Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż

Sylabus przedmiotu Etyka biznesu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Etyka biznesu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość zagadnień z zakresu etyki biznesu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu etyki biznesu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu etyki.2
T-W-2Etyka biznesu jako dział etyki.2
T-W-3Zakres regulacji etycznych w biznesie.3
T-W-4Problemy etyczne w biznesie.4
T-W-5Etyczne aspekty konkurencji rynkowej.4
T-W-6Problemy etyczne w praktyce marketingowej.4
T-W-7Zrównowazony rozwój i ekobiznes.4
T-W-8Korupcja jako społeczny, kulturowy, polityczny i ekonomiczny.4
T-W-9Zachowania o charakterze korupcyjnym w biznesie.4
T-W-10Władza i jej nadużycia.4
T-W-11Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem - etyka osobista a etyka organizacji.4
T-W-12Odpowiedzialność moralna przedsiębiorstw wobec pracowników, konsumentów i społeczeństwa.3
T-W-13Zaliczenie przedmiotu.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w zajęciach45
A-W-2praca własna studenta obejmująca przygotowanie do zajęć - czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji15
A-W-3przygotowanie prezentacji zaliczeniowej15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja dydaktyczna
M-2case study
M-3praca grupowa
M-4prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu przedstawienia prezentacji (prezentacja multimedialna).
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_A01/1.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu etyki biznesu.
Z_1P_W03C-1T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-12, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-7, T-W-11, T-W-2M-1, M-3, M-4S-1, S-2
Z_1P_A01/1.1_W02
Student identyfikuje problemy etyczne w biznesie.
Z_1P_W03C-1T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-1M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_A01/1.1_U01
Student analizuje i interpretuje nieetyczne zachowania w biznesie.
Z_1P_U03, Z_1P_U02, Z_1P_U05, Z_1P_U01C-1T-W-9, T-W-5, T-W-12, T-W-4, T-W-13, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_A01/1.1_K01
Student wykazuje dbałość w zakresie przestrzegania i wymagania przestrzegania zasad etyki biznesu.
Z_1P_K05, Z_1P_K01C-1T-W-13, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_A01/1.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu etyki biznesu.
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_A01/1.1_W02
Student identyfikuje problemy etyczne w biznesie.
2,0
3,0Student zna i rozumie podstwowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione podczas zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_A01/1.1_U01
Student analizuje i interpretuje nieetyczne zachowania w biznesie.
2,0
3,0Student potrafi na dostatecznym poziomie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w biznesie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_A01/1.1_K01
Student wykazuje dbałość w zakresie przestrzegania i wymagania przestrzegania zasad etyki biznesu.
2,0
3,0Student na dostatecznym poziomie zaangażowany w zajęcia, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, PWN, Warszawa, 2013
  2. Klimek J., Etyka biznesu, Difin, Warszawa, 2004
  3. Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna ekonomiczna, Kraków, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Rojek-Nowosielska M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Model, diagnoza, ocena, WUE we Wrocławiu, Wrocław, 2017
  2. Molesworth H.A., Alexander M.D. Bryan-Wilson J., Work ethic, Penn State Press, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu etyki.2
T-W-2Etyka biznesu jako dział etyki.2
T-W-3Zakres regulacji etycznych w biznesie.3
T-W-4Problemy etyczne w biznesie.4
T-W-5Etyczne aspekty konkurencji rynkowej.4
T-W-6Problemy etyczne w praktyce marketingowej.4
T-W-7Zrównowazony rozwój i ekobiznes.4
T-W-8Korupcja jako społeczny, kulturowy, polityczny i ekonomiczny.4
T-W-9Zachowania o charakterze korupcyjnym w biznesie.4
T-W-10Władza i jej nadużycia.4
T-W-11Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem - etyka osobista a etyka organizacji.4
T-W-12Odpowiedzialność moralna przedsiębiorstw wobec pracowników, konsumentów i społeczeństwa.3
T-W-13Zaliczenie przedmiotu.3
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach45
A-W-2praca własna studenta obejmująca przygotowanie do zajęć - czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji15
A-W-3przygotowanie prezentacji zaliczeniowej15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_A01/1.1_W01Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu etyki biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu etyki biznesu.
Treści programoweT-W-8Korupcja jako społeczny, kulturowy, polityczny i ekonomiczny.
T-W-10Władza i jej nadużycia.
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu etyki.
T-W-6Problemy etyczne w praktyce marketingowej.
T-W-9Zachowania o charakterze korupcyjnym w biznesie.
T-W-4Problemy etyczne w biznesie.
T-W-12Odpowiedzialność moralna przedsiębiorstw wobec pracowników, konsumentów i społeczeństwa.
T-W-3Zakres regulacji etycznych w biznesie.
T-W-5Etyczne aspekty konkurencji rynkowej.
T-W-13Zaliczenie przedmiotu.
T-W-7Zrównowazony rozwój i ekobiznes.
T-W-11Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem - etyka osobista a etyka organizacji.
T-W-2Etyka biznesu jako dział etyki.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-3praca grupowa
M-4prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu przedstawienia prezentacji (prezentacja multimedialna).
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_A01/1.1_W02Student identyfikuje problemy etyczne w biznesie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu etyki biznesu.
Treści programoweT-W-9Zachowania o charakterze korupcyjnym w biznesie.
T-W-4Problemy etyczne w biznesie.
T-W-6Problemy etyczne w praktyce marketingowej.
T-W-10Władza i jej nadużycia.
T-W-5Etyczne aspekty konkurencji rynkowej.
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu etyki.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-3praca grupowa
M-4prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu przedstawienia prezentacji (prezentacja multimedialna).
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstwowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione podczas zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_A01/1.1_U01Student analizuje i interpretuje nieetyczne zachowania w biznesie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U05Absolwent potrafi w debacie przedstawić własne i oceniać stanowiska innych ludzi, a także dyskutować o nich wykorzystując krytyczne myślenie
Z_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu etyki biznesu.
Treści programoweT-W-9Zachowania o charakterze korupcyjnym w biznesie.
T-W-5Etyczne aspekty konkurencji rynkowej.
T-W-12Odpowiedzialność moralna przedsiębiorstw wobec pracowników, konsumentów i społeczeństwa.
T-W-4Problemy etyczne w biznesie.
T-W-13Zaliczenie przedmiotu.
T-W-8Korupcja jako społeczny, kulturowy, polityczny i ekonomiczny.
T-W-10Władza i jej nadużycia.
T-W-11Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem - etyka osobista a etyka organizacji.
T-W-6Problemy etyczne w praktyce marketingowej.
T-W-7Zrównowazony rozwój i ekobiznes.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2case study
M-3praca grupowa
M-4prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu przedstawienia prezentacji (prezentacja multimedialna).
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi na dostatecznym poziomie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w biznesie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_A01/1.1_K01Student wykazuje dbałość w zakresie przestrzegania i wymagania przestrzegania zasad etyki biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K05Absolwent jest gotów dbać o prestiż zawodu poprzez przestrzeganie etyki zawodowej oraz poszanowanie dorobku i tradycji zawodowych
Z_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu etyki biznesu.
Treści programoweT-W-13Zaliczenie przedmiotu.
T-W-11Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem - etyka osobista a etyka organizacji.
T-W-12Odpowiedzialność moralna przedsiębiorstw wobec pracowników, konsumentów i społeczeństwa.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2case study
M-3praca grupowa
M-4prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu przedstawienia prezentacji (prezentacja multimedialna).
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na dostatecznym poziomie zaangażowany w zajęcia, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5
4,0
4,5
5,0