Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)
specjalność: Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze

Sylabus przedmiotu Remonty przemysłowych urządzeń chłodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Remonty przemysłowych urządzeń chłodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 20 1,00,40zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji oraz pomp ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejejętności w zakresie remontów instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Naprawa i wymiana elementów instalacji chłodniczej19
T-L-2zaliczenie1
20
wykłady
T-W-1Przeglądy i remonty urządzeń chłodniczych: organizacja prac remontowych,cel remontów, rodzaje remontów (bieżące, okresowe, średnie, kapitalne, zgodnosć zakresu remontów z wymaganiami instytucji nadzoru PRS,DT i PIP.3
T-W-2Przeglądy i remonty układów chlodniczych bezpośrednich i pośrednich2
T-W-3Remonty sprężarek tłokowych; analiza pomiarów części posuwisto zwrotnych (tłok,korbowód, panewki, sworznie i wał korbowy).3
T-W-4Remont sprężarek śrubowych3
T-W-5Remont wymienników ciepła (skrapalcza, parowniki-spiralne, lamelowe)3
T-W-6Remonty urządzeń pomocniczych (osuszacze, pompy obiegowe freonu, wody,solanki, olejowe,centrale powietrza).4
T-W-7Przeglądy kontenerów, agregaty chłodnicze obieg powietrzny (cyrkulacja); typowe awarie kontenerów.4
T-W-8Awarie układów chłodniczych6
T-W-9Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2opracowanie sprawozdania i przygotowanie do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca-wykład
M-2Metoda praktyczna-ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne- odpowiedzi na zadane pytania
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C02-1_W01
słtudent zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące remontów systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych, ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad naprawy systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych
CK_2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C02-1_U01
słuchacz ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i w chłodnictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
CK_2A_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
CK_2A_C02-1_U02
sluchacz potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
CK_2A_U13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C02-1_K01
słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie remontów systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
CK_2A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C02-1_W01
słtudent zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące remontów systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych, ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad naprawy systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C02-1_U01
słuchacz ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i w chłodnictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_2A_C02-1_U02
sluchacz potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C02-1_K01
słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie remontów systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0słuchacz wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pod redakcją prof. Zakrzewskiegi B., Chłodnictwo i klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015
  2. Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, WNT, Warszawa, 2000
  3. Recnagel, Sprenger, Schramek, Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  4. PN-EN 1861. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Schematy ideowe i montażowe instalacji, rurociągów i przyrządów. Układy i symbole, PKN, Warszawa, 2001
  5. Piotrowski Ildenfos, Okrętowe urządzenia chłodnicze, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1977
  6. Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, IPPU Masta, Gdańsk, 2003
  7. PN-EN 378-1+A1:2011, Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Wymagania podstawowe, definicje, klasyfikacja i kryteria wyboru, 2011
  8. PN-EN 378. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska, PKN, Warszawa, 2010, Części 3 i 4
  9. Starowicz Zenon, Poradnik Montera chlodniczego, WNT, Warszawa, 1976
  10. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Studziński Adam, Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
  2. Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000
  3. Szydłowski H., Niepewności w pomiarach: międzynarodowe standardy w praktyce, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Naprawa i wymiana elementów instalacji chłodniczej19
T-L-2zaliczenie1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przeglądy i remonty urządzeń chłodniczych: organizacja prac remontowych,cel remontów, rodzaje remontów (bieżące, okresowe, średnie, kapitalne, zgodnosć zakresu remontów z wymaganiami instytucji nadzoru PRS,DT i PIP.3
T-W-2Przeglądy i remonty układów chlodniczych bezpośrednich i pośrednich2
T-W-3Remonty sprężarek tłokowych; analiza pomiarów części posuwisto zwrotnych (tłok,korbowód, panewki, sworznie i wał korbowy).3
T-W-4Remont sprężarek śrubowych3
T-W-5Remont wymienników ciepła (skrapalcza, parowniki-spiralne, lamelowe)3
T-W-6Remonty urządzeń pomocniczych (osuszacze, pompy obiegowe freonu, wody,solanki, olejowe,centrale powietrza).4
T-W-7Przeglądy kontenerów, agregaty chłodnicze obieg powietrzny (cyrkulacja); typowe awarie kontenerów.4
T-W-8Awarie układów chłodniczych6
T-W-9Zaliczenie2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2opracowanie sprawozdania i przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C02-1_W01słtudent zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące remontów systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych, ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad naprawy systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu cyklu życia urządzęń, obiektów i systemów technicznych oraz zakresu materiałoznawstwa, technik wytwarzania, techniki spajania materiałów oraz zabezpieczeń antykorozyjnych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejejętności w zakresie remontów instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła
Treści programoweT-W-1Przeglądy i remonty urządzeń chłodniczych: organizacja prac remontowych,cel remontów, rodzaje remontów (bieżące, okresowe, średnie, kapitalne, zgodnosć zakresu remontów z wymaganiami instytucji nadzoru PRS,DT i PIP.
T-W-2Przeglądy i remonty układów chlodniczych bezpośrednich i pośrednich
T-W-3Remonty sprężarek tłokowych; analiza pomiarów części posuwisto zwrotnych (tłok,korbowód, panewki, sworznie i wał korbowy).
T-W-4Remont sprężarek śrubowych
T-W-5Remont wymienników ciepła (skrapalcza, parowniki-spiralne, lamelowe)
T-W-6Remonty urządzeń pomocniczych (osuszacze, pompy obiegowe freonu, wody,solanki, olejowe,centrale powietrza).
T-W-7Przeglądy kontenerów, agregaty chłodnicze obieg powietrzny (cyrkulacja); typowe awarie kontenerów.
T-W-8Awarie układów chłodniczych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca-wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne- odpowiedzi na zadane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C02-1_U01słuchacz ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i w chłodnictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_U07podczas formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne, prawne, etyczne, umie systematyzować uzyskaną wiedzę, stosuje zasady bhp, ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejejętności w zakresie remontów instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła
Treści programoweT-W-1Przeglądy i remonty urządzeń chłodniczych: organizacja prac remontowych,cel remontów, rodzaje remontów (bieżące, okresowe, średnie, kapitalne, zgodnosć zakresu remontów z wymaganiami instytucji nadzoru PRS,DT i PIP.
T-W-2Przeglądy i remonty układów chlodniczych bezpośrednich i pośrednich
T-W-3Remonty sprężarek tłokowych; analiza pomiarów części posuwisto zwrotnych (tłok,korbowód, panewki, sworznie i wał korbowy).
T-W-4Remont sprężarek śrubowych
T-W-5Remont wymienników ciepła (skrapalcza, parowniki-spiralne, lamelowe)
T-W-6Remonty urządzeń pomocniczych (osuszacze, pompy obiegowe freonu, wody,solanki, olejowe,centrale powietrza).
T-W-7Przeglądy kontenerów, agregaty chłodnicze obieg powietrzny (cyrkulacja); typowe awarie kontenerów.
T-W-8Awarie układów chłodniczych
T-L-1Naprawa i wymiana elementów instalacji chłodniczej
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca-wykład
M-2Metoda praktyczna-ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne- odpowiedzi na zadane pytania
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C02-1_U02sluchacz potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_U13potrafi zidentyfikować i scharakteryzować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym, związane z zagadnieniami techniki i technologii z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejejętności w zakresie remontów instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła
Treści programoweT-W-1Przeglądy i remonty urządzeń chłodniczych: organizacja prac remontowych,cel remontów, rodzaje remontów (bieżące, okresowe, średnie, kapitalne, zgodnosć zakresu remontów z wymaganiami instytucji nadzoru PRS,DT i PIP.
T-W-2Przeglądy i remonty układów chlodniczych bezpośrednich i pośrednich
T-W-3Remonty sprężarek tłokowych; analiza pomiarów części posuwisto zwrotnych (tłok,korbowód, panewki, sworznie i wał korbowy).
T-W-4Remont sprężarek śrubowych
T-W-5Remont wymienników ciepła (skrapalcza, parowniki-spiralne, lamelowe)
T-W-6Remonty urządzeń pomocniczych (osuszacze, pompy obiegowe freonu, wody,solanki, olejowe,centrale powietrza).
T-W-7Przeglądy kontenerów, agregaty chłodnicze obieg powietrzny (cyrkulacja); typowe awarie kontenerów.
T-W-8Awarie układów chłodniczych
T-L-1Naprawa i wymiana elementów instalacji chłodniczej
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca-wykład
M-2Metoda praktyczna-ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne- odpowiedzi na zadane pytania
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C02-1_K01słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie remontów systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_K01potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę, pozyskiwane informacje oraz kierunki podejmowanych działań z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejejętności w zakresie remontów instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła
Treści programoweT-W-1Przeglądy i remonty urządzeń chłodniczych: organizacja prac remontowych,cel remontów, rodzaje remontów (bieżące, okresowe, średnie, kapitalne, zgodnosć zakresu remontów z wymaganiami instytucji nadzoru PRS,DT i PIP.
T-W-2Przeglądy i remonty układów chlodniczych bezpośrednich i pośrednich
T-W-3Remonty sprężarek tłokowych; analiza pomiarów części posuwisto zwrotnych (tłok,korbowód, panewki, sworznie i wał korbowy).
T-W-4Remont sprężarek śrubowych
T-W-5Remont wymienników ciepła (skrapalcza, parowniki-spiralne, lamelowe)
T-W-6Remonty urządzeń pomocniczych (osuszacze, pompy obiegowe freonu, wody,solanki, olejowe,centrale powietrza).
T-W-7Przeglądy kontenerów, agregaty chłodnicze obieg powietrzny (cyrkulacja); typowe awarie kontenerów.
T-W-8Awarie układów chłodniczych
T-L-1Naprawa i wymiana elementów instalacji chłodniczej
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca-wykład
M-2Metoda praktyczna-ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne- odpowiedzi na zadane pytania
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0