Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Procesy jednostkowe w technologii chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy jednostkowe w technologii chemicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 56 4,00,38zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Na wstępie wymagana jest wiedza z zakresu chemii fizycznej, organicznej, nieorganicznej i ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami jednostkowymi występujacymi podczas realizacji procesów technologicznych w różnej skali produkcji.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami realizacji procesów chlorowania. Typowe procesy chlorowania addycyjnego i substytucyjnego.
C-3Zapoznanie studentów z procesami redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu do aniliny, estrów kwasów karboksylowych do alkoholi. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu
C-4Zasady prowadzenia procesów sulfonowania i siarczanowania. Sulfonowanie aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrachinonu.
C-5Zapoznanie z procesami nitrowania. Otrzymywanie dinitrotoluenów, nitrobenzenu, naftalenu i acetanilidu.
C-6Praktyczne zapoznanie studenta z podstawowymi operacjami i procesami jednostkowymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Proces siarczanowania wybranego alkoholu tłuszczowego8
T-L-2Transestryfikacja oleju roślinnego do estrów metylowych kwasów tłuszczowych8
T-L-3Utlenianie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) w ściekach przemysłowych8
T-L-4Proces alkilowania wybranych związków organicznych (alkoholi, amin)8
T-L-5Procesy redukcji wybranych związków organicznych8
T-L-6Utlenianie alfa-pinenu na katalizatorze heterogenicznym i oznaczanie produktów metodą chromatografii gazowej8
T-L-7Izomeryzacja alfa-pinenu na katalizatorze heterogenicznym i oznaczanie produktów metodą chromatografii gazowej8
56
wykłady
T-W-1Typy procesów jednostkowych, ogólna charakterystyka: utleniania, redukcji, odwodornienia i uwodornienia, chlorowania, sulfonowania i siarczanowania, nitrowania, alkilowania i arylowania, izomeryzacji, hydratacji i dehydratacji, estryfikacji, kondensacji, karboksylowania, hydrolizy, amonolizy, aminolizy, aminowania, polimeryzacji, polikondensacji, poliaddycji.2
T-W-2Ogólna charakterystyka redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu, aldehydów do alkoholi. Redukcja estrów kwasu karboksylowego do alkoholi.3
T-W-3Ogólna charakterystyka procesu chlorowania. Chlorowanie addycyjne i substytucyjne. Technologia otrzymywania 1,2-dichloroetanu. Otrzymywanie chlorku allilu. Procesy chlorohydroksylowania i chlorolizy. Chlorowanie związków aromatycznych i alkiloaromatycznych.3
T-W-4Cel i znaczenie procesu sulfonowania. Sulfonowanie benzenu, toluenu, aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrzchinonu.3
T-W-5Nitrowanie związków aromatycznych. Nitrowanie benzenu, toluenu, mononitrotoluenów, dinitrotoluenów, naftalenu, acetanilidu.3
T-W-6Zaliczenie pisemne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach56
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych21
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych21
A-L-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia2
100
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja nad przedstawionym wybranym tematem w połączeniu z prezentacja komputerową procesu.
M-3Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena w oparciu o udział studentów w dyskusji na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na zakończenie semestru w formie pisemnej lub lub ustnej.
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O03a_W01
Student potrafi zdefiniować, objaśnić i scharakteryzować proces jednostkowy w odniesieniu do jego zastosowania w procesie technologicznym wytwarzania określonego związku lub grupy związków. Potrafi szczegółowo przedstawić przebieg i parametry procesów chlorowania, redukcji i uwodornienia, nitrowania i sulfonowania oraz ich zastosowanie do wytwarzania podstawowych grup użytecznych handlowo związków.
TCH_1A_W04C-3, C-2, C-4, C-5, C-6, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4, S-5, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O03a_U01
Potrafi zaplanować realizację, analizować przebieg oraz dobierać parametry wybranego procesu jednostkowego, jak: chlorowanie, sulfonowanie, redukcja i uwodornienie, nitrowanie. Potrafi wykorzystać znajomość poszczególnych procesów jednostkowych oraz poznane metody syntezy w zaproponowaniu logicznie spójnego ciągu technologicznego produkcji określonego produktu finalnego o znaczeniu handlowym.
TCH_1A_U05C-3, C-2, C-4, C-5, C-6, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4, S-5, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O03a_K01
Wykazuje chęci do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów podczas rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z poprawą wskaźników technologicznych procesów jednostkowych w celu lepszego wykorzystania surowców i otrzymywania wyższej jakości produktów.
TCH_1A_K01, TCH_1A_K02C-3, C-2, C-4, C-5, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4, S-5, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O03a_W01
Student potrafi zdefiniować, objaśnić i scharakteryzować proces jednostkowy w odniesieniu do jego zastosowania w procesie technologicznym wytwarzania określonego związku lub grupy związków. Potrafi szczegółowo przedstawić przebieg i parametry procesów chlorowania, redukcji i uwodornienia, nitrowania i sulfonowania oraz ich zastosowanie do wytwarzania podstawowych grup użytecznych handlowo związków.
2,0
3,0Potrafi przedstawić charakterystykę podstawowych procesów jednostkowych jak redukcja i uwodornienie, utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O03a_U01
Potrafi zaplanować realizację, analizować przebieg oraz dobierać parametry wybranego procesu jednostkowego, jak: chlorowanie, sulfonowanie, redukcja i uwodornienie, nitrowanie. Potrafi wykorzystać znajomość poszczególnych procesów jednostkowych oraz poznane metody syntezy w zaproponowaniu logicznie spójnego ciągu technologicznego produkcji określonego produktu finalnego o znaczeniu handlowym.
2,0
3,0Potrafi analizować i oceniać przydatność podstawowych procesów jednostkowych: redukcji, uwodornienia, utleniania, chlorowania, sulfonowania i nitrowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O03a_K01
Wykazuje chęci do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów podczas rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z poprawą wskaźników technologicznych procesów jednostkowych w celu lepszego wykorzystania surowców i otrzymywania wyższej jakości produktów.
2,0
3,0Jest osobą kompetentną w ocenie procesów redukcji i uwodornienia, utleniania, chlorowania, sulfonowania i nitrowania, wystepujacych w procesie technologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ropuszyński St., Chemia i technologia podstawowej syntezy organicznej, WNT, Warszawa, 1988, Pierwsze
  2. Grzywa E., Molenda J., Technologia podstawowych syntez chemicznych t.2, WNT, Warszawa, 1996
  3. Bogoczek R., Kociołek-Balawejder E., Technologia chemiczna organiczna, Akademii konomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Bortel E., Koneczny H., Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992, pierwsze
  2. Zieliński A.Z., Chemiczna technologia organiczna, WNT, Warszawa, 1979, pierwsze
  3. Praca zbiorowa, Podręcznik do ćwiczeń z technologii chemicznej, Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 1996, pierwsze
  4. Berezowska-Ornat R., Dominiak H., Siepracka B., Ćwiczenia laboratoryjne z technologii chemicznej - surowce i procesy, Politechniki Radomskiej, Radom, 2001, pierwsze

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Proces siarczanowania wybranego alkoholu tłuszczowego8
T-L-2Transestryfikacja oleju roślinnego do estrów metylowych kwasów tłuszczowych8
T-L-3Utlenianie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) w ściekach przemysłowych8
T-L-4Proces alkilowania wybranych związków organicznych (alkoholi, amin)8
T-L-5Procesy redukcji wybranych związków organicznych8
T-L-6Utlenianie alfa-pinenu na katalizatorze heterogenicznym i oznaczanie produktów metodą chromatografii gazowej8
T-L-7Izomeryzacja alfa-pinenu na katalizatorze heterogenicznym i oznaczanie produktów metodą chromatografii gazowej8
56

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Typy procesów jednostkowych, ogólna charakterystyka: utleniania, redukcji, odwodornienia i uwodornienia, chlorowania, sulfonowania i siarczanowania, nitrowania, alkilowania i arylowania, izomeryzacji, hydratacji i dehydratacji, estryfikacji, kondensacji, karboksylowania, hydrolizy, amonolizy, aminolizy, aminowania, polimeryzacji, polikondensacji, poliaddycji.2
T-W-2Ogólna charakterystyka redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu, aldehydów do alkoholi. Redukcja estrów kwasu karboksylowego do alkoholi.3
T-W-3Ogólna charakterystyka procesu chlorowania. Chlorowanie addycyjne i substytucyjne. Technologia otrzymywania 1,2-dichloroetanu. Otrzymywanie chlorku allilu. Procesy chlorohydroksylowania i chlorolizy. Chlorowanie związków aromatycznych i alkiloaromatycznych.3
T-W-4Cel i znaczenie procesu sulfonowania. Sulfonowanie benzenu, toluenu, aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrzchinonu.3
T-W-5Nitrowanie związków aromatycznych. Nitrowanie benzenu, toluenu, mononitrotoluenów, dinitrotoluenów, naftalenu, acetanilidu.3
T-W-6Zaliczenie pisemne1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach56
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych21
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych21
A-L-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia2
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O03a_W01Student potrafi zdefiniować, objaśnić i scharakteryzować proces jednostkowy w odniesieniu do jego zastosowania w procesie technologicznym wytwarzania określonego związku lub grupy związków. Potrafi szczegółowo przedstawić przebieg i parametry procesów chlorowania, redukcji i uwodornienia, nitrowania i sulfonowania oraz ich zastosowanie do wytwarzania podstawowych grup użytecznych handlowo związków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W04Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące realizacji typowych procesów technologicznych, obejmujące stosowane surowce, wytwarzane produkty, metody ich charakterystyki oraz sekwencje operacji fizycznych i procesów chemicznych wchodzących w skład poszczególnych technologii produkcji chemicznej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesami redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu do aniliny, estrów kwasów karboksylowych do alkoholi. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu
C-2Zapoznanie studentów z zasadami realizacji procesów chlorowania. Typowe procesy chlorowania addycyjnego i substytucyjnego.
C-4Zasady prowadzenia procesów sulfonowania i siarczanowania. Sulfonowanie aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrachinonu.
C-5Zapoznanie z procesami nitrowania. Otrzymywanie dinitrotoluenów, nitrobenzenu, naftalenu i acetanilidu.
C-6Praktyczne zapoznanie studenta z podstawowymi operacjami i procesami jednostkowymi.
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami jednostkowymi występujacymi podczas realizacji procesów technologicznych w różnej skali produkcji.
Treści programoweT-L-1Proces siarczanowania wybranego alkoholu tłuszczowego
T-L-2Transestryfikacja oleju roślinnego do estrów metylowych kwasów tłuszczowych
T-L-3Utlenianie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) w ściekach przemysłowych
T-L-4Proces alkilowania wybranych związków organicznych (alkoholi, amin)
T-L-5Procesy redukcji wybranych związków organicznych
T-L-6Utlenianie alfa-pinenu na katalizatorze heterogenicznym i oznaczanie produktów metodą chromatografii gazowej
T-L-7Izomeryzacja alfa-pinenu na katalizatorze heterogenicznym i oznaczanie produktów metodą chromatografii gazowej
T-W-1Typy procesów jednostkowych, ogólna charakterystyka: utleniania, redukcji, odwodornienia i uwodornienia, chlorowania, sulfonowania i siarczanowania, nitrowania, alkilowania i arylowania, izomeryzacji, hydratacji i dehydratacji, estryfikacji, kondensacji, karboksylowania, hydrolizy, amonolizy, aminolizy, aminowania, polimeryzacji, polikondensacji, poliaddycji.
T-W-5Nitrowanie związków aromatycznych. Nitrowanie benzenu, toluenu, mononitrotoluenów, dinitrotoluenów, naftalenu, acetanilidu.
T-W-3Ogólna charakterystyka procesu chlorowania. Chlorowanie addycyjne i substytucyjne. Technologia otrzymywania 1,2-dichloroetanu. Otrzymywanie chlorku allilu. Procesy chlorohydroksylowania i chlorolizy. Chlorowanie związków aromatycznych i alkiloaromatycznych.
T-W-2Ogólna charakterystyka redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu, aldehydów do alkoholi. Redukcja estrów kwasu karboksylowego do alkoholi.
T-W-4Cel i znaczenie procesu sulfonowania. Sulfonowanie benzenu, toluenu, aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrzchinonu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja nad przedstawionym wybranym tematem w połączeniu z prezentacja komputerową procesu.
M-3Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w oparciu o udział studentów w dyskusji na zadany temat.
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na zakończenie semestru w formie pisemnej lub lub ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przedstawić charakterystykę podstawowych procesów jednostkowych jak redukcja i uwodornienie, utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O03a_U01Potrafi zaplanować realizację, analizować przebieg oraz dobierać parametry wybranego procesu jednostkowego, jak: chlorowanie, sulfonowanie, redukcja i uwodornienie, nitrowanie. Potrafi wykorzystać znajomość poszczególnych procesów jednostkowych oraz poznane metody syntezy w zaproponowaniu logicznie spójnego ciągu technologicznego produkcji określonego produktu finalnego o znaczeniu handlowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U05Absolwent potrafi zaplanować realizację wybranych procesów technologicznych uwzględniając poznane metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, z uwzględnieniem występujących operacji fizycznych i procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesami redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu do aniliny, estrów kwasów karboksylowych do alkoholi. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu
C-2Zapoznanie studentów z zasadami realizacji procesów chlorowania. Typowe procesy chlorowania addycyjnego i substytucyjnego.
C-4Zasady prowadzenia procesów sulfonowania i siarczanowania. Sulfonowanie aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrachinonu.
C-5Zapoznanie z procesami nitrowania. Otrzymywanie dinitrotoluenów, nitrobenzenu, naftalenu i acetanilidu.
C-6Praktyczne zapoznanie studenta z podstawowymi operacjami i procesami jednostkowymi.
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami jednostkowymi występujacymi podczas realizacji procesów technologicznych w różnej skali produkcji.
Treści programoweT-L-1Proces siarczanowania wybranego alkoholu tłuszczowego
T-L-2Transestryfikacja oleju roślinnego do estrów metylowych kwasów tłuszczowych
T-L-3Utlenianie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) w ściekach przemysłowych
T-L-4Proces alkilowania wybranych związków organicznych (alkoholi, amin)
T-L-5Procesy redukcji wybranych związków organicznych
T-L-6Utlenianie alfa-pinenu na katalizatorze heterogenicznym i oznaczanie produktów metodą chromatografii gazowej
T-L-7Izomeryzacja alfa-pinenu na katalizatorze heterogenicznym i oznaczanie produktów metodą chromatografii gazowej
T-W-1Typy procesów jednostkowych, ogólna charakterystyka: utleniania, redukcji, odwodornienia i uwodornienia, chlorowania, sulfonowania i siarczanowania, nitrowania, alkilowania i arylowania, izomeryzacji, hydratacji i dehydratacji, estryfikacji, kondensacji, karboksylowania, hydrolizy, amonolizy, aminolizy, aminowania, polimeryzacji, polikondensacji, poliaddycji.
T-W-5Nitrowanie związków aromatycznych. Nitrowanie benzenu, toluenu, mononitrotoluenów, dinitrotoluenów, naftalenu, acetanilidu.
T-W-3Ogólna charakterystyka procesu chlorowania. Chlorowanie addycyjne i substytucyjne. Technologia otrzymywania 1,2-dichloroetanu. Otrzymywanie chlorku allilu. Procesy chlorohydroksylowania i chlorolizy. Chlorowanie związków aromatycznych i alkiloaromatycznych.
T-W-2Ogólna charakterystyka redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu, aldehydów do alkoholi. Redukcja estrów kwasu karboksylowego do alkoholi.
T-W-4Cel i znaczenie procesu sulfonowania. Sulfonowanie benzenu, toluenu, aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrzchinonu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja nad przedstawionym wybranym tematem w połączeniu z prezentacja komputerową procesu.
M-3Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w oparciu o udział studentów w dyskusji na zadany temat.
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na zakończenie semestru w formie pisemnej lub lub ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi analizować i oceniać przydatność podstawowych procesów jednostkowych: redukcji, uwodornienia, utleniania, chlorowania, sulfonowania i nitrowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O03a_K01Wykazuje chęci do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów podczas rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z poprawą wskaźników technologicznych procesów jednostkowych w celu lepszego wykorzystania surowców i otrzymywania wyższej jakości produktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01Absolwent jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania
TCH_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesami redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu do aniliny, estrów kwasów karboksylowych do alkoholi. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu
C-2Zapoznanie studentów z zasadami realizacji procesów chlorowania. Typowe procesy chlorowania addycyjnego i substytucyjnego.
C-4Zasady prowadzenia procesów sulfonowania i siarczanowania. Sulfonowanie aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrachinonu.
C-5Zapoznanie z procesami nitrowania. Otrzymywanie dinitrotoluenów, nitrobenzenu, naftalenu i acetanilidu.
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami jednostkowymi występujacymi podczas realizacji procesów technologicznych w różnej skali produkcji.
Treści programoweT-L-1Proces siarczanowania wybranego alkoholu tłuszczowego
T-L-2Transestryfikacja oleju roślinnego do estrów metylowych kwasów tłuszczowych
T-L-3Utlenianie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) w ściekach przemysłowych
T-L-4Proces alkilowania wybranych związków organicznych (alkoholi, amin)
T-L-5Procesy redukcji wybranych związków organicznych
T-L-6Utlenianie alfa-pinenu na katalizatorze heterogenicznym i oznaczanie produktów metodą chromatografii gazowej
T-L-7Izomeryzacja alfa-pinenu na katalizatorze heterogenicznym i oznaczanie produktów metodą chromatografii gazowej
T-W-1Typy procesów jednostkowych, ogólna charakterystyka: utleniania, redukcji, odwodornienia i uwodornienia, chlorowania, sulfonowania i siarczanowania, nitrowania, alkilowania i arylowania, izomeryzacji, hydratacji i dehydratacji, estryfikacji, kondensacji, karboksylowania, hydrolizy, amonolizy, aminolizy, aminowania, polimeryzacji, polikondensacji, poliaddycji.
T-W-5Nitrowanie związków aromatycznych. Nitrowanie benzenu, toluenu, mononitrotoluenów, dinitrotoluenów, naftalenu, acetanilidu.
T-W-3Ogólna charakterystyka procesu chlorowania. Chlorowanie addycyjne i substytucyjne. Technologia otrzymywania 1,2-dichloroetanu. Otrzymywanie chlorku allilu. Procesy chlorohydroksylowania i chlorolizy. Chlorowanie związków aromatycznych i alkiloaromatycznych.
T-W-2Ogólna charakterystyka redukcji i uwodornienia. Redukcja nitrobenzenu. Uwodornienie fenolu do cykloheksanolu, aldehydów do alkoholi. Redukcja estrów kwasu karboksylowego do alkoholi.
T-W-4Cel i znaczenie procesu sulfonowania. Sulfonowanie benzenu, toluenu, aniliny, alkilobenzenów, naftalenu, antrzchinonu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja nad przedstawionym wybranym tematem w połączeniu z prezentacja komputerową procesu.
M-3Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w oparciu o udział studentów w dyskusji na zadany temat.
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na zakończenie semestru w formie pisemnej lub lub ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest osobą kompetentną w ocenie procesów redukcji i uwodornienia, utleniania, chlorowania, sulfonowania i nitrowania, wystepujacych w procesie technologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0