Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy chemii organicznej (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy chemii organicznej (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Idzik <Tomasz.Idzik@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 20 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii organicznej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentom niebezpieczeństw wynikających z pracy z różnymi substancjami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wydzielania, rozdzielania i oczyszczania związków organicznych.
C-3Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne uwagi i obserwacje oraz niezbędne obliczenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym.4
T-L-2Destylacja prosta, jako operacja oczyszczania i oznaczania temperatury wrzenia ciekłych związków organicznych.4
T-L-3Krystalizacja z wody i rozpuszczalnika palnego (kwas sulfanilowy, benzoina).4
T-L-4Ekstrakcja ciągła w aparacie Soxhleta, jako metoda pozyskiwania oleju lnianego z nasion lnu zwyczajnego.4
T-L-5Suszenie ciekłych związków organicznych (charakterystyka stosowanych środków suszących). Oddestylowywanie rozpuszczalników z wykorzystaniem wyparki rotacyjnej.2
T-L-6Ocena stopnia czystości związku organicznego na podstawie pomiaru jego temperatury topnienia.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań z zakresu izomerii oraz nazewnictwa różnych grup związków organicznych.
M-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie rozdzielania, wydzielania lub oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_U02_W02
Student jest świadomy zagrożeń wynikających z pracy z różnymi związkami organicznymi i nieorganicznymi w laboratorium chemicznym.
C-1, C-3T-L-1M-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_U02_U02
Student potrafi zastosować proste operacje jednostkowe do wydzielania, rozdzielania i oczyszczania związków organicznych.
C-2, C-3T-L-2M-2

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Banaszkiewicz, Zadania i ćwiczenia z chemii organicznej, Politechnika Radomska, 2002
  2. Danie Buza, Aleksandra Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  3. Daniel Buza, Wojciech Sas, Przemyslaw Szczeciński, Chemia organiczna. Kurs podstawowy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  4. Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej. Techniki pracy i przepisy BHP., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Bogusław Bobrański, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym.4
T-L-2Destylacja prosta, jako operacja oczyszczania i oznaczania temperatury wrzenia ciekłych związków organicznych.4
T-L-3Krystalizacja z wody i rozpuszczalnika palnego (kwas sulfanilowy, benzoina).4
T-L-4Ekstrakcja ciągła w aparacie Soxhleta, jako metoda pozyskiwania oleju lnianego z nasion lnu zwyczajnego.4
T-L-5Suszenie ciekłych związków organicznych (charakterystyka stosowanych środków suszących). Oddestylowywanie rozpuszczalników z wykorzystaniem wyparki rotacyjnej.2
T-L-6Ocena stopnia czystości związku organicznego na podstawie pomiaru jego temperatury topnienia.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_U02_W02Student jest świadomy zagrożeń wynikających z pracy z różnymi związkami organicznymi i nieorganicznymi w laboratorium chemicznym.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom niebezpieczeństw wynikających z pracy z różnymi substancjami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
C-3Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne uwagi i obserwacje oraz niezbędne obliczenia.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie rozdzielania, wydzielania lub oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_U02_U02Student potrafi zastosować proste operacje jednostkowe do wydzielania, rozdzielania i oczyszczania związków organicznych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wydzielania, rozdzielania i oczyszczania związków organicznych.
C-3Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne uwagi i obserwacje oraz niezbędne obliczenia.
Treści programoweT-L-2Destylacja prosta, jako operacja oczyszczania i oznaczania temperatury wrzenia ciekłych związków organicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie rozdzielania, wydzielania lub oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.