Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Dermoterapia zwierząt z elementami chemii kosmetycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dermoterapia zwierząt z elementami chemii kosmetycznej | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michalina Adaszyńska-Skwirzyńska <michalina.adaszynska-skwirzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii organicznej, biochemii i anatomii zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem budowy oraz funkcji skóry |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z działaniem i możliwościami wykorzystania róznego rodzaju preparatów na bazie związków biologicznie czynnych w dermokosmetyce. Wskazanie ich roli w utrzymaniu dobrostanu zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Systemem klasyfikacji produktów dermokosmetycznych (EuPCS) u zwierząt, poprawne zasady odczytywania i tworzenia etykiety – studium przypadku. | 2 |
T-A-2 | Metody badań skuteczności dermokosmetyków | 2 |
T-A-3 | Wskazania do stosowania substancji aktywnych w dermoterapii i niepożądane działania – analiza przypadków | 2 |
T-A-4 | Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka emulsji kosmetycznych | 3 |
T-A-5 | Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka maści | 2 |
T-A-6 | Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka płynów kosmetycznych | 2 |
T-A-7 | Inne formy preparatów dermoterapeutycznych – preparatyka szamponów, mydeł | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dermokosmetyki dla zwierząt. Klasyfikacja dermokosmetyków, rodzaje preparatów. Skład dermokosmetyków stosowanych u zwierząt – INCI | 2 |
T-W-2 | Legislacja, regulacje, wdrażanie na rynek preparatów dermokosmetycznych dla zwierząt | 2 |
T-W-3 | Nadzór nad dermokosmetykami. Substancje zakazane w dermoterapii | 2 |
T-W-4 | Bariera skórna. Płaszcz wodno-lipidowy. Rola bariery skórnej. Parametry biofizyczne bariery skórnej –pH, hydratacja, przeznaskórkowa utrata wody, przenikanie substancji aktywnych | 2 |
T-W-5 | Choroby infekcyjne skóry, metody rozpoznawania i oceny zmian skórnych. Kserozy i hiperkeratozy. Alergie i stany zapalne skóry | 2 |
T-W-6 | Podział surowców ze względu na ich działania w dermokosmetykach. Środki powierzchniowo czynne. Emolienty. Substancje antyseptyczne. Substancje przeciwzapalne. Substancje regenerujące. | 3 |
T-W-7 | Substancje biologicznie aktywne w dermoterapii. Witaminy w dermoterapii. Alantoina. Glikoproteidy.Kolagen. Elastyna. Antocyjany. Azuleny. Ceramidy. Koenzymy. Fitohormony. Fitosterole. Flawonoidy. Garbniki. Śluzy. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się na podstawie wskazanej literatury do ćwiczeń z preparatyki dermokosmetyków | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 6 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury fachowej | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji w Powerpoint. dyskusja dydaktyczna, film, pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca sprawdzająca pod koniec zajęć efekty kształcenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_W15 Student nazywa, definiuje i charakteryzuje preparaty i substancje biologicznie czynne wykorzystywane w dermoterapii zwierząt. Wskazuje ich znaczenie i możliwości stosowania z uwzględnieniem przepisów legislacyjnych | ZO_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-6, T-A-5, T-W-7, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-A-7, T-W-2, T-A-2, T-A-6, T-W-5, T-A-1, T-A-4, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_U10 Student potrafi sporzadzić wybrane formy preparatów stosowanych w dermokosmetyce u zwierząt. Dobiera je do okreslonych przypadków i analizuje ich skuteczność. Potrafi wskazać zagrożenia przy ich stosowaniu | ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-A-3, T-A-6, T-W-6, T-A-7, T-A-5, T-W-4, T-A-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-A-4, T-A-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_K03 Student postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wykazuje aktywną postawę i jest otwarty na wyzwania wynikające z dbałości o dobrostan zwierząt | ZO_1A_K03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-A-6, T-W-2, T-A-5, T-A-2, T-W-4, T-A-4, T-W-7, T-A-3, T-A-7, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_W15 Student nazywa, definiuje i charakteryzuje preparaty i substancje biologicznie czynne wykorzystywane w dermoterapii zwierząt. Wskazuje ich znaczenie i możliwości stosowania z uwzględnieniem przepisów legislacyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_U10 Student potrafi sporzadzić wybrane formy preparatów stosowanych w dermokosmetyce u zwierząt. Dobiera je do okreslonych przypadków i analizuje ich skuteczność. Potrafi wskazać zagrożenia przy ich stosowaniu | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał prgramowy, w zakresie wykazywania umiejętności popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_K03 Student postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wykazuje aktywną postawę i jest otwarty na wyzwania wynikające z dbałości o dobrostan zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie kompetencji opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie wykazywania kompetencji popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Emmanuel Bensignor, Emilie Videmont, Dermokosmetyka weterynaryjna, Galaktyka, Łódź, 2016, Pierwszy
- Marcin Szczepanik, Piotr Wilkołek, Anna Śmiech, Metody diagnostyczne w dermatologii weterynaryjnej, Elamed, Katowice, 2019, Pierwszy
- Tomasz Kobiela, Laboratorium badania surowców i form kosmetycznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2022, Pierwszy