Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Epigenetyka i farmakogenetyka zwierząt hodowlanych i towarzyszących:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Epigenetyka i farmakogenetyka zwierząt hodowlanych i towarzyszących
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 81 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,00,49zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,51zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw z zakresu biologii i genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych oraz ich powiązań z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie zwierzęcym
C-2Zaprezentowanie wiedzy na temat zależności między substancjami czynnymi zawartymi w farmaceutykach a genomem zwierząt z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Epigenetyczne aspekty rozwoju i funkcjonowania organizmu (rozwój, determinacja płci, uczenie i zapamiętywanie, starzenie)2
T-A-2Epigenetyczna reakcja organizmu na różne bodźce, w tym dietę i czynniki środowiska2
T-A-3Przegląd chorób i dysfunkcji zwierząt o podłożu epigenetycznym1
T-A-4Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na czynniki farmakologiczne1
T-A-5Metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych i farmakogenetycznych1
7
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do epigenetyki i farmakogenetyki. Organizmy modelowe w badaniach epigenetycznych i farmakogenetycznych1
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnika pamięci epigenetycznej, dynamika chromatyny2
T-W-3Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym u zwierząt2
T-W-4Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym substancje biologicznie czynne i czynniki toksyczne zawarte w farmaceutykach2
T-W-5Przyszłość i perspektywy badań epigenetycznych i farmakogenetycznych zwierząt1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w zajęciach7
A-A-2przygotowanie pezentacji multimedialnej18
25
wykłady
A-W-1uczestniczenie w zajęciach8
A-W-2studiowanie tematycznego piśmiennictwa7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
S-2Ocena formująca: ocena pracy pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_W01
student zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
ZO_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-2
ZO_1A_null_W02
student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z farmaceutyków a genomem zwierząt
ZO_1A_W05C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu zjawisk epigenetycznych zachodzących w organizmie, a także interakcji między lekami a genomem zwierząt
ZO_1A_U08C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
ZO_1A_K06C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_W01
student zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
2,0
3,0znajomość wybranych zjawisk epigenetycznych i wskazanie powiązań z przykładowym procesem zachodzącym w organizmie
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_null_W02
student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z farmaceutyków a genomem zwierząt
2,0
3,0znajomość niektórych poznanych interakcji między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi leków a genomem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu zjawisk epigenetycznych zachodzących w organizmie, a także interakcji między lekami a genomem zwierząt
2,0
3,0zaprezentowanie samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu wybranych zjawisk epigenetycznych zachodzących w organizmie, a także wybranych interakcji między lekami a genomem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
2,0
3,0wykonanie powierzonego zadania wymagającego dzielenia się zdobytą wiedzą pobieżnie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lucchesi J.C., Epigenetyka, PWN, Warszawa, 2021, I

Literatura dodatkowa

  1. Świtoński M. (red.), Genetyka ogólna i weterynaryjna, PWN, Warszawa, 2023, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Epigenetyczne aspekty rozwoju i funkcjonowania organizmu (rozwój, determinacja płci, uczenie i zapamiętywanie, starzenie)2
T-A-2Epigenetyczna reakcja organizmu na różne bodźce, w tym dietę i czynniki środowiska2
T-A-3Przegląd chorób i dysfunkcji zwierząt o podłożu epigenetycznym1
T-A-4Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na czynniki farmakologiczne1
T-A-5Metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych i farmakogenetycznych1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do epigenetyki i farmakogenetyki. Organizmy modelowe w badaniach epigenetycznych i farmakogenetycznych1
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnika pamięci epigenetycznej, dynamika chromatyny2
T-W-3Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym u zwierząt2
T-W-4Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym substancje biologicznie czynne i czynniki toksyczne zawarte w farmaceutykach2
T-W-5Przyszłość i perspektywy badań epigenetycznych i farmakogenetycznych zwierząt1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w zajęciach7
A-A-2przygotowanie pezentacji multimedialnej18
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w zajęciach8
A-W-2studiowanie tematycznego piśmiennictwa7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_W01student zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych oraz ich powiązań z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie zwierzęcym
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do epigenetyki i farmakogenetyki. Organizmy modelowe w badaniach epigenetycznych i farmakogenetycznych
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnika pamięci epigenetycznej, dynamika chromatyny
T-W-3Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym u zwierząt
T-W-5Przyszłość i perspektywy badań epigenetycznych i farmakogenetycznych zwierząt
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0znajomość wybranych zjawisk epigenetycznych i wskazanie powiązań z przykładowym procesem zachodzącym w organizmie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_W02student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z farmaceutyków a genomem zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-2Zaprezentowanie wiedzy na temat zależności między substancjami czynnymi zawartymi w farmaceutykach a genomem zwierząt z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do epigenetyki i farmakogenetyki. Organizmy modelowe w badaniach epigenetycznych i farmakogenetycznych
T-W-4Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym substancje biologicznie czynne i czynniki toksyczne zawarte w farmaceutykach
T-W-5Przyszłość i perspektywy badań epigenetycznych i farmakogenetycznych zwierząt
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0znajomość niektórych poznanych interakcji między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi leków a genomem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_U01student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu zjawisk epigenetycznych zachodzących w organizmie, a także interakcji między lekami a genomem zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych oraz ich powiązań z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie zwierzęcym
C-2Zaprezentowanie wiedzy na temat zależności między substancjami czynnymi zawartymi w farmaceutykach a genomem zwierząt z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego
Treści programoweT-A-1Epigenetyczne aspekty rozwoju i funkcjonowania organizmu (rozwój, determinacja płci, uczenie i zapamiętywanie, starzenie)
T-A-2Epigenetyczna reakcja organizmu na różne bodźce, w tym dietę i czynniki środowiska
T-A-3Przegląd chorób i dysfunkcji zwierząt o podłożu epigenetycznym
T-A-4Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na czynniki farmakologiczne
T-A-5Metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych i farmakogenetycznych
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaprezentowanie samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu wybranych zjawisk epigenetycznych zachodzących w organizmie, a także wybranych interakcji między lekami a genomem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_K01wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych oraz ich powiązań z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie zwierzęcym
C-2Zaprezentowanie wiedzy na temat zależności między substancjami czynnymi zawartymi w farmaceutykach a genomem zwierząt z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego
Treści programoweT-A-1Epigenetyczne aspekty rozwoju i funkcjonowania organizmu (rozwój, determinacja płci, uczenie i zapamiętywanie, starzenie)
T-A-2Epigenetyczna reakcja organizmu na różne bodźce, w tym dietę i czynniki środowiska
T-A-3Przegląd chorób i dysfunkcji zwierząt o podłożu epigenetycznym
T-A-4Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na czynniki farmakologiczne
T-A-5Metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych i farmakogenetycznych
T-W-1Wprowadzenie do epigenetyki i farmakogenetyki. Organizmy modelowe w badaniach epigenetycznych i farmakogenetycznych
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnika pamięci epigenetycznej, dynamika chromatyny
T-W-3Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym u zwierząt
T-W-4Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym substancje biologicznie czynne i czynniki toksyczne zawarte w farmaceutykach
T-W-5Przyszłość i perspektywy badań epigenetycznych i farmakogenetycznych zwierząt
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
S-2Ocena formująca: ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykonanie powierzonego zadania wymagającego dzielenia się zdobytą wiedzą pobieżnie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy
3,5
4,0
4,5
5,0