Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Reaktory chemiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reaktory chemiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>, Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka I i II
W-2Chemia ogólna i nieorganiczna I i II
W-3Chemia Fizyczna I i II
W-4Podstawy Technologii Chemicznej I i II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z praktycznymi zastosowaniami z kinetyki chemicznej
C-2Zapoznanie studentów z różnymi rodzajami reaktorów chemicznych i ich modelami matematycznymi
C-3Zapoznanie studentów z zasadami doboru rektora i jego warunków pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Modelowanie zbiornika z przelewem2
T-A-2Analiza kinetyki procesów zachodzących w reaktorach2
T-A-3Wyznaczanie równania kinetycznego na podstawie danych doświadczalnych2
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy)8
T-A-5Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Modelowanie zbiornika z przelewem1
T-W-2Kinetyka procesów homogenicznych oraz heterogenicznych1
T-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji1
T-W-4Metody wyznaczania równania kinetycznego2
T-W-5Definicja i klasyfikacja reaktorów chemicznych. Pojęcie reaktora idealnego2
T-W-6Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego1
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy)6
T-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i kolokwium8
A-A-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu7
A-W-3Konsultacje2
A-W-4egzamin1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C03_W01
Opisuje istotę działania reaktorów chemicznych oraz definiuje ich modele matematyczne
TCH_2A_W01C-2, C-3T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1S-2
TCH_2A_C03_W02
Proponuje teoretyczne równania kinetyczne reakcji chemicznych oraz sposób wynaczania takich równań na podstawie danych doświadczalnych
TCH_2A_W03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C03_U01
Rozwiązuje problemy związane z zaawansowanymi problemami kinetyki chemicznej oraz równaniami projektowymi reaktorów chemicznych
TCH_2A_U05C-2, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C03_W01
Opisuje istotę działania reaktorów chemicznych oraz definiuje ich modele matematyczne
2,0
3,0Opisuje w ograniczonym stopniu sposób działania reaktorów chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_C03_W02
Proponuje teoretyczne równania kinetyczne reakcji chemicznych oraz sposób wynaczania takich równań na podstawie danych doświadczalnych
2,0
3,0Proponuje zaledwie kilka równań kinetycznych reakcji chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C03_U01
Rozwiązuje problemy związane z zaawansowanymi problemami kinetyki chemicznej oraz równaniami projektowymi reaktorów chemicznych
2,0
3,0Rozwiązuje w bardzo ograniczonym stopniu problemy związane z zaawansowanymi problemami kinetyki chemicznej oraz równaniami projektowymi reaktorów chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Szarawara, J. Skrzypek, Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 1980
  2. K. Kałucki, B. Michalkiewicz, J. Ziebro, B. Kic, Materiały do zajęć laboratoryjnych z przedmiotu Reaktory chemiczne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. A. Burghardt, G. Bartelemus, Inżynieria reaktorów chemicznych, PWN, Warszawa, 2001
  2. B. Tabiś, Zasady inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Modelowanie zbiornika z przelewem2
T-A-2Analiza kinetyki procesów zachodzących w reaktorach2
T-A-3Wyznaczanie równania kinetycznego na podstawie danych doświadczalnych2
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy)8
T-A-5Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modelowanie zbiornika z przelewem1
T-W-2Kinetyka procesów homogenicznych oraz heterogenicznych1
T-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji1
T-W-4Metody wyznaczania równania kinetycznego2
T-W-5Definicja i klasyfikacja reaktorów chemicznych. Pojęcie reaktora idealnego2
T-W-6Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego1
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy)6
T-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i kolokwium8
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu7
A-W-3Konsultacje2
A-W-4egzamin1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C03_W01Opisuje istotę działania reaktorów chemicznych oraz definiuje ich modele matematyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01Absolwent posiada pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz metod charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z różnymi rodzajami reaktorów chemicznych i ich modelami matematycznymi
C-3Zapoznanie studentów z zasadami doboru rektora i jego warunków pracy
Treści programoweT-W-1Modelowanie zbiornika z przelewem
T-W-5Definicja i klasyfikacja reaktorów chemicznych. Pojęcie reaktora idealnego
T-W-6Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego
T-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opisuje w ograniczonym stopniu sposób działania reaktorów chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C03_W02Proponuje teoretyczne równania kinetyczne reakcji chemicznych oraz sposób wynaczania takich równań na podstawie danych doświadczalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W03Absolwent posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą zagadnienia dotyczące kinetyki, termodynamiki, zjawisk powierzchniowych i katalizy procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktycznymi zastosowaniami z kinetyki chemicznej
Treści programoweT-W-2Kinetyka procesów homogenicznych oraz heterogenicznych
T-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji
T-W-4Metody wyznaczania równania kinetycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Proponuje zaledwie kilka równań kinetycznych reakcji chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C03_U01Rozwiązuje problemy związane z zaawansowanymi problemami kinetyki chemicznej oraz równaniami projektowymi reaktorów chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U05Absolwent potrafi zastosować poszerzoną wiedzę dotyczącą  zasad ochrony środowiska, gospodarki odpadami  i zagrożeń związanych z realizacją procesów chemicznych, w tym z zakresu studiowanej specjalności oraz zagrożeń i dylematów jakie ona za sobą pociąga.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z różnymi rodzajami reaktorów chemicznych i ich modelami matematycznymi
C-1Zapoznanie studentów z praktycznymi zastosowaniami z kinetyki chemicznej
Treści programoweT-A-1Modelowanie zbiornika z przelewem
T-A-3Wyznaczanie równania kinetycznego na podstawie danych doświadczalnych
T-A-2Analiza kinetyki procesów zachodzących w reaktorach
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązuje w bardzo ograniczonym stopniu problemy związane z zaawansowanymi problemami kinetyki chemicznej oraz równaniami projektowymi reaktorów chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0