Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Przetwórstwo, bezpieczeństwo i ocena jakości ziół stosowanych u zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwórstwo, bezpieczeństwo i ocena jakości ziół stosowanych u zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michalina Adaszyńska-Skwirzyńska <michalina.adaszynska-skwirzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy botaniki, fizjologii roślin, podstawy chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z dobrymi praktykami w przetwórstwie ziół, oraz wiedza w zakresie ich oceny i bezpieczeństwa stosowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Badania jakości ziół – ocena organoleptyczna. | 1 |
T-A-2 | Badania jakości ziół – ocena zawartości substancji aktywnych. Izolacja olejków eterycznych z wybranych gatunków ziół z wykorzystaniem hydrodestylacji w aparatach Derynga. | 3 |
T-A-3 | Badania zanieczyszczeń ziół. Wykorzystanie metody ICP-OES do oznaczenia metali ciężkich. | 1 |
T-A-4 | Preparatyka ziołowych dodatków żywieniowych. Maceraty olejowe, żele aloesowe, żelki ziołowe, pastylki etc. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Światowa produkcja ziół i ich wykorzystanie w żywieniu zwierząt. Kierunki rozwoju przemysłu zielarskiego. Surowce zielarskie. Zielarska gospodarka surowcowa. Globalizacja obrotu roślinami leczniczymi. Innowacyjne produkty ziołowe. | 1 |
T-W-2 | Przetwórstwo ziół. Kierunki rozwoju przetwórstwa zielarskiego. Nowe rośliny, nowe zastosowania znanych substancji roślinnych. Wytwarzanie przetworów roślinnych. Wytwarzanie czystych, jednorodnych substancji z materiału roślinnego. | 1 |
T-W-3 | Czynniki decydujące o bezpieczeństwie stosowania oraz jakości ziół. Uprawa i zbór ziół. Przetwarzanie. Sposoby suszenia. Czystość procesów. Metody przechowywania. | 2 |
T-W-4 | Kryteria standaryzacji i oceny jakości. Norma ISO 16128. Czystość mikrobiologiczna. Kontrola obecności grzybów, bakterii i toksyn. Analiza metali ciężkich. | 2 |
T-W-5 | Metody badań ilościowych i jakościowych. Analiza składu chemicznego ziół – alkaloidy, flawonoidy, polifenole, garbniki, olejki eteryczne. Metody chromatograficzne ispketrospokopowe. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | samodzielna analiza zadanej literatury fachowej | 10 |
A-A-3 | przygotowanie do kolokwium | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury fachowej | 7 |
A-W-3 | analiza treści wykładów i przygotowanie się do zaliczenia | 7 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie/wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem), film, pokaz, |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_W10 nazywa, rozpoznaje i opisuje zagrożenia stosowania ziół w żywieniu zwierząt, definiuje ich jakość i charakteryzuje najważniejsze zgadnienia z zakresu przetwórstwa i oceny surowca | ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_U10 Student potrafi analizować jakość ziół wybranymi metodami oceny (ogranoleptyczna, chemiczna) | ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-A-4, T-W-2, T-W-5, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_K02 Student wykazuje aktywną postawę podczas analiz jakości ziół, zna zagrożenia i w związku z tym postepuje zgodnie z dobrymi praktykami produkcyjnymi | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-W-3, T-A-1, T-W-4, T-A-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_W10 nazywa, rozpoznaje i opisuje zagrożenia stosowania ziół w żywieniu zwierząt, definiuje ich jakość i charakteryzuje najważniejsze zgadnienia z zakresu przetwórstwa i oceny surowca | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_U10 Student potrafi analizować jakość ziół wybranymi metodami oceny (ogranoleptyczna, chemiczna) | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie wykazywania umiejętności popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_K02 Student wykazuje aktywną postawę podczas analiz jakości ziół, zna zagrożenia i w związku z tym postepuje zgodnie z dobrymi praktykami produkcyjnymi | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie kompetencji opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie wykazywania kompetencji popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krystyna Karwowska, Suszarnictwo i przetwórstwo ziół, SGGW, Warszawa, 2005, Pierwszy
- opracowanie zbiorowe pod red. Mirosławy Krauze-Baranowskiej, Fitofarmaceutyki, Wydawnictwo lLkarskie PZWL, Warszawa, 2023, Pierwszy
- Henryk Różański, Podstawy receptury zielarskiej, Otium, Warszawa, 2024, Pierwszy