Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Środki pomocnicze w technologii leków i kosmetyków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środki pomocnicze w technologii leków i kosmetyków | ||
Specjalność | Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z chemii ogólnej i organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z substancjami stosowanymi do konserwowania wyrobów, zasadami doboru konserwantów i sposobami oceny właściwości przeciwdrobnoustrojowych substancji oraz skuteczności zabezpieczenia wyrobów |
C-2 | Zapoznanie studentów z nazewnictwem, klasyfikacją i procesami wytwarzania barwników |
C-3 | Zapoznanie studentów z bazą surowcową, budową i metodami produkcji substancji zapachowych |
C-4 | Zapoznanie studentów z substancjami stosowanymi jako antyutleniacze, substancje smakowe i słodzące w wyrobach |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności otrzymywania wybranych substancji stosowanych jako środki pomocnicze w wyrobach oraz oceny ich właściwości |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Synteza wybranych barwników - oczyszczanie i analiza. | 5 |
T-L-2 | Synteza wybranych związków zapachowych. Otrzymanie olejku eterycznego, konkretu i absolutu | 5 |
T-L-3 | Otrzymanie wybranego konserwanta oraz charakterystyka jego właściwości | 5 |
T-L-4 | Badania właściwości antyoksydacyjnych substancji i mieszanin | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Konserwanty w procesach produkcji i wyrobach kosmetycznych i farmaceutycznych. Alternatywne konserwanty wyrobów. Dobór konserwanta. Charakterstyka skuteczności działania konserwantów. Kryteria i ocena czystości mikrobiologicznej leków i kosmetyków. | 3 |
T-W-2 | Nazewnictwo barwników, klasyfikacja chemiczna i użytkowa barwników. Barwniki do wyrobów kosmetycznych i leków; technologie syntezy wybranych barwników. | 5 |
T-W-3 | Antyutleniacze w kosmetykach i lekach - dobór i ocena właściwości antyoksydacyjnych | 2 |
T-W-4 | Budowa związków zapachowych i ich klasyfikacja. Produkcja i charakterystyka substancji zapachowych wytwarzanych z surowców roślinnych. Związki zapachowe otrzymywane syntetycznie - wybrane technologie produkcji; zasady sporządzania kompozycji zapachowych; bezpieczeństwo stosowania substancji zapachowych | 3 |
T-W-5 | Substancje smakowe i słodzące w produktach kosmetycznych i lekach | 1 |
T-W-6 | zaliczenie pisemne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i opracowanie sprawozdania z wykonanego ćwiczenia | 3 |
A-L-3 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: ocena przygotowania i aktywności studenta na zajęciach laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-12b_W01 Student klasyfikuje różne grupy środków pomocniczych, opisuje aktualne technologie ich wytwarzania, rozpoznaje struktury najczęściej stosowanych barwników, środków zapachowych, antyutleniaczy, konserwantów, substancji smakowych; objaśnia sposoby charakteryzowania środków pomocniczych stosowanych w kosmetykach i lekach | TCH_2A_W01, TCH_2A_W04 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-12b_U01 student otrzymuje różne substancje stosowane jako środki pomocnicze w kosmetykach i lekach, charakteryzuje je stosując odpowiednie metody analityczne; opisuje i analizuje uzyskane wyniki | TCH_2A_U01 | — | — | C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-12b_W01 Student klasyfikuje różne grupy środków pomocniczych, opisuje aktualne technologie ich wytwarzania, rozpoznaje struktury najczęściej stosowanych barwników, środków zapachowych, antyutleniaczy, konserwantów, substancji smakowych; objaśnia sposoby charakteryzowania środków pomocniczych stosowanych w kosmetykach i lekach | 2,0 | |
3,0 | Podaje prawidłowo klasyfikację niektórych grup środków pomocniczych; opisuje lub rozpoznaje strukturę nielicznych substancji i klasyfikuje ich znaczenie; wymienia i objaśnia metody otrzymywania i charakteryzuje nieliczne substancje pomocnicze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-12b_U01 student otrzymuje różne substancje stosowane jako środki pomocnicze w kosmetykach i lekach, charakteryzuje je stosując odpowiednie metody analityczne; opisuje i analizuje uzyskane wyniki | 2,0 | |
3,0 | student poprawnie otrzymuje różne substancje pomocnicze i z pomocą prowadzącego dokonuje ich analizy, opisuje wyniki bez jakiejkolwiek ich interpretacji i dyskusji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stiepanow B.I., Podstawy chemii i technologii barwników organicznych, WNT, W-wa, 1980
- Warring D.R., Hallas G., The Chemistry and Application of Dyes, Plenum Press, Nowy Jork, 1990
- Ed. Rowe, Chemistry and technology of flavours and fragrances, CRC Press LLC, 2004
- Malinka W., Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999
Literatura dodatkowa
- Akty prawne dotyczące kosmetyków i leków