Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Zwierzęta wspomagające rozwój, terapię i edukację:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta wspomagające rozwój, terapię i edukację
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,50,49zaliczenie
wykładyW1 8 1,50,51zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza ogólna z biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie z wpływem kontaktu ze zwierzętami na różne sfery funkcjonowania człowieka oraz możliwościami wykorzystania oddziaływania zwierząt na rozwój, terapię i edukację.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Hipoterapia – definicja, cele, oddziaływanie. Koń do hipoterapii – najważniejsze cechy i umiejętności.1
T-A-2Praktyczne aspekty hipoterapii. Zajęcia w AOJ Osów.3
T-A-3Dogoterapia i felinoterapia – definicja, cele, oddziaływanie. Wybór psa do dogoterapii – pies społeczny, bezpieczny, przewidywalny.2
T-A-4Praktyczne aspekty dogoterapii. Ocena predyspozycji psów do pracy w dogoterapii.1
7
wykłady
T-W-1Historia kontaktów człowiek-zwierzę, korzyści płynące z kontaktu ze zwierzętami.1
T-W-2Wspomaganie rozwoju, terapii i edukacji dzięki kontaktom ze zwierzętami. Wpływ zwierząt na funkcjonowanie człowieka.2
T-W-3Definicja i podział zajęć z udziałem zwierząt-AAA, AAT, AAE, AAI. Cele i zadania poszczególnych form zajęć.1
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.1
T-W-5Charakterystyka wybranych gatunków zwierząt wykorzystywanych w terapii: psy, konie, koty. Wiodące zmysły, popędy, instynkty determinujące funkcjonowanie tych gatunków.3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach7
A-A-2konsultacje2
A-A-3praca z literaturą14
A-A-4przygotowanie do zaliczenia14
37
wykłady
A-W-1udział w wykładach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3praca z literaturą14
A-W-4przygotowanie do zaliczenia14
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2pokaz
M-3film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZON1O2.4_W01
Student definiuje podstawowe formy zajęć zooterapeutycznych, opisuje oddziaływanie wpływu zwierząt na funkcjonowanie człowieka, wymienia rolę gatunków towarzyszących i gospodarskich w zooterapii
ZO_1A_W05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-3, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZON1O2.4_U01
student potrafi ocenić cechy pożądane i niepożądane psów, koni, kotów do zooterapii, na podstawie wskazanych cech i umiejętności weryfikuje przydatność zwierząt do zooterapii
ZO_1A_U08C-1T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZON1O2.4_K01
Student ma świadomość konieczności stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i poszerzania wiedzy z zakresu oddziaływania zwierząt na funkcjonowanie człowieka
ZO_1A_K06C-1T-W-2, T-A-3, T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-A-4M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZON1O2.4_W01
Student definiuje podstawowe formy zajęć zooterapeutycznych, opisuje oddziaływanie wpływu zwierząt na funkcjonowanie człowieka, wymienia rolę gatunków towarzyszących i gospodarskich w zooterapii
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym definiuje podstawowe formy zajęć zooterapeutycznych, opisuje oddziaływanie wpływu zwierząt na funkcjonowanie człowieka, wymienia rolę gatunków towarzyszących i gospodarskich w zooterapii, nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZON1O2.4_U01
student potrafi ocenić cechy pożądane i niepożądane psów, koni, kotów do zooterapii, na podstawie wskazanych cech i umiejętności weryfikuje przydatność zwierząt do zooterapii
2,0
3,0student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić cechy pożądane i niepożądane psów, koni, kotów do zooterapii, na podstawie wskazanych cech i umiejętności weryfikuje przydatność zwierząt do zooterapii, nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZON1O2.4_K01
Student ma świadomość konieczności stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i poszerzania wiedzy z zakresu oddziaływania zwierząt na funkcjonowanie człowieka
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość konieczności stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i poszerzania wiedzy z zakresu oddziaływania zwierząt na funkcjonowanie człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kokocińska A.M., Zooterapia z elementami etologii, impuls, Kraków, 2016, 1
  2. Bekasiewicz N.(pod red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć?, Przyjaciel. Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, Warszawa, 2008, 1
  3. Straus I., Hipoterapia. Neurofizjologiczna gimnastyka lecznicza na koniu, Hipoterapia. Fundacja Na Rzecz Rozowju Rehabilitacji Konnej Dzieci Niepełnosprawnych, Kraków, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Muller A.C., Lehari G., Pies do pracy w dogoterapii, PWRiL, Warszawa, 2017
  2. Potocka A., (pod red.), Terapia i edukacja z psem, PWN, Warszawa, 2019
  3. Sipowicz K., Najbert E., Pietras T., Dogoterapia. Terapia z udziałem psa, podstawy kynopedagogiki, PWN, Warszawa, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Hipoterapia – definicja, cele, oddziaływanie. Koń do hipoterapii – najważniejsze cechy i umiejętności.1
T-A-2Praktyczne aspekty hipoterapii. Zajęcia w AOJ Osów.3
T-A-3Dogoterapia i felinoterapia – definicja, cele, oddziaływanie. Wybór psa do dogoterapii – pies społeczny, bezpieczny, przewidywalny.2
T-A-4Praktyczne aspekty dogoterapii. Ocena predyspozycji psów do pracy w dogoterapii.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia kontaktów człowiek-zwierzę, korzyści płynące z kontaktu ze zwierzętami.1
T-W-2Wspomaganie rozwoju, terapii i edukacji dzięki kontaktom ze zwierzętami. Wpływ zwierząt na funkcjonowanie człowieka.2
T-W-3Definicja i podział zajęć z udziałem zwierząt-AAA, AAT, AAE, AAI. Cele i zadania poszczególnych form zajęć.1
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.1
T-W-5Charakterystyka wybranych gatunków zwierząt wykorzystywanych w terapii: psy, konie, koty. Wiodące zmysły, popędy, instynkty determinujące funkcjonowanie tych gatunków.3
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach7
A-A-2konsultacje2
A-A-3praca z literaturą14
A-A-4przygotowanie do zaliczenia14
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3praca z literaturą14
A-W-4przygotowanie do zaliczenia14
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZON1O2.4_W01Student definiuje podstawowe formy zajęć zooterapeutycznych, opisuje oddziaływanie wpływu zwierząt na funkcjonowanie człowieka, wymienia rolę gatunków towarzyszących i gospodarskich w zooterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie z wpływem kontaktu ze zwierzętami na różne sfery funkcjonowania człowieka oraz możliwościami wykorzystania oddziaływania zwierząt na rozwój, terapię i edukację.
Treści programoweT-W-1Historia kontaktów człowiek-zwierzę, korzyści płynące z kontaktu ze zwierzętami.
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.
T-W-5Charakterystyka wybranych gatunków zwierząt wykorzystywanych w terapii: psy, konie, koty. Wiodące zmysły, popędy, instynkty determinujące funkcjonowanie tych gatunków.
T-W-2Wspomaganie rozwoju, terapii i edukacji dzięki kontaktom ze zwierzętami. Wpływ zwierząt na funkcjonowanie człowieka.
T-W-3Definicja i podział zajęć z udziałem zwierząt-AAA, AAT, AAE, AAI. Cele i zadania poszczególnych form zajęć.
Metody nauczaniaM-3film
M-2pokaz
M-1wykład
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym definiuje podstawowe formy zajęć zooterapeutycznych, opisuje oddziaływanie wpływu zwierząt na funkcjonowanie człowieka, wymienia rolę gatunków towarzyszących i gospodarskich w zooterapii, nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZON1O2.4_U01student potrafi ocenić cechy pożądane i niepożądane psów, koni, kotów do zooterapii, na podstawie wskazanych cech i umiejętności weryfikuje przydatność zwierząt do zooterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie z wpływem kontaktu ze zwierzętami na różne sfery funkcjonowania człowieka oraz możliwościami wykorzystania oddziaływania zwierząt na rozwój, terapię i edukację.
Treści programoweT-A-3Dogoterapia i felinoterapia – definicja, cele, oddziaływanie. Wybór psa do dogoterapii – pies społeczny, bezpieczny, przewidywalny.
T-A-1Hipoterapia – definicja, cele, oddziaływanie. Koń do hipoterapii – najważniejsze cechy i umiejętności.
T-A-4Praktyczne aspekty dogoterapii. Ocena predyspozycji psów do pracy w dogoterapii.
T-A-2Praktyczne aspekty hipoterapii. Zajęcia w AOJ Osów.
Metody nauczaniaM-2pokaz
M-3film
M-1wykład
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić cechy pożądane i niepożądane psów, koni, kotów do zooterapii, na podstawie wskazanych cech i umiejętności weryfikuje przydatność zwierząt do zooterapii, nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZON1O2.4_K01Student ma świadomość konieczności stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i poszerzania wiedzy z zakresu oddziaływania zwierząt na funkcjonowanie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie z wpływem kontaktu ze zwierzętami na różne sfery funkcjonowania człowieka oraz możliwościami wykorzystania oddziaływania zwierząt na rozwój, terapię i edukację.
Treści programoweT-W-2Wspomaganie rozwoju, terapii i edukacji dzięki kontaktom ze zwierzętami. Wpływ zwierząt na funkcjonowanie człowieka.
T-A-3Dogoterapia i felinoterapia – definicja, cele, oddziaływanie. Wybór psa do dogoterapii – pies społeczny, bezpieczny, przewidywalny.
T-W-1Historia kontaktów człowiek-zwierzę, korzyści płynące z kontaktu ze zwierzętami.
T-A-1Hipoterapia – definicja, cele, oddziaływanie. Koń do hipoterapii – najważniejsze cechy i umiejętności.
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.
T-W-3Definicja i podział zajęć z udziałem zwierząt-AAA, AAT, AAE, AAI. Cele i zadania poszczególnych form zajęć.
T-A-4Praktyczne aspekty dogoterapii. Ocena predyspozycji psów do pracy w dogoterapii.
Metody nauczaniaM-3film
M-2pokaz
M-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość konieczności stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i poszerzania wiedzy z zakresu oddziaływania zwierząt na funkcjonowanie człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0