Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierzęcych hodowli komórkowych w zootechnice i weterynarii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie zwierzęcych hodowli komórkowych w zootechnice i weterynarii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 99 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć z zakresu biologii ogólnej i molekularnej, fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z postawową terminologią z zakresu hodowli komórek
C-2Zapoznie się z podstawowymi procedurami w pracy z hodowlami komórkowymi
C-3Prezentacja możliwości praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z zapleczem niezbędnym do prowadzenia hodowli komórkowych in vitro. Zasady pracy w warunkach sterylnych. Przygotowanie płynów do hodowli komórkowych2
T-L-2Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych. Budowa hemocytometru - komory Bűrkera. Liczenie komórek przy użyciu komory hematologicznej4
T-L-3Adhezja komórek do różnych substratów. Pasażowanie komórek - różne postępowania metodyczne2
T-L-4Badanie żywotności komórek z wykorzystaniem błękitu trypanu i czerwieni obojętnej2
T-L-5Zakładanie hodowli pierwotnej w zawiesinie2
T-L-6Zakładanie adhrentnej hodowli pierwotnej3
15
wykłady
T-W-1Podstawy hodowli komórkowych – historia, wymagania wzrostowe komórek, media hodowlane4
T-W-2Rodzaje hodowli komórkowych (hodowle pierwotne, linie komórkowe)2
T-W-3Podstawy przestrzennych hodowli komórkowych (3D) – poznawcze i terapeutyczne modelowanie tkanek2
T-W-4Hodowla komórek na skalę przemysłową na przykładzie produkcji mięsa w warunkach in vitro2
T-W-5Podstawy hodowli komórek macierzystych i ich wykorzystanie w terapiach uzupełniających zwierząt2
T-W-6Możliwość wykorzystania hodowli komórkowych w diagnostyce cytomolekularnej zwierząt gospodarskich oraz w badaniach nad czynnikami patogennymi3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia treści zajęć3
A-L-4studiowanie literatury fachowej5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-W-4studiowanie fachowej literatury3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2wyjaśnienie
M-3pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: obserwacja podczas zajęć/aktywność

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_W01
Student zna i posługuje się pojęciami z zakresu hodowli komórkowych
ZO_1A_W10C-1, C-3T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-W-2M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_U01
Student potrafi przeprowadziać rutynowe czynności w pracy z komórkami przy zachowianu zasad aseptyki
ZO_1A_U09C-2, C-3T-W-4, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-L-6, T-L-5M-2, M-4, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_K01
Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych specyficznych dla hodolwi komórek
ZO_1A_K02C-2, C-3T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-2M-2, M-4, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_W01
Student zna i posługuje się pojęciami z zakresu hodowli komórkowych
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_U01
Student potrafi przeprowadziać rutynowe czynności w pracy z komórkami przy zachowianu zasad aseptyki
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_K01
Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych specyficznych dla hodolwi komórek
2,0
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stanisława Stokłosowa, Hodowla komórek i tkanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. Roman Paduch, Praktikum z hodowli komórek i tkanek, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 2019

Literatura dodatkowa

  1. AMANDA CAPES-DAVIS, Freshney's Culture of Animal Cells: A Manual of Basic Technique and Specialized Applications, John Wiley & Sons, 2021, 8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z zapleczem niezbędnym do prowadzenia hodowli komórkowych in vitro. Zasady pracy w warunkach sterylnych. Przygotowanie płynów do hodowli komórkowych2
T-L-2Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych. Budowa hemocytometru - komory Bűrkera. Liczenie komórek przy użyciu komory hematologicznej4
T-L-3Adhezja komórek do różnych substratów. Pasażowanie komórek - różne postępowania metodyczne2
T-L-4Badanie żywotności komórek z wykorzystaniem błękitu trypanu i czerwieni obojętnej2
T-L-5Zakładanie hodowli pierwotnej w zawiesinie2
T-L-6Zakładanie adhrentnej hodowli pierwotnej3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy hodowli komórkowych – historia, wymagania wzrostowe komórek, media hodowlane4
T-W-2Rodzaje hodowli komórkowych (hodowle pierwotne, linie komórkowe)2
T-W-3Podstawy przestrzennych hodowli komórkowych (3D) – poznawcze i terapeutyczne modelowanie tkanek2
T-W-4Hodowla komórek na skalę przemysłową na przykładzie produkcji mięsa w warunkach in vitro2
T-W-5Podstawy hodowli komórek macierzystych i ich wykorzystanie w terapiach uzupełniających zwierząt2
T-W-6Możliwość wykorzystania hodowli komórkowych w diagnostyce cytomolekularnej zwierząt gospodarskich oraz w badaniach nad czynnikami patogennymi3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia treści zajęć3
A-L-4studiowanie literatury fachowej5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-W-4studiowanie fachowej literatury3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_W01Student zna i posługuje się pojęciami z zakresu hodowli komórkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z postawową terminologią z zakresu hodowli komórek
C-3Prezentacja możliwości praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych
Treści programoweT-W-3Podstawy przestrzennych hodowli komórkowych (3D) – poznawcze i terapeutyczne modelowanie tkanek
T-W-1Podstawy hodowli komórkowych – historia, wymagania wzrostowe komórek, media hodowlane
T-L-1Zapoznanie się z zapleczem niezbędnym do prowadzenia hodowli komórkowych in vitro. Zasady pracy w warunkach sterylnych. Przygotowanie płynów do hodowli komórkowych
T-W-2Rodzaje hodowli komórkowych (hodowle pierwotne, linie komórkowe)
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-2wyjaśnienie
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_U01Student potrafi przeprowadziać rutynowe czynności w pracy z komórkami przy zachowianu zasad aseptyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-2Zapoznie się z podstawowymi procedurami w pracy z hodowlami komórkowymi
C-3Prezentacja możliwości praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych
Treści programoweT-W-4Hodowla komórek na skalę przemysłową na przykładzie produkcji mięsa w warunkach in vitro
T-L-4Badanie żywotności komórek z wykorzystaniem błękitu trypanu i czerwieni obojętnej
T-L-1Zapoznanie się z zapleczem niezbędnym do prowadzenia hodowli komórkowych in vitro. Zasady pracy w warunkach sterylnych. Przygotowanie płynów do hodowli komórkowych
T-L-2Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych. Budowa hemocytometru - komory Bűrkera. Liczenie komórek przy użyciu komory hematologicznej
T-W-6Możliwość wykorzystania hodowli komórkowych w diagnostyce cytomolekularnej zwierząt gospodarskich oraz w badaniach nad czynnikami patogennymi
T-L-3Adhezja komórek do różnych substratów. Pasażowanie komórek - różne postępowania metodyczne
T-W-3Podstawy przestrzennych hodowli komórkowych (3D) – poznawcze i terapeutyczne modelowanie tkanek
T-W-5Podstawy hodowli komórek macierzystych i ich wykorzystanie w terapiach uzupełniających zwierząt
T-L-6Zakładanie adhrentnej hodowli pierwotnej
T-L-5Zakładanie hodowli pierwotnej w zawiesinie
Metody nauczaniaM-2wyjaśnienie
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_K01Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych specyficznych dla hodolwi komórek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-2Zapoznie się z podstawowymi procedurami w pracy z hodowlami komórkowymi
C-3Prezentacja możliwości praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych
Treści programoweT-L-5Zakładanie hodowli pierwotnej w zawiesinie
T-L-3Adhezja komórek do różnych substratów. Pasażowanie komórek - różne postępowania metodyczne
T-L-1Zapoznanie się z zapleczem niezbędnym do prowadzenia hodowli komórkowych in vitro. Zasady pracy w warunkach sterylnych. Przygotowanie płynów do hodowli komórkowych
T-L-4Badanie żywotności komórek z wykorzystaniem błękitu trypanu i czerwieni obojętnej
T-L-6Zakładanie adhrentnej hodowli pierwotnej
T-L-2Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych. Budowa hemocytometru - komory Bűrkera. Liczenie komórek przy użyciu komory hematologicznej
Metody nauczaniaM-2wyjaśnienie
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja podczas zajęć/aktywność
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0