Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych

Sylabus przedmiotu Reologia i morfologia polimerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reologia i morfologia polimerów
Specjalność Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,60,40zaliczenie
laboratoriaL1 30 1,40,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii i fizykochemii polimerów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z morfologią oraz z podstawowymi właściwościami fizycznymi polimerów.
C-2Wykazanie związku pomiędzy budową chemiczną makrocząsteczek a ich właściwościami w różnych stanach skupienia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania zjawisk relaksacji i pełzania materiałów polimerowych5
T-L-2Badania reologiczne stopów polimerów5
T-L-3Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda5
T-L-4Morfologia polimerów i ocena chropowatości5
T-L-5Zastosowanie metod termicznych i spektroskopowych do badania morfologii polimerów5
T-L-6Badania termoreologiczne polimerów termo- i duroplastycznych5
30
wykłady
T-W-1Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych.3
T-W-2Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach.4
T-W-3Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach3
T-W-4Morfologia polimerów: struktura nadcząsteczkowa, morfologia kryształów, orientacja krystalitów, struktury krystaliczne w biopolimerach3
T-W-5Metody badania morfologii polimerów, krystalizacja polimerów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Opracowanie sprawozdań, praca własna studenta2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-L-4konsultacje z prowadzącym1
35
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie na początku zajęć laboratoryjnych (wejściówka)
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-07_W01
Student definiuje i objaśnia pojęcia z zakresu reologii i morfologii polimerów
TCH_2A_W01, TCH_2A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-07_U01
Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska reologiczne w roztworach i stopach makroczasteczek a także na podstawie wiedzy teoretycznej potrafi dobrać odpowiednie metody charakteryzowania właściwości reologicznych i morfologii polimerów
TCH_2A_U03, TCH_2A_U01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-07_K01
Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu.
TCH_2A_K02C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-07_W01
Student definiuje i objaśnia pojęcia z zakresu reologii i morfologii polimerów
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska z zakresu reoligii i morfologii polimerów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-07_U01
Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska reologiczne w roztworach i stopach makroczasteczek a także na podstawie wiedzy teoretycznej potrafi dobrać odpowiednie metody charakteryzowania właściwości reologicznych i morfologii polimerów
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska zachodzące w roztworach i stopach makroczasteczek omówione w trakcie wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-07_K01
Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu.
2,0
3,0Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Schramm G., Reologia. Podstawy i zastosowania, Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN, Poznań, 1998
  2. Henryk Galina, Fizykochemia polimerów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1998
  3. A. Dobrzański, Podstawy nauki o materiałach i materiałoznawstwo, WNT, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Chiellini E., Lenz R., Comprehensive Polymer Science, Oxford University Press, Oxford, 1989

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania zjawisk relaksacji i pełzania materiałów polimerowych5
T-L-2Badania reologiczne stopów polimerów5
T-L-3Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda5
T-L-4Morfologia polimerów i ocena chropowatości5
T-L-5Zastosowanie metod termicznych i spektroskopowych do badania morfologii polimerów5
T-L-6Badania termoreologiczne polimerów termo- i duroplastycznych5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych.3
T-W-2Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach.4
T-W-3Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach3
T-W-4Morfologia polimerów: struktura nadcząsteczkowa, morfologia kryształów, orientacja krystalitów, struktury krystaliczne w biopolimerach3
T-W-5Metody badania morfologii polimerów, krystalizacja polimerów2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Opracowanie sprawozdań, praca własna studenta2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-L-4konsultacje z prowadzącym1
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D02-07_W01Student definiuje i objaśnia pojęcia z zakresu reologii i morfologii polimerów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01Absolwent posiada pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz metod charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
TCH_2A_W03Absolwent posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą zagadnienia dotyczące kinetyki, termodynamiki, zjawisk powierzchniowych i katalizy procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z morfologią oraz z podstawowymi właściwościami fizycznymi polimerów.
C-2Wykazanie związku pomiędzy budową chemiczną makrocząsteczek a ich właściwościami w różnych stanach skupienia.
Treści programoweT-W-1Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych.
T-W-2Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach.
T-W-3Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach
T-W-4Morfologia polimerów: struktura nadcząsteczkowa, morfologia kryształów, orientacja krystalitów, struktury krystaliczne w biopolimerach
T-W-5Metody badania morfologii polimerów, krystalizacja polimerów
T-L-1Badania zjawisk relaksacji i pełzania materiałów polimerowych
T-L-2Badania reologiczne stopów polimerów
T-L-3Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda
T-L-4Morfologia polimerów i ocena chropowatości
T-L-5Zastosowanie metod termicznych i spektroskopowych do badania morfologii polimerów
T-L-6Badania termoreologiczne polimerów termo- i duroplastycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie na początku zajęć laboratoryjnych (wejściówka)
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska z zakresu reoligii i morfologii polimerów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D02-07_U01Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska reologiczne w roztworach i stopach makroczasteczek a także na podstawie wiedzy teoretycznej potrafi dobrać odpowiednie metody charakteryzowania właściwości reologicznych i morfologii polimerów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U03Absolwent potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę o najnowszych technologiach chemicznych i materiałowych, zna aktualne trendy rozwoju technologii chemicznej i potrafi wskazać możliwości jej zastosowania w wybranych obszarach nauki i techniki mając na uwadze poznane modele zarządzania jakością
TCH_2A_U01Absolwent potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz potrafi zastosować metody charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z morfologią oraz z podstawowymi właściwościami fizycznymi polimerów.
Treści programoweT-L-1Badania zjawisk relaksacji i pełzania materiałów polimerowych
T-L-2Badania reologiczne stopów polimerów
T-L-3Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda
T-L-4Morfologia polimerów i ocena chropowatości
T-L-5Zastosowanie metod termicznych i spektroskopowych do badania morfologii polimerów
T-L-6Badania termoreologiczne polimerów termo- i duroplastycznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie na początku zajęć laboratoryjnych (wejściówka)
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska zachodzące w roztworach i stopach makroczasteczek omówione w trakcie wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D02-07_K01Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02Absolwent ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz jest gotowy do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Cel przedmiotuC-2Wykazanie związku pomiędzy budową chemiczną makrocząsteczek a ich właściwościami w różnych stanach skupienia.
Treści programoweT-W-1Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych.
T-W-2Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach.
T-W-3Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach
T-W-4Morfologia polimerów: struktura nadcząsteczkowa, morfologia kryształów, orientacja krystalitów, struktury krystaliczne w biopolimerach
T-W-5Metody badania morfologii polimerów, krystalizacja polimerów
T-L-1Badania zjawisk relaksacji i pełzania materiałów polimerowych
T-L-2Badania reologiczne stopów polimerów
T-L-3Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda
T-L-4Morfologia polimerów i ocena chropowatości
T-L-5Zastosowanie metod termicznych i spektroskopowych do badania morfologii polimerów
T-L-6Badania termoreologiczne polimerów termo- i duroplastycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie na początku zajęć laboratoryjnych (wejściówka)
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0