Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Etyka biznesu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyka biznesu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość zagadnień z zakresu etyki biznesu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu etyki biznesu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu etyki. | 2 |
T-W-2 | Etyka biznesu jako dział etyki. | 2 |
T-W-3 | Zakres regulacji etycznych w biznesie. | 3 |
T-W-4 | Problemy etyczne w biznesie. | 4 |
T-W-5 | Etyczne aspekty konkurencji rynkowej. | 4 |
T-W-6 | Problemy etyczne w praktyce marketingowej. | 4 |
T-W-7 | Zrównowazony rozwój i ekobiznes. | 4 |
T-W-8 | Korupcja jako społeczny, kulturowy, polityczny i ekonomiczny. | 4 |
T-W-9 | Zachowania o charakterze korupcyjnym w biznesie. | 4 |
T-W-10 | Władza i jej nadużycia. | 4 |
T-W-11 | Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem - etyka osobista a etyka organizacji. | 4 |
T-W-12 | Odpowiedzialność moralna przedsiębiorstw wobec pracowników, konsumentów i społeczeństwa. | 3 |
T-W-13 | Zaliczenie przedmiotu. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział w zajęciach | 45 |
A-W-2 | praca własna studenta obejmująca przygotowanie do zajęć - czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji | 15 |
A-W-3 | przygotowanie prezentacji zaliczeniowej | 15 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | dyskusja dydaktyczna |
M-2 | case study |
M-3 | praca grupowa |
M-4 | prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu przedstawienia prezentacji (prezentacja multimedialna). |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A01/1.1_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu etyki biznesu. | Z_1P_W03 | — | C-1 | T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-12, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-7, T-W-11, T-W-2 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Z_1P_A01/1.1_W02 Student identyfikuje problemy etyczne w biznesie. | Z_1P_W03 | — | C-1 | T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A01/1.1_U01 Student analizuje i interpretuje nieetyczne zachowania w biznesie. | Z_1P_U03, Z_1P_U02, Z_1P_U05, Z_1P_U01 | — | C-1 | T-W-9, T-W-5, T-W-12, T-W-4, T-W-13, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A01/1.1_K01 Student wykazuje dbałość w zakresie przestrzegania i wymagania przestrzegania zasad etyki biznesu. | Z_1P_K05, Z_1P_K01 | — | C-1 | T-W-13, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A01/1.1_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu etyki biznesu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_A01/1.1_W02 Student identyfikuje problemy etyczne w biznesie. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstwowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione podczas zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A01/1.1_U01 Student analizuje i interpretuje nieetyczne zachowania w biznesie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi na dostatecznym poziomie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w biznesie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A01/1.1_K01 Student wykazuje dbałość w zakresie przestrzegania i wymagania przestrzegania zasad etyki biznesu. | 2,0 | |
3,0 | Student na dostatecznym poziomie zaangażowany w zajęcia, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, PWN, Warszawa, 2013
- Klimek J., Etyka biznesu, Difin, Warszawa, 2004
- Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna ekonomiczna, Kraków, 2005
Literatura dodatkowa
- Rojek-Nowosielska M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Model, diagnoza, ocena, WUE we Wrocławiu, Wrocław, 2017
- Molesworth H.A., Alexander M.D. Bryan-Wilson J., Work ethic, Penn State Press, 2003