Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Adaptogeny i fitosurowce w profilaktyce stresu zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Adaptogeny i fitosurowce w profilaktyce stresu zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Michalina Adaszyńska-Skwirzyńska <michalina.adaszynska-skwirzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,49zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,51zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy botaniki, podstwy chemii organicznej, podstawy znaczenia drobrostanu u zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami ograniczenia stresu z wykorzystaniem substancji fitobiotycznych, ich rolą dla zapewnienia odpowiedniego dobrostanu zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza etykiet produktów zawierających adaptogeny i fitosurowce – studium przypadku.2
T-A-2Formy adaptogenów i fitosurowców – preparatyka ekstraktów i preparatów do stosowania wewnętrznego i zewnętrznego.2
T-A-3Badania jakości fitosuplementów – oznaczanie wybranych mikro- i makroelementów5
T-A-4Metody oznaczania aktywności biologicznej adaptogenów– test DPPH3
T-A-5Metody oznaczania zawartości substancji biologicznie aktywnych w wybranych surowcach adaptogennych3
15
wykłady
T-W-1Adaptogeny w żywieniu. Rynek adaptogenów i fitosurowców stosowanych w profilaktyce stresu, ich oznakowanie oraz aspekty prawne. Stres. Rola substancji roślinnych w profilaktyce stresu zwierząt.2
T-W-2Aktywność adaptogenów. Mechanizm działania adaptogenów. Podział i rodzaje adaptogenów i fitosurowców w profilaktyce i redukcji stresu. Podział według działania farmakologicznego. Podział według składu chemicznego. Podział według rodzaju surowca roślinnego.2
T-W-3Metody oceny właściwości adaptogennych (test Porsolta, test labiryntu, swimming endurance test, ocena działania anabolicznego, test DPPH). Odżywianie i suplementacja ośrodkowego układu nerwowego. Surowce roślinne i preparaty działające stumulująco na OUN.2
T-W-4Roślinne surowce i substancje biologicznie aktywne stosowane w profilaktyce stresu zwierząt. Ginsenozydy. Fenylopropanoidy. Gypenozydy. Flawonoidy. Alkaloidy uspokajające. Kwasy fenolowe. Fitohormony. Saponiny. Glikozydy fenolowe. Terpenoidy.3
T-W-5Czynniki wpływające na jakość preparatów. Skład chemiczny. Standaryzacja preparatów. Metody pozyskiwania substancji aktywnych (ekstrakcja ciągła, ekstrakcja wspomagana mikrofalami, ekstrakcja pod zwiększonym ciśnieniem, ekstrakcja wspomagana ultradźwiękami, ekstrakcja przy użyciu płynu w stanie nadkrytycznym). Zanieczyszczenia.2
T-W-6Interakcje składników. Zakazane połączenia substancji aktywnych. Wchłanianie składników z preparatów.2
T-W-7Najnowsze badania naukowe dotyczące zastosowania adaptogenów w żywieniu – aktywność nowych składników i kierunki ich działania.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne studiowanie literatury z zakresu metod oznaczania zawartości i aktywności biosubstancji15
A-A-3przygotowanie się do zaliczenia5
A-A-4repetytorium omówionych na zajęciach zagadnień3
38
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielna lektura literatury fachowej12
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia10
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienia lub wyjaśnienia, dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem), film, pokaz,

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca okresowe ośiągnięcia studenta oraz ocena podsumowująca na koniec zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_W13
Student nazywa i definiuje i chrakteryzuje wybrane adaptogeny, objaśnia możliwości ich zastosowania w codziennej diecie z uwzględnieniem wieku i stanu fizjologicznego oraz opisuje ich znaczenie dla dobrostanu zwierząt
ZO_1A_W13C-1T-A-3, T-W-7, T-W-2, T-A-1, T-A-4, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-5, T-W-6, T-A-2, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_U10
Student potrafi zastosować wiedzę o substancjach fitobiotycznych w układaniu strategii redukcji stresu i poprawy welfare u zwierząt
ZO_1A_U10C-1T-W-5, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_K02
Student wykazuje aktywną postawę i jest otwarty na różne metody pozwalające poprawić dobrostan zwierząt, przy zachowaniu dobrych praktyk produkcyjnych i etycznych
ZO_1A_K02C-1T-A-1, T-W-7, T-A-5, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-4, T-W-3, T-W-6, T-A-2, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_W13
Student nazywa i definiuje i chrakteryzuje wybrane adaptogeny, objaśnia możliwości ich zastosowania w codziennej diecie z uwzględnieniem wieku i stanu fizjologicznego oraz opisuje ich znaczenie dla dobrostanu zwierząt
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_U10
Student potrafi zastosować wiedzę o substancjach fitobiotycznych w układaniu strategii redukcji stresu i poprawy welfare u zwierząt
2,0
3,0Student w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania umiejętności przyswoił zasadniecze treści programowe, ale w zakresie umiejętności popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_K02
Student wykazuje aktywną postawę i jest otwarty na różne metody pozwalające poprawić dobrostan zwierząt, przy zachowaniu dobrych praktyk produkcyjnych i etycznych
2,0
3,0Stuedent w zakresie kompetencji opnaował podstawowy materiał programowy, w zakresie wykazywania kompetencji popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Elżbieta Pisulewska,. Jadwiga Andrzejewska, Adaptogreny a odporność organizmu, Szapalanka Lab, Kraków, 2021, Pierwszy
  2. Melissa Petitto, Adaptogeny, Buchmann, 2023, Pierwszy
  3. Wulff Mary L.,Tilford Gregory L., Herbs for Pets, I-5 Publishing, 2000, Drugi

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza etykiet produktów zawierających adaptogeny i fitosurowce – studium przypadku.2
T-A-2Formy adaptogenów i fitosurowców – preparatyka ekstraktów i preparatów do stosowania wewnętrznego i zewnętrznego.2
T-A-3Badania jakości fitosuplementów – oznaczanie wybranych mikro- i makroelementów5
T-A-4Metody oznaczania aktywności biologicznej adaptogenów– test DPPH3
T-A-5Metody oznaczania zawartości substancji biologicznie aktywnych w wybranych surowcach adaptogennych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Adaptogeny w żywieniu. Rynek adaptogenów i fitosurowców stosowanych w profilaktyce stresu, ich oznakowanie oraz aspekty prawne. Stres. Rola substancji roślinnych w profilaktyce stresu zwierząt.2
T-W-2Aktywność adaptogenów. Mechanizm działania adaptogenów. Podział i rodzaje adaptogenów i fitosurowców w profilaktyce i redukcji stresu. Podział według działania farmakologicznego. Podział według składu chemicznego. Podział według rodzaju surowca roślinnego.2
T-W-3Metody oceny właściwości adaptogennych (test Porsolta, test labiryntu, swimming endurance test, ocena działania anabolicznego, test DPPH). Odżywianie i suplementacja ośrodkowego układu nerwowego. Surowce roślinne i preparaty działające stumulująco na OUN.2
T-W-4Roślinne surowce i substancje biologicznie aktywne stosowane w profilaktyce stresu zwierząt. Ginsenozydy. Fenylopropanoidy. Gypenozydy. Flawonoidy. Alkaloidy uspokajające. Kwasy fenolowe. Fitohormony. Saponiny. Glikozydy fenolowe. Terpenoidy.3
T-W-5Czynniki wpływające na jakość preparatów. Skład chemiczny. Standaryzacja preparatów. Metody pozyskiwania substancji aktywnych (ekstrakcja ciągła, ekstrakcja wspomagana mikrofalami, ekstrakcja pod zwiększonym ciśnieniem, ekstrakcja wspomagana ultradźwiękami, ekstrakcja przy użyciu płynu w stanie nadkrytycznym). Zanieczyszczenia.2
T-W-6Interakcje składników. Zakazane połączenia substancji aktywnych. Wchłanianie składników z preparatów.2
T-W-7Najnowsze badania naukowe dotyczące zastosowania adaptogenów w żywieniu – aktywność nowych składników i kierunki ich działania.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne studiowanie literatury z zakresu metod oznaczania zawartości i aktywności biosubstancji15
A-A-3przygotowanie się do zaliczenia5
A-A-4repetytorium omówionych na zajęciach zagadnień3
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielna lektura literatury fachowej12
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia10
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_W13Student nazywa i definiuje i chrakteryzuje wybrane adaptogeny, objaśnia możliwości ich zastosowania w codziennej diecie z uwzględnieniem wieku i stanu fizjologicznego oraz opisuje ich znaczenie dla dobrostanu zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami ograniczenia stresu z wykorzystaniem substancji fitobiotycznych, ich rolą dla zapewnienia odpowiedniego dobrostanu zwierząt
Treści programoweT-A-3Badania jakości fitosuplementów – oznaczanie wybranych mikro- i makroelementów
T-W-7Najnowsze badania naukowe dotyczące zastosowania adaptogenów w żywieniu – aktywność nowych składników i kierunki ich działania.
T-W-2Aktywność adaptogenów. Mechanizm działania adaptogenów. Podział i rodzaje adaptogenów i fitosurowców w profilaktyce i redukcji stresu. Podział według działania farmakologicznego. Podział według składu chemicznego. Podział według rodzaju surowca roślinnego.
T-A-1Analiza etykiet produktów zawierających adaptogeny i fitosurowce – studium przypadku.
T-A-4Metody oznaczania aktywności biologicznej adaptogenów– test DPPH
T-W-1Adaptogeny w żywieniu. Rynek adaptogenów i fitosurowców stosowanych w profilaktyce stresu, ich oznakowanie oraz aspekty prawne. Stres. Rola substancji roślinnych w profilaktyce stresu zwierząt.
T-W-4Roślinne surowce i substancje biologicznie aktywne stosowane w profilaktyce stresu zwierząt. Ginsenozydy. Fenylopropanoidy. Gypenozydy. Flawonoidy. Alkaloidy uspokajające. Kwasy fenolowe. Fitohormony. Saponiny. Glikozydy fenolowe. Terpenoidy.
T-W-3Metody oceny właściwości adaptogennych (test Porsolta, test labiryntu, swimming endurance test, ocena działania anabolicznego, test DPPH). Odżywianie i suplementacja ośrodkowego układu nerwowego. Surowce roślinne i preparaty działające stumulująco na OUN.
T-A-5Metody oznaczania zawartości substancji biologicznie aktywnych w wybranych surowcach adaptogennych
T-W-6Interakcje składników. Zakazane połączenia substancji aktywnych. Wchłanianie składników z preparatów.
T-A-2Formy adaptogenów i fitosurowców – preparatyka ekstraktów i preparatów do stosowania wewnętrznego i zewnętrznego.
T-W-5Czynniki wpływające na jakość preparatów. Skład chemiczny. Standaryzacja preparatów. Metody pozyskiwania substancji aktywnych (ekstrakcja ciągła, ekstrakcja wspomagana mikrofalami, ekstrakcja pod zwiększonym ciśnieniem, ekstrakcja wspomagana ultradźwiękami, ekstrakcja przy użyciu płynu w stanie nadkrytycznym). Zanieczyszczenia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienia lub wyjaśnienia, dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem), film, pokaz,
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca okresowe ośiągnięcia studenta oraz ocena podsumowująca na koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_U10Student potrafi zastosować wiedzę o substancjach fitobiotycznych w układaniu strategii redukcji stresu i poprawy welfare u zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami ograniczenia stresu z wykorzystaniem substancji fitobiotycznych, ich rolą dla zapewnienia odpowiedniego dobrostanu zwierząt
Treści programoweT-W-5Czynniki wpływające na jakość preparatów. Skład chemiczny. Standaryzacja preparatów. Metody pozyskiwania substancji aktywnych (ekstrakcja ciągła, ekstrakcja wspomagana mikrofalami, ekstrakcja pod zwiększonym ciśnieniem, ekstrakcja wspomagana ultradźwiękami, ekstrakcja przy użyciu płynu w stanie nadkrytycznym). Zanieczyszczenia.
T-A-5Metody oznaczania zawartości substancji biologicznie aktywnych w wybranych surowcach adaptogennych
T-A-2Formy adaptogenów i fitosurowców – preparatyka ekstraktów i preparatów do stosowania wewnętrznego i zewnętrznego.
T-A-4Metody oznaczania aktywności biologicznej adaptogenów– test DPPH
T-W-6Interakcje składników. Zakazane połączenia substancji aktywnych. Wchłanianie składników z preparatów.
T-A-1Analiza etykiet produktów zawierających adaptogeny i fitosurowce – studium przypadku.
T-A-3Badania jakości fitosuplementów – oznaczanie wybranych mikro- i makroelementów
T-W-7Najnowsze badania naukowe dotyczące zastosowania adaptogenów w żywieniu – aktywność nowych składników i kierunki ich działania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienia lub wyjaśnienia, dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem), film, pokaz,
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca okresowe ośiągnięcia studenta oraz ocena podsumowująca na koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania umiejętności przyswoił zasadniecze treści programowe, ale w zakresie umiejętności popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_K02Student wykazuje aktywną postawę i jest otwarty na różne metody pozwalające poprawić dobrostan zwierząt, przy zachowaniu dobrych praktyk produkcyjnych i etycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami ograniczenia stresu z wykorzystaniem substancji fitobiotycznych, ich rolą dla zapewnienia odpowiedniego dobrostanu zwierząt
Treści programoweT-A-1Analiza etykiet produktów zawierających adaptogeny i fitosurowce – studium przypadku.
T-W-7Najnowsze badania naukowe dotyczące zastosowania adaptogenów w żywieniu – aktywność nowych składników i kierunki ich działania.
T-A-5Metody oznaczania zawartości substancji biologicznie aktywnych w wybranych surowcach adaptogennych
T-A-3Badania jakości fitosuplementów – oznaczanie wybranych mikro- i makroelementów
T-W-4Roślinne surowce i substancje biologicznie aktywne stosowane w profilaktyce stresu zwierząt. Ginsenozydy. Fenylopropanoidy. Gypenozydy. Flawonoidy. Alkaloidy uspokajające. Kwasy fenolowe. Fitohormony. Saponiny. Glikozydy fenolowe. Terpenoidy.
T-W-5Czynniki wpływające na jakość preparatów. Skład chemiczny. Standaryzacja preparatów. Metody pozyskiwania substancji aktywnych (ekstrakcja ciągła, ekstrakcja wspomagana mikrofalami, ekstrakcja pod zwiększonym ciśnieniem, ekstrakcja wspomagana ultradźwiękami, ekstrakcja przy użyciu płynu w stanie nadkrytycznym). Zanieczyszczenia.
T-W-2Aktywność adaptogenów. Mechanizm działania adaptogenów. Podział i rodzaje adaptogenów i fitosurowców w profilaktyce i redukcji stresu. Podział według działania farmakologicznego. Podział według składu chemicznego. Podział według rodzaju surowca roślinnego.
T-A-4Metody oznaczania aktywności biologicznej adaptogenów– test DPPH
T-W-3Metody oceny właściwości adaptogennych (test Porsolta, test labiryntu, swimming endurance test, ocena działania anabolicznego, test DPPH). Odżywianie i suplementacja ośrodkowego układu nerwowego. Surowce roślinne i preparaty działające stumulująco na OUN.
T-W-6Interakcje składników. Zakazane połączenia substancji aktywnych. Wchłanianie składników z preparatów.
T-A-2Formy adaptogenów i fitosurowców – preparatyka ekstraktów i preparatów do stosowania wewnętrznego i zewnętrznego.
T-W-1Adaptogeny w żywieniu. Rynek adaptogenów i fitosurowców stosowanych w profilaktyce stresu, ich oznakowanie oraz aspekty prawne. Stres. Rola substancji roślinnych w profilaktyce stresu zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienia lub wyjaśnienia, dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem), film, pokaz,
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca okresowe ośiągnięcia studenta oraz ocena podsumowująca na koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Stuedent w zakresie kompetencji opnaował podstawowy materiał programowy, w zakresie wykazywania kompetencji popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0