Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Epigenetyka i farmakogenetyka zwierząt hodowlanych i towarzyszących:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Epigenetyka i farmakogenetyka zwierząt hodowlanych i towarzyszących | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 81 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw z zakresu biologii i genetyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych oraz ich powiązań z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie zwierzęcym |
C-2 | Zaprezentowanie wiedzy na temat zależności między substancjami czynnymi zawartymi w farmaceutykach a genomem zwierząt z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Epigenetyczne aspekty rozwoju i funkcjonowania organizmu (rozwój, determinacja płci, uczenie i zapamiętywanie, starzenie) | 2 |
T-A-2 | Epigenetyczna reakcja organizmu na różne bodźce, w tym dietę i czynniki środowiska | 2 |
T-A-3 | Przegląd chorób i dysfunkcji zwierząt o podłożu epigenetycznym | 1 |
T-A-4 | Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na czynniki farmakologiczne | 1 |
T-A-5 | Metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych i farmakogenetycznych | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do epigenetyki i farmakogenetyki. Organizmy modelowe w badaniach epigenetycznych i farmakogenetycznych | 1 |
T-W-2 | Struktura chromatyny jako nośnika pamięci epigenetycznej, dynamika chromatyny | 2 |
T-W-3 | Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym u zwierząt | 2 |
T-W-4 | Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym substancje biologicznie czynne i czynniki toksyczne zawarte w farmaceutykach | 2 |
T-W-5 | Przyszłość i perspektywy badań epigenetycznych i farmakogenetycznych zwierząt | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestniczenie w zajęciach | 7 |
A-A-2 | przygotowanie pezentacji multimedialnej | 18 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w zajęciach | 8 |
A-W-2 | studiowanie tematycznego piśmiennictwa | 7 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_W01 student zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie | ZO_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-2 |
ZO_1A_null_W02 student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z farmaceutyków a genomem zwierząt | ZO_1A_W05 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_U01 student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu zjawisk epigenetycznych zachodzących w organizmie, a także interakcji między lekami a genomem zwierząt | ZO_1A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_K01 wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie | ZO_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_W01 student zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie | 2,0 | |
3,0 | znajomość wybranych zjawisk epigenetycznych i wskazanie powiązań z przykładowym procesem zachodzącym w organizmie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_null_W02 student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z farmaceutyków a genomem zwierząt | 2,0 | |
3,0 | znajomość niektórych poznanych interakcji między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi leków a genomem zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_U01 student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu zjawisk epigenetycznych zachodzących w organizmie, a także interakcji między lekami a genomem zwierząt | 2,0 | |
3,0 | zaprezentowanie samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu wybranych zjawisk epigenetycznych zachodzących w organizmie, a także wybranych interakcji między lekami a genomem zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_K01 wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie | 2,0 | |
3,0 | wykonanie powierzonego zadania wymagającego dzielenia się zdobytą wiedzą pobieżnie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lucchesi J.C., Epigenetyka, PWN, Warszawa, 2021, I
Literatura dodatkowa
- Świtoński M. (red.), Genetyka ogólna i weterynaryjna, PWN, Warszawa, 2023, I