Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Organizmy modyfikowane genetycznie w żywieniu ludzi i zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizmy modyfikowane genetycznie w żywieniu ludzi i zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 42 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu genetyki molekularnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metod i rodzajów modyfikacji rórnych organizmów wykorzystywanych w żywieniu ludzi i zwierząt |
C-2 | Znajomość zalet i ewntualnych zagrożeń w związku z wykorzystaniem organizmów modyfikowanych genetycznie w żywieniu ludzi i zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozmieszczenie i charakterystyka upraw GMO na świecie. Żywność i pasze modyfikowane genetycznie. Najczęściej stosowane modyfikacje. Struktura importu GMO w Polsce. | 2 |
T-A-2 | Zalety i zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska wynikające ze stosowania GMO w produkcji pasz i produktów żywnościowych dla ludzi. | 2 |
T-A-3 | Ocena ewentualnych zagrożeń wynikających ze wprowadzenia GMO do środowiska oraz do obrotu komercyjnego. | 2 |
T-A-4 | Zasady uwalniania GMO do środowiska i wprowadzania do obrotu komercyjnego. Obowiązujące i proponowane prawodawstwo w Polsce i innych krajach (testy, oznakowanie, przepisy, moratoria) | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady tworzenia GMO. Rodzaje modyfikacji – wyciszanie genów, wzmacnienie ekspresji, transgeneza właściwa | 2 |
T-W-2 | Transgeneza u roślin i zwierząt. Budowa insertów genowych – alternatywne promotory, sekwencje kodujące, geny selekcyjne i reporterowe, itp. | 3 |
T-W-3 | Sposoby wprowadzania GMO do organizmu biorcy – metody chemiczne, biofizyczne, wektory wirusowe | 3 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie tetmatyki przedmiotu | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 7 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykąłd konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test podsumowujący |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja multimedialna |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_W01 Student zna metody i rodzaje modyfikacji genetycznych organizmów stosowanych w żywieniu ludzi i zwierząt | ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2 | S-1 |
ZO_1A_null_W02 Studen zna korzyści i ewentualne zagrożenia wynikajace ze stosowania organizmów modyfikowanych genetycznie | ZO_1A_W09 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_U01 Student potrafi opisać metody modyfikacji genetycznych i rozumie konsekwencje stosowania GMO w żywieniu ludzi i zwierząt | ZO_1A_U17 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_K01 Student ma świadomość zalet i ewntualnych zagrożeń wynikającyc ze staosowania GMO w żywieniu ludzi żwierząt i umie je krytycznie oceniać | ZO_1A_K03 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_W01 Student zna metody i rodzaje modyfikacji genetycznych organizmów stosowanych w żywieniu ludzi i zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Studen pobieżnie zna metody i rodzaje modyfikacji genetycznych organizmów stosowanych w żywieniu ludzi i zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_null_W02 Studen zna korzyści i ewentualne zagrożenia wynikajace ze stosowania organizmów modyfikowanych genetycznie | 2,0 | |
3,0 | Student pobieżnie zna podstawowe korzyści i ewentualne zagrożenia wynikające ze stosowania GMO | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_U01 Student potrafi opisać metody modyfikacji genetycznych i rozumie konsekwencje stosowania GMO w żywieniu ludzi i zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student pobieżnie zna metody i rodzaje modyfikacji genetycznych oraz w podstawowym zakresie ocenia konsekwencje stosowania GMO | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_K01 Student ma świadomość zalet i ewntualnych zagrożeń wynikającyc ze staosowania GMO w żywieniu ludzi żwierząt i umie je krytycznie oceniać | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową świadomość korzyści i zagrożeń wynikających ze staosowania GMO | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Yves Tourte, Genetycally Modified Organisms, Taylor & Francis Ltd CRC Press, London, 2019
- Deborah K. Letourneau, Genetically Engineered Organisms, CRC Press, London, 2019