Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza przyrodnicza na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami z zakresu ochrony środowiska, w kontekście zrównoważonego rozwoju i współczesnej technologii chemicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, definicje oraz akty prawne dotyczące ochrony środowiska.2
T-W-2Technologia chemiczna w zrównoważonym rozwoju – podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju technologii mało- i bezodpadowych.2
T-W-3Globalne problemy ochrony środowiska: gospodarka surowcowa i energetyczna, zakłócenia równowagi przyrodniczej na skutek działalności człowieka.2
T-W-4Zagrożenia środowiskowe i ochrona powietrza (podstawy prawne, normy emisyjne, źródła zanieczyszczeń, metody ograniczania emisji).2
T-W-5Zagrożenia środowiskowe i ochrona wód (podstawy prawne, normy emisyjne, źródła zanieczyszczeń, metody ograniczania emisji).2
T-W-6Zagrożenia środowiskowe i ochrona gleby (podstawy prawne, normy, źródła zanieczyszczeń, metody rekultywacji gleby).2
T-W-7Zagrożenia środowiskowe związane z odpadami i metody ich utylizacji (podstawy prawne, klasyfikacja odpadów, odpady niebezpieczne, odpady specjalne, odpady przemysłowe, gospodarka odpadami w Polsce).2
T-W-8Zaliczenie pisemne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z nauczycielem prowadzącym2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej. Pytania o charakterze przeglądowym i szczegółowe wymagające krótkich odpowiedzi.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A01_W01
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska, w tym istniejącymi zagrożeniami środowiska wskutek działalności człowieka, w skali lokalnej i globalnej.
TCH_1A_W09C-1T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A01_U01
Student potrafi analizować przyczyny zmian w środowisku naturalnym i skutki tych zmian. Rozumie wagę idei zrównoważonego rozwoju i tzw. zielonych technologii na przyszłość środowiska naturalnego.
TCH_1A_U06C-1T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A01_K01
Student jest świadomy wpływu działalności inżynierskiej na środowisko. Chce odpowiedzialnie brać udział w jego ochronie, współtworząc i rozwijając nowe technologie przyjazne środowisku naturalnemu
TCH_1A_K03C-1T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A01_W01
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska, w tym istniejącymi zagrożeniami środowiska wskutek działalności człowieka, w skali lokalnej i globalnej.
2,0
3,0Student umie omówić podstawowe definicje dotyczące ochrony środowiska oraz wymienić większość głównych zanieczyszczeń środowiska, a także podstawowych sposobów ochrony powietrza, wód, gleby i zagospodarowania odpadów. Opanował wiedzę na poziomie minimum 50% maksymalnych wymagań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A01_U01
Student potrafi analizować przyczyny zmian w środowisku naturalnym i skutki tych zmian. Rozumie wagę idei zrównoważonego rozwoju i tzw. zielonych technologii na przyszłość środowiska naturalnego.
2,0
3,0Student potrafi wskazać główne zagrożenia środowiskowe związane z wybranymi procesami przemysłowymi i zaproponować podstawowe metody przeciwdziałania ich skutkom. Student potrafi wskazać główne zagrożenia środowiskowe związane z wybranymi procesami przemysłowymi i zaproponować podstawowe metody przeciwdziałania ich skutkom. Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną na poziomie minimum 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A01_K01
Student jest świadomy wpływu działalności inżynierskiej na środowisko. Chce odpowiedzialnie brać udział w jego ochronie, współtworząc i rozwijając nowe technologie przyjazne środowisku naturalnemu
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu nabył kompetencje do oceny negatywnego wpływu procesów przemysłowych na środowisko. Ma również tylko podstawową gotowość do uwzględniania w swojej działalności inżynierskiej aspektów ekologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krystek J. (red.), Ochrona środowiska dla inżynierów, PWN, Warszawa, 2018
  2. Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WNT, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E., Chemia środowiska, WUE, Wrocław, 2012
  2. Dobrzańska B., Dobrzański G. , Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, definicje oraz akty prawne dotyczące ochrony środowiska.2
T-W-2Technologia chemiczna w zrównoważonym rozwoju – podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju technologii mało- i bezodpadowych.2
T-W-3Globalne problemy ochrony środowiska: gospodarka surowcowa i energetyczna, zakłócenia równowagi przyrodniczej na skutek działalności człowieka.2
T-W-4Zagrożenia środowiskowe i ochrona powietrza (podstawy prawne, normy emisyjne, źródła zanieczyszczeń, metody ograniczania emisji).2
T-W-5Zagrożenia środowiskowe i ochrona wód (podstawy prawne, normy emisyjne, źródła zanieczyszczeń, metody ograniczania emisji).2
T-W-6Zagrożenia środowiskowe i ochrona gleby (podstawy prawne, normy, źródła zanieczyszczeń, metody rekultywacji gleby).2
T-W-7Zagrożenia środowiskowe związane z odpadami i metody ich utylizacji (podstawy prawne, klasyfikacja odpadów, odpady niebezpieczne, odpady specjalne, odpady przemysłowe, gospodarka odpadami w Polsce).2
T-W-8Zaliczenie pisemne1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z nauczycielem prowadzącym2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A01_W01Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska, w tym istniejącymi zagrożeniami środowiska wskutek działalności człowieka, w skali lokalnej i globalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W09Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące ochrony środowiska, w tym gospodarki odpadami, technologii bezodpadowych w przemyśle chemicznym, technologii oczyszczania wody, ścieków i gazów odlotowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami z zakresu ochrony środowiska, w kontekście zrównoważonego rozwoju i współczesnej technologii chemicznej.
Treści programoweT-W-6Zagrożenia środowiskowe i ochrona gleby (podstawy prawne, normy, źródła zanieczyszczeń, metody rekultywacji gleby).
T-W-7Zagrożenia środowiskowe związane z odpadami i metody ich utylizacji (podstawy prawne, klasyfikacja odpadów, odpady niebezpieczne, odpady specjalne, odpady przemysłowe, gospodarka odpadami w Polsce).
T-W-4Zagrożenia środowiskowe i ochrona powietrza (podstawy prawne, normy emisyjne, źródła zanieczyszczeń, metody ograniczania emisji).
T-W-1Podstawowe pojęcia, definicje oraz akty prawne dotyczące ochrony środowiska.
T-W-2Technologia chemiczna w zrównoważonym rozwoju – podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju technologii mało- i bezodpadowych.
T-W-3Globalne problemy ochrony środowiska: gospodarka surowcowa i energetyczna, zakłócenia równowagi przyrodniczej na skutek działalności człowieka.
T-W-5Zagrożenia środowiskowe i ochrona wód (podstawy prawne, normy emisyjne, źródła zanieczyszczeń, metody ograniczania emisji).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej. Pytania o charakterze przeglądowym i szczegółowe wymagające krótkich odpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie omówić podstawowe definicje dotyczące ochrony środowiska oraz wymienić większość głównych zanieczyszczeń środowiska, a także podstawowych sposobów ochrony powietrza, wód, gleby i zagospodarowania odpadów. Opanował wiedzę na poziomie minimum 50% maksymalnych wymagań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A01_U01Student potrafi analizować przyczyny zmian w środowisku naturalnym i skutki tych zmian. Rozumie wagę idei zrównoważonego rozwoju i tzw. zielonych technologii na przyszłość środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U06Absolwent potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty środowiskowe, ekonomiczne i etyczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami z zakresu ochrony środowiska, w kontekście zrównoważonego rozwoju i współczesnej technologii chemicznej.
Treści programoweT-W-3Globalne problemy ochrony środowiska: gospodarka surowcowa i energetyczna, zakłócenia równowagi przyrodniczej na skutek działalności człowieka.
T-W-7Zagrożenia środowiskowe związane z odpadami i metody ich utylizacji (podstawy prawne, klasyfikacja odpadów, odpady niebezpieczne, odpady specjalne, odpady przemysłowe, gospodarka odpadami w Polsce).
T-W-6Zagrożenia środowiskowe i ochrona gleby (podstawy prawne, normy, źródła zanieczyszczeń, metody rekultywacji gleby).
T-W-1Podstawowe pojęcia, definicje oraz akty prawne dotyczące ochrony środowiska.
T-W-5Zagrożenia środowiskowe i ochrona wód (podstawy prawne, normy emisyjne, źródła zanieczyszczeń, metody ograniczania emisji).
T-W-4Zagrożenia środowiskowe i ochrona powietrza (podstawy prawne, normy emisyjne, źródła zanieczyszczeń, metody ograniczania emisji).
T-W-2Technologia chemiczna w zrównoważonym rozwoju – podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju technologii mało- i bezodpadowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej. Pytania o charakterze przeglądowym i szczegółowe wymagające krótkich odpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać główne zagrożenia środowiskowe związane z wybranymi procesami przemysłowymi i zaproponować podstawowe metody przeciwdziałania ich skutkom. Student potrafi wskazać główne zagrożenia środowiskowe związane z wybranymi procesami przemysłowymi i zaproponować podstawowe metody przeciwdziałania ich skutkom. Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną na poziomie minimum 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A01_K01Student jest świadomy wpływu działalności inżynierskiej na środowisko. Chce odpowiedzialnie brać udział w jego ochronie, współtworząc i rozwijając nowe technologie przyjazne środowisku naturalnemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K03Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, poszanowania różnorodności poglądów i kultur, dbałości o środowisko naturalne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami z zakresu ochrony środowiska, w kontekście zrównoważonego rozwoju i współczesnej technologii chemicznej.
Treści programoweT-W-5Zagrożenia środowiskowe i ochrona wód (podstawy prawne, normy emisyjne, źródła zanieczyszczeń, metody ograniczania emisji).
T-W-6Zagrożenia środowiskowe i ochrona gleby (podstawy prawne, normy, źródła zanieczyszczeń, metody rekultywacji gleby).
T-W-1Podstawowe pojęcia, definicje oraz akty prawne dotyczące ochrony środowiska.
T-W-4Zagrożenia środowiskowe i ochrona powietrza (podstawy prawne, normy emisyjne, źródła zanieczyszczeń, metody ograniczania emisji).
T-W-2Technologia chemiczna w zrównoważonym rozwoju – podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju technologii mało- i bezodpadowych.
T-W-7Zagrożenia środowiskowe związane z odpadami i metody ich utylizacji (podstawy prawne, klasyfikacja odpadów, odpady niebezpieczne, odpady specjalne, odpady przemysłowe, gospodarka odpadami w Polsce).
T-W-3Globalne problemy ochrony środowiska: gospodarka surowcowa i energetyczna, zakłócenia równowagi przyrodniczej na skutek działalności człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej. Pytania o charakterze przeglądowym i szczegółowe wymagające krótkich odpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu nabył kompetencje do oceny negatywnego wpływu procesów przemysłowych na środowisko. Ma również tylko podstawową gotowość do uwzględniania w swojej działalności inżynierskiej aspektów ekologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0