Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)
specjalność: Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze
Sylabus przedmiotu Język niemiecki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Język niemiecki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Języków Obcych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Bomba <Robert.Bomba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Bomba <Robert.Bomba@zut.edu.pl>, Alicja Grzywacz <Alicja.Grzywacz@zut.edu.pl>, Andrzej Obstawski <Andrzej.Obstawski@zut.edu.pl>, Krzysztof Potyrała <Krzysztof.Potyrala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego. |
C-2 | Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
T-LK-1 | Einführung: Allgemeine Begriffe und Grundlagen (4 Stunden) • Kursziele und Erwartungen klären • Einführung in die Fachsprache • Vokabular: Kühlung, Klimaanlage, Temperatur, Druck, Energieeffizienz, Kältemittel • Grundbegriffe der Kühltechnik (z. B. Wärmeübertragung, Verdampfung, Kondensation) • Arbeitsmaterialien und Fachliteratur kennenlernen | 4 |
T-LK-2 | Werkzeuge und Bauteile (4 Stunden) • Vokabular: Werkzeuge und technische Geräte • Schraubenschlüssel, Thermometer, Manometer, Kompressor, Ventile • Bauteile einer Klimaanlage/Kühlanlage: • Verdichter, Kondensator, Verdampfer, Expansionsventil • Fachbegriffe in technischen Zeichnungen und Arbeitsanweisungen • Praxisübung: Bauteile benennen und deren Funktion erklären | 4 |
T-LK-3 | Arbeitsprozesse und Wartung (5 Stunden) • Vokabular: Wartung, Inspektion, Reinigung, Reparatur • Sicherheitsvorschriften in der Kühltechnik • Gefahrstoffe und Arbeitsschutz • Fehlerdiagnose und Problemlösung • Praxisübung: Technische Störungen beschreiben und Maßnahmen vorschlagen | 5 |
T-LK-4 | Kältemittel und Umweltaspekte (5 Stunden) • Vokabular: Kältemittel (z. B. R134a, R410A, CO₂), umweltfreundliche Alternativen • Fachtexte lesen und verstehen: • Vorschriften zum Umgang mit Kältemitteln • EU-Richtlinien zur Klimaneutralität (z. B. F-Gase-Verordnung) | 5 |
T-LK-5 | Planung und Installation (4 Stunden) • Schritte der Installation einer Klimaanlage/Kühlanlage: • Planung, Vorbereitung, Montage, Inbetriebnahme • Vokabular: Installationsschritte, Rohrleitungen, elektrische Anschlüsse, Inbetriebnahme | 4 |
T-LK-6 | Kommunikation im Berufsalltag (5 Stunden) • Technische Beratung: „Welche Anlage passt zu Ihrem Bedarf?“ • Vokabular: Angebot, Bestellung, Garantie, Ersatzteile • Schriftliche Kommunikation: E-Mails schreiben • Angebotserstellung, Reklamationen bearbeiten | 5 |
T-LK-7 | Abschluss: Präsentation und Wiederholung (3 Stunden) • Wiederholung und Festigung des Fachwortschatzes • Abschlusspräsentation: Student*innen erklären ein technisches Problem oder Projekt • Feedback und Kursauswertung | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
A-LK-1 | Zajęcia praktyczne. | 30 |
A-LK-2 | Przygotowanie się do zajęć. | 30 |
A-LK-3 | Udział w konsultacjach. | 5 |
A-LK-4 | Przygotowanie się do egzaminu. | 8 |
A-LK-5 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | zajęcia praktyczne |
M-2 | praca w grupach |
M-3 | prezentacja |
M-4 | dyskusja |
M-5 | praca z tekstem |
M-6 | słuchanie ze zrozumieniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: prezentacja (F) |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P) |
S-3 | Ocena formująca: S3 - prezentacja (F) |
S-4 | Ocena formująca: S4 - egzamin pisemny (P) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_A02-2_W01 posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów | — | — | — | C-1 | T-LK-7, T-LK-2, T-LK-5, T-LK-1, T-LK-3 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_A02-2_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | CK_2A_U01, CK_2A_U03 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2, M-3, M-4, M-6 | S-1 |
CK_2A_A02-2_U02 posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny | CK_2A_U01 | — | — | C-2 | — | M-1, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_A02-2_K01 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych | — | — | — | C-2 | — | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_A02-2_W01 posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów | 2,0 | Student wykazuje znajomość materiału zdecydowanie poniżej założonych wymagań. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych i wykazuje ograniczoną znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych i wykazuje przeciętną znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego. | |
4,0 | Student posiada dobrą znajomość wymaganego materiału z zakresu struktur językowych i słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę w zakresie struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych i bardzo dobrą znajomość słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych i doskonałą znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_A02-2_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | 2,0 | Umiejętności studenta zdecydowanie poniżej założonych wymagań, błędy praktycznie uniemożliwiają skuteczną komunikację zarówno pisemną jak i ustną, znaczne luki w materiale, nieopanowane lub nieznane zagadnienia. |
3,0 | Wypowiedzi ustne i pisemne studenta są dosyć ograniczone, liczne błędy różnego rodzaju, jednak orientuje się on w zakresie omawianego materiału. | |
3,5 | Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne, popełniając przy tym liczne błędy, nie wpływające na zrozumienie całości przekazu. | |
4,0 | Student umie formułować dłuższe wypowiedzi na tematy techniczne, popełniając przy tym błędy, nie wpływające na zrozumienie całości przekazu. | |
4,5 | Student potrafi płynnie, z drobnymi błędami wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością. | |
5,0 | Student potrafi płynnie i praktycznie bezbłędnie wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością. | |
CK_2A_A02-2_U02 posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny | 2,0 | Umiejętności studenta dotyczące rozumienia i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny zdecydowanie poniżej założonych wymagań, błędy praktycznie uniemożliwiają skuteczną komunikację zarówno pisemną jak i ustną, znaczne luki w materiale, nieopanowane lub nieznane zagadnienia. |
3,0 | Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w ograniczonym zakresie, jego wypowiedzi ustne i pisemne zawierają liczne błędy, jednak orientuje się on w zakresie omawianego materiału. | |
3,5 | Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w przeciętnym zakresie, w swoich krótkich wypowiedziach popełnia liczne błędy, nie wpływające na zrozumienie całości przekazu. | |
4,0 | Student posiada dobrą znajomość wymaganego materiału, potrafi używać podstawowego słownictwa ze swojej dziedziny w krótkich wypowiedziach, zdarzają się pojedyncze poważniejsze błędy. | |
4,5 | Student dobrze rozumie czytane teksty i bez problemu używa podstawowego słownictwa ze swojej dziedziny formułując dłuższe wypowiedzi. | |
5,0 | Student doskonale rozumie czytane teksty specjalistyczne ze swojej dziedziny, formułuje wypowiedzi ustne i pisemne w sposób płynny i praktycznie bezbłędny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_A02-2_K01 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby uczenia się i rozwijania kompetencji językowych. |
3,0 | Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych. | |
3,5 | Student rozumie potrzebę uczenia się i podnoszenia swoich kompetencji językowych. | |
4,0 | Student dobrze rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych. | |
5,0 | Student doskonale rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych. |
Literatura podstawowa
- Weber, Gernot, „Kälte- und Klimasystemtechnik“, E-Book, ISBN 978-3-8007-3848-9
- Siegfried Blickle, Robert Flegel, Hans-Werner Grevenstein, Manfred Härterich, Burkhard Kiebusch, Ulrich Uhr, „ Fachkunde Sanitär-, Heizungs- und Klimatechnik“, Europa Lehrmittel Verlag, 2021
- Veith, Heinz; Schmidt, Dieter, „Grundkurs Kältetechnik”, 2022
- Fachzeitschrift „EUROHEAT&POWER”
- Wikipedia und andere Internetquellen
Literatura dodatkowa
- Online – Magazin, www.transport-online.de