Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Metody oceny zafałszowań środków żywienia zwierząt oraz żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody oceny zafałszowań środków żywienia zwierząt oraz żywności | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sonia Hiller <Sonia.Hiller@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest pojęcie ogólnej wiedzy na temat zafałszowań i zanieczyszczeń występujących w paszach i żywności oraz podstawowych metod analitycznych służących do ich wykrywania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody przygotowywania prób materiałów paszowych do badań analitycznych. Przygotowanie prób przez studentów do analiz materiału | 1 |
T-A-2 | Biomolekularna weryfikacja zafałszowań gatunkowych występujących w produktach żywienia zwierząt | 3 |
T-A-3 | Wykrywanie PAP – porównanie metod PCR z metodą mikroskopową | 1 |
T-A-4 | Metody wykrywania zanieczyszczeń botanicznych, fizycznych, biologicznych w środkach żywienia zwierząt | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych dotyczących ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach | 1 |
T-W-2 | Rodzaje zanieczyszczeń i zagrożeń w paszach. Zagrożenia i zapobieganie | 3 |
T-W-3 | Problem zafałszowania materiałów paszowych oraz fałszowania żywności | 1 |
T-W-4 | Metody wykrywania zanieczyszczeń środków żywienia zwierząt. Nowoczesne metody badania składu gatunkowego mięsa i produktów odzwierzęcych | 2 |
T-W-5 | Znakowanie żywności jako forma administracyjnoprawnej ochrony konsumenta | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-A-3 | konsultacje | 1 |
A-A-4 | samodzielne studiowanie tematyki | 9 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | samodzielne studiowanie tematyki | 8 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena bazująca na ocenie formującej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_W01 Student ma wiedzę na temat zafałszowań i zanieczyszczeń występujących w środkach żywienia zwierząt oraz żywności | ZO_1A_W14, ZO_1A_W15 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_U01 Student potrafi wymienić, scharakteryzować i opisać metody służące do analizy zanieczyszczeń i zafałszowań w środkach żywienia zwierząt i żywności | ZO_1A_U01, ZO_1A_U09, ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_K01 Student wykazuje się dobrą organizacją pracy w grupie, jak i samodzielnie, jednocześnie wykazuje się świadomością istotności wykrywania zanieczyszczeń i zafałszowań w środkach żywienia zwierząt i żywności w aspekcie troski o organizmy żywe. | ZO_1A_K02, ZO_1A_K03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_W01 Student ma wiedzę na temat zafałszowań i zanieczyszczeń występujących w środkach żywienia zwierząt oraz żywności | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje się podstawową wiedzą na temat zafałszowań i zanieczyszczeń występujących w środkach żywienia zwierząt oraz żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_U01 Student potrafi wymienić, scharakteryzować i opisać metody służące do analizy zanieczyszczeń i zafałszowań w środkach żywienia zwierząt i żywności | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i opisać podstawowe metody służące do analizy zanieczyszczeń i zafałszowań w środkach żywienia zwierząt i żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_K01 Student wykazuje się dobrą organizacją pracy w grupie, jak i samodzielnie, jednocześnie wykazuje się świadomością istotności wykrywania zanieczyszczeń i zafałszowań w środkach żywienia zwierząt i żywności w aspekcie troski o organizmy żywe. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje się dostateczną organizacją pracy w grupie, jak i samodzielnie, jednocześnie wykazuje się podstawową świadomością istotności wykrywania zanieczyszczeń i zafałszowań w środkach żywienia zwierząt i żywności w aspekcie troski o organizmy żywe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dorota Jamroz, Żywienie zwierząt i paszoznawstwo Tom 3 Paszoznawstwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015
- Aleksandra Kowalska, Ekonomiczne problemy fałszowania żywności. Instrumenty przeciwdziałania., Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, 2019
- Grażyna Bielecka, Jolanta Rubaj, Waldemar Korol, Mocznik w paszach-ocena metody i ryzyka zafałszowań materiałów paszowych, Pasze Przemysłowe, 2015, 24.3-4
- Anna Lewandowska-Ronnegren, Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej, MedPharm Polska, 2018
- Fortuna, T., Bączkowicz, M., Juszczak, L., Sobolewska-Zielińska, J., Podstawy analizy i oceny jakości żywności: skrypt do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego, 2018
Literatura dodatkowa
- Wiesław Podyma, Elżbieta Małuszyńska, Nasiona szkodliwe i inne zanieczyszczenia zbóż, Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin PIB, 2024
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 625/2017 z dnia 15 marca 2017 r, 2017
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r., 2009
- Dulinski, R., Metody identyfikacji genetycznie zmodyfikowanych organizmów w żywności, Żywność Nauka Technologia Jakość, 2007, 14(4), 5-16