Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy statystyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy statystyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki na poziomie szkoły średniej
W-2Znajomość informatyki na poziomie szkoły średniej.
W-3Umiejętność obsługi komputera w stopniu dobrym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowywania i prezentacji wyników analiz statystycznych
C-4Ukształtowanie umiejętności wykorzystania komputera do analizy, graficznej prezentacji (wizualizacji) i interpretacji wyników badań naukowych.
C-5Rozwinięcie umiejętności wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wstępna analiza statystyczna danych i dopasowanie rozkładów4
T-L-2Analiza korelacji i regresja liniowa6
T-L-3Regresja wieloraka5
T-L-4Testy parametryczne i nieparametryczne w porównywaniu prób6
T-L-5Analizy wielowymiarowe4
T-L-6Sztuczne sieci neuronowe4
T-L-7Kolokwium1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu15
A-L-3konsultacje z prowadzącym4
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w laboratorium komputerowym
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_O-St_W01
Zna i rozumie zagadnienia z zakresu statystyki matematycznej; zna i rozumie wybrane technologie informacyjne i ich zastosowanie.
IA_1A_W07C-1T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_O-St_U01
Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne, opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych, przygotować graficzną prezentację (wizualizację) wyników badań naukowych.
IA_1A_U01, IA_1A_U03C-4, C-2, C-5, C-1, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_O-St_K01
Jest gotów do krytycznej oceny wyników badań i wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji.
IA_1A_K01, IA_1A_K03C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-2M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_O-St_W01
Zna i rozumie zagadnienia z zakresu statystyki matematycznej; zna i rozumie wybrane technologie informacyjne i ich zastosowanie.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
3,0Zna i rozumie w dostatecznym stopniu zagadnienia z zakresu statystyki matematycznej oraz wybrane technologie informacyjne i ich zastosowanie.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_O-St_U01
Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne, opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych, przygotować graficzną prezentację (wizualizację) wyników badań naukowych.
2,0
3,0Potrafi praktycznie zastosować poznane metody analizy statystycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_O-St_K01
Jest gotów do krytycznej oceny wyników badań i wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji.
2,0
3,0Jest gotów do krytycznej oceny wyników badań i wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstępna analiza statystyczna danych i dopasowanie rozkładów4
T-L-2Analiza korelacji i regresja liniowa6
T-L-3Regresja wieloraka5
T-L-4Testy parametryczne i nieparametryczne w porównywaniu prób6
T-L-5Analizy wielowymiarowe4
T-L-6Sztuczne sieci neuronowe4
T-L-7Kolokwium1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu15
A-L-3konsultacje z prowadzącym4
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_O-St_W01Zna i rozumie zagadnienia z zakresu statystyki matematycznej; zna i rozumie wybrane technologie informacyjne i ich zastosowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
Treści programoweT-L-4Testy parametryczne i nieparametryczne w porównywaniu prób
T-L-6Sztuczne sieci neuronowe
T-L-1Wstępna analiza statystyczna danych i dopasowanie rozkładów
T-L-5Analizy wielowymiarowe
T-L-7Kolokwium
T-L-2Analiza korelacji i regresja liniowa
T-L-3Regresja wieloraka
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
3,0Zna i rozumie w dostatecznym stopniu zagadnienia z zakresu statystyki matematycznej oraz wybrane technologie informacyjne i ich zastosowanie.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_O-St_U01Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne, opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych, przygotować graficzną prezentację (wizualizację) wyników badań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi formułować i uzasadniać opinie.
IA_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować poznane formuły obliczeniowe i techniki informatyczne.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności wykorzystania komputera do analizy, graficznej prezentacji (wizualizacji) i interpretacji wyników badań naukowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
C-5Rozwinięcie umiejętności wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowywania i prezentacji wyników analiz statystycznych
Treści programoweT-L-2Analiza korelacji i regresja liniowa
T-L-3Regresja wieloraka
T-L-1Wstępna analiza statystyczna danych i dopasowanie rozkładów
T-L-6Sztuczne sieci neuronowe
T-L-4Testy parametryczne i nieparametryczne w porównywaniu prób
T-L-5Analizy wielowymiarowe
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w laboratorium komputerowym
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi praktycznie zastosować poznane metody analizy statystycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_O-St_K01Jest gotów do krytycznej oceny wyników badań i wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do koniecznośći dalszego i ciągłego kształcania się i samodoskonalenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
IA_1A_K03Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowywania i prezentacji wyników analiz statystycznych
Treści programoweT-L-3Regresja wieloraka
T-L-4Testy parametryczne i nieparametryczne w porównywaniu prób
T-L-5Analizy wielowymiarowe
T-L-1Wstępna analiza statystyczna danych i dopasowanie rozkładów
T-L-7Kolokwium
T-L-6Sztuczne sieci neuronowe
T-L-2Analiza korelacji i regresja liniowa
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do krytycznej oceny wyników badań i wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0