Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Mleko odzwierzęce - teoria, praktyka i perspektywy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mleko odzwierzęce - teoria, praktyka i perspektywy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sonia Hiller <Sonia.Hiller@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 42 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami mleczarstwa. |
C-2 | Przedstawienie zastosowania produktów mlecznych i sposobów przygotowania przetworów z mleka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mleko i przetwory mleczne. Wymagania jakościowe mleka spożywczego. Opakowanie handlowe mleka: folie polietylenowe, butelki polietylenowe, butelki szklane, kartony laminowane. | 2 |
T-A-2 | Przegląd metod analizy jakości mleka, w tym badania chemiczne i sensoryczne. | 3 |
T-A-3 | Wymagania weterynaryjne dla mleka oraz produktów mlecznych. Diagnostyka molekularna mleka krowiego i owczego. | 2 |
T-A-4 | Przegląd potraw z wykorzystaniem mleka i jego przetworów. | 2 |
T-A-5 | Sposoby pozyskiwania mleka od wybranych przeżuwaczy. | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekologiczne mleczarstwo. Trendy i przyszłość zrównoważonej produkcji mleka | 2 |
T-W-2 | Właściwości funkcjonalne mleka krów ras lokalnych w Polsce | 2 |
T-W-3 | Porównanie składu mleka małych i dużych przeżuwaczy z uwzględnieniem mleka ludzkiego. Właściwości prozdrowotne białek zawartych w mleku (krów, owiec, kozim, bawołów, żubrów, antylop, żyrafy). | 2 |
T-W-4 | Mleko A2 jako nowy trend na polskim rynku mleka. | 2 |
T-W-5 | Mleko bawole, wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Zastosowanie w kuchni i przemyśle spożywczym. | 2 |
T-W-6 | Fascynujący świat serów. Rodzaje serów. Przegląd najpopularniejszych serów jako przykład ich unikalnych właściwości i zastosowań kulinarnych. | 2 |
T-W-7 | Zastosowanie siary bydlęcej w weterynarii i medycynie ludzkiej | 2 |
T-W-8 | Olejki eteryczne - wpływ na wydajność i skład mleka oraz zastosowanie ich w przemyśle mleczarskim. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
A-A-4 | samodzielne studiowanie tematyki | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | samodzielne studiowanie tematyki | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Metoda praktyczna - pokaz, projekt na zajęciach audytoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena bazująca na ocenie formującej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOS1O42.3_W01 Student posiada wiedzę na temat mleka i przetworów mlecznych oraz procesów ich pozyskiwania i produkcji, jak również posiada wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu mleczarstwa. | ZO_1A_W07, ZO_1A_W08, ZO_1A_W10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOS1O42.3_U01 Student potrafi opisać skład mleka i produktów mlecznych oraz rozróżnić procesy produkcyjne w mleczarstwie; student potrafi wskazać zwierzęta wykorzystywane w mleczarstwie. | ZO_1A_U09, ZO_1A_U10, ZO_1A_U17 | — | — | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOS1O42.3_K01 Student rozumie znaczenie zwierząt gospodarskich wykorzystywanych w mleczarstwie; student rozumie zasady produkcji przetworów mlecznych o wysokiej jakości; student rozumie jakie znaczenie dla środowiska ma zastosowanie zrównoważonej produkcja mleka. | ZO_1A_K02, ZO_1A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-8, T-W-6, T-A-5, T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOS1O42.3_W01 Student posiada wiedzę na temat mleka i przetworów mlecznych oraz procesów ich pozyskiwania i produkcji, jak również posiada wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu mleczarstwa. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat mleka i przetworów mlecznych oraz procesów ich pozyskiwania i produkcji, jak również posiada podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu mleczarstwa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOS1O42.3_U01 Student potrafi opisać skład mleka i produktów mlecznych oraz rozróżnić procesy produkcyjne w mleczarstwie; student potrafi wskazać zwierzęta wykorzystywane w mleczarstwie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opisać skład mleka oraz wymienić procesy produkcyjne w mleczarstwie; student potrafi wymienić przykładowe zwierzęta wykorzystywane w mleczarstwie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOS1O42.3_K01 Student rozumie znaczenie zwierząt gospodarskich wykorzystywanych w mleczarstwie; student rozumie zasady produkcji przetworów mlecznych o wysokiej jakości; student rozumie jakie znaczenie dla środowiska ma zastosowanie zrównoważonej produkcja mleka. | 2,0 | |
3,0 | Student tylko w podstawowym zakresie rozumie omawiane treści | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jan Szarek, Hodowla polskiego bydła czerwonego w Polsce-wczoraj, dziś i jutro, Pro Agricola, 2024, ISBN: 9788395392016
- Marian Kuczaj (red.), Hodowla zwierząt, Wrocław M. Kuczaj, 2016
- Tadeusz Szulc, Hodowla zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, 2019
- Tadeusz Szulc, Joanna Barłowska, Tajemnice mleka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, 2020