Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane elementy higieny człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.4
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej2
T-W-3Choroby pojawiające sie w następstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym środowisku wewnętrznym.2
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.2
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (śmieci) w paleniskach domowych.2
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.3
15
wykłady
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorob cywilizacyjnych2
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia.2
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii2
T-W-4Znaczenia aktywności fizycznej w kształtowaniu odpwiedniego stanu zdrowia2
T-W-5Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywności4
T-W-6Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce wybranych chorób. Produkty o obniżowej wartości energetycznej - korzyści i zagrożenia3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2opracowanie wskazane tematu5
A-W-3studiowanie wskazanej literatury5
A-W-4przygotowanie się do kolokwium5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie zagadnień związanych z higieną czlowieka5
A-W-3opracowanie wskazanego tematu5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
M-3objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywny wynik testu końcowego.
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-A8.2_W01
omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
BI_1A_W07, BI_1A_W22P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, P1A_W09, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08InzA_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2
BI_1A_BI-S-A8.2_W02
objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
BI_1A_W22, BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, P1A_W09, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08InzA_W02C-1T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-A8.2_U01
analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
BI_1A_U07, BI_1A_U08P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U15InzA_U01, InzA_U07C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-A8.2_K01
wykazuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu w różnych okresach życia człowieka
BI_1A_K06P1A_K06, T1A_K02InzA_K01C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-5, T-W-2, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-4M-2, M-1, M-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-A8.2_W01
omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
2,0
3,0Student omawia tylko niektóre czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Ma znaczne problemy z omówieniem sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyka.
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BI-S-A8.2_W02
objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
2,0
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, objaśnia niektóre z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-A8.2_U01
analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
2,0
3,0Student analizuje zdrowotne zagrozenia wynikajace z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia przy tym dużo błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-A8.2_K01
wykazuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu w różnych okresach życia człowieka
2,0
3,0Student wykazuje mało aktywną postawę w poszukiwaniu informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu w różnych okresach życia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kolarzyk E. (red.), Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka, Wyd. UJ, Kraków, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.4
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej2
T-W-3Choroby pojawiające sie w następstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym środowisku wewnętrznym.2
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.2
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (śmieci) w paleniskach domowych.2
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorob cywilizacyjnych2
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia.2
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii2
T-W-4Znaczenia aktywności fizycznej w kształtowaniu odpwiedniego stanu zdrowia2
T-W-5Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywności4
T-W-6Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce wybranych chorób. Produkty o obniżowej wartości energetycznej - korzyści i zagrożenia3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2opracowanie wskazane tematu5
A-W-3studiowanie wskazanej literatury5
A-W-4przygotowanie się do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie zagadnień związanych z higieną czlowieka5
A-W-3opracowanie wskazanego tematu5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-A8.2_W01omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
BI_1A_W22definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
Treści programoweT-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej
T-W-3Choroby pojawiające sie w następstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym środowisku wewnętrznym.
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (śmieci) w paleniskach domowych.
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorob cywilizacyjnych
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii
T-W-5Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia tylko niektóre czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Ma znaczne problemy z omówieniem sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-A8.2_W02objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W22definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
BI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
Treści programoweT-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.
T-W-4Znaczenia aktywności fizycznej w kształtowaniu odpwiedniego stanu zdrowia
T-W-6Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce wybranych chorób. Produkty o obniżowej wartości energetycznej - korzyści i zagrożenia
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, objaśnia niektóre z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-A8.2_U01analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
BI_1A_U08analizuje i interpretuje wyniki podstawowych badań mikrobiologicznych i diagnostycznych, na podstawie znajomości głównych mechanizmów biotransformacji ksenobiotyków ocenia ich potencjalnie negatywny wpływ na organizm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.)
Treści programoweT-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej
T-W-3Choroby pojawiające sie w następstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym środowisku wewnętrznym.
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (śmieci) w paleniskach domowych.
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.
T-W-6Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce wybranych chorób. Produkty o obniżowej wartości energetycznej - korzyści i zagrożenia
T-W-5Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywności
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorob cywilizacyjnych
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student analizuje zdrowotne zagrozenia wynikajace z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia przy tym dużo błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-A8.2_K01wykazuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu w różnych okresach życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K06ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia oraz świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.)
Treści programoweT-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorob cywilizacyjnych
T-W-1Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.
T-W-6Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce wybranych chorób. Produkty o obniżowej wartości energetycznej - korzyści i zagrożenia
T-W-3Choroby pojawiające sie w następstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym środowisku wewnętrznym.
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (śmieci) w paleniskach domowych.
T-W-5Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywności
T-W-2Szkodliwość telefonii komórkowej
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia.
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.
T-W-4Znaczenia aktywności fizycznej w kształtowaniu odpwiedniego stanu zdrowia
T-W-4Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-3objaśnienie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje mało aktywną postawę w poszukiwaniu informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu w różnych okresach życia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0