Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Genetyka psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Genetyka psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>, Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 11 2,00,60zaliczenie
wykładyW2 7 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw genetyki ogólnej oraz molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciami z zakresu podstaw genetyki psów. Przedtawienie materiału dotyczącego powstawania chorób genetycznych oraz determinacji określonych cech psowatych.
C-2Przedstawienie metod badawczych polegających na wykreowaniu poszczególnych markerów genetycznych wykorzystywanych w hodowli psów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rodowód i jego znaczenie w hodowli psów2
T-L-2Analiza pokrewieństwa i rodowodów w wybranych hodowlach psów rasowych3
T-L-3Wykorzystanie metod selekcyjnych pozwalających na wybór odpowiedniego zwierzęcia do dalszej hodowli2
T-L-4Analiza i wybór (w oparciu o bazy danych) do analiz markerów determinujących określone cechy fenotypowe i użytkowe psów2
T-L-5Projektowanie starterów oraz wybór i optymalizacja metody laboratoryjnej2
11
wykłady
T-W-1Podstawowe zasady dziedziczenia genów odpowiedzialnych za umaszczenie psów1
T-W-2Charakterystyka i omówienie loci K, B, D1
T-W-3Charakterystyka i omówienie loci A, kbr1
T-W-4Charakterystyka i omówienie loci E, C, I, G1
T-W-5Charakterystyka i omówienie locus M wraz z jego modyfikatorami1
T-W-6Charakterystyka i omówienie loci S, T. Genetyczne podłoże innych cech fenotypowych (kształt czaszki, długość kończyn, struktura włosa)2
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach11
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych22
A-L-3Samodzielne przygotowanie sie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych15
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Konsultacje z wykładowcą2
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - informacyjny wykład z wykorzystaniem metod multimedialnych
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne i analityczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemny test
S-2Ocena formująca: Analiza poprawności wykonania zadan laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena uwzgledniająca noty formujące

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C06_W01
Student posiada wiedzę z ogólnych zagadnień związanych z genetyką psów oraz metod dziedziczenia okreslonych cech fenotypowych psów.
Kn_1P_W04, Kn_1P_W10C-1T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C06_U01
Student posiada umiejętności do wytypowania najwazniejszych z punktu widzenia hodowli cech fenotypowych psów. Potrafi wykorzystać metody analityczne do badania okreslonych markerów genetycznych psów oraz analizować uzyskane wyniki.
Kn_1P_U02C-2T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C06_K01
Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy oraz potrafi kreować aktywną postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
Kn_1P_K02C-2T-W-1, T-W-3, T-L-4, T-L-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C06_W01
Student posiada wiedzę z ogólnych zagadnień związanych z genetyką psów oraz metod dziedziczenia okreslonych cech fenotypowych psów.
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedze z genetyki psów oraz metod dziedziczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C06_U01
Student posiada umiejętności do wytypowania najwazniejszych z punktu widzenia hodowli cech fenotypowych psów. Potrafi wykorzystać metody analityczne do badania okreslonych markerów genetycznych psów oraz analizować uzyskane wyniki.
2,0
3,0Student wykonuje powierzone mu zadania wymagające dzielenia sie zdobytą wiedza z zakresu podstaw genetyki psów. Potrafi tylko ogólnie przeanalizowac wyniki badan.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C06_K01
Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy oraz potrafi kreować aktywną postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
2,0
3,0Student ma świadomość zdobywania wiedzy, posiada zdolność do pobieżnego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malcolm Willis, Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, 2013
  2. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania sie psów, SGGW, Warszawa, 2002
  3. Charon K., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Jacke Isabell, Genetics: An introduction for dog breeders, Alpine Blue Ribbon Books, Richmond, TX, USA, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rodowód i jego znaczenie w hodowli psów2
T-L-2Analiza pokrewieństwa i rodowodów w wybranych hodowlach psów rasowych3
T-L-3Wykorzystanie metod selekcyjnych pozwalających na wybór odpowiedniego zwierzęcia do dalszej hodowli2
T-L-4Analiza i wybór (w oparciu o bazy danych) do analiz markerów determinujących określone cechy fenotypowe i użytkowe psów2
T-L-5Projektowanie starterów oraz wybór i optymalizacja metody laboratoryjnej2
11

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zasady dziedziczenia genów odpowiedzialnych za umaszczenie psów1
T-W-2Charakterystyka i omówienie loci K, B, D1
T-W-3Charakterystyka i omówienie loci A, kbr1
T-W-4Charakterystyka i omówienie loci E, C, I, G1
T-W-5Charakterystyka i omówienie locus M wraz z jego modyfikatorami1
T-W-6Charakterystyka i omówienie loci S, T. Genetyczne podłoże innych cech fenotypowych (kształt czaszki, długość kończyn, struktura włosa)2
7

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach11
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych22
A-L-3Samodzielne przygotowanie sie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych15
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Konsultacje z wykładowcą2
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C06_W01Student posiada wiedzę z ogólnych zagadnień związanych z genetyką psów oraz metod dziedziczenia okreslonych cech fenotypowych psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W04Zna zasadnicze mechanizmy dziedziczenia cech u zwierząt, w tym podstawy genetyki populacji
Kn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciami z zakresu podstaw genetyki psów. Przedtawienie materiału dotyczącego powstawania chorób genetycznych oraz determinacji określonych cech psowatych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe zasady dziedziczenia genów odpowiedzialnych za umaszczenie psów
T-W-5Charakterystyka i omówienie locus M wraz z jego modyfikatorami
T-W-4Charakterystyka i omówienie loci E, C, I, G
T-W-6Charakterystyka i omówienie loci S, T. Genetyczne podłoże innych cech fenotypowych (kształt czaszki, długość kończyn, struktura włosa)
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - informacyjny wykład z wykorzystaniem metod multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemny test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedze z genetyki psów oraz metod dziedziczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C06_U01Student posiada umiejętności do wytypowania najwazniejszych z punktu widzenia hodowli cech fenotypowych psów. Potrafi wykorzystać metody analityczne do badania okreslonych markerów genetycznych psów oraz analizować uzyskane wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie metod badawczych polegających na wykreowaniu poszczególnych markerów genetycznych wykorzystywanych w hodowli psów.
Treści programoweT-L-4Analiza i wybór (w oparciu o bazy danych) do analiz markerów determinujących określone cechy fenotypowe i użytkowe psów
T-L-5Projektowanie starterów oraz wybór i optymalizacja metody laboratoryjnej
T-L-1Rodowód i jego znaczenie w hodowli psów
T-L-3Wykorzystanie metod selekcyjnych pozwalających na wybór odpowiedniego zwierzęcia do dalszej hodowli
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne i analityczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza poprawności wykonania zadan laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonuje powierzone mu zadania wymagające dzielenia sie zdobytą wiedza z zakresu podstaw genetyki psów. Potrafi tylko ogólnie przeanalizowac wyniki badan.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C06_K01Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy oraz potrafi kreować aktywną postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie metod badawczych polegających na wykreowaniu poszczególnych markerów genetycznych wykorzystywanych w hodowli psów.
Treści programoweT-W-1Podstawowe zasady dziedziczenia genów odpowiedzialnych za umaszczenie psów
T-W-3Charakterystyka i omówienie loci A, kbr
T-L-4Analiza i wybór (w oparciu o bazy danych) do analiz markerów determinujących określone cechy fenotypowe i użytkowe psów
T-L-2Analiza pokrewieństwa i rodowodów w wybranych hodowlach psów rasowych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne i analityczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza poprawności wykonania zadan laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zdobywania wiedzy, posiada zdolność do pobieżnego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0