Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Wstęp do biologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wstęp do biologii
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT1 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zakresu biologii (poziom szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych
C-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy roślin i zwierząt jedno- i wielokomórkowych oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
C-3zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Fauna zwierzęca Polski na przykładzie lasu mieszanego środkowo-europejskiej strefy umiarkowanej. Wyjście w teren połączone z obserwacją i rejestracją odnotowanych gatunków roślin i zwierząt, charakteryzujących dany teren na przykładzie pobliskiego Lasu Arkońskiego.8
T-T-2Fauna zwierzęca Polski na przykładzie lasu mieszanego środkowo-europejskiej strefy umiarkowanej. Wykonanie konspektu własnego - charakterystyka i omówienie zebranych informacji i odnotowanych gatunków wypełnienie przygotowanej w tym celu tabeli. Podsumowanie i zaliczenie zajęć terenowych2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie i formy życia. Teorie powstania życia na Ziemi. Klasyfikacja taksonomiczna i przegląd królestw istot żywych.1
T-W-2Historia życia na Ziemi Ogólna charakterystyka przeszłości organizmów. Teorie powstania życia na Ziemi: samorództwa, panspermii. Teorie ewolucji Lamarcka i Darwina, syntetyczna teoria ewolucji, hipoteza Czerwonej Królowej. Przegląd królestw istot żywych.1
T-W-3Bioróżnorodność świata żywego oraz człowiek w środowisku. Bioróżnorodność biologiczna i sposoby jej ochrony. Problem zmniejszania się bioróżnorodności. Antropopresja - defragmentacja siedlisk, wylesianie, globalne ocieplenie.1
T-W-4Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.1
T-W-5Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.1
T-W-6Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; piramida troficzna; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.1
T-W-7Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt.1
T-W-8Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.1
T-W-9Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protesty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).1
T-W-10Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt.1
T-W-11Wybrane elementy etologii Wpływ układu nerwowego i hormonalnego na zachowanie się. Zachowanie się a geny. Podstawy zachowań społecznych, pokarmowych, seksualnych, terytorialnych. Struktura zachowań popędowych.1
T-W-12Wprowadzenie do ekologii Podstawowe pojęcia. Właściwości populacji, zespołu. Zależności międzygatunkowe. Biomy, ekosystemy wodne, ekotony.1
T-W-13Problemy etyczne w biologii Wybrane problemy etyczne pojawiające się podczas badań biologicznych: organizmy transgeniczne; wykorzystanie komórek macierzystych; zasady eksperymentu bioetycznego na człowieku; agresywna ciekawość badacza; badania kliniczne a eksperyment; klonowanie człowieka; zapłodnienie „ in vitro”; Komisje Bioetyczne i ich zadania.1
T-W-14Przyszłe losy życia na Ziemi Konsekwencje ingerencji człowieka w naturę; wymieranie gatunków i ich przyczyny; ubożenie różnorodności biosfery; zmiany klimatu.1
T-W-15Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2czytanie wskazanej literatury5
A-T-3przygotowanie do zajęć2
A-T-4konsultacje1
A-T-5wykonanie sprawozdania (konspekt z tabelą)12
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do zajęć2
A-W-4konsultacje1
A-W-5przygotowanie do sprawdzianów7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2ćwiczenia przedmiotowe - terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdziany pisemne wiadomości obejmujących tematykę wykładową
S-3Ocena podsumowująca: Ocena konspektu z zajęć terenowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować pojęcie biologii i inne pojęcia pokrewne; znać zasady systematyki i charakterystykę królestw organizmów żywych; definiować i charakteryzować różnice i podobieństwa w budowie ciała oraz ich podstawowych funkcjach życiowych; definiować i charakteryzować procesy powstania życia na Ziemi i ewolucji organizmów żywych, różnorodność i przyczyny wymierania gatunków
BI_1A_W03, BI_1A_W05, BI_1A_W06, BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-2, C-3, C-1T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-3, T-T-1, T-W-1, T-T-2, T-W-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętność: rozpoznawania gatunków i ich odpowiedniej klasyfikacji systematycznej w obrębie królestw organizmów żywych; rozpoznawania i charakteryzowania różnic i podobieństw w budowie ciała organizmów żywych i ich podstawowych funkcji życiowych; rozpoznawania i charakterystyki procesów powstania życia na Ziemi, ewolucji organizmów żywych oraz różnorodności i przyczyn wymierania gatunków
BI_1A_U05, BI_1A_U06, BI_1A_U07, BI_1A_U24P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U10InzA_U01C-1, C-2, C-3T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-3, T-T-1, T-W-1, T-T-2, T-W-5M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
BI_1A_K02, BI_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-3, C-2, C-1T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-3, T-T-1, T-W-1, T-T-2, T-W-5M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować pojęcie biologii i inne pojęcia pokrewne; znać zasady systematyki i charakterystykę królestw organizmów żywych; definiować i charakteryzować różnice i podobieństwa w budowie ciała oraz ich podstawowych funkcjach życiowych; definiować i charakteryzować procesy powstania życia na Ziemi i ewolucji organizmów żywych, różnorodność i przyczyny wymierania gatunków
2,0Student nie definiuje pojęcie biologii, nie zna podstaw systematyki świata istot żywych, podobieństw i różnic w budowie ciała roślin i zwierząt.
3,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna podstawy systematyki świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierzat z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojecie bioróżnorodności.
3,5Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
4,0
4,5
5,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna biegle podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych podając liczne przykłady. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętność: rozpoznawania gatunków i ich odpowiedniej klasyfikacji systematycznej w obrębie królestw organizmów żywych; rozpoznawania i charakteryzowania różnic i podobieństw w budowie ciała organizmów żywych i ich podstawowych funkcji życiowych; rozpoznawania i charakterystyki procesów powstania życia na Ziemi, ewolucji organizmów żywych oraz różnorodności i przyczyn wymierania gatunków
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nazwać żadnego z podanych przedstawicieli podstawowych jednostek systematycznych świata roślin i zwierząt.
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać przedstawicieli podstawowych jednostek systematycznych świata roślin i zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0Student biegle rozpoznaje i nazywa wskazanych przedstawicieli świata istot żywych, zna nazewnictwo polskie i łacińskie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
2,0Student jest bierny, nie potrafi pracować samodzielnie ani w grupie.
3,0Student wykazuje aktywną postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretowania zjawisk biologicznych, na zajęciach potarfi pracowac samodzielnie, jak i w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje aktywną postawę, potrafi sam określić cel do którego dąży w sposób celowy i zorganizowany. Potrafi zaangażować innych.

Literatura podstawowa

  1. Ducros J., Ducros A., Ewolucja człowieka, Wydawnictwo Volumen/Bellona, Polska - Warszawa, 1999
  2. Jurd R. D., Krótkie wykłady - Biologia zwierząt, Wydawnictow PWN, Polska - Warszawa, 2007
  3. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt - Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1997
  4. Solomon E., Berg L. R., Martin D. W., Biologia, Oficyna Wydawnicza MULTICO, Polska, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Krebs Ch. J., Ekologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1996
  2. Michajlik A., Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictwo - PZWL, Polska - Warszawa, 2007
  3. Rajski A., Zoologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1997, tom I i II

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Fauna zwierzęca Polski na przykładzie lasu mieszanego środkowo-europejskiej strefy umiarkowanej. Wyjście w teren połączone z obserwacją i rejestracją odnotowanych gatunków roślin i zwierząt, charakteryzujących dany teren na przykładzie pobliskiego Lasu Arkońskiego.8
T-T-2Fauna zwierzęca Polski na przykładzie lasu mieszanego środkowo-europejskiej strefy umiarkowanej. Wykonanie konspektu własnego - charakterystyka i omówienie zebranych informacji i odnotowanych gatunków wypełnienie przygotowanej w tym celu tabeli. Podsumowanie i zaliczenie zajęć terenowych2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie i formy życia. Teorie powstania życia na Ziemi. Klasyfikacja taksonomiczna i przegląd królestw istot żywych.1
T-W-2Historia życia na Ziemi Ogólna charakterystyka przeszłości organizmów. Teorie powstania życia na Ziemi: samorództwa, panspermii. Teorie ewolucji Lamarcka i Darwina, syntetyczna teoria ewolucji, hipoteza Czerwonej Królowej. Przegląd królestw istot żywych.1
T-W-3Bioróżnorodność świata żywego oraz człowiek w środowisku. Bioróżnorodność biologiczna i sposoby jej ochrony. Problem zmniejszania się bioróżnorodności. Antropopresja - defragmentacja siedlisk, wylesianie, globalne ocieplenie.1
T-W-4Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.1
T-W-5Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.1
T-W-6Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; piramida troficzna; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.1
T-W-7Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt.1
T-W-8Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.1
T-W-9Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protesty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).1
T-W-10Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt.1
T-W-11Wybrane elementy etologii Wpływ układu nerwowego i hormonalnego na zachowanie się. Zachowanie się a geny. Podstawy zachowań społecznych, pokarmowych, seksualnych, terytorialnych. Struktura zachowań popędowych.1
T-W-12Wprowadzenie do ekologii Podstawowe pojęcia. Właściwości populacji, zespołu. Zależności międzygatunkowe. Biomy, ekosystemy wodne, ekotony.1
T-W-13Problemy etyczne w biologii Wybrane problemy etyczne pojawiające się podczas badań biologicznych: organizmy transgeniczne; wykorzystanie komórek macierzystych; zasady eksperymentu bioetycznego na człowieku; agresywna ciekawość badacza; badania kliniczne a eksperyment; klonowanie człowieka; zapłodnienie „ in vitro”; Komisje Bioetyczne i ich zadania.1
T-W-14Przyszłe losy życia na Ziemi Konsekwencje ingerencji człowieka w naturę; wymieranie gatunków i ich przyczyny; ubożenie różnorodności biosfery; zmiany klimatu.1
T-W-15Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
15

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2czytanie wskazanej literatury5
A-T-3przygotowanie do zajęć2
A-T-4konsultacje1
A-T-5wykonanie sprawozdania (konspekt z tabelą)12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do zajęć2
A-W-4konsultacje1
A-W-5przygotowanie do sprawdzianów7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować pojęcie biologii i inne pojęcia pokrewne; znać zasady systematyki i charakterystykę królestw organizmów żywych; definiować i charakteryzować różnice i podobieństwa w budowie ciała oraz ich podstawowych funkcjach życiowych; definiować i charakteryzować procesy powstania życia na Ziemi i ewolucji organizmów żywych, różnorodność i przyczyny wymierania gatunków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W03wykazuje znajomość biologii komórki, zna podstawowe szlaki anaboliczne i kataboliczne oraz podstawy komunikacji międzykomórkowej
BI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
BI_1A_W06zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie
BI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy roślin i zwierząt jedno- i wielokomórkowych oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
C-3zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka
C-1zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych
Treści programoweT-W-8Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.
T-W-6Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; piramida troficzna; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.
T-W-4Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.
T-W-9Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protesty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).
T-W-10Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt.
T-W-7Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt.
T-W-3Bioróżnorodność świata żywego oraz człowiek w środowisku. Bioróżnorodność biologiczna i sposoby jej ochrony. Problem zmniejszania się bioróżnorodności. Antropopresja - defragmentacja siedlisk, wylesianie, globalne ocieplenie.
T-T-1Fauna zwierzęca Polski na przykładzie lasu mieszanego środkowo-europejskiej strefy umiarkowanej. Wyjście w teren połączone z obserwacją i rejestracją odnotowanych gatunków roślin i zwierząt, charakteryzujących dany teren na przykładzie pobliskiego Lasu Arkońskiego.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie i formy życia. Teorie powstania życia na Ziemi. Klasyfikacja taksonomiczna i przegląd królestw istot żywych.
T-T-2Fauna zwierzęca Polski na przykładzie lasu mieszanego środkowo-europejskiej strefy umiarkowanej. Wykonanie konspektu własnego - charakterystyka i omówienie zebranych informacji i odnotowanych gatunków wypełnienie przygotowanej w tym celu tabeli. Podsumowanie i zaliczenie zajęć terenowych
T-W-5Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2ćwiczenia przedmiotowe - terenowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdziany pisemne wiadomości obejmujących tematykę wykładową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje pojęcie biologii, nie zna podstaw systematyki świata istot żywych, podobieństw i różnic w budowie ciała roślin i zwierząt.
3,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna podstawy systematyki świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierzat z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojecie bioróżnorodności.
3,5Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
4,0
4,5
5,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna biegle podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych podając liczne przykłady. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętność: rozpoznawania gatunków i ich odpowiedniej klasyfikacji systematycznej w obrębie królestw organizmów żywych; rozpoznawania i charakteryzowania różnic i podobieństw w budowie ciała organizmów żywych i ich podstawowych funkcji życiowych; rozpoznawania i charakterystyki procesów powstania życia na Ziemi, ewolucji organizmów żywych oraz różnorodności i przyczyn wymierania gatunków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U05używa podstawowych pojęć z zakresu budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów; interpretuje i wyjaśnia hierarchiczność organizacyjną materii ożywionej
BI_1A_U06analizuje budowę i funkcje życiowe mikroorganizmów, roślin i zwierząt, potrafi wykazać wpływ czynników wewnątrz i zewnątrz ustrojowych na metabolizm
BI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
BI_1A_U24na podstawie znajomości procesów ewolucyjnych oraz rozwoju filo- i ontogenetycznego interpretuje i wyjaśnia podobieństwa oraz zróżnicowanie między organizmami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych
C-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy roślin i zwierząt jedno- i wielokomórkowych oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
C-3zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-W-8Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.
T-W-6Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; piramida troficzna; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.
T-W-4Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.
T-W-9Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protesty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).
T-W-10Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt.
T-W-7Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt.
T-W-3Bioróżnorodność świata żywego oraz człowiek w środowisku. Bioróżnorodność biologiczna i sposoby jej ochrony. Problem zmniejszania się bioróżnorodności. Antropopresja - defragmentacja siedlisk, wylesianie, globalne ocieplenie.
T-T-1Fauna zwierzęca Polski na przykładzie lasu mieszanego środkowo-europejskiej strefy umiarkowanej. Wyjście w teren połączone z obserwacją i rejestracją odnotowanych gatunków roślin i zwierząt, charakteryzujących dany teren na przykładzie pobliskiego Lasu Arkońskiego.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie i formy życia. Teorie powstania życia na Ziemi. Klasyfikacja taksonomiczna i przegląd królestw istot żywych.
T-T-2Fauna zwierzęca Polski na przykładzie lasu mieszanego środkowo-europejskiej strefy umiarkowanej. Wykonanie konspektu własnego - charakterystyka i omówienie zebranych informacji i odnotowanych gatunków wypełnienie przygotowanej w tym celu tabeli. Podsumowanie i zaliczenie zajęć terenowych
T-W-5Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe - terenowe
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena konspektu z zajęć terenowych
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nazwać żadnego z podanych przedstawicieli podstawowych jednostek systematycznych świata roślin i zwierząt.
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać przedstawicieli podstawowych jednostek systematycznych świata roślin i zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0Student biegle rozpoznaje i nazywa wskazanych przedstawicieli świata istot żywych, zna nazewnictwo polskie i łacińskie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
BI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka
C-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy roślin i zwierząt jedno- i wielokomórkowych oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
C-1zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych
Treści programoweT-W-8Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.
T-W-6Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; piramida troficzna; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.
T-W-4Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.
T-W-9Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protesty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).
T-W-10Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt.
T-W-7Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt.
T-W-3Bioróżnorodność świata żywego oraz człowiek w środowisku. Bioróżnorodność biologiczna i sposoby jej ochrony. Problem zmniejszania się bioróżnorodności. Antropopresja - defragmentacja siedlisk, wylesianie, globalne ocieplenie.
T-T-1Fauna zwierzęca Polski na przykładzie lasu mieszanego środkowo-europejskiej strefy umiarkowanej. Wyjście w teren połączone z obserwacją i rejestracją odnotowanych gatunków roślin i zwierząt, charakteryzujących dany teren na przykładzie pobliskiego Lasu Arkońskiego.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie i formy życia. Teorie powstania życia na Ziemi. Klasyfikacja taksonomiczna i przegląd królestw istot żywych.
T-T-2Fauna zwierzęca Polski na przykładzie lasu mieszanego środkowo-europejskiej strefy umiarkowanej. Wykonanie konspektu własnego - charakterystyka i omówienie zebranych informacji i odnotowanych gatunków wypełnienie przygotowanej w tym celu tabeli. Podsumowanie i zaliczenie zajęć terenowych
T-W-5Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe - terenowe
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest bierny, nie potrafi pracować samodzielnie ani w grupie.
3,0Student wykazuje aktywną postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretowania zjawisk biologicznych, na zajęciach potarfi pracowac samodzielnie, jak i w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje aktywną postawę, potrafi sam określić cel do którego dąży w sposób celowy i zorganizowany. Potrafi zaangażować innych.