Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Podstawy etyki biznesu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy etyki biznesu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość zagadnień z zakresu etyki biznesu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu etyki biznesu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd definicji z zakresu etyki biznesu. Istosta, funkcje i cele etyki. | 2 |
T-A-2 | Problemy etyczne w biznesie. | 6 |
T-A-3 | Etyczne aspekty konkurencji rynkowej. | 4 |
T-A-4 | Problemy etyczne w praktyce marketingowej. | 4 |
T-A-5 | Zrównoważony rozwój i ekobiznes. | 4 |
T-A-6 | Władza i jej nadużycia. | 4 |
T-A-7 | Zachowania o charakterze korupcyjnym w biznesie. | 4 |
T-A-8 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | praca własna studenta obejmująca przygotowanie się do zajęć - czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji. | 12 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej. | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | dyskusja dydaktyczna |
M-2 | case study |
M-3 | praca grupowa |
M-4 | prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu przedstawienia prezentacji (prezentacja multimedialna). |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O13/5.2_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu etyki biznesu. | E_1A_W07, E_1A_W08 | — | C-1 | T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-8 | M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
E_1A_O13/5.2_W02 Student identyfikuje problemy etyczne w biznesie. | E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W08 | — | C-1 | T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O13/5.2_U01 Student analizuje i interpretuje nieetyczne zachowania w biznesie. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U09 | — | C-1 | T-A-7, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-8 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O13/5.2_K01 Student wykazuje dbałość w zakresie przestrzegania i wymagania przestrzegania zasad etyki biznesu. | E_1A_K04 | — | C-1 | T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-8, T-A-3, T-A-7 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O13/5.2_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu etyki biznesu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_O13/5.2_W02 Student identyfikuje problemy etyczne w biznesie. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstwowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione podczas zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O13/5.2_U01 Student analizuje i interpretuje nieetyczne zachowania w biznesie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi na dostatecznym poziomie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w biznesie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O13/5.2_K01 Student wykazuje dbałość w zakresie przestrzegania i wymagania przestrzegania zasad etyki biznesu. | 2,0 | |
3,0 | Student na dostatecznym poziomie zaangażowany w zajęcia, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, PWN, Warszawa, 2013
- Klimek J., Etyka biznesu, Difin, Warszawa, 2004
- Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna ekonomiczna, Kraków, 2005
Literatura dodatkowa
- Rojek-Nowosielska M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Model, diagnoza, ocena, WUE we Wrocławiu, Wrocław, 2017
- Molesworth H.A., Alexander M.D. Bryan-Wilson J., Work ethic, Penn State Press, 2003