawowych algorytmów
5,0pospełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi wprowadzić usprawnienia podnoszące sprawność działania algorytmów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O2.1_U03Student potrafi zastosować podstawowe struktury danych do rozwiązywania zadań algorytmicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta z podstawowymi algorytmami sortowania oraz strukturami danych (stos, kolejka, lista)
Treści programoweT-W-6Wybrane metody sortowania
T-W-7Abstrakcyjne podstawowe struktury danych (stos, kolejka, listy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi zastosować tablicowe implementacje wybranych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
3,5potrafi zastosować tablicowe implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
4,0potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje wybranych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
4,5potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
5,0potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania dwolnych podstawowych zadań algorytmicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O2.1_K01Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z zasadami formułowania zadań algorytmicznych, projektowania algorytmów do ich rozwiązywania i oceny tych algorytmów
C-2Nabycie umiejętności oceny i porównywania algorytmów ze względu na czaso- i pamięciochłonność
C-1Praktyczne opanowanie zasad tworzenia algorytmów
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie: specyfikacja i sposoby opisu algorytmów, kryteria porównania algorytmów, pojęcie struktury danych i systemu algebraicznego, przegląd fundamentalnych idei i metod projektowania algorytmów
T-W-4Sprawność algorytmów (analiza algorytmów)
T-L-7Formalne badanie poprawności algorytmów
T-W-5Projektowanie algorytmu
T-L-3Konfrontacja iteracyjnych i rekurencyjnych wersji algorytmów
T-W-3Poprawność algorytmu
T-W-7Abstrakcyjne podstawowe struktury danych (stos, kolejka, listy)
T-L-4Asymptotyczna ocena złożoności algorytmów i twierdzenie o rekurencji uniwersalnej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie
3,0dostateczna umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo częstej pomocy nauczyciela
3,5ponad dostateczne umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga częstej pomocy nauczyciela
4,0dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga rzadkiej pomocy nauczyciela
4,5ponad dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo rzadkiej pomocy nauczyciela
5,0wyróżniająca umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, potrafi bez pomocy nauczyciela wykonać zadania ćwiczeniowe zgodnie z otrzymanymi poleceniami prowadzącego