Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Dermoterapia zwierząt z elementami chemii kosmetycznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dermoterapia zwierząt z elementami chemii kosmetycznej
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Michalina Adaszyńska-Skwirzyńska <michalina.adaszynska-skwirzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 7 1,00,49zaliczenie
wykładyW5 8 1,00,51zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii organicznej, biochemii i anatomii zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem budowy oraz funkcji skóry

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z działaniem i możliwościami wykorzystania róznego rodzaju preparatów na bazie związków biologicznie czynnych w dermokosmetyce. Wskazanie ich roli w utrzymaniu dobrostanu zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Systemem klasyfikacji produktów dermokosmetycznych (EuPCS) u zwierząt, poprawne zasady odczytywania i tworzenia etykiety – studium przypadku.1
T-A-2Metody badań skuteczności dermokosmetyków1
T-A-3Wskazania do stosowania substancji aktywnych w dermoterapii i niepożądane działania – analiza przypadków1
T-A-4Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka emulsji kosmetycznych1
T-A-5Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka maści1
T-A-6Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka płynów kosmetycznych1
T-A-7Inne formy preparatów dermoterapeutycznych – preparatyka szamponów, mydeł1
7
wykłady
T-W-1Dermokosmetyki dla zwierząt. Klasyfikacja dermokosmetyków, rodzaje preparatów. Skład dermokosmetyków stosowanych u zwierząt – INCI1
T-W-2Legislacja, regulacje, wdrażanie na rynek preparatów dermokosmetycznych dla zwierząt1
T-W-3Nadzór nad dermokosmetykami. Substancje zakazane w dermoterapii1
T-W-4Bariera skórna. Płaszcz wodno-lipidowy. Rola bariery skórnej. Parametry biofizyczne bariery skórnej –pH, hydratacja, przeznaskórkowa utrata wody, przenikanie substancji aktywnych1
T-W-5Choroby infekcyjne skóry, metody rozpoznawania i oceny zmian skórnych. Kserozy i hiperkeratozy. Alergie i stany zapalne skóry1
T-W-6Podział surowców ze względu na ich działania w dermokosmetykach. Środki powierzchniowo czynne. Emolienty. Substancje antyseptyczne. Substancje przeciwzapalne. Substancje regenerujące.1
T-W-7Substancje biologicznie aktywne w dermoterapii. Witaminy w dermoterapii. Alantoina. Glikoproteidy.Kolagen. Elastyna. Antocyjany. Azuleny. Ceramidy. Koenzymy. Fitohormony. Fitosterole. Flawonoidy. Garbniki. Śluzy.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się na podstawie wskazanej literatury do ćwiczeń z preparatyki dermokosmetyków5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury fachowej10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji w Powerpoint. dyskusja dydaktyczna, film, pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca sprawdzająca pod koniec zajęć efekty kształcenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_W15
Student nazywa, definiuje i charakteryzuje preparaty i substancje biologicznie czynne wykorzystywane w dermoterapii zwierząt. Wskazuje ich znaczenie i możliwości stosowania z uwzględnieniem przepisów legislacyjnych.
ZO_1A_W15C-1T-W-3, T-A-2, T-W-1, T-W-5, T-A-7, T-A-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-A-5, T-W-4, T-A-6, T-A-4, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_U10
Student potrafi sporzadzić wybrane formy preparatów stosowanych w dermokosmetyce u zwierząt. Dobiera je do okreslonych przypadków i analizuje ich skuteczność. Potrafi wskazać zagrożenia przy ich stosowaniu
ZO_1A_U10C-1T-W-4, T-W-6, T-A-6, T-W-7, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-A-1, T-W-5, T-W-1, T-A-7, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_K03
Student postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wykazuje aktywną postawę i jest otwarty na wyzwania wynikające z dbałości o dobrostan zwierząt
ZO_1A_K03C-1T-A-7, T-W-5, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-6, T-A-4, T-W-1, T-A-3, T-W-7, T-W-6, T-A-2, T-A-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_W15
Student nazywa, definiuje i charakteryzuje preparaty i substancje biologicznie czynne wykorzystywane w dermoterapii zwierząt. Wskazuje ich znaczenie i możliwości stosowania z uwzględnieniem przepisów legislacyjnych.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_U10
Student potrafi sporzadzić wybrane formy preparatów stosowanych w dermokosmetyce u zwierząt. Dobiera je do okreslonych przypadków i analizuje ich skuteczność. Potrafi wskazać zagrożenia przy ich stosowaniu
2,0
3,0Student w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał progarmowy, w zakresie wykazywania umiejętności popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_K03
Student postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wykazuje aktywną postawę i jest otwarty na wyzwania wynikające z dbałości o dobrostan zwierząt
2,0
3,0Student w zakresie kompetencji opanował podstawowy materiał progarmowy, w zakresie wykazywania kompetencji popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Emmanuel Bensigor, Emilie Videmont, Dermokosemtyka weterynaryjna, Galaktyka, Łódź, 2016, Pierwszy
  2. Marcin Szczepanik, Piotr Wilkołek, Anna Śmiech, metody diagnostyczne w dermatologii weterynaryjnej, Elamed, Katowice, 2019, Pierwszy
  3. Tomasz Kopiela, Laboratorium badania surowców i form kosmetycznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2022, Pierwszy

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Systemem klasyfikacji produktów dermokosmetycznych (EuPCS) u zwierząt, poprawne zasady odczytywania i tworzenia etykiety – studium przypadku.1
T-A-2Metody badań skuteczności dermokosmetyków1
T-A-3Wskazania do stosowania substancji aktywnych w dermoterapii i niepożądane działania – analiza przypadków1
T-A-4Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka emulsji kosmetycznych1
T-A-5Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka maści1
T-A-6Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka płynów kosmetycznych1
T-A-7Inne formy preparatów dermoterapeutycznych – preparatyka szamponów, mydeł1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dermokosmetyki dla zwierząt. Klasyfikacja dermokosmetyków, rodzaje preparatów. Skład dermokosmetyków stosowanych u zwierząt – INCI1
T-W-2Legislacja, regulacje, wdrażanie na rynek preparatów dermokosmetycznych dla zwierząt1
T-W-3Nadzór nad dermokosmetykami. Substancje zakazane w dermoterapii1
T-W-4Bariera skórna. Płaszcz wodno-lipidowy. Rola bariery skórnej. Parametry biofizyczne bariery skórnej –pH, hydratacja, przeznaskórkowa utrata wody, przenikanie substancji aktywnych1
T-W-5Choroby infekcyjne skóry, metody rozpoznawania i oceny zmian skórnych. Kserozy i hiperkeratozy. Alergie i stany zapalne skóry1
T-W-6Podział surowców ze względu na ich działania w dermokosmetykach. Środki powierzchniowo czynne. Emolienty. Substancje antyseptyczne. Substancje przeciwzapalne. Substancje regenerujące.1
T-W-7Substancje biologicznie aktywne w dermoterapii. Witaminy w dermoterapii. Alantoina. Glikoproteidy.Kolagen. Elastyna. Antocyjany. Azuleny. Ceramidy. Koenzymy. Fitohormony. Fitosterole. Flawonoidy. Garbniki. Śluzy.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się na podstawie wskazanej literatury do ćwiczeń z preparatyki dermokosmetyków5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury fachowej10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_W15Student nazywa, definiuje i charakteryzuje preparaty i substancje biologicznie czynne wykorzystywane w dermoterapii zwierząt. Wskazuje ich znaczenie i możliwości stosowania z uwzględnieniem przepisów legislacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z działaniem i możliwościami wykorzystania róznego rodzaju preparatów na bazie związków biologicznie czynnych w dermokosmetyce. Wskazanie ich roli w utrzymaniu dobrostanu zwierząt
Treści programoweT-W-3Nadzór nad dermokosmetykami. Substancje zakazane w dermoterapii
T-A-2Metody badań skuteczności dermokosmetyków
T-W-1Dermokosmetyki dla zwierząt. Klasyfikacja dermokosmetyków, rodzaje preparatów. Skład dermokosmetyków stosowanych u zwierząt – INCI
T-W-5Choroby infekcyjne skóry, metody rozpoznawania i oceny zmian skórnych. Kserozy i hiperkeratozy. Alergie i stany zapalne skóry
T-A-7Inne formy preparatów dermoterapeutycznych – preparatyka szamponów, mydeł
T-A-3Wskazania do stosowania substancji aktywnych w dermoterapii i niepożądane działania – analiza przypadków
T-W-2Legislacja, regulacje, wdrażanie na rynek preparatów dermokosmetycznych dla zwierząt
T-W-7Substancje biologicznie aktywne w dermoterapii. Witaminy w dermoterapii. Alantoina. Glikoproteidy.Kolagen. Elastyna. Antocyjany. Azuleny. Ceramidy. Koenzymy. Fitohormony. Fitosterole. Flawonoidy. Garbniki. Śluzy.
T-W-6Podział surowców ze względu na ich działania w dermokosmetykach. Środki powierzchniowo czynne. Emolienty. Substancje antyseptyczne. Substancje przeciwzapalne. Substancje regenerujące.
T-A-5Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka maści
T-W-4Bariera skórna. Płaszcz wodno-lipidowy. Rola bariery skórnej. Parametry biofizyczne bariery skórnej –pH, hydratacja, przeznaskórkowa utrata wody, przenikanie substancji aktywnych
T-A-6Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka płynów kosmetycznych
T-A-4Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka emulsji kosmetycznych
T-A-1Systemem klasyfikacji produktów dermokosmetycznych (EuPCS) u zwierząt, poprawne zasady odczytywania i tworzenia etykiety – studium przypadku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji w Powerpoint. dyskusja dydaktyczna, film, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca sprawdzająca pod koniec zajęć efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_U10Student potrafi sporzadzić wybrane formy preparatów stosowanych w dermokosmetyce u zwierząt. Dobiera je do okreslonych przypadków i analizuje ich skuteczność. Potrafi wskazać zagrożenia przy ich stosowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z działaniem i możliwościami wykorzystania róznego rodzaju preparatów na bazie związków biologicznie czynnych w dermokosmetyce. Wskazanie ich roli w utrzymaniu dobrostanu zwierząt
Treści programoweT-W-4Bariera skórna. Płaszcz wodno-lipidowy. Rola bariery skórnej. Parametry biofizyczne bariery skórnej –pH, hydratacja, przeznaskórkowa utrata wody, przenikanie substancji aktywnych
T-W-6Podział surowców ze względu na ich działania w dermokosmetykach. Środki powierzchniowo czynne. Emolienty. Substancje antyseptyczne. Substancje przeciwzapalne. Substancje regenerujące.
T-A-6Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka płynów kosmetycznych
T-W-7Substancje biologicznie aktywne w dermoterapii. Witaminy w dermoterapii. Alantoina. Glikoproteidy.Kolagen. Elastyna. Antocyjany. Azuleny. Ceramidy. Koenzymy. Fitohormony. Fitosterole. Flawonoidy. Garbniki. Śluzy.
T-W-2Legislacja, regulacje, wdrażanie na rynek preparatów dermokosmetycznych dla zwierząt
T-A-3Wskazania do stosowania substancji aktywnych w dermoterapii i niepożądane działania – analiza przypadków
T-A-4Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka emulsji kosmetycznych
T-A-5Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka maści
T-W-3Nadzór nad dermokosmetykami. Substancje zakazane w dermoterapii
T-A-1Systemem klasyfikacji produktów dermokosmetycznych (EuPCS) u zwierząt, poprawne zasady odczytywania i tworzenia etykiety – studium przypadku.
T-W-5Choroby infekcyjne skóry, metody rozpoznawania i oceny zmian skórnych. Kserozy i hiperkeratozy. Alergie i stany zapalne skóry
T-W-1Dermokosmetyki dla zwierząt. Klasyfikacja dermokosmetyków, rodzaje preparatów. Skład dermokosmetyków stosowanych u zwierząt – INCI
T-A-7Inne formy preparatów dermoterapeutycznych – preparatyka szamponów, mydeł
T-A-2Metody badań skuteczności dermokosmetyków
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji w Powerpoint. dyskusja dydaktyczna, film, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca sprawdzająca pod koniec zajęć efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał progarmowy, w zakresie wykazywania umiejętności popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_K03Student postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wykazuje aktywną postawę i jest otwarty na wyzwania wynikające z dbałości o dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z działaniem i możliwościami wykorzystania róznego rodzaju preparatów na bazie związków biologicznie czynnych w dermokosmetyce. Wskazanie ich roli w utrzymaniu dobrostanu zwierząt
Treści programoweT-A-7Inne formy preparatów dermoterapeutycznych – preparatyka szamponów, mydeł
T-W-5Choroby infekcyjne skóry, metody rozpoznawania i oceny zmian skórnych. Kserozy i hiperkeratozy. Alergie i stany zapalne skóry
T-A-1Systemem klasyfikacji produktów dermokosmetycznych (EuPCS) u zwierząt, poprawne zasady odczytywania i tworzenia etykiety – studium przypadku.
T-W-2Legislacja, regulacje, wdrażanie na rynek preparatów dermokosmetycznych dla zwierząt
T-W-3Nadzór nad dermokosmetykami. Substancje zakazane w dermoterapii
T-W-4Bariera skórna. Płaszcz wodno-lipidowy. Rola bariery skórnej. Parametry biofizyczne bariery skórnej –pH, hydratacja, przeznaskórkowa utrata wody, przenikanie substancji aktywnych
T-A-6Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka płynów kosmetycznych
T-A-4Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka emulsji kosmetycznych
T-W-1Dermokosmetyki dla zwierząt. Klasyfikacja dermokosmetyków, rodzaje preparatów. Skład dermokosmetyków stosowanych u zwierząt – INCI
T-A-3Wskazania do stosowania substancji aktywnych w dermoterapii i niepożądane działania – analiza przypadków
T-W-7Substancje biologicznie aktywne w dermoterapii. Witaminy w dermoterapii. Alantoina. Glikoproteidy.Kolagen. Elastyna. Antocyjany. Azuleny. Ceramidy. Koenzymy. Fitohormony. Fitosterole. Flawonoidy. Garbniki. Śluzy.
T-W-6Podział surowców ze względu na ich działania w dermokosmetykach. Środki powierzchniowo czynne. Emolienty. Substancje antyseptyczne. Substancje przeciwzapalne. Substancje regenerujące.
T-A-2Metody badań skuteczności dermokosmetyków
T-A-5Formy preparatów stosowanych w dermoterapii u zwierząt – preparatyka maści
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji w Powerpoint. dyskusja dydaktyczna, film, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca sprawdzająca pod koniec zajęć efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie kompetencji opanował podstawowy materiał progarmowy, w zakresie wykazywania kompetencji popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0