Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Stępień <Zofia.Stepien@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Bohonos <Adam.Bohonos@zut.edu.pl>, Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych orzaz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i chemicznych. |
C-2 | Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań i problemów w zakresie treści programowych omawianych na wykładzie. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, pochodna i różniczka funkcji, funkcje cyklometryczne, twierdzenie Lagrange'a, wzór Taylora, ekstrema, punkty przegięcia i asymptoty funkcji. Zastosowanie rachunku różniczkowego. | 20 |
T-W-2 | Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych, wzory Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelliego. | 6 |
T-W-3 | Geometria analityczna: rachunek wektorowy, prosta i płaszczyzna w przestrzeni. | 6 |
T-W-4 | Całka nieoznaczona, wzory na całkowanie przez części i podstawianie, całkowanie funkcji wymiernych,trygonometrycznych i niewymiernych. | 6 |
T-W-5 | Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek. | 7 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń i rozwiązywanie zadań domowych | 33 |
A-A-3 | przygotowanie do prac pisemnych | 30 |
A-A-4 | konsultacje | 5 |
113 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | obecność na wykładach | 45 |
A-W-2 | samodzielne analizowanie treści wykładów, studiowanie literatury | 33 |
A-W-3 | konsultacje przed egzaminem | 6 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 25 |
A-W-5 | egzamin | 4 |
113 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny wraz z przykładami |
M-2 | Zagadnienia podane na wykładach są utrwalane podczas ćwiczeń polegających na rozwiązywaniu różnorodnych zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin złożony z części ustnej i pisemnej |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń i wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student definiuje pojęcia poruszane na zajęciach, rozróżniać narzędzia matematyczne i metody rachunkowe oraz tłumaczy teoretyczne zastosowania w obszarze poruszanych zagadnień i problemów. | TCH_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B01_U01 Praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę, dobiera odpowiednie narzędzia matematyczne i metody rachunkowe do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych oraz inżynierskich w obszarze studiowanego kierunku. | TCH_1A_U01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci w sobie świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy w zgodzie z zasadami etyki oraz otwartość na zasięganie opini ekspertów przy rozwiązywaniu interdyscyplinarnych problemów napotykanych w obszarze studiowanego kierunku. | TCH_1A_K01, TCH_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student definiuje pojęcia poruszane na zajęciach, rozróżniać narzędzia matematyczne i metody rachunkowe oraz tłumaczy teoretyczne zastosowania w obszarze poruszanych zagadnień i problemów. | 2,0 | |
3,0 | wynik egzaminu w przedziale [50%,60%] | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B01_U01 Praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę, dobiera odpowiednie narzędzia matematyczne i metody rachunkowe do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych oraz inżynierskich w obszarze studiowanego kierunku. | 2,0 | |
3,0 | wynik ze sprawdzianów w przedziale [50%,60%] | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci w sobie świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy w zgodzie z zasadami etyki oraz otwartość na zasięganie opini ekspertów przy rozwiązywaniu interdyscyplinarnych problemów napotykanych w obszarze studiowanego kierunku. | 2,0 | |
3,0 | samodzielna i uczciwa praca na sprawdzianach i ezgaminie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- L. Maurin, M. Mączyński, T. Traczyk, Matematyka, podręcznik dla studentów wydziałów chemicznych, tom I, II, PWN, Warszawa
- W. Żakowski, W. Kołodziej, Matematyka cz. II, WNT, Warszawa
- T. Trajdos, Matematyka, cz. III, WNT, Warszawa
- W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach cz.I, cz. II, PWN, Warszawa
- W. Żakowski, G. Decewicz, Matematyka cz.I, WNT, Warszawa
Literatura dodatkowa
- D.A. McQuarrie, Matematyka dla przyrodników i inżynierów, PWN, Warszawa