Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Wycena i obrót nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Podstawy etyki biznesu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy etyki biznesu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość zagadnień z zakresu etyki biznesu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu etyki biznesu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd definicji z zakresu etyki biznesu. Istosta, funkcje i cele etyki.2
T-A-2Problemy etyczne w biznesie.6
T-A-3Etyczne aspekty konkurencji rynkowej.4
T-A-4Problemy etyczne w praktyce marketingowej.4
T-A-5Zrównoważony rozwój i ekobiznes.4
T-A-6Władza i jej nadużycia.4
T-A-7Zachowania o charakterze korupcyjnym w biznesie.4
T-A-8Zaliczenie przedmiotu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2praca własna studenta obejmująca przygotowanie się do zajęć - czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji.12
A-A-3Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej.8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja dydaktyczna
M-2case study
M-3praca grupowa
M-4prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu przedstawienia prezentacji (prezentacja multimedialna).
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O13/5.2_W01
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu etyki biznesu.
E_1A_W07, E_1A_W08C-1T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-8M-3, M-4, M-1S-1, S-2
E_1A_O13/5.2_W02
Student identyfikuje problemy etyczne w biznesie.
E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W08C-1T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O13/5.2_U01
Student analizuje i interpretuje nieetyczne zachowania w biznesie.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U09C-1T-A-7, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-8M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O13/5.2_K01
Student wykazuje dbałość w zakresie przestrzegania i wymagania przestrzegania zasad etyki biznesu.
E_1A_K04C-1T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-8, T-A-3, T-A-7M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O13/5.2_W01
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu etyki biznesu.
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O13/5.2_W02
Student identyfikuje problemy etyczne w biznesie.
2,0
3,0Student zna i rozumie podstwowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione podczas zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O13/5.2_U01
Student analizuje i interpretuje nieetyczne zachowania w biznesie.
2,0
3,0Student potrafi na dostatecznym poziomie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w biznesie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O13/5.2_K01
Student wykazuje dbałość w zakresie przestrzegania i wymagania przestrzegania zasad etyki biznesu.
2,0
3,0Student na dostatecznym poziomie zaangażowany w zajęcia, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, PWN, Warszawa, 2013
  2. Klimek J., Etyka biznesu, Difin, Warszawa, 2004
  3. Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna ekonomiczna, Kraków, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Rojek-Nowosielska M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Model, diagnoza, ocena, WUE we Wrocławiu, Wrocław, 2017
  2. Molesworth H.A., Alexander M.D. Bryan-Wilson J., Work ethic, Penn State Press, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd definicji z zakresu etyki biznesu. Istosta, funkcje i cele etyki.2
T-A-2Problemy etyczne w biznesie.6
T-A-3Etyczne aspekty konkurencji rynkowej.4
T-A-4Problemy etyczne w praktyce marketingowej.4
T-A-5Zrównoważony rozwój i ekobiznes.4
T-A-6Władza i jej nadużycia.4
T-A-7Zachowania o charakterze korupcyjnym w biznesie.4
T-A-8Zaliczenie przedmiotu.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2praca własna studenta obejmująca przygotowanie się do zajęć - czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji.12
A-A-3Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej.8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13/5.2_W01Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu etyki biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu etyki biznesu.
Treści programoweT-A-1Przegląd definicji z zakresu etyki biznesu. Istosta, funkcje i cele etyki.
T-A-7Zachowania o charakterze korupcyjnym w biznesie.
T-A-5Zrównoważony rozwój i ekobiznes.
T-A-8Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-3praca grupowa
M-4prezentacja
M-1dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu przedstawienia prezentacji (prezentacja multimedialna).
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13/5.2_W02Student identyfikuje problemy etyczne w biznesie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu etyki biznesu.
Treści programoweT-A-6Władza i jej nadużycia.
T-A-2Problemy etyczne w biznesie.
T-A-3Etyczne aspekty konkurencji rynkowej.
T-A-4Problemy etyczne w praktyce marketingowej.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-3praca grupowa
M-4prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu przedstawienia prezentacji (prezentacja multimedialna).
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstwowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione podczas zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13/5.2_U01Student analizuje i interpretuje nieetyczne zachowania w biznesie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U07Potrafi przygotować typowe prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
E_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu etyki biznesu.
Treści programoweT-A-7Zachowania o charakterze korupcyjnym w biznesie.
T-A-4Problemy etyczne w praktyce marketingowej.
T-A-3Etyczne aspekty konkurencji rynkowej.
T-A-6Władza i jej nadużycia.
T-A-5Zrównoważony rozwój i ekobiznes.
T-A-2Problemy etyczne w biznesie.
T-A-8Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-3praca grupowa
M-2case study
M-4prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu przedstawienia prezentacji (prezentacja multimedialna).
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi na dostatecznym poziomie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w biznesie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13/5.2_K01Student wykazuje dbałość w zakresie przestrzegania i wymagania przestrzegania zasad etyki biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu etyki biznesu.
Treści programoweT-A-6Władza i jej nadużycia.
T-A-4Problemy etyczne w praktyce marketingowej.
T-A-2Problemy etyczne w biznesie.
T-A-8Zaliczenie przedmiotu.
T-A-3Etyczne aspekty konkurencji rynkowej.
T-A-7Zachowania o charakterze korupcyjnym w biznesie.
Metody nauczaniaM-4prezentacja
M-2case study
M-1dyskusja dydaktyczna
M-3praca grupowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu przedstawienia prezentacji (prezentacja multimedialna).
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na dostatecznym poziomie zaangażowany w zajęcia, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5
4,0
4,5
5,0