Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Żywność nowej generacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywność nowej generacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,49zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,51zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii żywności i ogólnej technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest przedstawienie studentom zintegrowanej wiedzy z zakresu żywności nowej generacji, jej wartości odżywczej i wpływu na organizm

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena jakości odżywczej żywności nowej generacji – metody organoleptyczne3
T-A-2Ocena jakości odżywczej żywności nowej generacji – metody laboratoryjne (fizyczne, chemiczne)3
T-A-3Projektowanie i analiza chemiczna żywości z segmentu nowej generacji (funkcjonalnej). Projekt żywności o cechach funkcjonalnych dla wybranego przypadku. Ocena konsumencka zaprojektowanych produktów o cechach funkcjonalnych3
T-A-4Projektowanie i analiza produktów z segmentu novel food2
T-A-5Projekt etykiety żywności o cechach funkcjonalnych2
T-A-6Analiza postaw konsumentów wobec żywności nowej generacji – debata w oparciu o przygotowane przez studentów projekty2
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja żywności nowej generacji: nowa żywność (novel food), żywność funkcjonalna, żywność atrybucyjna, żywność specjalnego przeznaczenia żywieniowego, żywność genetycznie modyfikowana4
T-W-2Uwarunkowania wyboru żywności. Czy chętnie sięgamy po nowe produkty? Neofobia i neofilia. Postawy konsumentów wobec żywności nowej generacji2
T-W-3Definicje, podział oraz uwarunkowania prawne związane z klasyfikacją surowców lub produktów spożywczych, jako żywności nowej generacji2
T-W-4Charakterystyka wybranych surowców roślinnych i zwierzęcych dopuszczonych do stosowania jako nowe składniki żywności. Nowe metody otrzymywania żywności3
T-W-5Aspekty prawne dotyczące sposobu wprowadzenia do obrotu handlowego żywności nowej generacji. Sposób znakowania, aplikacja i notyfikacja2
T-W-6Charakterystyka dietetyczna wybranych nowych składników i nowych źródeł żywności2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne studiowanie tematyki10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia12
37
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia16
A-W-3konsultacje6
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena umiejętności praktycznych z zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena bazująca na ocenie formującej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_W01
Student zna definicje żywności nowej generacji w tym żywności funkcjonalnej, wygodnej, minimalnie przetworzonej. Student potrafi scharakteryzować tą żywność, podać jej wady i zalety oraz wpływ na organizm człowieka
ZO_1A_W13C-1T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_U01
Student zna technologię otrzymywania żywności nowej generacji.
ZO_1A_U09, ZO_1A_U10C-1T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_K02
postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K02C-1T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_W01
Student zna definicje żywności nowej generacji w tym żywności funkcjonalnej, wygodnej, minimalnie przetworzonej. Student potrafi scharakteryzować tą żywność, podać jej wady i zalety oraz wpływ na organizm człowieka
2,0
3,0Student zna definicje żywności nowej generacji w tym żywności funkcjonalnej, wygodnej, minimalnie przetworzonej. Student potrafi scharakteryzować tą żywność, podać jej wady i zalety oraz wpływ na organizm człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_U01
Student zna technologię otrzymywania żywności nowej generacji.
2,0
3,0Student zna technologię otrzymywania żywności nowej generacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_K02
postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
2,0
3,0postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Świderski F. i in., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, Wydawnictwo Naukowo – Techniczne, Warszawa, 2018
  2. Gertig H., Przemysławski J., Bromatologia. Zarys Nauki o Żywności i Żywieniu, Wydawnictwo PZWL, Warszawa, 2007
  3. Gawęcki J., Mossor-Pietraszewska J., Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu, PWN Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2004
  4. Gawęcki J., Hryniewiecki, L., Żywienie człowieka t. 1. Podstawy nauki o żywieniu, PWN Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2022
  5. Hasik J. Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego t.2., PWN Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2022
  6. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 w sprawie nowej żywności z dnia 25 listopada 2015 r., 2015
  7. Pucek M., Żywność nowej generacji - funkcjonalna, wygodna, transgeniczna, CDR Brwinów, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Dąbrowska A., Babicz-Zielińska E., Zachowania konsumentów w stosunku do żywności nowej generacji, Hygeia Public Health, 2011, 46(1), 39-46
  2. Gawęcki J., Żywność nowej generacji a racjonalne żywienie, Żywność Nauka Technologia Jakość, 2002, 4(33), 5-15
  3. Babicz-Zielińska E., Postawy konsumentów wobec nowej żywności, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, 2010, 65, 16-22

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena jakości odżywczej żywności nowej generacji – metody organoleptyczne3
T-A-2Ocena jakości odżywczej żywności nowej generacji – metody laboratoryjne (fizyczne, chemiczne)3
T-A-3Projektowanie i analiza chemiczna żywości z segmentu nowej generacji (funkcjonalnej). Projekt żywności o cechach funkcjonalnych dla wybranego przypadku. Ocena konsumencka zaprojektowanych produktów o cechach funkcjonalnych3
T-A-4Projektowanie i analiza produktów z segmentu novel food2
T-A-5Projekt etykiety żywności o cechach funkcjonalnych2
T-A-6Analiza postaw konsumentów wobec żywności nowej generacji – debata w oparciu o przygotowane przez studentów projekty2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja żywności nowej generacji: nowa żywność (novel food), żywność funkcjonalna, żywność atrybucyjna, żywność specjalnego przeznaczenia żywieniowego, żywność genetycznie modyfikowana4
T-W-2Uwarunkowania wyboru żywności. Czy chętnie sięgamy po nowe produkty? Neofobia i neofilia. Postawy konsumentów wobec żywności nowej generacji2
T-W-3Definicje, podział oraz uwarunkowania prawne związane z klasyfikacją surowców lub produktów spożywczych, jako żywności nowej generacji2
T-W-4Charakterystyka wybranych surowców roślinnych i zwierzęcych dopuszczonych do stosowania jako nowe składniki żywności. Nowe metody otrzymywania żywności3
T-W-5Aspekty prawne dotyczące sposobu wprowadzenia do obrotu handlowego żywności nowej generacji. Sposób znakowania, aplikacja i notyfikacja2
T-W-6Charakterystyka dietetyczna wybranych nowych składników i nowych źródeł żywności2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne studiowanie tematyki10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia12
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia16
A-W-3konsultacje6
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_W01Student zna definicje żywności nowej generacji w tym żywności funkcjonalnej, wygodnej, minimalnie przetworzonej. Student potrafi scharakteryzować tą żywność, podać jej wady i zalety oraz wpływ na organizm człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest przedstawienie studentom zintegrowanej wiedzy z zakresu żywności nowej generacji, jej wartości odżywczej i wpływu na organizm
Treści programoweT-W-5Aspekty prawne dotyczące sposobu wprowadzenia do obrotu handlowego żywności nowej generacji. Sposób znakowania, aplikacja i notyfikacja
T-W-1Klasyfikacja żywności nowej generacji: nowa żywność (novel food), żywność funkcjonalna, żywność atrybucyjna, żywność specjalnego przeznaczenia żywieniowego, żywność genetycznie modyfikowana
T-W-6Charakterystyka dietetyczna wybranych nowych składników i nowych źródeł żywności
T-W-4Charakterystyka wybranych surowców roślinnych i zwierzęcych dopuszczonych do stosowania jako nowe składniki żywności. Nowe metody otrzymywania żywności
T-W-3Definicje, podział oraz uwarunkowania prawne związane z klasyfikacją surowców lub produktów spożywczych, jako żywności nowej generacji
T-W-2Uwarunkowania wyboru żywności. Czy chętnie sięgamy po nowe produkty? Neofobia i neofilia. Postawy konsumentów wobec żywności nowej generacji
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna definicje żywności nowej generacji w tym żywności funkcjonalnej, wygodnej, minimalnie przetworzonej. Student potrafi scharakteryzować tą żywność, podać jej wady i zalety oraz wpływ na organizm człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_U01Student zna technologię otrzymywania żywności nowej generacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest przedstawienie studentom zintegrowanej wiedzy z zakresu żywności nowej generacji, jej wartości odżywczej i wpływu na organizm
Treści programoweT-A-2Ocena jakości odżywczej żywności nowej generacji – metody laboratoryjne (fizyczne, chemiczne)
T-A-6Analiza postaw konsumentów wobec żywności nowej generacji – debata w oparciu o przygotowane przez studentów projekty
T-A-1Ocena jakości odżywczej żywności nowej generacji – metody organoleptyczne
T-A-4Projektowanie i analiza produktów z segmentu novel food
T-A-5Projekt etykiety żywności o cechach funkcjonalnych
T-A-3Projektowanie i analiza chemiczna żywości z segmentu nowej generacji (funkcjonalnej). Projekt żywności o cechach funkcjonalnych dla wybranego przypadku. Ocena konsumencka zaprojektowanych produktów o cechach funkcjonalnych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna technologię otrzymywania żywności nowej generacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest przedstawienie studentom zintegrowanej wiedzy z zakresu żywności nowej generacji, jej wartości odżywczej i wpływu na organizm
Treści programoweT-A-6Analiza postaw konsumentów wobec żywności nowej generacji – debata w oparciu o przygotowane przez studentów projekty
T-A-2Ocena jakości odżywczej żywności nowej generacji – metody laboratoryjne (fizyczne, chemiczne)
T-A-5Projekt etykiety żywności o cechach funkcjonalnych
T-A-1Ocena jakości odżywczej żywności nowej generacji – metody organoleptyczne
T-A-4Projektowanie i analiza produktów z segmentu novel food
T-A-3Projektowanie i analiza chemiczna żywości z segmentu nowej generacji (funkcjonalnej). Projekt żywności o cechach funkcjonalnych dla wybranego przypadku. Ocena konsumencka zaprojektowanych produktów o cechach funkcjonalnych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
3,5
4,0
4,5
5,0