Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)
specjalność: Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze

Sylabus przedmiotu Systemy chłodnicze, klimatyzacyjne i pomp ciepła:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy chłodnicze, klimatyzacyjne i pomp ciepła
Specjalność Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie chłodnictwa, klimatyzacji oraz pomp ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie przemysłowych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń, analizy i oceny obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła. Zaliczenie ćwiczeń20
20
wykłady
T-W-1Aparaty i automatyka komercyjnych urządzeń chłodniczych. Typowe układy chłodnicze. Instalacje amoniakalne i CO2. Regulacja pracy sprężarki, skraplacza, poziomu cieczy, parownika, pomp czynnika. Obieg oleju. Układy zabezpieczające. Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Izolacje zimnochronne. Zaliczenie.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć i zaliczenia10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena poprawności wykonania zadań.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_D02_W01
Ma wiedzę w zakresie urządzeń i instalacji chłodniczych.
CK_2A_W13, CK_2A_W09C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_D02_U01
Student potrafi prowadzić obliczenia oraz porównać i ocenić obiegi chłodnicze.
CK_2A_U08C-2T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_D02_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
CK_2A_K05C-2, C-1T-A-1, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_D02_W01
Ma wiedzę w zakresie urządzeń i instalacji chłodniczych.
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_D02_U01
Student potrafi prowadzić obliczenia oraz porównać i ocenić obiegi chłodnicze.
2,0
3,0Student prezentuje dostateczne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, jednak korzysta przy tym z dodatkowych wskazówek nauczyciela i popełnia szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_D02_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Butrymowicz D., Śmierciew K., Gagan J., Baj.P, Technika chłodnicza, PWN, Warszawa, 2021, 2
  2. Pod red. B.Zakrzewskiego, Chłodnictwo i klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015, 1
  3. Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, WNT, Warszawa, 2009
  4. PN-EN 1861, Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Schematy ideowe i montażowe instalacji, rurociągów i przyrządów. Układy i symbole, PKN, Warszawa, 2001
  5. PN-EN 378, Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska, PKN, Warszawa, 2010, Części 3 i 4

Literatura dodatkowa

  1. Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, IPPU Masta, Gdańsk, 2003
  2. Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła. Zaliczenie ćwiczeń20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aparaty i automatyka komercyjnych urządzeń chłodniczych. Typowe układy chłodnicze. Instalacje amoniakalne i CO2. Regulacja pracy sprężarki, skraplacza, poziomu cieczy, parownika, pomp czynnika. Obieg oleju. Układy zabezpieczające. Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Izolacje zimnochronne. Zaliczenie.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć i zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_D02_W01Ma wiedzę w zakresie urządzeń i instalacji chłodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_W13ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, SCOP, EER, SEER, ODP, GWP, TEWI, LCCP)
CK_2A_W09ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i działania systemów chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie przemysłowych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła.
Treści programoweT-W-1Aparaty i automatyka komercyjnych urządzeń chłodniczych. Typowe układy chłodnicze. Instalacje amoniakalne i CO2. Regulacja pracy sprężarki, skraplacza, poziomu cieczy, parownika, pomp czynnika. Obieg oleju. Układy zabezpieczające. Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Izolacje zimnochronne. Zaliczenie.
T-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła. Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena poprawności wykonania zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_D02_U01Student potrafi prowadzić obliczenia oraz porównać i ocenić obiegi chłodnicze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_U08potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowaniaurządzeń i zjawisk fizycznych oraz ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie, klimatyzacji i pompach ciepła
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń, analizy i oceny obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych.
Treści programoweT-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła. Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena poprawności wykonania zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje dostateczne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, jednak korzysta przy tym z dodatkowych wskazówek nauczyciela i popełnia szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_D02_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_K05ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole, podejmowane decyzje i wspólne realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń, analizy i oceny obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych.
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie przemysłowych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła.
Treści programoweT-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła. Zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Aparaty i automatyka komercyjnych urządzeń chłodniczych. Typowe układy chłodnicze. Instalacje amoniakalne i CO2. Regulacja pracy sprężarki, skraplacza, poziomu cieczy, parownika, pomp czynnika. Obieg oleju. Układy zabezpieczające. Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Izolacje zimnochronne. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne
M-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena poprawności wykonania zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0