Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Wycena i obrót nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty dostępności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczne aspekty dostępności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>, Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>, Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.2
T-A-2Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych).1
T-A-3Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług).1
T-A-4Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT.2
T-A-5Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk.1
T-A-6Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji).2
T-A-7Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi).2
T-A-8Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności).2
T-A-9Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami).2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje8
A-A-3przygotowanie do zaliczenia27
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - opis, prelekcja, objaśnienie, wyjaśnienie Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O11/4.6_W01
Student omawia i charakteryzuje prawny kontekst i regulacje dotyczące dostępności.
E_1A_W04, E_1A_W05C-1T-A-3, T-A-9, T-A-1M-1S-1
E_1A_O11/4.6_W02
Student omawia i charakteryzuje wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
E_1A_W05, E_1A_W04C-1T-A-4, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-2, T-A-1, T-A-5M-1S-1
E_1A_O11/4.6_W03
Student ma wiedzę na temat potrzeb, możliwości i obowiązków poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami w celu umożliwienia im pełnienia ról społecznych i ułatwienia pełnego uczestnictwa m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
E_1A_W04, E_1A_W05C-1T-A-9, T-A-1, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O11/4.6_U01
Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.).
E_1A_U02, E_1A_U09, E_1A_U03C-1T-A-1, T-A-7, T-A-2, T-A-9, T-A-8, T-A-4M-1S-1
E_1A_O11/4.6_U02
Student wskazuje, opisuje i analizuje bariery utrudniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej oraz przedstawia realne kierunki ich poprawy (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.).
E_1A_U09, E_1A_U03, E_1A_U02C-1T-A-8, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O11/4.6_K01
Student jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
E_1A_K02, E_1A_K01C-1T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-8, T-A-4, T-A-9, T-A-7M-1S-1
E_1A_O11/4.6_K02
Student jest gotów przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami.
E_1A_K01, E_1A_K02C-1T-A-6, T-A-9, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-7, T-A-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O11/4.6_W01
Student omawia i charakteryzuje prawny kontekst i regulacje dotyczące dostępności.
2,0
3,0Student omawia i charakteryzuje podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O11/4.6_W02
Student omawia i charakteryzuje wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
2,0
3,0Student omawia i charakteryzuje wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O11/4.6_W03
Student ma wiedzę na temat potrzeb, możliwości i obowiązków poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami w celu umożliwienia im pełnienia ról społecznych i ułatwienia pełnego uczestnictwa m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
2,0
3,0Student ma wiedzę na temat możliwości i obowiązków poprawy dostepności oraz przystosowania przestrzeni dla osób z niepełnosprawnościami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O11/4.6_U01
Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.).
2,0
3,0Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O11/4.6_U02
Student wskazuje, opisuje i analizuje bariery utrudniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej oraz przedstawia realne kierunki ich poprawy (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.).
2,0
3,0Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O11/4.6_K01
Student jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
2,0
3,0Student jest gotów do podejmowania aktywnych działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O11/4.6_K02
Student jest gotów przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami.
2,0
3,0Student jest gotów do podejmowania aktywnych działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane aspekty niepełnosprawności z perspektywy uczelni, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2023
  2. Europejski Akt o Dostępności (EAA), Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, 2019
  3. Benek I., Labus A., Kampka M. (red.), Wytyczne w zakresie projektowania uniwersalnego mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych – ekspertyza wykonana na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Fundacja Laboratorium Architektury 60+, Warszawa, 2016
  4. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, 2006
  5. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), 2019
  6. Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), 2019
  7. Błaszak M., Przybylski Ł., Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
  8. Cohen, J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Komisji (UE) NR 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, Dzienniki Unii Europejskiej Seria L Nr 356 z 12 grudnia 2014, 2014
  2. Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.2
T-A-2Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych).1
T-A-3Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług).1
T-A-4Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT.2
T-A-5Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk.1
T-A-6Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji).2
T-A-7Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi).2
T-A-8Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności).2
T-A-9Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami).2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje8
A-A-3przygotowanie do zaliczenia27
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O11/4.6_W01Student omawia i charakteryzuje prawny kontekst i regulacje dotyczące dostępności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.
Treści programoweT-A-3Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług).
T-A-9Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami).
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - opis, prelekcja, objaśnienie, wyjaśnienie Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia i charakteryzuje podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O11/4.6_W02Student omawia i charakteryzuje wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.
Treści programoweT-A-4Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT.
T-A-8Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności).
T-A-6Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji).
T-A-7Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi).
T-A-9Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami).
T-A-2Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych).
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
T-A-5Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - opis, prelekcja, objaśnienie, wyjaśnienie Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia i charakteryzuje wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O11/4.6_W03Student ma wiedzę na temat potrzeb, możliwości i obowiązków poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami w celu umożliwienia im pełnienia ról społecznych i ułatwienia pełnego uczestnictwa m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.
Treści programoweT-A-9Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami).
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
T-A-7Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi).
T-A-8Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności).
T-A-2Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych).
T-A-3Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług).
Metody nauczaniaM-1Metody podające - opis, prelekcja, objaśnienie, wyjaśnienie Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę na temat możliwości i obowiązków poprawy dostepności oraz przystosowania przestrzeni dla osób z niepełnosprawnościami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O11/4.6_U01Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.
Treści programoweT-A-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
T-A-7Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi).
T-A-2Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych).
T-A-9Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami).
T-A-8Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności).
T-A-4Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - opis, prelekcja, objaśnienie, wyjaśnienie Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O11/4.6_U02Student wskazuje, opisuje i analizuje bariery utrudniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej oraz przedstawia realne kierunki ich poprawy (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.
Treści programoweT-A-8Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności).
T-A-6Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji).
T-A-4Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT.
T-A-5Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk.
T-A-9Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami).
Metody nauczaniaM-1Metody podające - opis, prelekcja, objaśnienie, wyjaśnienie Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O11/4.6_K01Student jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.
Treści programoweT-A-3Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług).
T-A-5Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk.
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
T-A-2Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych).
T-A-6Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji).
T-A-8Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności).
T-A-4Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT.
T-A-9Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami).
T-A-7Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi).
Metody nauczaniaM-1Metody podające - opis, prelekcja, objaśnienie, wyjaśnienie Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do podejmowania aktywnych działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O11/4.6_K02Student jest gotów przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
E_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.
Treści programoweT-A-6Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji).
T-A-9Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami).
T-A-4Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT.
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
T-A-3Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług).
T-A-5Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk.
T-A-2Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych).
T-A-7Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi).
T-A-8Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności).
Metody nauczaniaM-1Metody podające - opis, prelekcja, objaśnienie, wyjaśnienie Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do podejmowania aktywnych działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.
3,5
4,0
4,5
5,0