Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Filozofia sztucznej inteligencji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Filozofia sztucznej inteligencji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kształcenia z zakresu filozofii sztucznej inteligencji jest wprowadzenie studenta w historię badań i refleksji filozoficznej dotyczącej możliwości projektu sztucznej inteligencji. Po ukończeniu kursu student będzie potrafił charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria. Będzie potrafił analizować wpływ SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sztuczna inteligencja – definicje i historia. Twierdzenia Gödla i ich znaczenie dla projektu sztucznej inteligencji.3
T-A-2Uniwersalna maszyna Turinga – możliwości i ograniczenia sztucznej inteligencji. Test Turinga i argument chińskiego pokoju Searle'a.2
T-A-3Obliczeniowe podstawy inteligencji człowieka (koncepcja dwóch dróg wzrokowych, baysowskie koncepcje percepcji, symulowanie inteligencji człowieka)2
T-A-4Paradygmat kognitywistyczny: teorie słabej i mocnej AI, komputacjonizm, koneksjonizm, koncepcja sieci neuronowych.2
T-A-5Inteligencja a świadomość (wybrane koncepcje świadomości i inteligencji). Czy „prawdziwa” sztuczna inteligencja może obyć się bez świadomości ? Problem intencjonalności jako podmiotowej zdolności odnoszenia się do samego siebie a sztuczna inteligencja.3
T-A-6Eksperymenty rzeczywiste i myślowe wynikające z badań biologicznych (np. mózg w naczyniu) i ewentualne ograniczenia sztucznej inteligencji.2
T-A-7Konsekwencje rozwoju SI (chat GPT – zastosowania, korzyści i zagrożenia, zmiany społeczne, cyborgizacja społeczeństwa).4
T-A-8Nowe wyzwania etyczne będące rezultatem dokonań sztucznej inteligencji.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego w formie testu lub ustnej.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, metoda przewodniego tekstu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test końcowy lub zaliczenie ustne.
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, aktywność w pracach w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O09/3.1_W01
Zna, rozumie i potrafi charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji.
E_2A_W09C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O09/3.1_U01
Student potrafi porównywać różne stanowiska względem sztucznej inteligencji – wskazując na ich wady i zalety, potrafi dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria.
E_2A_U13C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O09/3.1_K01
Student jest gotów podejmować decyzje na podstawie analizy wpływu SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii.
E_2A_K05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O09/3.1_W01
Zna, rozumie i potrafi charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji.
2,0
3,0Charakteryzuje na podstawowym poziomie stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O09/3.1_U01
Student potrafi porównywać różne stanowiska względem sztucznej inteligencji – wskazując na ich wady i zalety, potrafi dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria.
2,0
3,0Wykazuje podstawowe umiejętnośći porównywania omawianych stanowisk filozoficznych względem sztucznej inteligencji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O09/3.1_K01
Student jest gotów podejmować decyzje na podstawie analizy wpływu SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii.
2,0
3,0Wykazuje podstawowe kompetencje pozwalające na ocenę wpływu SI na społeczeństwo.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Flasiński Mariusz, Wstęp do sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018
  2. Lennox J.C., 2084. Sztuczna inteligencja i przyszłość ludzkości, Wydawnictwo Fundacja Prodoteo, 2023
  3. Kaplan J., Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019
  4. Kurzweil Ray, Osobliwość coraz bliżej. Kiedy połączymy się z AI, Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa, 2024

Literatura dodatkowa

  1. Markus D. Dubber (ed.), Frank Pasquale (ed.), Sunit Das (ed.), The Oxford Handbook of Ethics of AI, Oxford University Press, 2020
  2. Przegalińska A. Oksanowicz P., Sztuczna inteligencja. Nieludzka, arcyludzka, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak., 2020
  3. Dennett Daniel C., Świadomość, Copernicus Center Press, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sztuczna inteligencja – definicje i historia. Twierdzenia Gödla i ich znaczenie dla projektu sztucznej inteligencji.3
T-A-2Uniwersalna maszyna Turinga – możliwości i ograniczenia sztucznej inteligencji. Test Turinga i argument chińskiego pokoju Searle'a.2
T-A-3Obliczeniowe podstawy inteligencji człowieka (koncepcja dwóch dróg wzrokowych, baysowskie koncepcje percepcji, symulowanie inteligencji człowieka)2
T-A-4Paradygmat kognitywistyczny: teorie słabej i mocnej AI, komputacjonizm, koneksjonizm, koncepcja sieci neuronowych.2
T-A-5Inteligencja a świadomość (wybrane koncepcje świadomości i inteligencji). Czy „prawdziwa” sztuczna inteligencja może obyć się bez świadomości ? Problem intencjonalności jako podmiotowej zdolności odnoszenia się do samego siebie a sztuczna inteligencja.3
T-A-6Eksperymenty rzeczywiste i myślowe wynikające z badań biologicznych (np. mózg w naczyniu) i ewentualne ograniczenia sztucznej inteligencji.2
T-A-7Konsekwencje rozwoju SI (chat GPT – zastosowania, korzyści i zagrożenia, zmiany społeczne, cyborgizacja społeczeństwa).4
T-A-8Nowe wyzwania etyczne będące rezultatem dokonań sztucznej inteligencji.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego w formie testu lub ustnej.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O09/3.1_W01Zna, rozumie i potrafi charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia z zakresu filozofii sztucznej inteligencji jest wprowadzenie studenta w historię badań i refleksji filozoficznej dotyczącej możliwości projektu sztucznej inteligencji. Po ukończeniu kursu student będzie potrafił charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria. Będzie potrafił analizować wpływ SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii.
Treści programoweT-A-1Sztuczna inteligencja – definicje i historia. Twierdzenia Gödla i ich znaczenie dla projektu sztucznej inteligencji.
T-A-2Uniwersalna maszyna Turinga – możliwości i ograniczenia sztucznej inteligencji. Test Turinga i argument chińskiego pokoju Searle'a.
T-A-3Obliczeniowe podstawy inteligencji człowieka (koncepcja dwóch dróg wzrokowych, baysowskie koncepcje percepcji, symulowanie inteligencji człowieka)
T-A-5Inteligencja a świadomość (wybrane koncepcje świadomości i inteligencji). Czy „prawdziwa” sztuczna inteligencja może obyć się bez świadomości ? Problem intencjonalności jako podmiotowej zdolności odnoszenia się do samego siebie a sztuczna inteligencja.
T-A-6Eksperymenty rzeczywiste i myślowe wynikające z badań biologicznych (np. mózg w naczyniu) i ewentualne ograniczenia sztucznej inteligencji.
T-A-7Konsekwencje rozwoju SI (chat GPT – zastosowania, korzyści i zagrożenia, zmiany społeczne, cyborgizacja społeczeństwa).
Metody nauczaniaM-1gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, metoda przewodniego tekstu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test końcowy lub zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Charakteryzuje na podstawowym poziomie stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O09/3.1_U01Student potrafi porównywać różne stanowiska względem sztucznej inteligencji – wskazując na ich wady i zalety, potrafi dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia z zakresu filozofii sztucznej inteligencji jest wprowadzenie studenta w historię badań i refleksji filozoficznej dotyczącej możliwości projektu sztucznej inteligencji. Po ukończeniu kursu student będzie potrafił charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria. Będzie potrafił analizować wpływ SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii.
Treści programoweT-A-1Sztuczna inteligencja – definicje i historia. Twierdzenia Gödla i ich znaczenie dla projektu sztucznej inteligencji.
T-A-2Uniwersalna maszyna Turinga – możliwości i ograniczenia sztucznej inteligencji. Test Turinga i argument chińskiego pokoju Searle'a.
T-A-3Obliczeniowe podstawy inteligencji człowieka (koncepcja dwóch dróg wzrokowych, baysowskie koncepcje percepcji, symulowanie inteligencji człowieka)
T-A-5Inteligencja a świadomość (wybrane koncepcje świadomości i inteligencji). Czy „prawdziwa” sztuczna inteligencja może obyć się bez świadomości ? Problem intencjonalności jako podmiotowej zdolności odnoszenia się do samego siebie a sztuczna inteligencja.
T-A-6Eksperymenty rzeczywiste i myślowe wynikające z badań biologicznych (np. mózg w naczyniu) i ewentualne ograniczenia sztucznej inteligencji.
T-A-7Konsekwencje rozwoju SI (chat GPT – zastosowania, korzyści i zagrożenia, zmiany społeczne, cyborgizacja społeczeństwa).
Metody nauczaniaM-1gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, metoda przewodniego tekstu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test końcowy lub zaliczenie ustne.
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, aktywność w pracach w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawowe umiejętnośći porównywania omawianych stanowisk filozoficznych względem sztucznej inteligencji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O09/3.1_K01Student jest gotów podejmować decyzje na podstawie analizy wpływu SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia z zakresu filozofii sztucznej inteligencji jest wprowadzenie studenta w historię badań i refleksji filozoficznej dotyczącej możliwości projektu sztucznej inteligencji. Po ukończeniu kursu student będzie potrafił charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria. Będzie potrafił analizować wpływ SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii.
Treści programoweT-A-1Sztuczna inteligencja – definicje i historia. Twierdzenia Gödla i ich znaczenie dla projektu sztucznej inteligencji.
T-A-2Uniwersalna maszyna Turinga – możliwości i ograniczenia sztucznej inteligencji. Test Turinga i argument chińskiego pokoju Searle'a.
T-A-3Obliczeniowe podstawy inteligencji człowieka (koncepcja dwóch dróg wzrokowych, baysowskie koncepcje percepcji, symulowanie inteligencji człowieka)
T-A-5Inteligencja a świadomość (wybrane koncepcje świadomości i inteligencji). Czy „prawdziwa” sztuczna inteligencja może obyć się bez świadomości ? Problem intencjonalności jako podmiotowej zdolności odnoszenia się do samego siebie a sztuczna inteligencja.
T-A-6Eksperymenty rzeczywiste i myślowe wynikające z badań biologicznych (np. mózg w naczyniu) i ewentualne ograniczenia sztucznej inteligencji.
T-A-7Konsekwencje rozwoju SI (chat GPT – zastosowania, korzyści i zagrożenia, zmiany społeczne, cyborgizacja społeczeństwa).
Metody nauczaniaM-1gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, metoda przewodniego tekstu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test końcowy lub zaliczenie ustne.
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, aktywność w pracach w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawowe kompetencje pozwalające na ocenę wpływu SI na społeczeństwo.
3,5
4,0
4,5
5,0