Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Podstawy data science w biznesie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy data science w biznesie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Błażej Suproń <Blazej.Supron@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu statystyki i ekonometrii
W-2Student posiada podstawową wiedzę z zakresu technologii informacyjnych
W-3Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami przetwarzania i analizy danych
C-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności w obszarze data mining oraz wizualizacji danych biznesowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do Data Science. Pozyskiwanie i przetwarzanie danych biznesowych. Repozytoria open-source danych ekonomicznych i biznesowych. Wykorzystanie AI w pracy za analizą danych.2
T-A-2Podstawy Programowania dla Data Science. Konfiguracja środowiska programistycznego. Wykorzystanie notesów do analizy i wizualizacji danych biznesowych.2
T-A-3Wczytywanie danych z różnych źródeł, transformacja, grupowanie i porządkowanie danych. Korzystanie ze skryptów.2
T-A-4Operacje na różnych typach danych i zmiennych. Łączenie różnych zbiorów danych.2
T-A-5Wizualizacja danych ekonomicznych i biznesowych. Eksploracyjna analiza danych.2
T-A-6Wykorzystanie podstawowych funkcji statystycznych do analizy problemów ekonomicznych i biznesowych. Prognozowanie przy pomocy prostych modeli.2
T-A-7Podstawy uczenia maszynowego. Wykorzystanie prostych algorytmów klasyfikacji i regresji w zadaniach biznesowych.2
T-A-8Prezentacja projektu zaliczeniowego1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie projektu10
A-A-3Przygotowanie do zajęć25
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczeni audytoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
M-2Praca własna studentów z materiałem dydaktycznym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Projekt służący weryfikacji celów przedmiotu i nabytych umiejętności

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O07/4.2_W01
Student zna podstawowe pojęcia i procesy związane z analizą danych oraz ich zastosowanie w kontekście biznesowym.
E_1A_W03C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-1
E_1A_O07/4.2_W02
Student rozumie metody pozyskiwania, przetwarzania, analizy i wizualizacji danych, a także zasady działania popularnych algorytmów uczenia maszynowego.
E_1A_W01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O07/4.2_U01
Student potrafi skutecznie przetwarzać, analizować i wizualizować dane oraz prezentować je w formie czytelnych raportów i prezentacji, dostosowanych do potrzeb interesariuszy.
E_1A_U03, E_1A_U04C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1S-1
E_1A_O07/4.2_U02
Student umie stosować podstawowe algorytmy uczenia maszynowego do rozwiązywania problemów biznesowych oraz oceniać skuteczność i jakość opracowanych modeli.
E_1A_U04C-2, C-1T-A-1, T-A-6, T-A-7M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O07/4.2_K01
Student potrafi efektywnie pracować w zespole, podejmując inicjatywę w realizacji projektów analitycznych oraz wspierając współpracę w grupie.
E_1A_K02C-2T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-8M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O07/4.2_W01
Student zna podstawowe pojęcia i procesy związane z analizą danych oraz ich zastosowanie w kontekście biznesowym.
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z analizą danych. Potrafi wymienić podstawowe procesy analizy danych, lecz nie zawsze rozumie ich zastosowanie w kontekście biznesowym. Wykazuje się podstawową znajomością narzędzi i metod analitycznych.
3,5Student zna podstawowe pojęcia analizy danych i potrafi je poprawnie zdefiniować. Rozumie główne etapy analizy danych i jest w stanie w podstawowym stopniu wskazać ich zastosowanie w biznesie. Wykazuje się znajomością podstawowych metod analitycznych, choć może mieć trudności z ich praktycznym zastosowaniem.
4,0Student dobrze rozumie pojęcia i procesy związane z analizą danych. Potrafi wskazać ich zastosowanie w różnych obszarach biznesu. Wykazuje znajomość popularnych narzędzi i metod analizy danych oraz potrafi poprawnie omówić ich zastosowanie w praktyce.
4,5Student wykazuje solidną wiedzę na temat pojęć i procesów analizy danych. Potrafi samodzielnie wskazać przykłady zastosowań analizy danych w biznesie oraz zidentyfikować odpowiednie metody dla różnych sytuacji. Swobodnie operuje terminologią analityczną i potrafi logicznie argumentować.
5,0Student posiada bardzo dobrą znajomość pojęć, metod i procesów analizy danych oraz ich zastosowania w biznesie. Potrafi krytycznie analizować i porównywać różne metody analityczne, podając konkretne przykłady ich użycia. Wykazuje się bardzo dobrą znajomością narzędzi analitycznych i rozumie ich ograniczenia. Swobodnie prezentuje i wyjaśnia zagadnienia związane z analizą danych.
E_1A_O07/4.2_W02
Student rozumie metody pozyskiwania, przetwarzania, analizy i wizualizacji danych, a także zasady działania popularnych algorytmów uczenia maszynowego.
2,0
3,0Student posiada ogólną wiedzę na temat metod pozyskiwania, przetwarzania, analizy i wizualizacji danych, ale nie zawsze potrafi je poprawnie opisać. Zna podstawowe algorytmy uczenia maszynowego, lecz ma trudności z wyjaśnieniem ich zasad działania. Jego znajomość narzędzi i technik jest ograniczona do najbardziej podstawowych pojęć.
3,5Student rozumie podstawowe metody pozyskiwania, przetwarzania i analizy danych oraz zna podstawowe techniki wizualizacji. Potrafi ogólnie wyjaśnić zasady działania kilku popularnych algorytmów uczenia maszynowego, choć może mieć trudności z ich dokładniejszym opisem. Wykazuje się podstawową znajomością narzędzi stosowanych w analizie danych.
4,0Student dobrze rozumie metody pozyskiwania, przetwarzania, analizy i wizualizacji danych oraz potrafi je poprawnie opisać. Potrafi wytłumaczyć zasady działania najczęściej stosowanych algorytmów uczenia maszynowego i wskazać ich potencjalne zastosowania. Posiada praktyczną wiedzę o narzędziach używanych w Data Science i rozumie ich podstawowe ograniczenia.
4,5Student wykazuje solidną wiedzę na temat metod analizy i wizualizacji danych oraz potrafi porównać różne podejścia do przetwarzania danych. Rozumie mechanizmy działania kluczowych algorytmów uczenia maszynowego, potrafi je sklasyfikować i wskazać ich mocne oraz słabe strony. Swobodnie posługuje się terminologią z zakresu Data Science.
5,0Student posiada bardzo dobrą znajomość metod pozyskiwania, przetwarzania, analizy i wizualizacji danych oraz potrafi wyjaśnić ich zastosowanie w różnych kontekstach biznesowych. Dogłębnie rozumie zasady działania popularnych algorytmów uczenia maszynowego, potrafi porównać ich skuteczność i wskazać właściwe zastosowania. Swobodnie operuje narzędziami analitycznymi i wykazuje krytyczne podejście do ich wyboru oraz interpretacji wyników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O07/4.2_U01
Student potrafi skutecznie przetwarzać, analizować i wizualizować dane oraz prezentować je w formie czytelnych raportów i prezentacji, dostosowanych do potrzeb interesariuszy.
2,0
3,0Student potrafi wykonać podstawowe operacje na danych, takie jak ich wstępne przetworzenie i analiza. Tworzy proste wizualizacje, lecz mogą one być niedokładne lub nieczytelne. Jego raporty i prezentacje zawierają podstawowe informacje, ale są mało przejrzyste i nie w pełni dostosowane do odbiorców. Student zna i wykorzystuje podstawowe komendy języka programowania w obszarze nauki o danych.
3,5Student sprawnie przeprowadza podstawowe analizy danych i potrafi stworzyć poprawne, choć niezbyt zaawansowane wizualizacje. Jego raporty i prezentacje zawierają najważniejsze informacje, lecz mogą wymagać dopracowania pod względem estetyki i dostosowania do różnych grup interesariuszy. Student zna i wykorzystuje podstawowe komendy języka programowania w obszarze nauki o danych oraz umie korzystać z bardziej złożonych poleceń z pomocą dokumentacji.
4,0Student potrafi kompleksowo przetwarzać i analizować dane, stosując odpowiednie metody i narzędzia. Tworzy przejrzyste i poprawne wizualizacje, które dobrze ilustrują wyniki analizy. Jego raporty i prezentacje są czytelne, uporządkowane i dostosowane do oczekiwań odbiorców. Student zna i wykorzystuje złożone konstrukcje języka programowania w obszarze nauki o danych.
4,5Student swobodnie przetwarza i analizuje dane, potrafiąc zastosować różne techniki w zależności od kontekstu. Tworzy atrakcyjne, czytelne i merytorycznie poprawne wizualizacje. Jego raporty i prezentacje są dobrze skonstruowane, logiczne i dostosowane do różnych grup odbiorców, uwzględniając ich potrzeby i poziom wiedzy. Student zna i wykorzystuje złożone konstrukcje języka programowania w obszarze nauki o danych, w tym posiada umiejętność wykorzystywania pętli i konstrukcji automatyzujących pracę.
5,0Student wykazuje zaawansowane umiejętności w przetwarzaniu, analizie i wizualizacji danych. Tworzy estetyczne, profesjonalne wizualizacje dostosowane do specyfiki problemu. Jego raporty i prezentacje są przejrzyste, logiczne i w pełni dostosowane do potrzeb interesariuszy, zawierają istotne wnioski i rekomendacje. Potrafi skutecznie komunikować wyniki analizy, dostosowując język i formę przekazu do odbiorców. Student zna i wykorzystuje zaawansowane konstrukcje i komendy języka programowania w obszarze nauki o danych.
E_1A_O07/4.2_U02
Student umie stosować podstawowe algorytmy uczenia maszynowego do rozwiązywania problemów biznesowych oraz oceniać skuteczność i jakość opracowanych modeli.
2,0
3,0Student potrafi zastosować podstawowe algorytmy uczenia maszynowego, ale ma trudności z ich poprawnym doborem do konkretnych problemów biznesowych. Rozumie podstawowe metryki oceny modeli, ale nie zawsze potrafi prawidłowo je interpretować. Analiza wyników jest powierzchowna, a wnioski mogą być nieprecyzyjne.
3,5Student potrafi poprawnie dobrać podstawowy algorytm do konkretnego problemu biznesowego i przeprowadzić jego implementację. Wykorzystuje podstawowe metryki oceny modeli, ale ich interpretacja może być niepełna. Wnioski są poprawne, ale mogą wymagać dopracowania pod względem uzasadnienia.
4,0Student potrafi zastosować różne algorytmy uczenia maszynowego do rozwiązywania problemów biznesowych i poprawnie ocenić ich skuteczność. Potrafi wykorzystać i zinterpretować podstawowe metryki ewaluacyjne, wskazując mocne i słabe strony modeli. Jego analiza jest logiczna i spójna.
4,5Student wykazuje umiejętność świadomego doboru algorytmów ML do konkretnych przypadków biznesowych, porównuje różne modele i wybiera optymalne rozwiązanie. Potrafi szczegółowo ocenić jakość modeli, stosując różne metryki oraz analizując potencjalne błędy predykcji. Jego interpretacja wyników jest precyzyjna i dobrze uzasadniona.
5,0Student biegle stosuje algorytmy uczenia maszynowego do rozwiązywania problemów biznesowych i potrafi krytycznie ocenić skuteczność modeli. Umie dostosować metody oceny do specyfiki problemu, poprawnie analizuje wyniki oraz potrafi wskazać możliwości poprawy modelu. Wykazuje głębokie zrozumienie działania algorytmów i ich ograniczeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O07/4.2_K01
Student potrafi efektywnie pracować w zespole, podejmując inicjatywę w realizacji projektów analitycznych oraz wspierając współpracę w grupie.
2,0
3,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, ale jego zaangażowanie jest ograniczone. Wykonuje powierzone zadania, lecz rzadko podejmuje inicjatywę. Może mieć trudności w komunikacji i współpracy z innymi członkami zespołu.
3,5Student wykazuje podstawowe umiejętności współpracy w zespole, aktywnie uczestniczy w realizacji zadań, ale jego inicjatywa jest ograniczona. Wspiera innych członków zespołu, choć nie zawsze skutecznie. Jego komunikacja jest poprawna, ale może wymagać dopracowania.
4,0Student efektywnie współpracuje w zespole, aktywnie uczestniczy w realizacji projektów analitycznych i podejmuje inicjatywę w rozwiązywaniu problemów. Wspiera członków zespołu i skutecznie komunikuje się z innymi.
4,5Student nie tylko efektywnie pracuje w grupie, ale również aktywnie przyczynia się do organizacji pracy zespołowej. Potrafi motywować innych, proponować usprawnienia w realizacji projektów i skutecznie rozwiązywać problemy we współpracy.
5,0Student wykazuje wysoką inicjatywę w pracy zespołowej, potrafi skutecznie koordynować działania grupy i wspierać współpracę. Jest liderem w realizacji projektów analitycznych, dba o efektywną komunikację i konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Jego umiejętność pracy w zespole przyczynia się do osiągnięcia wysokiej jakości wyników pracy grupy.

Literatura podstawowa

  1. Wickham, Hadley, Mine Çetinkaya-Rundel, and Garrett Grolemund, R for data science, O'Reilly Media, Inc., 2023, https://r4ds.hadley.nz
  2. Kuhn, Max, and Julia Silge, Tidy modeling with R, O'Reilly Media, Inc, 2022, https://www.tmwr.org
  3. VanderPlas, Jake, Python data science handbook: Essential tools for working with data, O'Reilly Media, Inc., 2016

Literatura dodatkowa

  1. RPubs blog, 2024, https://rpubs.com/

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do Data Science. Pozyskiwanie i przetwarzanie danych biznesowych. Repozytoria open-source danych ekonomicznych i biznesowych. Wykorzystanie AI w pracy za analizą danych.2
T-A-2Podstawy Programowania dla Data Science. Konfiguracja środowiska programistycznego. Wykorzystanie notesów do analizy i wizualizacji danych biznesowych.2
T-A-3Wczytywanie danych z różnych źródeł, transformacja, grupowanie i porządkowanie danych. Korzystanie ze skryptów.2
T-A-4Operacje na różnych typach danych i zmiennych. Łączenie różnych zbiorów danych.2
T-A-5Wizualizacja danych ekonomicznych i biznesowych. Eksploracyjna analiza danych.2
T-A-6Wykorzystanie podstawowych funkcji statystycznych do analizy problemów ekonomicznych i biznesowych. Prognozowanie przy pomocy prostych modeli.2
T-A-7Podstawy uczenia maszynowego. Wykorzystanie prostych algorytmów klasyfikacji i regresji w zadaniach biznesowych.2
T-A-8Prezentacja projektu zaliczeniowego1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie projektu10
A-A-3Przygotowanie do zajęć25
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O07/4.2_W01Student zna podstawowe pojęcia i procesy związane z analizą danych oraz ich zastosowanie w kontekście biznesowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami przetwarzania i analizy danych
C-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności w obszarze data mining oraz wizualizacji danych biznesowych
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do Data Science. Pozyskiwanie i przetwarzanie danych biznesowych. Repozytoria open-source danych ekonomicznych i biznesowych. Wykorzystanie AI w pracy za analizą danych.
T-A-2Podstawy Programowania dla Data Science. Konfiguracja środowiska programistycznego. Wykorzystanie notesów do analizy i wizualizacji danych biznesowych.
T-A-3Wczytywanie danych z różnych źródeł, transformacja, grupowanie i porządkowanie danych. Korzystanie ze skryptów.
T-A-4Operacje na różnych typach danych i zmiennych. Łączenie różnych zbiorów danych.
T-A-5Wizualizacja danych ekonomicznych i biznesowych. Eksploracyjna analiza danych.
T-A-6Wykorzystanie podstawowych funkcji statystycznych do analizy problemów ekonomicznych i biznesowych. Prognozowanie przy pomocy prostych modeli.
T-A-7Podstawy uczenia maszynowego. Wykorzystanie prostych algorytmów klasyfikacji i regresji w zadaniach biznesowych.
T-A-8Prezentacja projektu zaliczeniowego
Metody nauczaniaM-1Ćwiczeni audytoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
M-2Praca własna studentów z materiałem dydaktycznym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt służący weryfikacji celów przedmiotu i nabytych umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z analizą danych. Potrafi wymienić podstawowe procesy analizy danych, lecz nie zawsze rozumie ich zastosowanie w kontekście biznesowym. Wykazuje się podstawową znajomością narzędzi i metod analitycznych.
3,5Student zna podstawowe pojęcia analizy danych i potrafi je poprawnie zdefiniować. Rozumie główne etapy analizy danych i jest w stanie w podstawowym stopniu wskazać ich zastosowanie w biznesie. Wykazuje się znajomością podstawowych metod analitycznych, choć może mieć trudności z ich praktycznym zastosowaniem.
4,0Student dobrze rozumie pojęcia i procesy związane z analizą danych. Potrafi wskazać ich zastosowanie w różnych obszarach biznesu. Wykazuje znajomość popularnych narzędzi i metod analizy danych oraz potrafi poprawnie omówić ich zastosowanie w praktyce.
4,5Student wykazuje solidną wiedzę na temat pojęć i procesów analizy danych. Potrafi samodzielnie wskazać przykłady zastosowań analizy danych w biznesie oraz zidentyfikować odpowiednie metody dla różnych sytuacji. Swobodnie operuje terminologią analityczną i potrafi logicznie argumentować.
5,0Student posiada bardzo dobrą znajomość pojęć, metod i procesów analizy danych oraz ich zastosowania w biznesie. Potrafi krytycznie analizować i porównywać różne metody analityczne, podając konkretne przykłady ich użycia. Wykazuje się bardzo dobrą znajomością narzędzi analitycznych i rozumie ich ograniczenia. Swobodnie prezentuje i wyjaśnia zagadnienia związane z analizą danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O07/4.2_W02Student rozumie metody pozyskiwania, przetwarzania, analizy i wizualizacji danych, a także zasady działania popularnych algorytmów uczenia maszynowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami przetwarzania i analizy danych
C-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności w obszarze data mining oraz wizualizacji danych biznesowych
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do Data Science. Pozyskiwanie i przetwarzanie danych biznesowych. Repozytoria open-source danych ekonomicznych i biznesowych. Wykorzystanie AI w pracy za analizą danych.
T-A-2Podstawy Programowania dla Data Science. Konfiguracja środowiska programistycznego. Wykorzystanie notesów do analizy i wizualizacji danych biznesowych.
T-A-3Wczytywanie danych z różnych źródeł, transformacja, grupowanie i porządkowanie danych. Korzystanie ze skryptów.
T-A-4Operacje na różnych typach danych i zmiennych. Łączenie różnych zbiorów danych.
T-A-5Wizualizacja danych ekonomicznych i biznesowych. Eksploracyjna analiza danych.
T-A-6Wykorzystanie podstawowych funkcji statystycznych do analizy problemów ekonomicznych i biznesowych. Prognozowanie przy pomocy prostych modeli.
T-A-7Podstawy uczenia maszynowego. Wykorzystanie prostych algorytmów klasyfikacji i regresji w zadaniach biznesowych.
T-A-8Prezentacja projektu zaliczeniowego
Metody nauczaniaM-1Ćwiczeni audytoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
M-2Praca własna studentów z materiałem dydaktycznym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt służący weryfikacji celów przedmiotu i nabytych umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ogólną wiedzę na temat metod pozyskiwania, przetwarzania, analizy i wizualizacji danych, ale nie zawsze potrafi je poprawnie opisać. Zna podstawowe algorytmy uczenia maszynowego, lecz ma trudności z wyjaśnieniem ich zasad działania. Jego znajomość narzędzi i technik jest ograniczona do najbardziej podstawowych pojęć.
3,5Student rozumie podstawowe metody pozyskiwania, przetwarzania i analizy danych oraz zna podstawowe techniki wizualizacji. Potrafi ogólnie wyjaśnić zasady działania kilku popularnych algorytmów uczenia maszynowego, choć może mieć trudności z ich dokładniejszym opisem. Wykazuje się podstawową znajomością narzędzi stosowanych w analizie danych.
4,0Student dobrze rozumie metody pozyskiwania, przetwarzania, analizy i wizualizacji danych oraz potrafi je poprawnie opisać. Potrafi wytłumaczyć zasady działania najczęściej stosowanych algorytmów uczenia maszynowego i wskazać ich potencjalne zastosowania. Posiada praktyczną wiedzę o narzędziach używanych w Data Science i rozumie ich podstawowe ograniczenia.
4,5Student wykazuje solidną wiedzę na temat metod analizy i wizualizacji danych oraz potrafi porównać różne podejścia do przetwarzania danych. Rozumie mechanizmy działania kluczowych algorytmów uczenia maszynowego, potrafi je sklasyfikować i wskazać ich mocne oraz słabe strony. Swobodnie posługuje się terminologią z zakresu Data Science.
5,0Student posiada bardzo dobrą znajomość metod pozyskiwania, przetwarzania, analizy i wizualizacji danych oraz potrafi wyjaśnić ich zastosowanie w różnych kontekstach biznesowych. Dogłębnie rozumie zasady działania popularnych algorytmów uczenia maszynowego, potrafi porównać ich skuteczność i wskazać właściwe zastosowania. Swobodnie operuje narzędziami analitycznymi i wykazuje krytyczne podejście do ich wyboru oraz interpretacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O07/4.2_U01Student potrafi skutecznie przetwarzać, analizować i wizualizować dane oraz prezentować je w formie czytelnych raportów i prezentacji, dostosowanych do potrzeb interesariuszy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami przetwarzania i analizy danych
C-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności w obszarze data mining oraz wizualizacji danych biznesowych
Treści programoweT-A-2Podstawy Programowania dla Data Science. Konfiguracja środowiska programistycznego. Wykorzystanie notesów do analizy i wizualizacji danych biznesowych.
T-A-3Wczytywanie danych z różnych źródeł, transformacja, grupowanie i porządkowanie danych. Korzystanie ze skryptów.
T-A-4Operacje na różnych typach danych i zmiennych. Łączenie różnych zbiorów danych.
T-A-5Wizualizacja danych ekonomicznych i biznesowych. Eksploracyjna analiza danych.
T-A-6Wykorzystanie podstawowych funkcji statystycznych do analizy problemów ekonomicznych i biznesowych. Prognozowanie przy pomocy prostych modeli.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczeni audytoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt służący weryfikacji celów przedmiotu i nabytych umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać podstawowe operacje na danych, takie jak ich wstępne przetworzenie i analiza. Tworzy proste wizualizacje, lecz mogą one być niedokładne lub nieczytelne. Jego raporty i prezentacje zawierają podstawowe informacje, ale są mało przejrzyste i nie w pełni dostosowane do odbiorców. Student zna i wykorzystuje podstawowe komendy języka programowania w obszarze nauki o danych.
3,5Student sprawnie przeprowadza podstawowe analizy danych i potrafi stworzyć poprawne, choć niezbyt zaawansowane wizualizacje. Jego raporty i prezentacje zawierają najważniejsze informacje, lecz mogą wymagać dopracowania pod względem estetyki i dostosowania do różnych grup interesariuszy. Student zna i wykorzystuje podstawowe komendy języka programowania w obszarze nauki o danych oraz umie korzystać z bardziej złożonych poleceń z pomocą dokumentacji.
4,0Student potrafi kompleksowo przetwarzać i analizować dane, stosując odpowiednie metody i narzędzia. Tworzy przejrzyste i poprawne wizualizacje, które dobrze ilustrują wyniki analizy. Jego raporty i prezentacje są czytelne, uporządkowane i dostosowane do oczekiwań odbiorców. Student zna i wykorzystuje złożone konstrukcje języka programowania w obszarze nauki o danych.
4,5Student swobodnie przetwarza i analizuje dane, potrafiąc zastosować różne techniki w zależności od kontekstu. Tworzy atrakcyjne, czytelne i merytorycznie poprawne wizualizacje. Jego raporty i prezentacje są dobrze skonstruowane, logiczne i dostosowane do różnych grup odbiorców, uwzględniając ich potrzeby i poziom wiedzy. Student zna i wykorzystuje złożone konstrukcje języka programowania w obszarze nauki o danych, w tym posiada umiejętność wykorzystywania pętli i konstrukcji automatyzujących pracę.
5,0Student wykazuje zaawansowane umiejętności w przetwarzaniu, analizie i wizualizacji danych. Tworzy estetyczne, profesjonalne wizualizacje dostosowane do specyfiki problemu. Jego raporty i prezentacje są przejrzyste, logiczne i w pełni dostosowane do potrzeb interesariuszy, zawierają istotne wnioski i rekomendacje. Potrafi skutecznie komunikować wyniki analizy, dostosowując język i formę przekazu do odbiorców. Student zna i wykorzystuje zaawansowane konstrukcje i komendy języka programowania w obszarze nauki o danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O07/4.2_U02Student umie stosować podstawowe algorytmy uczenia maszynowego do rozwiązywania problemów biznesowych oraz oceniać skuteczność i jakość opracowanych modeli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności w obszarze data mining oraz wizualizacji danych biznesowych
C-1Zapoznanie studentów z zasadami przetwarzania i analizy danych
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do Data Science. Pozyskiwanie i przetwarzanie danych biznesowych. Repozytoria open-source danych ekonomicznych i biznesowych. Wykorzystanie AI w pracy za analizą danych.
T-A-6Wykorzystanie podstawowych funkcji statystycznych do analizy problemów ekonomicznych i biznesowych. Prognozowanie przy pomocy prostych modeli.
T-A-7Podstawy uczenia maszynowego. Wykorzystanie prostych algorytmów klasyfikacji i regresji w zadaniach biznesowych.
Metody nauczaniaM-2Praca własna studentów z materiałem dydaktycznym
M-1Ćwiczeni audytoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt służący weryfikacji celów przedmiotu i nabytych umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować podstawowe algorytmy uczenia maszynowego, ale ma trudności z ich poprawnym doborem do konkretnych problemów biznesowych. Rozumie podstawowe metryki oceny modeli, ale nie zawsze potrafi prawidłowo je interpretować. Analiza wyników jest powierzchowna, a wnioski mogą być nieprecyzyjne.
3,5Student potrafi poprawnie dobrać podstawowy algorytm do konkretnego problemu biznesowego i przeprowadzić jego implementację. Wykorzystuje podstawowe metryki oceny modeli, ale ich interpretacja może być niepełna. Wnioski są poprawne, ale mogą wymagać dopracowania pod względem uzasadnienia.
4,0Student potrafi zastosować różne algorytmy uczenia maszynowego do rozwiązywania problemów biznesowych i poprawnie ocenić ich skuteczność. Potrafi wykorzystać i zinterpretować podstawowe metryki ewaluacyjne, wskazując mocne i słabe strony modeli. Jego analiza jest logiczna i spójna.
4,5Student wykazuje umiejętność świadomego doboru algorytmów ML do konkretnych przypadków biznesowych, porównuje różne modele i wybiera optymalne rozwiązanie. Potrafi szczegółowo ocenić jakość modeli, stosując różne metryki oraz analizując potencjalne błędy predykcji. Jego interpretacja wyników jest precyzyjna i dobrze uzasadniona.
5,0Student biegle stosuje algorytmy uczenia maszynowego do rozwiązywania problemów biznesowych i potrafi krytycznie ocenić skuteczność modeli. Umie dostosować metody oceny do specyfiki problemu, poprawnie analizuje wyniki oraz potrafi wskazać możliwości poprawy modelu. Wykazuje głębokie zrozumienie działania algorytmów i ich ograniczeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O07/4.2_K01Student potrafi efektywnie pracować w zespole, podejmując inicjatywę w realizacji projektów analitycznych oraz wspierając współpracę w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności w obszarze data mining oraz wizualizacji danych biznesowych
Treści programoweT-A-2Podstawy Programowania dla Data Science. Konfiguracja środowiska programistycznego. Wykorzystanie notesów do analizy i wizualizacji danych biznesowych.
T-A-4Operacje na różnych typach danych i zmiennych. Łączenie różnych zbiorów danych.
T-A-6Wykorzystanie podstawowych funkcji statystycznych do analizy problemów ekonomicznych i biznesowych. Prognozowanie przy pomocy prostych modeli.
T-A-8Prezentacja projektu zaliczeniowego
Metody nauczaniaM-1Ćwiczeni audytoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
M-2Praca własna studentów z materiałem dydaktycznym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt służący weryfikacji celów przedmiotu i nabytych umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, ale jego zaangażowanie jest ograniczone. Wykonuje powierzone zadania, lecz rzadko podejmuje inicjatywę. Może mieć trudności w komunikacji i współpracy z innymi członkami zespołu.
3,5Student wykazuje podstawowe umiejętności współpracy w zespole, aktywnie uczestniczy w realizacji zadań, ale jego inicjatywa jest ograniczona. Wspiera innych członków zespołu, choć nie zawsze skutecznie. Jego komunikacja jest poprawna, ale może wymagać dopracowania.
4,0Student efektywnie współpracuje w zespole, aktywnie uczestniczy w realizacji projektów analitycznych i podejmuje inicjatywę w rozwiązywaniu problemów. Wspiera członków zespołu i skutecznie komunikuje się z innymi.
4,5Student nie tylko efektywnie pracuje w grupie, ale również aktywnie przyczynia się do organizacji pracy zespołowej. Potrafi motywować innych, proponować usprawnienia w realizacji projektów i skutecznie rozwiązywać problemy we współpracy.
5,0Student wykazuje wysoką inicjatywę w pracy zespołowej, potrafi skutecznie koordynować działania grupy i wspierać współpracę. Jest liderem w realizacji projektów analitycznych, dba o efektywną komunikację i konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Jego umiejętność pracy w zespole przyczynia się do osiągnięcia wysokiej jakości wyników pracy grupy.