Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza przyrodnicza na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami z zakresu ochrony środowiska, w kontekście zrównoważonego rozwoju i współczesnej technologii chemicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia, definicje oraz akty prawne dotyczące ochrony środowiska. | 2 |
T-W-2 | Technologia chemiczna w zrównoważonym rozwoju – podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju technologii mało- i bezodpadowych. | 2 |
T-W-3 | Globalne problemy ochrony środowiska: gospodarka surowcowa i energetyczna, zakłócenia równowagi przyrodniczej na skutek działalności człowieka. | 2 |
T-W-4 | Zagrożenia środowiskowe i ochrona powietrza (podstawy prawne, normy emisyjne, źródła zanieczyszczeń, metody ograniczania emisji). | 2 |
T-W-5 | Zagrożenia środowiskowe i ochrona wód (podstawy prawne, normy emisyjne, źródła zanieczyszczeń, metody ograniczania emisji). | 2 |
T-W-6 | Zagrożenia środowiskowe i ochrona gleby (podstawy prawne, normy, źródła zanieczyszczeń, metody rekultywacji gleby). | 2 |
T-W-7 | Zagrożenia środowiskowe związane z odpadami i metody ich utylizacji (podstawy prawne, klasyfikacja odpadów, odpady niebezpieczne, odpady specjalne, odpady przemysłowe, gospodarka odpadami w Polsce). | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z nauczycielem prowadzącym | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 18 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej. Pytania o charakterze przeglądowym i szczegółowe wymagające krótkich odpowiedzi. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A01_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska, w tym istniejącymi zagrożeniami środowiska wskutek działalności człowieka, w skali lokalnej i globalnej. | TCH_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A01_U01 Student potrafi analizować przyczyny zmian w środowisku naturalnym i skutki tych zmian. Rozumie wagę idei zrównoważonego rozwoju i tzw. zielonych technologii na przyszłość środowiska naturalnego. | TCH_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A01_K01 Student jest świadomy wpływu działalności inżynierskiej na środowisko. Chce odpowiedzialnie brać udział w jego ochronie, współtworząc i rozwijając nowe technologie przyjazne środowisku naturalnemu | TCH_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A01_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska, w tym istniejącymi zagrożeniami środowiska wskutek działalności człowieka, w skali lokalnej i globalnej. | 2,0 | |
3,0 | Student umie omówić podstawowe definicje dotyczące ochrony środowiska oraz wymienić większość głównych zanieczyszczeń środowiska, a także podstawowych sposobów ochrony powietrza, wód, gleby i zagospodarowania odpadów. Opanował wiedzę na poziomie minimum 50% maksymalnych wymagań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A01_U01 Student potrafi analizować przyczyny zmian w środowisku naturalnym i skutki tych zmian. Rozumie wagę idei zrównoważonego rozwoju i tzw. zielonych technologii na przyszłość środowiska naturalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać główne zagrożenia środowiskowe związane z wybranymi procesami przemysłowymi i zaproponować podstawowe metody przeciwdziałania ich skutkom. Student potrafi wskazać główne zagrożenia środowiskowe związane z wybranymi procesami przemysłowymi i zaproponować podstawowe metody przeciwdziałania ich skutkom. Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną na poziomie minimum 50% maksymalnych wymagań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A01_K01 Student jest świadomy wpływu działalności inżynierskiej na środowisko. Chce odpowiedzialnie brać udział w jego ochronie, współtworząc i rozwijając nowe technologie przyjazne środowisku naturalnemu | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym stopniu nabył kompetencje do oceny negatywnego wpływu procesów przemysłowych na środowisko. Ma również tylko podstawową gotowość do uwzględniania w swojej działalności inżynierskiej aspektów ekologicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krystek J. (red.), Ochrona środowiska dla inżynierów, PWN, Warszawa, 2018
- Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WNT, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E., Chemia środowiska, WUE, Wrocław, 2012
- Dobrzańska B., Dobrzański G. , Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2009