Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Markery genetyczne jakości produktów zwierzęcych i pasz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Markery genetyczne jakości produktów zwierzęcych i pasz
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 7 0,50,41zaliczenie
wykładyW5 8 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania markerów genetycznych w analizie jakości produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz pasz

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Markery DNA powiązane z jakością mięsa.1
T-A-2Markery DNA powiązane z jakością/wydajnością mleka.1
T-A-3Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborne pathogens). Metagenomika.1
T-A-4Foodomika jako nowe kompleksowe podejście do żywności i żywienia.2
T-A-5Markery genetyczne powiązane z preferencją smaku oraz wybranych produktów spożywczych.2
7
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Typy markerów, kryteria wyboru. Metody poszukiwania markerów, miary przydatności do użycia.2
T-W-2Barkoding i metabarkoding DNA.2
T-W-3Metody wykrywania modyfikacji genetycznych w produktach zwierzęcych i paszach.2
T-W-4Analiza autentyczności produktów zwierzęcych i pasz z wykorzystaniem markerów DNA.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury3
13
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia3
13

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prentacją multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena wykonanej prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_W01
Zna różne typy markerów pozwalających na ocenę jakości i autentyczności produktów spożywczych i pasz
ZO_1A_W15, ZO_1A_W05C-1T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_U01
Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie markerów w ocenie jakości produktów pochodzenia zwierzęcego i pasz
ZO_1A_U10, ZO_1A_U01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_K01
Ma świadomość korzyści wykorzystania markerów DNA w ocenie żywności i pasz oraz zagrożeń wynikających ich zafałszowania
ZO_1A_K02, ZO_1A_K01C-1T-A-4, T-W-3, T-W-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_W01
Zna różne typy markerów pozwalających na ocenę jakości i autentyczności produktów spożywczych i pasz
2,0
3,0Student potrafi wskazać definicję markera genetycznego i wymienić różne jego typy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_U01
Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie markerów w ocenie jakości produktów pochodzenia zwierzęcego i pasz
2,0
3,0Student umiejętnie wskazuje podstawowe zastosowania makerów DNA w analizie żywności i pasz
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_K01
Ma świadomość korzyści wykorzystania markerów DNA w ocenie żywności i pasz oraz zagrożeń wynikających ich zafałszowania
2,0
3,0Student potrafi świadomie wkazywać niektóre z zalet wykorzytania markerów genetycznych w ocenie jakości produktów zwierzęcych i pasz oraz ich autentyczności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charon Krystyna M., Świtoński Marek, Genetyka i genomika zwierząt, WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN, Warszawa, 2022
  2. Avise John C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Da-Wen Sun, Modern Techniques for Food Authentication 2nd edition, Academic Press, 2018, Chapter 14 - DNA-Based Technique: Polymerase Chain Reaction (PCR)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Markery DNA powiązane z jakością mięsa.1
T-A-2Markery DNA powiązane z jakością/wydajnością mleka.1
T-A-3Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborne pathogens). Metagenomika.1
T-A-4Foodomika jako nowe kompleksowe podejście do żywności i żywienia.2
T-A-5Markery genetyczne powiązane z preferencją smaku oraz wybranych produktów spożywczych.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Typy markerów, kryteria wyboru. Metody poszukiwania markerów, miary przydatności do użycia.2
T-W-2Barkoding i metabarkoding DNA.2
T-W-3Metody wykrywania modyfikacji genetycznych w produktach zwierzęcych i paszach.2
T-W-4Analiza autentyczności produktów zwierzęcych i pasz z wykorzystaniem markerów DNA.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury3
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia3
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_W01Zna różne typy markerów pozwalających na ocenę jakości i autentyczności produktów spożywczych i pasz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania markerów genetycznych w analizie jakości produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz pasz
Treści programoweT-A-3Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborne pathogens). Metagenomika.
T-A-4Foodomika jako nowe kompleksowe podejście do żywności i żywienia.
T-W-1Wprowadzenie. Typy markerów, kryteria wyboru. Metody poszukiwania markerów, miary przydatności do użycia.
T-W-2Barkoding i metabarkoding DNA.
T-W-3Metody wykrywania modyfikacji genetycznych w produktach zwierzęcych i paszach.
T-W-4Analiza autentyczności produktów zwierzęcych i pasz z wykorzystaniem markerów DNA.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać definicję markera genetycznego i wymienić różne jego typy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_U01Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie markerów w ocenie jakości produktów pochodzenia zwierzęcego i pasz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
ZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania markerów genetycznych w analizie jakości produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz pasz
Treści programoweT-A-1Markery DNA powiązane z jakością mięsa.
T-A-2Markery DNA powiązane z jakością/wydajnością mleka.
T-A-5Markery genetyczne powiązane z preferencją smaku oraz wybranych produktów spożywczych.
T-W-4Analiza autentyczności produktów zwierzęcych i pasz z wykorzystaniem markerów DNA.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prentacją multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena wykonanej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umiejętnie wskazuje podstawowe zastosowania makerów DNA w analizie żywności i pasz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_K01Ma świadomość korzyści wykorzystania markerów DNA w ocenie żywności i pasz oraz zagrożeń wynikających ich zafałszowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania markerów genetycznych w analizie jakości produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz pasz
Treści programoweT-A-4Foodomika jako nowe kompleksowe podejście do żywności i żywienia.
T-W-3Metody wykrywania modyfikacji genetycznych w produktach zwierzęcych i paszach.
T-W-4Analiza autentyczności produktów zwierzęcych i pasz z wykorzystaniem markerów DNA.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonanej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi świadomie wkazywać niektóre z zalet wykorzytania markerów genetycznych w ocenie jakości produktów zwierzęcych i pasz oraz ich autentyczności
3,5
4,0
4,5
5,0