Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)
specjalność: Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze
Sylabus przedmiotu Socjologiczne aspekty ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologiczne aspekty ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu socjologii i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych zagadnień związanych z socjologicznym kontekstem ochrony środowiska i idei ekorozwoju |
C-2 | Ukazanie wzajemnych zależności czlowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno - ekologicznej |
C-3 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat społecznych aspektów ochrony środowiska, relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym, śladu środowiskowego ludzkiej działalności, polityk ochrony środowiska i ich społecznego odbioru. Promować krytyczne myślenie, zachęcać do kreatywnego i innowacyjnego myślenia i poszukiwania rozwiązań, które zmniejszają negatywny wpływ środowiskowy ludzkiej działalności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we wspłóczesnych teoriach socjologicznych, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy | 3 |
T-W-2 | Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw | 3 |
T-W-3 | Relacje między światem społecznym, a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo-środowisko, znaczenie kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości i ich wpływ na rozwój cywilizacji, degradacja środowiska przyrodniczego-wpływ na demografię, gospodarkę i kulturę. Polityki ochrony środowiska. | 6 |
T-W-4 | Głowne zagrożenia środowiska, źrodła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny, a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie-wpływ na zmianę klimatu | 6 |
T-W-5 | Przyczyny zmian klimatu. Ślad środowiskowy. Problem emisji. Bariery planetarne - nauka a klimat | 3 |
T-W-6 | Demografia a ochrona środowiska. Bioróżnorodność. Bezpieczeństwo żywieniowe a środowisko. Dieta a środowisko | 3 |
T-W-7 | Zagrożenia ekologiczne, pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, sposoby ich rozwiązywania, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w ich rozwiązywaniu | 3 |
T-W-8 | Znaczenie informowania społeczeństwa o stanie środowiska naturalnego, rola konsultacji społecznych, społeczne rozwiązywanie problemów ekologicznych. Dezinformacja i denializm klimatyczny | 5 |
T-W-9 | Współczesne koncepcje rozwoju społeczno-gospodarczego świata; ekorozwój i rozwój zrównoważony | 5 |
T-W-10 | Transport a ochrona środowiska. Zagospodarowanie przestrzenne – wpływ miasta na środowisko | 3 |
T-W-11 | Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna, społeczne aspekty ochrony środowiska, odpowiedzialnośc społeczna w ochronie srodowiska przyrodniczego, wzory zachowań ekologicznych, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród społeczeństwa, instrumenty wpływania na zachowania proekologiczne | 3 |
T-W-12 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja |
M-4 | prezentacja multimedialna |
M-5 | praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ciągła |
S-2 | Ocena formująca: ocena na podstawie pracy zaliczeniowej |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_A01-2_W01 Student definiuje podstwowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska, potrafi wskazać wzajemne zależności człowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-gospodarczej | CK_2A_W10, CK_2A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_A01-2_U01 Student rozumie problemy ochrony srodowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska, posiada umięjętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i rożnych plaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie. | CK_2A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-11, T-W-3 | M-3, M-5, M-2 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_A01-2_K01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułowac wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz ochrony środowiska. | CK_2A_K05, CK_2A_K01, CK_2A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-10, T-W-6 | M-1, M-5, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_A01-2_W01 Student definiuje podstwowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska, potrafi wskazać wzajemne zależności człowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-gospodarczej | 2,0 | Student nie potrafi w minimalnym zakresie zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_A01-2_U01 Student rozumie problemy ochrony srodowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska, posiada umięjętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i rożnych plaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_A01-2_K01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułowac wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli |
Literatura podstawowa
- Opracowanie zbiorowe, Jacek Krystek (red), Ochrona środowiska dla inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018, audibook
- Szacka Barbara, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
- Lewandowski Witold M., Aranowski Robert, Technologie ochrony środowiska w przemyśle i energetyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016
- Matczak Piotr, Problemy ekologiczne jako problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
- IPCC, Wybrane raporty IPCC, 2023, https://www.ipcc.ch/reports/
- Kozłowski Stefan, Ekorozwój-wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Rakoczy Bartosz, Wierzbowski Błażej, Prawo ochrony środowiska, Wolters Kluwer, 2023
- Zając Tomasz, Nie-kapitalizm. Zrównoważony rozwój zamiast wzrostu?, E-bookowo, 2022
- Praca zbiorowa pod redakcją Karoliny Kurtz-Oreckiej, Wojciecha Tuchowskiego, Jacka Przepiórskiego, Wyspy Uznam i Wolin - lokalne uwarunkowania globalnej transformacji, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2022
- Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu, Warszawa, 2020