Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Nowoczesne narzędzia w zarządzaniu wielkotowarową produkcją zwierzęcą:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne narzędzia w zarządzaniu wielkotowarową produkcją zwierzęcą | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michalina Adaszyńska-Skwirzyńska <michalina.adaszynska-skwirzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 99 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z nowoczesnymi narzędziami mogącymi znalęźć zastosowanie w zarządzaniu stadem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Systemy jakości w produkcji wielkotowarowej – studium przypadku. | 1 |
T-L-2 | Nowoczesne narzędzia, technologie w przemysłowej produkcji pasz, jej transporcie oraz wielkotowarowej produkcji zwierzęcej. | 3 |
T-L-3 | Programy ułatwiające zarządzanie produkcją wielkotowarową (AgriERP, Herdwatch, Smartbow, CattleMax etc.) | 1 |
T-L-4 | IRZ Plus. Rejestracje dotyczące produkcji wielkotowarowej | 1 |
T-L-5 | Aplikacje. Nowoczesne i mobilne zarządzanie fermą – przykłady praktyczne | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do nowoczesnego zarządzania produkcją wielkotowarową. Automatyzacja i cyfryzacja ferm wielkotowarowych. | 1 |
T-W-2 | Automatyzacja i cyfryzacja – wpływ na systemy certyfikacji. Cyfrowe platformy audytowe. Systemy zapewnienia jakości i zarządzania jakością, normalizacja i certyfikacja tych systemów na fermach, wytwórniach pasz oraz ubojniach (ISO 9001, ISO 22000, HACCP, GMP, GMH, Codex Alimentarius, QS System). | 1 |
T-W-3 | Nowoczesne rozwiązania w zarządzaniu stadem, żywieniem, produkcją pasz i transportem -wstęp do AI. Znaczenie AI dla wielkotonażowej produkcji zwierzęcej. | 1 |
T-W-4 | Systemy AI Feeding i WEB Feeding. Źródła danych. Procesy przetwarzania. Zastosowania.Narzędzia i technologie | 1 |
T-W-5 | Sztuczna inteligencja w produkcji zwierzęcej i jej znaczenie w rozpoznawaniu i rozumieniu zachowania zwierząt. Analiza wzorców zachowań. Wczesne wykrywanie problemów behawioralnych. | 1 |
T-W-6 | Sztuczna inteligencja w chowie i hodowli trzody chlewnej | 1 |
T-W-7 | Sztuczna inteligencja w chowie i hodowli drobiu. Monitorowanie zdrowia i dobrostanu zwierząt. Optymalizacja żywienia. Zarządzanie mikroklimatem. Predykcja i zarządzanie zdrowiem stada. | 1 |
T-W-8 | Technologia jako czynnik wpływający na efektywność ekonomiczną produkcji wielkotowarowej poprzez zarządzanie hodowlą i chowem. Wzrost wydajności produkcji. Wzrost dobrostanu zwierząt. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | samodzielna analiza literatury fachowej | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | lektura literatury dotyczącej zagadnień AI | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie/wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem), film, pokaz, metody programowane z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na koniec zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_W10 Student charakteryzuje, objaśnia i tłumaczy zasadność zastosowania nowoczesnych technik zarządzania w produkcji zwierzęcej | ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-L-3, T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-W-4, T-L-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_U09 Student potrafi wykorzystać nowoczesne techniki w zakresie prowadzenia fermy wielkotowarowej. Analizuje ich znaczenie w aspekcie nowoczesnego podejścia do produkcji zwierzęcej | ZO_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-W-8, T-W-7, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_K02 Wykazuje otwartośc na wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych z zachowaniem dobrych praktyk produkcji zwierzęcej | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-8, T-L-1, T-W-1, T-L-5, T-L-3, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_W10 Student charakteryzuje, objaśnia i tłumaczy zasadność zastosowania nowoczesnych technik zarządzania w produkcji zwierzęcej | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_U09 Student potrafi wykorzystać nowoczesne techniki w zakresie prowadzenia fermy wielkotowarowej. Analizuje ich znaczenie w aspekcie nowoczesnego podejścia do produkcji zwierzęcej | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał prgramowy, w zakresie wykazywania umiejętności popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_K02 Wykazuje otwartośc na wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych z zachowaniem dobrych praktyk produkcji zwierzęcej | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie kompetencji opanował podstawowy materaił programowy, w zakresie wykazywania komptencji popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ewa Malinowska, Zarządzanie jakością żywności: systemy, konepcje, instrumenty, Difin, 2011
- Adam Hamrol, Zarządzanie i inżynierii jakości - nowa perspektywa w dobie industry 4.0, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022, Pierwszy