Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Owady paszowe klucz do zrównoważonego środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Owady paszowe klucz do zrównoważonego środowiska | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą owadów paszowych w zrównoważonym rolnictwie i gospodarce obiegu zamkniętego, ze szczególnym uwzględnieniem ich potencjału jako alternatywnego źródła białka zwierzęcego i ich wpływu na środowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza opłacalności stosowania PAP owadziego w żywieniu zwierząt | 1 |
T-A-2 | Hodowla i proces produkcyjny owadów holometabolicznych i hemimetabolicznych przeznaczonych na cele paszowe | 1 |
T-A-3 | Analiza składu chemicznego owadów (gatunki holometaboliczne i hemimetaboliczne) pod względem zawartości składników różnicujących | 2 |
T-A-4 | Porównanie i ocena wartości pokarmowej owadów paszowych w oparciu o wyniki analiz (własnych, które studenci przeprowadzili na wcześniejszych zajęciach) | 2 |
T-A-5 | Testy żywieniowe z użyciem PAP owadziego w żywieniu zwierząt w skali laboratoryjnej i produkcyjnej (testy smakowitości i olfaktoryczne) | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dokumenty krajowe i unijne w zakresie wykorzystania owadów jako pokarmu dla zwierząt, oraz analiza aktów prawnych różnych krajów świata regulujących ten obszar | 1 |
T-W-2 | Wytyczne dobrej praktyki produkcyjnej i higienicznej w produkcji owadów na cele paszowe i spożywcze | 1 |
T-W-3 | Systemy ocena ryzyka w produkcji owadów na cele paszowe i spożywcze | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka owadów paszowych dozwolonych jako zwierzęta gospodarskie, jako materiał paszowy w krajach UE (rząd Orthoptera (prostoskrzydłe), morfologia, cykl rozwojowy, warunki hodowli, żywienie) | 1 |
T-W-5 | Charakterystyka owadów paszowych dozwolonych jako zwierzęta gospodarskie, jako materiał paszowy w krajach UE (rząd Coleoptera (chrząszcze), morfologia, cykl rozwojowy, warunki hodowli, żywienie) | 1 |
T-W-6 | Charakterystyka owadów paszowych dozwolonych jako zwierzęta gospodarskie, jako materiał paszowy w krajach UE (rząd Diptera (muchówki), morfologia, cykl rozwojowy, warunki hodowli, żywienie) | 1 |
T-W-7 | Wpływ hodowli owadów na środowisko w porównaniu do innych zwierząt gospodarskich | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie tematyki | 28 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 9 |
A-W-3 | konsultacje | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Metoda praktyczna - pokaz, zajęcia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena umiejętności praktycznych z zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena bazująca na ocenie formującej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZKN1O8.5_W01 Student wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika | ZO_1A_W01, ZO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
ZO_1A_ZKN1O8.5_W02 Student ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu | ZO_1A_W01, ZO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
ZO_1A_ZKN1O8.5_W03 Student zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego | ZO_1A_W01, ZO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZKN1O8.5_U01 Student rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji | ZO_1A_U08, ZO_1A_U17 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-2 |
ZO_1A_ZKN1O8.5_U02 Student umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi | ZO_1A_U08, ZO_1A_U17 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-3 |
ZO_1A_ZKN1O8.5_U03 Student wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli | ZO_1A_U01, ZO_1A_U17 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZKN1O8.5_K01 Student postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności | ZO_1A_K04, ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-2 |
ZO_1A_ZKN1O8.5_K02 Student prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji | ZO_1A_K04, ZO_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-2 |
ZO_1A_ZKN1O8.5_K03 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | ZO_1A_K04, ZO_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZKN1O8.5_W01 Student wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZKN1O8.5_W02 Student ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZKN1O8.5_W03 Student zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZKN1O8.5_U01 Student rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie podstawowe zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZKN1O8.5_U02 Student umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZKN1O8.5_U03 Student wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZKN1O8.5_K01 Student postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZKN1O8.5_K02 Student prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje w stopniu podstawowym postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZKN1O8.5_K03 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sieradzki Z., Osiński Z., Kwiatek K., Produkcja owadów na cele spożywcze i paszowe, Życie Weterynaryjne, 96(5), 345-350, 2021
- Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/893 z dnia 24 maja 2017 r. zmieniające załączniki I i IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 oraz załączniki X, XIV i XV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do przepisów dotyczących przetworzonego białka zwierzęcego, 2017
- Rozporządzenie Komisji (UE) 2021/1372 z dnia 17 sierpnia 2021 r. zmieniające załącznik IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 w odniesieniu do zakazu karmienia zwierząt gospodarskich innych niż przeżuwacze, innych niż zwierzęta futerkowe, białkiem pochodzącym od zwierząt, 2021
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Komisji (UE) 2022/893 z dnia 7 czerwca 2022 r. zmieniające załącznik VI do rozporządzenia (WE) nr 152/2009 w odniesieniu do metod analizy dotyczących wykrywania składników pochodzących z bezkręgowców lądowych do celów urzędowej kontroli pasz, 2022
- Rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 sierpnia 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt, 2003