Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Komputerowe metody analizy i wizualizacji danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe metody analizy i wizualizacji danych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Pełech <Iwona.Pelech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie umiejętności zastosowania wybranych narzędzi technologii informatycznych do rozwiazywania zagadnień inżynierskich w technologii chemicznej, a w szczególności do analizy, opisu i wizualizacji danych eksperymentalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem - zajęcia praktyczne na sieci komputerowej. Komputerowe bazy danych, ich obsługa i przydatność w studiach literaturowych. Zaliczenie treści programowej 1. | 6 |
T-L-2 | Praktyczne poznanie aplikacji Office 365: Outlook; OneNote; OneDrive; Teams. Zaliczenie treści programowej 2. | 3 |
T-L-3 | Praktyczne poznanie aplikacji Power Point do prezentacji wyników pracy naukowej. Zaliiczenie treści programowej 3. | 6 |
T-L-4 | Nauka posługiwania się edytorem tekstu MS Word. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji do właściwego przedstawienia tekstu naukowego.- Zaliczenie treści programowej 4. | 6 |
T-L-5 | Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego MS Excel do obliczeń i przetwarzanie danych liczbowych oraz graficznej prezentacji danych. MS Excel jako elementarna baza danych, przykłady zastosowań w technologii chemicznej, rozwiązywanie zadań. Zaliczenie treści programowej 5. | 9 |
T-L-6 | Nauka pracy z programami do edycji struktur chemicznych tj. MarvinSketch, ChemSketch, MolView, Avogadro, Chemix i inne. Zaliczeni treści programowej 6. | 10 |
T-L-7 | Nauka posługiwania się programem OriginPro. Obliczenia i przetwarzanie danych liczbowych, graficzna zaawansowana prezentacja danych - praca na wykresach, przykłady zastosowań w technologii chemicznej, rozwiązywanie zadań. Zaliczenie tresci programowej 7. | 10 |
T-L-8 | Nauka pracy z programem CHEMCAD. Wprowadzenie do programu; zasady tworzenie schematu technologicznego; korzystanie z bazy danych fizykochemicznych substancji; tworzenie wykresów; wykorzystanie programu do obliczeń bilansu materiałowego dla prostych operacji jednostkowych. Zaliczenie treści programowej 8. | 10 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 60 |
A-L-2 | Konsultacje z nauczycielem prowadzącym. | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć. | 19 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 19 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola postępów realizowanych zadań. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliiczenie z uyciem komputera. |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A10_U01 Stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej. | TCH_1A_U14 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-7 | M-1 | S-1, S-3, S-2 |
TCH_1A_A10_U02 Stosuje wybrane narzędzia informatyczne do wizualizacji danych z zakresu technologii chemicznej. | TCH_1A_U14 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A10_U01 Stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej. | 2,0 | |
3,0 | Na zaliczeniach cząstkowych (z użyciem kommputera) student uzyskuje nie mniej niż 55 procent punktów (na każdym). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | . | |
5,0 | ||
TCH_1A_A10_U02 Stosuje wybrane narzędzia informatyczne do wizualizacji danych z zakresu technologii chemicznej. | 2,0 | |
3,0 | Na zaliczeniach cząstkowych (z użyciem kommputera) student uzyskuje nie mniej niż 55 procent punktów (na każdym). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kasperski, Jacek, Metody graficznej prezentacji danych naukowych: teoria i przykłady zastosowań, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2021
- Witold Wrotek., Office 2019 PL: poznaj pakiet Microsoft Office od podszewki!., Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2019
- Origin: podręcznik użytkownika, Gambit Oprogramowanie i Wydawnictwa Naukowe, Kraków :, 2004