Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Etyka zawodowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyka zawodowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>, Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość zagadnień z zakresu etyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kształcenia jest zrozumienie podstawowych pojęć i zasad etycznych w obszarze działalności zawodowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do etyki zawodowej - przegląd pojęć i definicji. | 3 |
T-W-2 | Kodeksy etyczne wybranych zawodów. | 4 |
T-W-3 | Etyka w zarządzaniu personelem. | 3 |
T-W-4 | Różnice kulturowe w biznesie. | 4 |
T-W-5 | Mobbing - etiologia, konsekwencje psychologiczne i prawne dla jednostki i organizacji. | 4 |
T-W-6 | Konflikty interesów jako problem etyczny. | 3 |
T-W-7 | Kultura organizacyjna i etyczne przywództwo. | 2 |
T-W-8 | Studia przypadków. | 4 |
T-W-9 | Zaliczenie przedmiotu. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | dyskusja dydaktyczna |
M-2 | analiza przypadków |
M-3 | praca w grupie |
M-4 | prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu prezentacji projektu (prezentacja multimedialna) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_A14/4.1_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu. | GT_1A_W08, GT_1A_W02 | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
GT_1A_A14/4.1_W02 Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji. | GT_1A_W08, GT_1A_W02, GT_1A_W05 | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_A14/4.1_U01 Student potrafi analizować i tworzyć kodeksy etyczne oraz identyfikować podstawowe dylematy etyczne mogące pojawiać się w pracy. | GT_1A_U05, GT_1A_U01 | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_A14/4.1_K01 Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej. | GT_1A_K05 | — | C-1 | T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_A14/4.1_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć, zasad i klasyfikacji z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania. | |
4,0 | Student zna i rozumie większość pojęć, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
4,5 | Student zna i rozumie większość pojęć, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny ale rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
5,0 | Student zna i rozumie większość pojęć, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w sposób pełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
GT_1A_A14/4.1_W02 Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zachowań etycznych i nieetycznych w pracy, zasad tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego. |
3,0 | Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania. | |
4,0 | Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
4,5 | Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny ale rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
5,0 | Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w sposób pełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_A14/4.1_U01 Student potrafi analizować i tworzyć kodeksy etyczne oraz identyfikować podstawowe dylematy etyczne mogące pojawiać się w pracy. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, nie dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, podczas zajęć ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany podnoszeniem swoich umiejętności. |
3,0 | Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego, jest zainteresowany podnoszeniem swojej wiedzy i umiejętności. | |
4,0 | Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, w niepełny sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz. | |
4,5 | Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz. | |
5,0 | Student potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_A14/4.1_K01 Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej. | 2,0 | Student posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania. |
3,0 | Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
3,5 | Student prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
4,0 | Student prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
4,5 | Student prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania. | |
5,0 | Student prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania. |
Literatura podstawowa
- Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, PWN, Warszawa, 2013
- Klimek J., Etyka biznesu, Difin, Warszawa, 2004
- Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005
Literatura dodatkowa
- George D. Chryssides, John H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 2005
- Rojek-Nowosielska M., Społeczna odpoiwiedzialność przedsiębiorstw. Model, diagnoza, ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2017
- Molesworth, H. A., Alexander, M. D., & Bryan-Wilson, J., Work ethic, Penn State Press, 2003