Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Analiza i wykorzystanie danych markerowych w hodowli zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza i wykorzystanie danych markerowych w hodowli zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy genetyki molekularnej
W-2Podstawy genetyki populacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych metod genetyki populacji wykorzystywanych w poszukiwaniu markerów genetycznych
C-2Przedstawienie najważniejszych kierunków wykorzystania danych markerowych w różnych dziedzinach działalności człowieka
C-3Zaprentowanie możliwości i zagrożeń wynikających ze stosowania danych markerowych w praktyce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody wykorzystania markerów genetycznych w szacowaniu wartości hodowlanej i w selekcji. Selekcja MAS i genomowa. Markerowa ocena zmian spowodowanych selekcją naturalną i sztuczną2
T-A-2Strategie poszukiwania loci markerowych cech ilościowych. Geny kandydujące. Geny o dużym efekcie (Quantitative Traits Loci). Metody GWAS. Efekty addytywne i dominacyjne genów markerowych. Efekty zakłócające - addytywne poligeniczne (tło genetyczne) i stałe środowiskowe. Szacowanie interakcji genów markerowych z innymi genami zaangażowanymi w warunkowanie cechy oraz czynnikami środowiska wewnętrznego i zewnętrznego.2
T-A-3Markery barwy umaszczenia, produkcji mleka, mięsa, jaj, wełny, itp. Markery podatności na infekcje, cech behawioralnych i markery zdolności reprodukcyjnych zwierząt.2
T-A-4markery wykorzystane w ochronie zagrożonych gatunków1
7
wykłady
T-W-1Definicja markerów genetycznych. Podział markerów. Charakterystyka różnych klas markerów białkowych i markerów DNA i podstawowe metody ich identyfikacji molekularnej.2
T-W-2Kierunki wykorzystania markerów w genetyce populacyjnej i hodowli zwierząt. analiza struktury genetycznej populacji. Szacowanie wskaźników konsolidacji genetycznej populacji i dystansu genetycznego pomiędzy populacjami. Parametry zróżnicowania genetycznego na podstawie informacji o loci markerowych: HET (heterogenity), PIC (polymorphic information content), PE (power of exclusion), PP (probability of paternity), TPI (typical paternity index), itp.1
T-W-3Identyfikacja osobnicza, rasowa, płciowa. Kontrola pochodzenia – macierzyństwo i ojcostwo. Pokrewieństwo markerowe. Barcoding.2
T-W-4Wykorzystanie markerów związanych z chorobami i wadami genetycznymi. . Identyfikacja nosicieli zmutowanych alleli. Analiza rodowodów i nierównowagi sprzężeń, metoda bliźniąt, test TDT transmision desquilibrium test, geny kandydujące, analiza asocjacyjna. Badanie frekwencji analizowanych genów, ustalanie skali nosicielstwa2
T-W-5Pokrewieństwo markerowe. Metody wykorzystania markerów genetycznych w różnych systemach doboru do kojarzeń1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2samodzielna praca w domu15
A-A-3Indywidualne konsultacje z prowadzącym2
A-A-4Omówienie wyników1
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2samodzielne powtórzenie materiału15
A-W-3konsultacje indywidualne2
A-W-4Omówienie wyników1
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z użyciem komputera
M-3konsultacje indywidualne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie praktyczne
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_W01
Zna podstawowe metody stosowane w celu poszukiwania i praktycznego wykorzystanie markerów genetycznych w hodowli zwierząt
ZO_1A_W01, ZO_1A_W06C-1, C-3T-W-3, T-A-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_U01
Potrafi przeprowadzić analizę populacyjną w celu poszukiwania markerów genetycznych oraz oszacować parametry genetyczne w oparciu o dane markerowe
ZO_1A_U04, ZO_1A_U05C-1T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-4M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_K01
Ma świadomość możliwości wykorzystania w praktyce danych markerowych
ZO_1A_K01, ZO_1A_K06, ZO_1A_K03C-3, C-2T-A-1, T-A-4, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-5M-3, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_W01
Zna podstawowe metody stosowane w celu poszukiwania i praktycznego wykorzystanie markerów genetycznych w hodowli zwierząt
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy
4,5Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_U01
Potrafi przeprowadzić analizę populacyjną w celu poszukiwania markerów genetycznych oraz oszacować parametry genetyczne w oparciu o dane markerowe
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,5Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_K01
Ma świadomość możliwości wykorzystania w praktyce danych markerowych
2,0student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego
3,0student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń prowadzącego
3,5student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań prowadzącego
4,0student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie
4,5student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego
5,0student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego

Literatura podstawowa

  1. Bolesław Żuk, Heliodor Wierzbicki, Magdalena Zatoń-Dobrowolska, Genetyka populacji i metody hodowlane, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2011
  2. Primrose S., Zasady Analizy Genomu, Wyd. Naukowo-Techniczne., Warszawa, 1999
  3. Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2001
  4. Kurył J., Żukowski M., Markery genetyczne u zwierząt gospodarskich. W: Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J. (red.). Biotechnologia zwierząt., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Falconer D.S., Mackay T.F.C., Introduction to quantitative genetics, ogman, 1996
  2. John C. Avise, Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody wykorzystania markerów genetycznych w szacowaniu wartości hodowlanej i w selekcji. Selekcja MAS i genomowa. Markerowa ocena zmian spowodowanych selekcją naturalną i sztuczną2
T-A-2Strategie poszukiwania loci markerowych cech ilościowych. Geny kandydujące. Geny o dużym efekcie (Quantitative Traits Loci). Metody GWAS. Efekty addytywne i dominacyjne genów markerowych. Efekty zakłócające - addytywne poligeniczne (tło genetyczne) i stałe środowiskowe. Szacowanie interakcji genów markerowych z innymi genami zaangażowanymi w warunkowanie cechy oraz czynnikami środowiska wewnętrznego i zewnętrznego.2
T-A-3Markery barwy umaszczenia, produkcji mleka, mięsa, jaj, wełny, itp. Markery podatności na infekcje, cech behawioralnych i markery zdolności reprodukcyjnych zwierząt.2
T-A-4markery wykorzystane w ochronie zagrożonych gatunków1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja markerów genetycznych. Podział markerów. Charakterystyka różnych klas markerów białkowych i markerów DNA i podstawowe metody ich identyfikacji molekularnej.2
T-W-2Kierunki wykorzystania markerów w genetyce populacyjnej i hodowli zwierząt. analiza struktury genetycznej populacji. Szacowanie wskaźników konsolidacji genetycznej populacji i dystansu genetycznego pomiędzy populacjami. Parametry zróżnicowania genetycznego na podstawie informacji o loci markerowych: HET (heterogenity), PIC (polymorphic information content), PE (power of exclusion), PP (probability of paternity), TPI (typical paternity index), itp.1
T-W-3Identyfikacja osobnicza, rasowa, płciowa. Kontrola pochodzenia – macierzyństwo i ojcostwo. Pokrewieństwo markerowe. Barcoding.2
T-W-4Wykorzystanie markerów związanych z chorobami i wadami genetycznymi. . Identyfikacja nosicieli zmutowanych alleli. Analiza rodowodów i nierównowagi sprzężeń, metoda bliźniąt, test TDT transmision desquilibrium test, geny kandydujące, analiza asocjacyjna. Badanie frekwencji analizowanych genów, ustalanie skali nosicielstwa2
T-W-5Pokrewieństwo markerowe. Metody wykorzystania markerów genetycznych w różnych systemach doboru do kojarzeń1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2samodzielna praca w domu15
A-A-3Indywidualne konsultacje z prowadzącym2
A-A-4Omówienie wyników1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2samodzielne powtórzenie materiału15
A-W-3konsultacje indywidualne2
A-W-4Omówienie wyników1
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_W01Zna podstawowe metody stosowane w celu poszukiwania i praktycznego wykorzystanie markerów genetycznych w hodowli zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych metod genetyki populacji wykorzystywanych w poszukiwaniu markerów genetycznych
C-3Zaprentowanie możliwości i zagrożeń wynikających ze stosowania danych markerowych w praktyce
Treści programoweT-W-3Identyfikacja osobnicza, rasowa, płciowa. Kontrola pochodzenia – macierzyństwo i ojcostwo. Pokrewieństwo markerowe. Barcoding.
T-A-1Metody wykorzystania markerów genetycznych w szacowaniu wartości hodowlanej i w selekcji. Selekcja MAS i genomowa. Markerowa ocena zmian spowodowanych selekcją naturalną i sztuczną
T-W-4Wykorzystanie markerów związanych z chorobami i wadami genetycznymi. . Identyfikacja nosicieli zmutowanych alleli. Analiza rodowodów i nierównowagi sprzężeń, metoda bliźniąt, test TDT transmision desquilibrium test, geny kandydujące, analiza asocjacyjna. Badanie frekwencji analizowanych genów, ustalanie skali nosicielstwa
T-W-5Pokrewieństwo markerowe. Metody wykorzystania markerów genetycznych w różnych systemach doboru do kojarzeń
T-W-2Kierunki wykorzystania markerów w genetyce populacyjnej i hodowli zwierząt. analiza struktury genetycznej populacji. Szacowanie wskaźników konsolidacji genetycznej populacji i dystansu genetycznego pomiędzy populacjami. Parametry zróżnicowania genetycznego na podstawie informacji o loci markerowych: HET (heterogenity), PIC (polymorphic information content), PE (power of exclusion), PP (probability of paternity), TPI (typical paternity index), itp.
T-A-4markery wykorzystane w ochronie zagrożonych gatunków
T-A-2Strategie poszukiwania loci markerowych cech ilościowych. Geny kandydujące. Geny o dużym efekcie (Quantitative Traits Loci). Metody GWAS. Efekty addytywne i dominacyjne genów markerowych. Efekty zakłócające - addytywne poligeniczne (tło genetyczne) i stałe środowiskowe. Szacowanie interakcji genów markerowych z innymi genami zaangażowanymi w warunkowanie cechy oraz czynnikami środowiska wewnętrznego i zewnętrznego.
T-A-3Markery barwy umaszczenia, produkcji mleka, mięsa, jaj, wełny, itp. Markery podatności na infekcje, cech behawioralnych i markery zdolności reprodukcyjnych zwierząt.
T-W-1Definicja markerów genetycznych. Podział markerów. Charakterystyka różnych klas markerów białkowych i markerów DNA i podstawowe metody ich identyfikacji molekularnej.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy
4,5Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_U01Potrafi przeprowadzić analizę populacyjną w celu poszukiwania markerów genetycznych oraz oszacować parametry genetyczne w oparciu o dane markerowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U05Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji. Umie obsługiwać odpowiednie programy komputerowe i wykorzystywać je w technologii produkcji, zarządzaniu oraz chowie i doskonaleniu zwierząt. Umie opracowywać założenia organizacyjno-technologiczne produkcji zwierzęcej i zorganizować grupy producentów w celu poprawy efektywności produkcji.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych metod genetyki populacji wykorzystywanych w poszukiwaniu markerów genetycznych
Treści programoweT-W-2Kierunki wykorzystania markerów w genetyce populacyjnej i hodowli zwierząt. analiza struktury genetycznej populacji. Szacowanie wskaźników konsolidacji genetycznej populacji i dystansu genetycznego pomiędzy populacjami. Parametry zróżnicowania genetycznego na podstawie informacji o loci markerowych: HET (heterogenity), PIC (polymorphic information content), PE (power of exclusion), PP (probability of paternity), TPI (typical paternity index), itp.
T-W-3Identyfikacja osobnicza, rasowa, płciowa. Kontrola pochodzenia – macierzyństwo i ojcostwo. Pokrewieństwo markerowe. Barcoding.
T-A-1Metody wykorzystania markerów genetycznych w szacowaniu wartości hodowlanej i w selekcji. Selekcja MAS i genomowa. Markerowa ocena zmian spowodowanych selekcją naturalną i sztuczną
T-W-5Pokrewieństwo markerowe. Metody wykorzystania markerów genetycznych w różnych systemach doboru do kojarzeń
T-A-2Strategie poszukiwania loci markerowych cech ilościowych. Geny kandydujące. Geny o dużym efekcie (Quantitative Traits Loci). Metody GWAS. Efekty addytywne i dominacyjne genów markerowych. Efekty zakłócające - addytywne poligeniczne (tło genetyczne) i stałe środowiskowe. Szacowanie interakcji genów markerowych z innymi genami zaangażowanymi w warunkowanie cechy oraz czynnikami środowiska wewnętrznego i zewnętrznego.
T-A-3Markery barwy umaszczenia, produkcji mleka, mięsa, jaj, wełny, itp. Markery podatności na infekcje, cech behawioralnych i markery zdolności reprodukcyjnych zwierząt.
T-A-4markery wykorzystane w ochronie zagrożonych gatunków
T-W-4Wykorzystanie markerów związanych z chorobami i wadami genetycznymi. . Identyfikacja nosicieli zmutowanych alleli. Analiza rodowodów i nierównowagi sprzężeń, metoda bliźniąt, test TDT transmision desquilibrium test, geny kandydujące, analiza asocjacyjna. Badanie frekwencji analizowanych genów, ustalanie skali nosicielstwa
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: zaliczenie praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,5Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_K01Ma świadomość możliwości wykorzystania w praktyce danych markerowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-3Zaprentowanie możliwości i zagrożeń wynikających ze stosowania danych markerowych w praktyce
C-2Przedstawienie najważniejszych kierunków wykorzystania danych markerowych w różnych dziedzinach działalności człowieka
Treści programoweT-A-1Metody wykorzystania markerów genetycznych w szacowaniu wartości hodowlanej i w selekcji. Selekcja MAS i genomowa. Markerowa ocena zmian spowodowanych selekcją naturalną i sztuczną
T-A-4markery wykorzystane w ochronie zagrożonych gatunków
T-W-3Identyfikacja osobnicza, rasowa, płciowa. Kontrola pochodzenia – macierzyństwo i ojcostwo. Pokrewieństwo markerowe. Barcoding.
T-W-2Kierunki wykorzystania markerów w genetyce populacyjnej i hodowli zwierząt. analiza struktury genetycznej populacji. Szacowanie wskaźników konsolidacji genetycznej populacji i dystansu genetycznego pomiędzy populacjami. Parametry zróżnicowania genetycznego na podstawie informacji o loci markerowych: HET (heterogenity), PIC (polymorphic information content), PE (power of exclusion), PP (probability of paternity), TPI (typical paternity index), itp.
T-A-3Markery barwy umaszczenia, produkcji mleka, mięsa, jaj, wełny, itp. Markery podatności na infekcje, cech behawioralnych i markery zdolności reprodukcyjnych zwierząt.
T-A-2Strategie poszukiwania loci markerowych cech ilościowych. Geny kandydujące. Geny o dużym efekcie (Quantitative Traits Loci). Metody GWAS. Efekty addytywne i dominacyjne genów markerowych. Efekty zakłócające - addytywne poligeniczne (tło genetyczne) i stałe środowiskowe. Szacowanie interakcji genów markerowych z innymi genami zaangażowanymi w warunkowanie cechy oraz czynnikami środowiska wewnętrznego i zewnętrznego.
T-W-4Wykorzystanie markerów związanych z chorobami i wadami genetycznymi. . Identyfikacja nosicieli zmutowanych alleli. Analiza rodowodów i nierównowagi sprzężeń, metoda bliźniąt, test TDT transmision desquilibrium test, geny kandydujące, analiza asocjacyjna. Badanie frekwencji analizowanych genów, ustalanie skali nosicielstwa
T-W-5Pokrewieństwo markerowe. Metody wykorzystania markerów genetycznych w różnych systemach doboru do kojarzeń
Metody nauczaniaM-3konsultacje indywidualne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego
3,0student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń prowadzącego
3,5student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań prowadzącego
4,0student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie
4,5student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego
5,0student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego