Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)
specjalność: Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze

Sylabus przedmiotu Specjalne instalacje cieplne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Specjalne instalacje cieplne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z termodynamiki technicznej, ogrzewnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest nabycie przez studentów podstawowej wiedzy w zakresie działania i projektowania przemysłowych instalacji cieplnych.
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania instalacji cieplnych.
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania instalacji cieplnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt wybranej instalacji14
T-P-2Zaliczenie projektu1
15
wykłady
T-W-1Źródła ciepła - wprowadzenie, dobór urządzeń, eksploatacja, emisja zanieczyszczeń. Czynniki grzewcze i media stosowane w przemyśle (roztwory glikolu, olej termalny, para wodna) - wprowadzenie, ogólne zasady projektowania. Wykorzystanie pary wodnej w przemyśle - ogólne zasady projektowania, dobór urządzeń.19
T-W-2Zaliczenie1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego8
A-P-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metody praktyczne - metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C04-1_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji cieplnych
CK_2A_W08C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C04-1_U01
Student potrafi dobrać rodzaj systemu grzewczego odpowiedni do konkretnego zastosowania, potrafi wykonać obliczenia przepływu, dobory rurociagów i urządzeń dla konkretnego zastosowania, dla różnych mediów grzewczych.
CK_2A_U10C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C04-1_K01
Student ma świadomość konieczności ciągłego zdobywania i poszerzania wiedzy w celu kompetentnego wykonywania zawodu inżyniera.
CK_2A_K02C-3T-W-1, T-P-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C04-1_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji cieplnych
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji cieplnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C04-1_U01
Student potrafi dobrać rodzaj systemu grzewczego odpowiedni do konkretnego zastosowania, potrafi wykonać obliczenia przepływu, dobory rurociagów i urządzeń dla konkretnego zastosowania, dla różnych mediów grzewczych.
2,0
3,0Poprawnie wykonał projekt instalacj cieplnej. Projekt zawiera drobne błędy i niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C04-1_K01
Student ma świadomość konieczności ciągłego zdobywania i poszerzania wiedzy w celu kompetentnego wykonywania zawodu inżyniera.
2,0
3,0Jest gotów do mało pogłębionej refleksji na temat pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Poradnik GESTRA (Flowserve) dla systemów parowych, Gestra
  2. K. Mizielińska, J. Olszak, Gazowe i olejowe źródła ciepła małej mocy, OWPW, Warszawa
  3. K. Mizielińska, J. Olszak, Parowe źródła ciepła, WNT, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Leciej – Pirczewska D., Dobór zaworów bezpieczeństwa dla wymienników ciepła, INSTAL, Nr 11 (378) Wydawnictwo - Ośrodek informacji "Technika instalacyjna w budownictwie", Warszawa, 2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wybranej instalacji14
T-P-2Zaliczenie projektu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła ciepła - wprowadzenie, dobór urządzeń, eksploatacja, emisja zanieczyszczeń. Czynniki grzewcze i media stosowane w przemyśle (roztwory glikolu, olej termalny, para wodna) - wprowadzenie, ogólne zasady projektowania. Wykorzystanie pary wodnej w przemyśle - ogólne zasady projektowania, dobór urządzeń.19
T-W-2Zaliczenie1
20

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego8
A-P-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C04-1_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji cieplnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_W08ma elementarną wiedzę w zakresie chłodnictwa, wentylacji, ogrzewnictwa, ciepłownictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest nabycie przez studentów podstawowej wiedzy w zakresie działania i projektowania przemysłowych instalacji cieplnych.
Treści programoweT-W-1Źródła ciepła - wprowadzenie, dobór urządzeń, eksploatacja, emisja zanieczyszczeń. Czynniki grzewcze i media stosowane w przemyśle (roztwory glikolu, olej termalny, para wodna) - wprowadzenie, ogólne zasady projektowania. Wykorzystanie pary wodnej w przemyśle - ogólne zasady projektowania, dobór urządzeń.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji cieplnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C04-1_U01Student potrafi dobrać rodzaj systemu grzewczego odpowiedni do konkretnego zastosowania, potrafi wykonać obliczenia przepływu, dobory rurociagów i urządzeń dla konkretnego zastosowania, dla różnych mediów grzewczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_U10potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub realizować procesy typowe dla problematyki chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła, używając odpowiednich metod, technik, materiałów
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania instalacji cieplnych.
Treści programoweT-P-1Projekt wybranej instalacji
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie wykonał projekt instalacj cieplnej. Projekt zawiera drobne błędy i niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C04-1_K01Student ma świadomość konieczności ciągłego zdobywania i poszerzania wiedzy w celu kompetentnego wykonywania zawodu inżyniera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_K02rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła, jest świadomy potrzeby ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się, a także korzystania z możliwości zasięgania opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania instalacji cieplnej
Treści programoweT-W-1Źródła ciepła - wprowadzenie, dobór urządzeń, eksploatacja, emisja zanieczyszczeń. Czynniki grzewcze i media stosowane w przemyśle (roztwory glikolu, olej termalny, para wodna) - wprowadzenie, ogólne zasady projektowania. Wykorzystanie pary wodnej w przemyśle - ogólne zasady projektowania, dobór urządzeń.
T-P-1Projekt wybranej instalacji
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda projektu
M-1Metody podające - wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do mało pogłębionej refleksji na temat pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0