Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)
specjalność: Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze

Sylabus przedmiotu Projektowanie instalacji pomp ciepła:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie instalacji pomp ciepła
Specjalność Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,00,60zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie budowy instalacji z pompami ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania pomp ciepła

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1projekt instalacji pompy ciepła30
30
wykłady
T-W-1Podstawy fizyczne. Główne części składowe instalacji pompy ciepła. Potencjał i wykorzystanie źródeł ciepła. Uwarunkowania prawne. Analiza opłacalności. Tryby działania. Wytyczne projektowe. Określenie mocy i dobór pompy ciepła. Zaliczenie.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2przygotowanie do zajęć i opracowanie projektu20
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_D04_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie projektowania pomp ciepła stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
CK_2A_W11C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_D04_U01
Potrafi zaprojektować instalację pompy ciepła.
CK_2A_U10, CK_2A_U13C-1T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_D04_K01
Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat pomp ciepła, ich efektywności, nowych czynników i rozwiązań.
CK_2A_K02C-1T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
CK_2A_D04_K02
Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej.
CK_2A_K06C-1T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_D04_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie projektowania pomp ciepła stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć, wskazać podstawowe właściwości i cechy dotyczące analizowanych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_D04_U01
Potrafi zaprojektować instalację pompy ciepła.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_D04_K01
Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat pomp ciepła, ich efektywności, nowych czynników i rozwiązań.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
CK_2A_D04_K02
Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Rubik M., Chłodnictwo i pompy ciepła, Grupa Medium, Warszawa, 2021, 2
  2. Bonza Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, I.P.P.U Masta, Gdańsk, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Bohdal T., Charum H., Czapp M.:, Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2000
  3. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżenia temperatury., Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1projekt instalacji pompy ciepła30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy fizyczne. Główne części składowe instalacji pompy ciepła. Potencjał i wykorzystanie źródeł ciepła. Uwarunkowania prawne. Analiza opłacalności. Tryby działania. Wytyczne projektowe. Określenie mocy i dobór pompy ciepła. Zaliczenie.20
20

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2przygotowanie do zajęć i opracowanie projektu20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_D04_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie projektowania pomp ciepła stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_W11ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacyjnych, wentylacyjnych, ciepłowniczych, chłodniczych i pomp ciepła oraz prowadzenia badań naukowych w obszarze zagadnień powiązanych z tymi systemami
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania pomp ciepła
Treści programoweT-W-1Podstawy fizyczne. Główne części składowe instalacji pompy ciepła. Potencjał i wykorzystanie źródeł ciepła. Uwarunkowania prawne. Analiza opłacalności. Tryby działania. Wytyczne projektowe. Określenie mocy i dobór pompy ciepła. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć, wskazać podstawowe właściwości i cechy dotyczące analizowanych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_D04_U01Potrafi zaprojektować instalację pompy ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_U10potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub realizować procesy typowe dla problematyki chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła, używając odpowiednich metod, technik, materiałów
CK_2A_U13potrafi zidentyfikować i scharakteryzować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym, związane z zagadnieniami techniki i technologii z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania pomp ciepła
Treści programoweT-P-1projekt instalacji pompy ciepła
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_D04_K01Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat pomp ciepła, ich efektywności, nowych czynników i rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_K02rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła, jest świadomy potrzeby ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się, a także korzystania z możliwości zasięgania opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania pomp ciepła
Treści programoweT-W-1Podstawy fizyczne. Główne części składowe instalacji pompy ciepła. Potencjał i wykorzystanie źródeł ciepła. Uwarunkowania prawne. Analiza opłacalności. Tryby działania. Wytyczne projektowe. Określenie mocy i dobór pompy ciepła. Zaliczenie.
T-P-1projekt instalacji pompy ciepła
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_D04_K02Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_K06jest przygotowany do zachowań profesjonalnych, rozumie potrzebę i znaczenie rozwoju zawodu w branży chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła, a także przestrzegania zasad etyki zawodowej, podtrzymania etosu zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania pomp ciepła
Treści programoweT-W-1Podstawy fizyczne. Główne części składowe instalacji pompy ciepła. Potencjał i wykorzystanie źródeł ciepła. Uwarunkowania prawne. Analiza opłacalności. Tryby działania. Wytyczne projektowe. Określenie mocy i dobór pompy ciepła. Zaliczenie.
T-P-1projekt instalacji pompy ciepła
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli