Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych
Sylabus przedmiotu Technologie recyklingu i gospodarka odpadami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie recyklingu i gospodarka odpadami | ||
Specjalność | Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z fundamentalnymi zasadami oraz technologiami stosowanymi w recyklingu i gospodarce odpadami, włączając w to zagadnienia związane z segregacją, przetwarzaniem i ponownym wykorzystaniem surowców |
C-2 | Kształtowanie postaw proekologicznych poprzez uświadamianie studentów na temat konsekwencji generowania i niewłaściwego zarządzania odpadami dla środowiska naturalnego i społeczeństwa, oraz promowanie działań mających na celu minimalizację negatywnego wpływu na środowisko poprzez zastosowanie zrównoważonych praktyk recyklingu i gospodarki odpadami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Degradacja materiałów polimerowych ultradźwiękami | 5 |
T-L-2 | Otrzymywanie kompozytu z materiałów pochodzących z recyklingu. | 5 |
T-L-3 | Wykrywanie mikroplastików w glebie i osadach | 5 |
T-L-4 | Metoda flotacyjna rozdziału mieszanin polimerowych | 5 |
T-L-5 | Degradacja enzymatyczna polisacharydów – cz.1 | 5 |
T-L-6 | Degradacja enzymatyczna polisacharydów – cz.2 | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki recyklingu. Gospodarka o obiegu zamknietym. | 4 |
T-W-2 | Tworzywa „bio-based” i biodegradowalne | 4 |
T-W-3 | Recykling mechaniczny tworzyw sztucznych. | 4 |
T-W-4 | Recykling chemiczny tworzyw sztucznych. | 4 |
T-W-5 | Kompostowanie jako metoda zagospodarowania odpadów | 4 |
T-W-6 | Mikroplastik – zagrożenia, strategie degradacji/ recyklingu. | 4 |
T-W-7 | Up-cykling – nowy trend w zagospodarowaniu tworzyw sztucznych | 3 |
T-W-8 | Analiza cyklu zycia produktu - LAC na wybranych przykładach towrzyw sztucznych | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajeć | 7 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie się do egzaminu | 8 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: wejściówki zaliczeniowe przed ćwiczeniami laboratoryjnymi |
S-3 | Ocena formująca: sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-08_W01 Student potrafi zdefiniować procesy recyklingu oraz podstawowe terminy związane z gospodarką odpadami a także rozpoznawać technologie stosowane w recyklingu oraz ich zastosowania praktyczne. | TCH_2A_W04, TCH_2A_W01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-8 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D02-08_W02 Student potrafi wytłumaczać znaczenie zrównoważonego rozwoju w kontekście recyklingu i gospodarki odpadami oraz zidentyfikować potencjalne zagrożenia dla środowiska związane z niewłaściwym zarządzaniem odpadami. | TCH_2A_W04, TCH_2A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-08_U01 Student posiada umiejętność analizowania procesów recyklingu i gospodarki odpadami decydowania o wyborze odpowiednich technologii i strategii zarządzania odpadami z uwzględnieniem kryteriów ekonomicznych, ekologicznych i społecznych. | TCH_2A_U01, TCH_2A_U03, TCH_2A_U05, TCH_2A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-L-4, T-L-2, T-W-1, T-L-1, T-L-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-L-6, T-L-3, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
TCH_2A_D02-08_U02 Student posługuje się różnymi narzędziami i technikami analizy danych do oceny skuteczności działań z zakresu recyklingu i gospodarki odpadami oraz do monitorowania postępów w realizacji celów. | TCH_2A_U01, TCH_2A_U09, TCH_2A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-08_K01 Student wykazuje świadmość istotności działań w obszarze recyklingu i gospodarki odpadami w celu osiągnięcia kompleksowych rozwiązań problemów środowiskowych. | TCH_2A_K03, TCH_2A_K02 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-08_W01 Student potrafi zdefiniować procesy recyklingu oraz podstawowe terminy związane z gospodarką odpadami a także rozpoznawać technologie stosowane w recyklingu oraz ich zastosowania praktyczne. | 2,0 | |
3,0 | Student uzyskał z egazminu pisemnego 60% z możliwych do zdobycia punktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D02-08_W02 Student potrafi wytłumaczać znaczenie zrównoważonego rozwoju w kontekście recyklingu i gospodarki odpadami oraz zidentyfikować potencjalne zagrożenia dla środowiska związane z niewłaściwym zarządzaniem odpadami. | 2,0 | |
3,0 | Student uzyskał z egazminu pisemnego 60% z możliwych do zdobycia punktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-08_U01 Student posiada umiejętność analizowania procesów recyklingu i gospodarki odpadami decydowania o wyborze odpowiednich technologii i strategii zarządzania odpadami z uwzględnieniem kryteriów ekonomicznych, ekologicznych i społecznych. | 2,0 | |
3,0 | Na egzaminie pisamnym student uzyskał min. 60% możliwych do zdobycia punktów. Wejsciówki przed zajeciami laboratoryjnymi zostały zaliczone na minimalnym poziomie, podobnie jak sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D02-08_U02 Student posługuje się różnymi narzędziami i technikami analizy danych do oceny skuteczności działań z zakresu recyklingu i gospodarki odpadami oraz do monitorowania postępów w realizacji celów. | 2,0 | |
3,0 | Wejsciówki przed zajeciami laboratoryjnymi zostały zaliczone na minimalnym poziomie, podczas przygotowania sprawozdania student wykazłam podstawowe umiejętności obróbki i analizy danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-08_K01 Student wykazuje świadmość istotności działań w obszarze recyklingu i gospodarki odpadami w celu osiągnięcia kompleksowych rozwiązań problemów środowiskowych. | 2,0 | |
3,0 | Student uzyskał z egazminu pisemnego 60% z możliwych do zdobycia punktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Janusz Datta, Patrycja Jutrzenka, Wybrane zagadnienia recyklingu tworzyw sztucznych i gumy, 2018
- Ewa Klugmann-Radziemska, Józef T. Haponiuk, Nowoczesne technologie recyklingu materiałowego, 2017
Literatura dodatkowa
- materiały przekazane przez prowadzącego