Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)
specjalność: Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze

Sylabus przedmiotu Technologie CO2 i amoniakalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie CO2 i amoniakalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,40zaliczenie
wykładyW1 40 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości i umiejętności z chłodnictwa komercyjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy oraz umiejętności z zakresu chłodnictwa opartego na naturalnych czynnikach chłodniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne2
T-L-2Badanie efektywności energetycznej instalcji chłodniczej z R 74415
T-L-3Badanie efektywności energetycznej amoniakalnej instalacji chłodniczej11
T-L-4Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Zajecia organizacyjne1
T-W-2Naturalne czynniki chłodnicze7
T-W-3Produkcja amoniaku, jego właściwości fizyko - chemiczne predysponujące go do wykorzystania w chłodnictwie8
T-W-4Pozyskiwanie CO2, jego właściowości fizyko - chemiczne predysponujące go do wykorzystania w chłodnictwie8
T-W-5Amoniakalne instalacje chłodnicze8
T-W-6Instalacje chłodnicze z czynnikiem chłodniczym R 7448
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Opracowanie sprawozdań10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach40
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C01_W01
Student posiada wiedzę z zakresu amoniakalnych instalacji chłodniczych, instalacji chłodniczych opartych o czynnik chłodniczy R 744
CK_2A_W06, CK_2A_W11, CK_2A_W13C-1T-W-4, T-W-6, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C01_U01
Posiada umiejętność zrozumienia i analizy problemów związanych z funkcjonowaniem amoniakalnych oraz dwutlenkowych instalacji chłodniczych
CK_2A_U08, CK_2A_U13C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-W-2, T-W-6, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C01_K01
Ma świadomość wpływu zastosowania naturalnych czynników chłodniczych na charakterystyki energetycznej instalacji przemysłowych
CK_2A_K01, CK_2A_K06C-1T-L-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C01_W01
Student posiada wiedzę z zakresu amoniakalnych instalacji chłodniczych, instalacji chłodniczych opartych o czynnik chłodniczy R 744
2,0
3,0Student wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie budowy i zasady działania chłodniczych instalacji amoniakalnych oraz instalacji wykorzystującej CO2, jako czynnik chłodniczy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C01_U01
Posiada umiejętność zrozumienia i analizy problemów związanych z funkcjonowaniem amoniakalnych oraz dwutlenkowych instalacji chłodniczych
2,0
3,0Student wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie budowy i zasady działania chłodniczych instalacji amoniakalnych oraz instalacji wykorzystującej CO2, jako czynnik chłodniczy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C01_K01
Ma świadomość wpływu zastosowania naturalnych czynników chłodniczych na charakterystyki energetycznej instalacji przemysłowych
2,0
3,0Student wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie budowy i zasady działania chłodniczych instalacji amoniakalnych oraz instalacji wykorzystującej CO2, jako czynnik chłodniczy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Konrad Kalinowski, Aleksander Paliwoda, Zenon Bonca, Dariusz Butrymowicz, Waldemar Targański, Amoniakalne urządzenia chłodnicze Tom 1, MASTA, 2000
  2. Konrad Kalinowski, Amoniakalne urządzenia chłodnicze Tom 2, MASTA, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Dariusz Butrymowicz, Jerzy Gagan, Chłodnictwo i klimatyzacja, PWN, Warszawa, 2021

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne2
T-L-2Badanie efektywności energetycznej instalcji chłodniczej z R 74415
T-L-3Badanie efektywności energetycznej amoniakalnej instalacji chłodniczej11
T-L-4Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zajecia organizacyjne1
T-W-2Naturalne czynniki chłodnicze7
T-W-3Produkcja amoniaku, jego właściwości fizyko - chemiczne predysponujące go do wykorzystania w chłodnictwie8
T-W-4Pozyskiwanie CO2, jego właściowości fizyko - chemiczne predysponujące go do wykorzystania w chłodnictwie8
T-W-5Amoniakalne instalacje chłodnicze8
T-W-6Instalacje chłodnicze z czynnikiem chłodniczym R 7448
40

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Opracowanie sprawozdań10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach40
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C01_W01Student posiada wiedzę z zakresu amoniakalnych instalacji chłodniczych, instalacji chłodniczych opartych o czynnik chłodniczy R 744
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_W06ma pogłębioną wiedzę związaną z pozyskiwaniem i konwersją energii dla potrzeb chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
CK_2A_W11ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacyjnych, wentylacyjnych, ciepłowniczych, chłodniczych i pomp ciepła oraz prowadzenia badań naukowych w obszarze zagadnień powiązanych z tymi systemami
CK_2A_W13ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, SCOP, EER, SEER, ODP, GWP, TEWI, LCCP)
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy oraz umiejętności z zakresu chłodnictwa opartego na naturalnych czynnikach chłodniczych
Treści programoweT-W-4Pozyskiwanie CO2, jego właściowości fizyko - chemiczne predysponujące go do wykorzystania w chłodnictwie
T-W-6Instalacje chłodnicze z czynnikiem chłodniczym R 744
T-L-3Badanie efektywności energetycznej amoniakalnej instalacji chłodniczej
T-L-2Badanie efektywności energetycznej instalcji chłodniczej z R 744
T-W-2Naturalne czynniki chłodnicze
T-W-5Amoniakalne instalacje chłodnicze
T-W-3Produkcja amoniaku, jego właściwości fizyko - chemiczne predysponujące go do wykorzystania w chłodnictwie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie budowy i zasady działania chłodniczych instalacji amoniakalnych oraz instalacji wykorzystującej CO2, jako czynnik chłodniczy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C01_U01Posiada umiejętność zrozumienia i analizy problemów związanych z funkcjonowaniem amoniakalnych oraz dwutlenkowych instalacji chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_U08potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowaniaurządzeń i zjawisk fizycznych oraz ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie, klimatyzacji i pompach ciepła
CK_2A_U13potrafi zidentyfikować i scharakteryzować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym, związane z zagadnieniami techniki i technologii z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy oraz umiejętności z zakresu chłodnictwa opartego na naturalnych czynnikach chłodniczych
Treści programoweT-W-5Amoniakalne instalacje chłodnicze
T-W-3Produkcja amoniaku, jego właściwości fizyko - chemiczne predysponujące go do wykorzystania w chłodnictwie
T-W-4Pozyskiwanie CO2, jego właściowości fizyko - chemiczne predysponujące go do wykorzystania w chłodnictwie
T-L-2Badanie efektywności energetycznej instalcji chłodniczej z R 744
T-W-2Naturalne czynniki chłodnicze
T-W-6Instalacje chłodnicze z czynnikiem chłodniczym R 744
T-L-3Badanie efektywności energetycznej amoniakalnej instalacji chłodniczej
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie budowy i zasady działania chłodniczych instalacji amoniakalnych oraz instalacji wykorzystującej CO2, jako czynnik chłodniczy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C01_K01Ma świadomość wpływu zastosowania naturalnych czynników chłodniczych na charakterystyki energetycznej instalacji przemysłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_K01potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę, pozyskiwane informacje oraz kierunki podejmowanych działań z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
CK_2A_K06jest przygotowany do zachowań profesjonalnych, rozumie potrzebę i znaczenie rozwoju zawodu w branży chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła, a także przestrzegania zasad etyki zawodowej, podtrzymania etosu zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy oraz umiejętności z zakresu chłodnictwa opartego na naturalnych czynnikach chłodniczych
Treści programoweT-L-2Badanie efektywności energetycznej instalcji chłodniczej z R 744
T-W-4Pozyskiwanie CO2, jego właściowości fizyko - chemiczne predysponujące go do wykorzystania w chłodnictwie
T-W-3Produkcja amoniaku, jego właściwości fizyko - chemiczne predysponujące go do wykorzystania w chłodnictwie
T-W-6Instalacje chłodnicze z czynnikiem chłodniczym R 744
T-W-5Amoniakalne instalacje chłodnicze
T-W-2Naturalne czynniki chłodnicze
T-L-3Badanie efektywności energetycznej amoniakalnej instalacji chłodniczej
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie budowy i zasady działania chłodniczych instalacji amoniakalnych oraz instalacji wykorzystującej CO2, jako czynnik chłodniczy
3,5
4,0
4,5
5,0