Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Żywność nowej generacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywność nowej generacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu chemii żywności i ogólnej technologii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem nauczania jest przedstawienie studentom zintegrowanej wiedzy z zakresu żywności nowej generacji, jej wartości odżywczej i wpływu na organizm |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena jakości odżywczej żywności nowej generacji – metody organoleptyczne | 2 |
T-A-2 | Ocena jakości odżywczej żywności nowej generacji – metody laboratoryjne (fizyczne, chemiczne) | 1 |
T-A-3 | Projektowanie i analiza chemiczna żywości z segmentu nowej generacji (funkcjonalnej). Projekt żywności o cechach funkcjonalnych dla wybranego przypadku. Ocena konsumencka zaprojektowanych produktów o cechach funkcjonalnych | 1 |
T-A-4 | Projektowanie i analiza produktów z segmentu novel food | 1 |
T-A-5 | Projekt etykiety żywności o cechach funkcjonalnych | 1 |
T-A-6 | Analiza postaw konsumentów wobec żywności nowej generacji – debata w oparciu o przygotowane przez studentów projekty | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja żywności nowej generacji: nowa żywność (novel food), żywność funkcjonalna, żywność atrybucyjna, żywność specjalnego przeznaczenia żywieniowego, żywność genetycznie modyfikowana | 3 |
T-W-2 | Uwarunkowania wyboru żywności. Czy chętnie sięgamy po nowe produkty? Neofobia i neofilia. Postawy konsumentów wobec żywności nowej generacji | 1 |
T-W-3 | Definicje, podział oraz uwarunkowania prawne związane z klasyfikacją surowców lub produktów spożywczych, jako żywności nowej generacji | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka wybranych surowców roślinnych i zwierzęcych dopuszczonych do stosowania jako nowe składniki żywności. Nowe metody otrzymywania żywności | 1 |
T-W-5 | Aspekty prawne dotyczące sposobu wprowadzenia do obrotu handlowego żywności nowej generacji. Sposób znakowania, aplikacja i notyfikacja | 1 |
T-W-6 | Charakterystyka dietetyczna wybranych nowych składników i nowych źródeł żywności | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie tematyki | 16 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 19 |
A-W-3 | konsultacje | 11 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena umiejętności praktycznych z zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena bazująca na ocenie formującej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZON1O7.7_W01 Student zna definicje żywności nowej generacji w tym żywności funkcjonalnej, wygodnej, minimalnie przetworzonej. Student potrafi scharakteryzować tą żywność, podać jej wady i zalety oraz wpływ na organizm człowieka | ZO_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZON1O7.7_U01 Student zna technologię otrzymywania żywności nowej generacji. | ZO_1A_U09, ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZON1O7.7_K01 postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZON1O7.7_W01 Student zna definicje żywności nowej generacji w tym żywności funkcjonalnej, wygodnej, minimalnie przetworzonej. Student potrafi scharakteryzować tą żywność, podać jej wady i zalety oraz wpływ na organizm człowieka | 2,0 | |
3,0 | Student zna definicje żywności nowej generacji w tym żywności funkcjonalnej, wygodnej, minimalnie przetworzonej. Student potrafi scharakteryzować tą żywność, podać jej wady i zalety oraz wpływ na organizm człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZON1O7.7_U01 Student zna technologię otrzymywania żywności nowej generacji. | 2,0 | |
3,0 | Student zna technologię otrzymywania żywności nowej generacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZON1O7.7_K01 postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności | 2,0 | |
3,0 | postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Świderski F. i in., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, Wydawnictwo Naukowo – Techniczne, Warszawa, 2018
- Gertig H., Przemysławski J., Bromatologia. Zarys Nauki o Żywności i Żywieniu, Wydawnictwo PZWL, Warszawa, 2007
- Gawęcki J., Mossor-Pietraszewska J., Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu, PWN Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2004
- Gawęcki J., Hryniewiecki, L., Żywienie człowieka t. 1. Podstawy nauki o żywieniu, PWN Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2022
- Hasik J. Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego t.2., PWN Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2022
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 w sprawie nowej żywności z dnia 25 listopada 2015 r., 2015
- Pucek M., Żywność nowej generacji - funkcjonalna, wygodna, transgeniczna, CDR Brwinów, 2017
Literatura dodatkowa
- Dąbrowska A., Babicz-Zielińska E., Zachowania konsumentów w stosunku do żywności nowej generacji, Hygeia Public Health, 2011, 46(1), 39-46
- Gawęcki J., Żywność nowej generacji a racjonalne żywienie, Żywność Nauka Technologia Jakość, 2002, 4(33), 5-15
- Babicz-Zielińska E., Postawy konsumentów wobec nowej żywności, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, 2010, 65, 16-22