Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Zastosowanie metod sztucznej inteligencji w chowie zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie metod sztucznej inteligencji w chowie zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Badawczy
Nauczyciel odpowiedzialny Wilhelm Grzesiak <Wilhelm.Grzesiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Daniel Zaborski <Daniel.Zaborski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 99 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki ze szkoły średniej, statystyki matematycznej i informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi aspektami teoretycznymi sztucznej inteligencji oraz praktycznymi przykładami zastosowania metod sztucznej inteligencji w chowie zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza skupień3
T-L-2Przykłady wykorzystania sztucznych sieci neuronowych do rozwiązywania problemów regresyjnych (prognozowanie wydajności mleka u krów)2
T-L-3Sztuczne sieci neuronowe do klasyfikacji (detekcja trudnych porodów)2
T-L-4Uczenie sieci bez nadzoru na przykładzie sieci Kohonena2
T-L-5Zastosowanie drzew decyzyjnych typu CART i CHAID2
T-L-6Las losowy i drzewa wzmacniane2
T-L-7Metoda MARS i naiwny klasyfikator Bayesa2
15
wykłady
T-W-1Wstęp do sztucznej inteligencji (AI). Definicje i pojęcia2
T-W-2Krótki rys historyczny2
T-W-3Sztuczne sieci neuronowe. Uczenie i wykorzystanie2
T-W-4Klasyczne metody sztucznej inteligencji2
T-W-5Systemy eksperckie. Budowa i działanie2
T-W-6Inteligentna analiza danych (przegląd metod)2
T-W-7Zastosowania AI w rolnictwie z uwzględnieniem hodowli zwierząt3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje5
A-L-3Samodzielne studiowanie piśmiennictwa5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Samodzielne studiowanie piśmiennictwa5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna wykorzystująca komputer i projektor
M-3metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera, opanowanie programu do uczenia maszynowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca z zagadnień teoretycznych prezentowanych na wykładzie
S-2Ocena formująca: Sprawdziany praktyczne z wykorzystaniem programu komputerowego podsumowujące okresowe osiągnięcia studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_W01
Student opisuje podstawowe metody sztucznej inteligencji, dobiera je odpowiednio do określonych zastosowań przy przetwarzaniu danych dotyczących chowu zwierząt, objaśnia sposób działania poszczególnych algorytmów, tłumaczy sposób interpretacji wyników
ZO_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_U01
Student dobiera odpowiednio metody sztucznej inteligencji do określonych zastosowań przy przetwarzaniu danych dotyczących chowu zwierząt, obsługuje programy komputerowe do tworzenia modeli uczenia maszynowego, interpretuje i prezentuje otrzymane wyniki
ZO_1A_U09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_K01
Student wykazuje zrozumienie znaczenia sztucznej inteligencji oraz jej rozwoju we współczesnym świecie, świadom jest zagrożeń z tym związanych, posiada zdolność do empirycznej weryfikacji zachodzących zjawisk przy użyciu metod sztucznej inteligencji
ZO_1A_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_W01
Student opisuje podstawowe metody sztucznej inteligencji, dobiera je odpowiednio do określonych zastosowań przy przetwarzaniu danych dotyczących chowu zwierząt, objaśnia sposób działania poszczególnych algorytmów, tłumaczy sposób interpretacji wyników
2,0
3,0Student krótko opisuje podstawowe metody sztucznej inteligencji, dobiera je odpowiednio do określonych zastosowań przy przetwarzaniu danych dotyczących chowu zwierząt, objaśnia ogólnie sposób działania poszczególnych algorytmów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_U01
Student dobiera odpowiednio metody sztucznej inteligencji do określonych zastosowań przy przetwarzaniu danych dotyczących chowu zwierząt, obsługuje programy komputerowe do tworzenia modeli uczenia maszynowego, interpretuje i prezentuje otrzymane wyniki
2,0
3,0Student dobiera odpowiednio metody sztucznej inteligencji do określonych zastosowań, obsługuje w zakresie podstawowym programy komputerowe do tworzenia modeli uczenia maszynowego, interpretuje i prezentuje otrzymane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_K01
Student wykazuje zrozumienie znaczenia sztucznej inteligencji oraz jej rozwoju we współczesnym świecie, świadom jest zagrożeń z tym związanych, posiada zdolność do empirycznej weryfikacji zachodzących zjawisk przy użyciu metod sztucznej inteligencji
2,0
3,0Student potrafi wskazać szanse i zagrożenia związane z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Muraszkiewicz M., Nowak R., Sztuczna inteligencja dla inżynierów. Istotne obszary i zastosowania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2023
  2. Osowski S., Sieci neuronowe do przetwarzania informacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2020
  3. Flasiński M., Wstęp do sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Nisbet R., Elder R., Miner G., Handbook of Statistical Analysis & Data Mining Applications, Elsevier, London, 2009
  2. Witten I. H., Frank E., Data Mining, Elsevier, San Francisco, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza skupień3
T-L-2Przykłady wykorzystania sztucznych sieci neuronowych do rozwiązywania problemów regresyjnych (prognozowanie wydajności mleka u krów)2
T-L-3Sztuczne sieci neuronowe do klasyfikacji (detekcja trudnych porodów)2
T-L-4Uczenie sieci bez nadzoru na przykładzie sieci Kohonena2
T-L-5Zastosowanie drzew decyzyjnych typu CART i CHAID2
T-L-6Las losowy i drzewa wzmacniane2
T-L-7Metoda MARS i naiwny klasyfikator Bayesa2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do sztucznej inteligencji (AI). Definicje i pojęcia2
T-W-2Krótki rys historyczny2
T-W-3Sztuczne sieci neuronowe. Uczenie i wykorzystanie2
T-W-4Klasyczne metody sztucznej inteligencji2
T-W-5Systemy eksperckie. Budowa i działanie2
T-W-6Inteligentna analiza danych (przegląd metod)2
T-W-7Zastosowania AI w rolnictwie z uwzględnieniem hodowli zwierząt3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje5
A-L-3Samodzielne studiowanie piśmiennictwa5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Samodzielne studiowanie piśmiennictwa5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_W01Student opisuje podstawowe metody sztucznej inteligencji, dobiera je odpowiednio do określonych zastosowań przy przetwarzaniu danych dotyczących chowu zwierząt, objaśnia sposób działania poszczególnych algorytmów, tłumaczy sposób interpretacji wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi aspektami teoretycznymi sztucznej inteligencji oraz praktycznymi przykładami zastosowania metod sztucznej inteligencji w chowie zwierząt
Treści programoweT-W-1Wstęp do sztucznej inteligencji (AI). Definicje i pojęcia
T-W-2Krótki rys historyczny
T-W-3Sztuczne sieci neuronowe. Uczenie i wykorzystanie
T-W-4Klasyczne metody sztucznej inteligencji
T-W-5Systemy eksperckie. Budowa i działanie
T-W-6Inteligentna analiza danych (przegląd metod)
T-W-7Zastosowania AI w rolnictwie z uwzględnieniem hodowli zwierząt
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna wykorzystująca komputer i projektor
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca z zagadnień teoretycznych prezentowanych na wykładzie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student krótko opisuje podstawowe metody sztucznej inteligencji, dobiera je odpowiednio do określonych zastosowań przy przetwarzaniu danych dotyczących chowu zwierząt, objaśnia ogólnie sposób działania poszczególnych algorytmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_U01Student dobiera odpowiednio metody sztucznej inteligencji do określonych zastosowań przy przetwarzaniu danych dotyczących chowu zwierząt, obsługuje programy komputerowe do tworzenia modeli uczenia maszynowego, interpretuje i prezentuje otrzymane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi aspektami teoretycznymi sztucznej inteligencji oraz praktycznymi przykładami zastosowania metod sztucznej inteligencji w chowie zwierząt
Treści programoweT-L-1Analiza skupień
T-L-2Przykłady wykorzystania sztucznych sieci neuronowych do rozwiązywania problemów regresyjnych (prognozowanie wydajności mleka u krów)
T-L-3Sztuczne sieci neuronowe do klasyfikacji (detekcja trudnych porodów)
T-L-4Uczenie sieci bez nadzoru na przykładzie sieci Kohonena
T-L-5Zastosowanie drzew decyzyjnych typu CART i CHAID
T-L-6Las losowy i drzewa wzmacniane
T-L-7Metoda MARS i naiwny klasyfikator Bayesa
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera, opanowanie programu do uczenia maszynowego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdziany praktyczne z wykorzystaniem programu komputerowego podsumowujące okresowe osiągnięcia studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dobiera odpowiednio metody sztucznej inteligencji do określonych zastosowań, obsługuje w zakresie podstawowym programy komputerowe do tworzenia modeli uczenia maszynowego, interpretuje i prezentuje otrzymane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_K01Student wykazuje zrozumienie znaczenia sztucznej inteligencji oraz jej rozwoju we współczesnym świecie, świadom jest zagrożeń z tym związanych, posiada zdolność do empirycznej weryfikacji zachodzących zjawisk przy użyciu metod sztucznej inteligencji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi aspektami teoretycznymi sztucznej inteligencji oraz praktycznymi przykładami zastosowania metod sztucznej inteligencji w chowie zwierząt
Treści programoweT-L-1Analiza skupień
T-L-2Przykłady wykorzystania sztucznych sieci neuronowych do rozwiązywania problemów regresyjnych (prognozowanie wydajności mleka u krów)
T-L-3Sztuczne sieci neuronowe do klasyfikacji (detekcja trudnych porodów)
T-L-4Uczenie sieci bez nadzoru na przykładzie sieci Kohonena
T-L-5Zastosowanie drzew decyzyjnych typu CART i CHAID
T-L-6Las losowy i drzewa wzmacniane
T-L-7Metoda MARS i naiwny klasyfikator Bayesa
T-W-1Wstęp do sztucznej inteligencji (AI). Definicje i pojęcia
T-W-2Krótki rys historyczny
T-W-3Sztuczne sieci neuronowe. Uczenie i wykorzystanie
T-W-4Klasyczne metody sztucznej inteligencji
T-W-5Systemy eksperckie. Budowa i działanie
T-W-6Inteligentna analiza danych (przegląd metod)
T-W-7Zastosowania AI w rolnictwie z uwzględnieniem hodowli zwierząt
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna wykorzystująca komputer i projektor
M-3metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera, opanowanie programu do uczenia maszynowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca z zagadnień teoretycznych prezentowanych na wykładzie
S-2Ocena formująca: Sprawdziany praktyczne z wykorzystaniem programu komputerowego podsumowujące okresowe osiągnięcia studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać szanse i zagrożenia związane z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji
3,5
4,0
4,5
5,0