Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty dostępności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Społeczne aspekty dostępności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>, Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 25 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym. | 2 |
T-S-2 | Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych). | 2 |
T-S-3 | Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług). | 1 |
T-S-4 | Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT. | 2 |
T-S-5 | Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk. | 1 |
T-S-6 | Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji). | 2 |
T-S-7 | Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi). | 1 |
T-S-8 | Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności). | 2 |
T-S-9 | Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami). | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-S-2 | konsultacje | 2 |
A-S-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - opis, prelekcja, objaśnienie, wyjaśnienie Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu (projekt) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A03a_W01 Student omawia i charateryzuje prawny kontekst oraz regulacje dotyczące dostępności. | ICHP_1A_W16 | — | — | C-1 | T-S-5, T-S-4, T-S-7, T-S-1, T-S-3, T-S-2, T-S-6, T-S-9, T-S-8 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_A03a_W02 Student dostrzega i charateryzuje wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej. | ICHP_1A_W16 | — | — | C-1 | T-S-3, T-S-2, T-S-4, T-S-1, T-S-7, T-S-6, T-S-8, T-S-5, T-S-9 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_A03a_W03 Student ma wiedzę na temat potrzeb, możliwości i obowiązków poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami w celu umożliwienia im pełnienia ról społecznych i ułatwienia pełnego uczestnictwa m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym. | ICHP_1A_W16 | — | — | C-1 | T-S-1, T-S-7, T-S-6, T-S-5, T-S-4, T-S-8, T-S-9, T-S-2, T-S-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A03a_U01 Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.). | ICHP_1A_U13, ICHP_1A_U11 | — | — | C-1 | T-S-8, T-S-4, T-S-1, T-S-7, T-S-2, T-S-6, T-S-9, T-S-3, T-S-5 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_A03a_U02 Student wskazuje, opisuje i analizuje bariery utrudniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej oraz przedstawia realne kierunki ich poprawy (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.). | ICHP_1A_U13, ICHP_1A_U11 | — | — | C-1 | T-S-7, T-S-6, T-S-3, T-S-9, T-S-8, T-S-5, T-S-4, T-S-1, T-S-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A03a_K01 Student jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. | ICHP_1A_K03, ICHP_1A_K04, ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K01 | — | — | C-1 | T-S-4, T-S-3, T-S-6, T-S-8, T-S-9, T-S-2, T-S-7, T-S-5, T-S-1 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_A03a_K02 Student jest gotów przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami. | ICHP_1A_K01, ICHP_1A_K03, ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K04 | — | — | C-1 | T-S-5, T-S-4, T-S-8, T-S-7, T-S-6, T-S-2, T-S-3, T-S-1, T-S-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A03a_W01 Student omawia i charateryzuje prawny kontekst oraz regulacje dotyczące dostępności. | 2,0 | |
3,0 | Student omawia i charateryzuje podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_A03a_W02 Student dostrzega i charateryzuje wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student dostrzega i charakteryzuje wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_A03a_W03 Student ma wiedzę na temat potrzeb, możliwości i obowiązków poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami w celu umożliwienia im pełnienia ról społecznych i ułatwienia pełnego uczestnictwa m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę na temat potrzeb, możliwości i obowiązków poprawy dostępności oraz przystosowania środowiska i przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A03a_U01 Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.). | 2,0 | |
3,0 | Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_A03a_U02 Student wskazuje, opisuje i analizuje bariery utrudniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej oraz przedstawia realne kierunki ich poprawy (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.). | 2,0 | |
3,0 | Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A03a_K01 Student jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do podejmowania aktywnych działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_A03a_K02 Student jest gotów przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do podejmowania aktywnych działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane aspekty niepełnosprawności z perspektywy uczelni, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2023
- Europejski Akt o Dostępności (EAA), Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, 2019
- Benek I., Labus A., Kampka M. (red.), Wytyczne w zakresie projektowania uniwersalnego mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych – ekspertyza wykonana na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Fundacja Laboratorium Architektury 60+, Warszawa, 2016
- Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, 2006
- Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), 2019
- Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), 2019
- Błaszak M., Przybylski Ł., Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
- Cohen, J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Komisji (UE) NR 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, Dzienniki Unii Europejskiej Seria L Nr 356 z 12 grudnia 2014, 2014
- Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015