Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)
specjalność: Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze

Sylabus przedmiotu Socjologiczne aspekty ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologiczne aspekty ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu socjologii i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych zagadnień związanych z socjologicznym kontekstem ochrony środowiska i idei ekorozwoju
C-2Ukazanie wzajemnych zależności czlowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno - ekologicznej
C-3Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat społecznych aspektów ochrony środowiska, relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym, śladu środowiskowego ludzkiej działalności, polityk ochrony środowiska i ich społecznego odbioru. Promować krytyczne myślenie, zachęcać do kreatywnego i innowacyjnego myślenia i poszukiwania rozwiązań, które zmniejszają negatywny wpływ środowiskowy ludzkiej działalności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we wspłóczesnych teoriach socjologicznych, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy3
T-W-2Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw3
T-W-3Relacje między światem społecznym, a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo-środowisko, znaczenie kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości i ich wpływ na rozwój cywilizacji, degradacja środowiska przyrodniczego-wpływ na demografię, gospodarkę i kulturę. Polityki ochrony środowiska.6
T-W-4Głowne zagrożenia środowiska, źrodła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny, a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie-wpływ na zmianę klimatu6
T-W-5Przyczyny zmian klimatu. Ślad środowiskowy. Problem emisji. Bariery planetarne - nauka a klimat3
T-W-6Demografia a ochrona środowiska. Bioróżnorodność. Bezpieczeństwo żywieniowe a środowisko. Dieta a środowisko3
T-W-7Zagrożenia ekologiczne, pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, sposoby ich rozwiązywania, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w ich rozwiązywaniu3
T-W-8Znaczenie informowania społeczeństwa o stanie środowiska naturalnego, rola konsultacji społecznych, społeczne rozwiązywanie problemów ekologicznych. Dezinformacja i denializm klimatyczny5
T-W-9Współczesne koncepcje rozwoju społeczno-gospodarczego świata; ekorozwój i rozwój zrównoważony5
T-W-10Transport a ochrona środowiska. Zagospodarowanie przestrzenne – wpływ miasta na środowisko3
T-W-11Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna, społeczne aspekty ochrony środowiska, odpowiedzialnośc społeczna w ochronie srodowiska przyrodniczego, wzory zachowań ekologicznych, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród społeczeństwa, instrumenty wpływania na zachowania proekologiczne3
T-W-12Zaliczenie przedmiotu2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie pracy zaliczeniowej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-4Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_A01-2_W01
Student definiuje podstwowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska, potrafi wskazać wzajemne zależności człowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-gospodarczej
CK_2A_W10, CK_2A_W01C-1, C-2T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_A01-2_U01
Student rozumie problemy ochrony srodowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska, posiada umięjętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i rożnych plaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie.
CK_2A_U07C-1, C-2T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-11, T-W-3M-3, M-5, M-2S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_A01-2_K01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułowac wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz ochrony środowiska.
CK_2A_K05, CK_2A_K01, CK_2A_K04C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-10, T-W-6M-1, M-5, M-2, M-3, M-4S-3, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_A01-2_W01
Student definiuje podstwowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska, potrafi wskazać wzajemne zależności człowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-gospodarczej
2,0Student nie potrafi w minimalnym zakresie zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_A01-2_U01
Student rozumie problemy ochrony srodowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska, posiada umięjętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i rożnych plaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_A01-2_K01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułowac wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz ochrony środowiska.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli

Literatura podstawowa

  1. Opracowanie zbiorowe, Jacek Krystek (red), Ochrona środowiska dla inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018, audibook
  2. Szacka Barbara, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
  3. Lewandowski Witold M., Aranowski Robert, Technologie ochrony środowiska w przemyśle i energetyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016
  4. Matczak Piotr, Problemy ekologiczne jako problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  5. IPCC, Wybrane raporty IPCC, 2023, https://www.ipcc.ch/reports/
  6. Kozłowski Stefan, Ekorozwój-wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Rakoczy Bartosz, Wierzbowski Błażej, Prawo ochrony środowiska, Wolters Kluwer, 2023
  2. Zając Tomasz, Nie-kapitalizm. Zrównoważony rozwój zamiast wzrostu?, E-bookowo, 2022
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Karoliny Kurtz-Oreckiej, Wojciecha Tuchowskiego, Jacka Przepiórskiego, Wyspy Uznam i Wolin - lokalne uwarunkowania globalnej transformacji, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2022
  4. Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu, Warszawa, 2020

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we wspłóczesnych teoriach socjologicznych, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy3
T-W-2Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw3
T-W-3Relacje między światem społecznym, a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo-środowisko, znaczenie kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości i ich wpływ na rozwój cywilizacji, degradacja środowiska przyrodniczego-wpływ na demografię, gospodarkę i kulturę. Polityki ochrony środowiska.6
T-W-4Głowne zagrożenia środowiska, źrodła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny, a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie-wpływ na zmianę klimatu6
T-W-5Przyczyny zmian klimatu. Ślad środowiskowy. Problem emisji. Bariery planetarne - nauka a klimat3
T-W-6Demografia a ochrona środowiska. Bioróżnorodność. Bezpieczeństwo żywieniowe a środowisko. Dieta a środowisko3
T-W-7Zagrożenia ekologiczne, pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, sposoby ich rozwiązywania, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w ich rozwiązywaniu3
T-W-8Znaczenie informowania społeczeństwa o stanie środowiska naturalnego, rola konsultacji społecznych, społeczne rozwiązywanie problemów ekologicznych. Dezinformacja i denializm klimatyczny5
T-W-9Współczesne koncepcje rozwoju społeczno-gospodarczego świata; ekorozwój i rozwój zrównoważony5
T-W-10Transport a ochrona środowiska. Zagospodarowanie przestrzenne – wpływ miasta na środowisko3
T-W-11Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna, społeczne aspekty ochrony środowiska, odpowiedzialnośc społeczna w ochronie srodowiska przyrodniczego, wzory zachowań ekologicznych, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród społeczeństwa, instrumenty wpływania na zachowania proekologiczne3
T-W-12Zaliczenie przedmiotu2
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_A01-2_W01Student definiuje podstwowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska, potrafi wskazać wzajemne zależności człowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_W10ma pogłębioną wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ochrony środowiska, ekologii, ochrony przed hałasem oraz w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji systemów chłodniczych, klimatyzaci i pomp ciepła
CK_2A_W01ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i poza technicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych zagadnień związanych z socjologicznym kontekstem ochrony środowiska i idei ekorozwoju
C-2Ukazanie wzajemnych zależności czlowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno - ekologicznej
Treści programoweT-W-7Zagrożenia ekologiczne, pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, sposoby ich rozwiązywania, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w ich rozwiązywaniu
T-W-8Znaczenie informowania społeczeństwa o stanie środowiska naturalnego, rola konsultacji społecznych, społeczne rozwiązywanie problemów ekologicznych. Dezinformacja i denializm klimatyczny
T-W-9Współczesne koncepcje rozwoju społeczno-gospodarczego świata; ekorozwój i rozwój zrównoważony
T-W-11Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna, społeczne aspekty ochrony środowiska, odpowiedzialnośc społeczna w ochronie srodowiska przyrodniczego, wzory zachowań ekologicznych, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród społeczeństwa, instrumenty wpływania na zachowania proekologiczne
T-W-4Głowne zagrożenia środowiska, źrodła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny, a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie-wpływ na zmianę klimatu
T-W-1Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we wspłóczesnych teoriach socjologicznych, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy
T-W-3Relacje między światem społecznym, a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo-środowisko, znaczenie kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości i ich wpływ na rozwój cywilizacji, degradacja środowiska przyrodniczego-wpływ na demografię, gospodarkę i kulturę. Polityki ochrony środowiska.
T-W-2Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw
T-W-10Transport a ochrona środowiska. Zagospodarowanie przestrzenne – wpływ miasta na środowisko
T-W-5Przyczyny zmian klimatu. Ślad środowiskowy. Problem emisji. Bariery planetarne - nauka a klimat
T-W-6Demografia a ochrona środowiska. Bioróżnorodność. Bezpieczeństwo żywieniowe a środowisko. Dieta a środowisko
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-3Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w minimalnym zakresie zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_A01-2_U01Student rozumie problemy ochrony srodowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska, posiada umięjętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i rożnych plaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_U07podczas formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne, prawne, etyczne, umie systematyzować uzyskaną wiedzę, stosuje zasady bhp, ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych zagadnień związanych z socjologicznym kontekstem ochrony środowiska i idei ekorozwoju
C-2Ukazanie wzajemnych zależności czlowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno - ekologicznej
Treści programoweT-W-9Współczesne koncepcje rozwoju społeczno-gospodarczego świata; ekorozwój i rozwój zrównoważony
T-W-1Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we wspłóczesnych teoriach socjologicznych, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy
T-W-7Zagrożenia ekologiczne, pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, sposoby ich rozwiązywania, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w ich rozwiązywaniu
T-W-8Znaczenie informowania społeczeństwa o stanie środowiska naturalnego, rola konsultacji społecznych, społeczne rozwiązywanie problemów ekologicznych. Dezinformacja i denializm klimatyczny
T-W-4Głowne zagrożenia środowiska, źrodła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny, a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie-wpływ na zmianę klimatu
T-W-11Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna, społeczne aspekty ochrony środowiska, odpowiedzialnośc społeczna w ochronie srodowiska przyrodniczego, wzory zachowań ekologicznych, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród społeczeństwa, instrumenty wpływania na zachowania proekologiczne
T-W-3Relacje między światem społecznym, a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo-środowisko, znaczenie kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości i ich wpływ na rozwój cywilizacji, degradacja środowiska przyrodniczego-wpływ na demografię, gospodarkę i kulturę. Polityki ochrony środowiska.
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-5praca w grupach
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-3Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-4Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_A01-2_K01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułowac wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_K05ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole, podejmowane decyzje i wspólne realizowane zadania
CK_2A_K01potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę, pozyskiwane informacje oraz kierunki podejmowanych działań z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
CK_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych zagadnień związanych z socjologicznym kontekstem ochrony środowiska i idei ekorozwoju
C-2Ukazanie wzajemnych zależności czlowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno - ekologicznej
C-3Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat społecznych aspektów ochrony środowiska, relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym, śladu środowiskowego ludzkiej działalności, polityk ochrony środowiska i ich społecznego odbioru. Promować krytyczne myślenie, zachęcać do kreatywnego i innowacyjnego myślenia i poszukiwania rozwiązań, które zmniejszają negatywny wpływ środowiskowy ludzkiej działalności.
Treści programoweT-W-4Głowne zagrożenia środowiska, źrodła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny, a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie-wpływ na zmianę klimatu
T-W-8Znaczenie informowania społeczeństwa o stanie środowiska naturalnego, rola konsultacji społecznych, społeczne rozwiązywanie problemów ekologicznych. Dezinformacja i denializm klimatyczny
T-W-9Współczesne koncepcje rozwoju społeczno-gospodarczego świata; ekorozwój i rozwój zrównoważony
T-W-7Zagrożenia ekologiczne, pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, sposoby ich rozwiązywania, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w ich rozwiązywaniu
T-W-3Relacje między światem społecznym, a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo-środowisko, znaczenie kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości i ich wpływ na rozwój cywilizacji, degradacja środowiska przyrodniczego-wpływ na demografię, gospodarkę i kulturę. Polityki ochrony środowiska.
T-W-11Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna, społeczne aspekty ochrony środowiska, odpowiedzialnośc społeczna w ochronie srodowiska przyrodniczego, wzory zachowań ekologicznych, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród społeczeństwa, instrumenty wpływania na zachowania proekologiczne
T-W-1Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we wspłóczesnych teoriach socjologicznych, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy
T-W-2Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw
T-W-5Przyczyny zmian klimatu. Ślad środowiskowy. Problem emisji. Bariery planetarne - nauka a klimat
T-W-10Transport a ochrona środowiska. Zagospodarowanie przestrzenne – wpływ miasta na środowisko
T-W-6Demografia a ochrona środowiska. Bioróżnorodność. Bezpieczeństwo żywieniowe a środowisko. Dieta a środowisko
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5praca w grupach
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-4Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli